tisdag 24 februari 2009

Balanslikviditet & Skuldsättningsgrad

Balanslikviditet/Kassalikviditet

Visar vilken betalningsberedskap som företaget har på kort sikt. En tumregel säger att balanslikviditeten bör ligga runt 2 och kassalikviditeten runt 1.

Balanslikviditet = OT / KS

Balanslikviditet är omsättningstillgångar dividerat med kortfristiga skulder.

Kassalikviditet = (OT-VS) / KS

Kassalikviditet definieras som omsättningstillgångarna minus varulagret dividerat med kortsiktiga skulder, det vill säga samma som balanslikviditet fast med varulagret borttagen.

Räntetäckningsgrad

Visar företagets förmåga att betala sina räntekostnader. Den beräknas som resultatet efter finansnetto plus räntekostnader. Talet du får blir (förhoppningsvis) större än 1 och skall helst ligga på nivån från 3 och uppåt.

Betavärde

Ett mått på aktiekursen följsamhet gentemot marknaden (index) är det s k betavärdet. Man mäter hur mycket mer eller mindre aktiens kurs rör sig i förhållande till ett index. Om betavärdet större än 1 innebär det att aktiens kurs rör sig mer än index, så väll upp som ned. Ett betavärde mindre än 1 innebär att aktiekursen rör sig mindre än marknaden, medan ett betavärde lika med 1 indikerar att aktiekursen följer indexutvecklingen.

Skuldsättningsgrad

Detta är annat viktigt mått på storleken på skulderna. Skuldsättningsgrad är relationen mellan skulder och eget kapital. En bra regel är att tillväxttakten för totala tillgångar måste vara detsamma för att skuldsättningsgraden inte ska öka. Om det egna kapitalet inte växer i takt med som tillgångarna, sjunker soliditeten och då stiger skuldsättningsgraden.

Skuldsättningsgrad räknas genom = ( Skulder / Eget kapital )

Vill illustrera med en enkel tabell relationen mellan soliditet, Skulder, Eget Kapital och Skuldsättningsgrad.

Nyckeltal………………..Exp 1…......…….Exp2

Tillgångar…………………100……………...116
Skulder……………..……..60…………….…72
Eget Kapital…………..…...40………………44
Soliditet………………..…..40%....................38%
Skuldsättningsgrad……..….1,5……………1,64


.

9 kommentarer:

  1. Vid skuldsättningsgrad 2 vilken soliditet har företaget ? Det låter enkelt jag vet men jag får inte till det.

    SvaraRadera
  2. 33% i soliditet. Det är oftast fastighetsbolag som har så hög skuldsättningsgrad.

    SvaraRadera
  3. jag trodde alltid att om soliditeten är 60 % så är skuldsättningsgraden 40% ? så hur får du det till 33 %?

    SvaraRadera
  4. Jag skulle uppskatta det väldigt mycket om du berättade hur man räknar ut det för att jag håller på att bli galen på det.

    Tack på förhand:)

    SvaraRadera
  5. hej igen!

    Det enklaste är räkna från soliditet till skuldsättningsgrad:

    Soliditet på 33% =

    100 - 33 = 66 %

    66 / 33 = 2

    Om du tänker i termer som

    Skulder + EK = Totala tillgångar

    SvaraRadera
  6. Så bara för att se om jag har förstått det rätt..Om ett företag då har skuldsättningsgrad på 1 så har företaget 50 % i soliditet?

    SvaraRadera
  7. Japp! Du har förstått det helt rätt!

    mvh
    4020

    SvaraRadera
  8. Tack så mycket! jag uppskattar hjälpen jätte mycket, du gjorde min helg. Älskar din blogg!

    SvaraRadera
  9. Jag har också grunnat en del över hur man räknar ut detta nyckeltalet på ett enkelt sätt och du förklarar mycket bra.

    Jag vill tacka för en oerhört pedagogisk blogg. Jag hoppas du förstår vilken stor hjälp och inspiration du är för alla aktieintresserade här i Sverige!

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!