tisdag 10 februari 2009

Grundläggande Strategi

Att varje investerad 1000 kr idag ska generera minst 400 kr i utdelning om 20 år. Med andra ord 40 % i direktavkastning om 20 år. Därför är det helt ointressant hur mycket aktierna går upp eller ner. Det viktigaste är hur mycket utdelning jag får idag och hur mycket utdelningstillväxt jag kan räkna med varje år samt den utdelningen som jag kommer att få om 20 år, relativt till den investeringen jag har gjort. 

Utdelningens betydelse under långtidsinvestering. 

Är detta mål realistiskt? 
Kan jag verkligen få ex. 200 000 kr i utdelning varje år om jag bara sparar 500 000 kr idag?
Det är väldigt realistiskt om man ser historiskt. 

Det är 4 saker som är viktiga
1.Utdelningstillväxten 
2.Direktavkastningen idag 
3.Återinvestering av utdelningarna 
4.Regelbundet sparande 

1.Utdelningstillväxten
Historisk sett har utdelningen för de bästa företagen (företag som satsar på utdelningspolicy) ökat i genomsnitt med 10 % per år. De flesta företag har lyckats hålla en tillväxt lika med eller mer än 15%. (Men det är inte många bolag som har lyckats hålla 15% under mer än 7-10 år.) 

2.Direktavkastningen
Det andra viktiga är att man måste få ganska hög direktavkastning från början, men det ska vara en bra balans mellan utdelningstillväxten och högt direktavkastning. Man ska vara försiktigt med bolag som har ett högre direktavkastning än 5-6 %. För det första risken är stor att det inte finns någon utdelningstillväxt eller så är den väldigt låg och för det andra måste bolaget troligtvis minska utdelningen kraftigt. Det bästa är nog en siffra mellan 4-6%, men man ska vara bredd på 3-4%  ifall om det är ett kvalitetsföretag som har ett högre utdelningstillväxt. Som sagt det är viktigare att kolla på själva företaget än på direktavkastningen. 

3.Återinvestering
Kanske det viktigaste och den mest bortglömda faktorn är "ränta på ränta". Varför är den så viktigt? -Jo, eftersom det gör stort skillnad när vi pratar om 15-20 år. Varje återinvesterad utdelningskrona kommer att öka tillväxten. Ökningen är väldigt liten i början men efter 10 år kommer den att växa ordentligt och kan oftast motsvara mer än 50% av vinsten. Återinvestering kan i genomsnitt öka utdelningstillväxten med 2,5 % varje år. 2,5% låter lite men det ger väldigt mycket efter 20 år.Om man ska jämföra OMX med SIX Return Index (som räknar in utdelningarna). Mellan åren 2000 till 2014 har OMX gått upp med 20 % medan SIX Return Index har gått upp över 120 %. Det motsvarar mer än 5 gånger när man räknar med utdelningarna under 14 år



4. Regelbundet sparande
Sist men inte minst är det regelbundet sparande som gäller om man vill nå en ännu högre utdelningstillväxt. I regel är det bästa sättet är spara så lite (eller så mycket pengar) så att man inte behöver sälja aktierna om man behöver pengar. Det viktigaste är, hur lite än du sparar varje månad, så kommer det göra stort skillnad över 20 år.

10 kommentarer:

  1. Hej,

    Jag tänkte bara höra med dig om du vet hur man på bästa sätt återinvesterar utdelningarna? Jag kör med kapitalförsäkring på Nordnet och Avanza. Problemet är väl minimum courtaget som äter upp utdelningen om man köper för ofta. Utan man måste istället vänta in tills dess att man har 10.000-20.000 antar jag?

    Mvh Jonas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag räknade på Avanza bas härom dagen och kom fram till att man bör köra med ordrar på minst 26-32tkr för att få effektivt utnyttjande av courtaget (större ordrar ger procentuellt courtage). Vid ordrar på 66-82tkr blir det billigare med Avanza premium och över 116tkr-180tkr kommer man ner i minimalt procentuellt courtage.

      En ide jag har när det det gäller "överblivna" likvid på ISK't är att placera dem i fonder tills man har tillräckligt med pengar för att köpa aktier för.

      Radera
  2. Bästa sättet är självklart lägsta minicourtage:

    *Då är aktiedirekt bra val, 9 kr, men de har inget KF.

    *Sen har du Avanza med 39 kr i minicourtage.

    *Om det är fortfarande dyrt så finns det ett annat alternativ, www.Aktieinvest.se , KF med låg minicourtage om man väljer spara andelar.

    * Sen kan du tex. försöka spara lite regelbundet när du får dina utdelningar, vilket gör att courtaget blir inte lika mycket procentuellt.

    mvh

    40p20ar

    SvaraRadera
  3. Bra inlägg om strategin särskilt intressant i dessa tider då många småsparare försöker vara kortsiktiga traders.

    Mvh Linus Polbring

    SvaraRadera
  4. Tack för mkt välskriven site, suttit som klistrad till skärmen sista timmen sen jag hittade hit.

    En fråga; återinvesterar du hela utdelningsbeloppet dom första 20 åren, eller bara en viss del?

    MVH / Dan Blom

    SvaraRadera
  5. Dan
    Jag försöker investera + återinvestera hela utdelningar år 1-5.

    Bara återinvestera hela utdelningarna år 6-20.

    Sen kan jag självklart tänka mig börja konsumera en liten del av utdelningar redan efter 10 år. :)

    SvaraRadera
  6. Hej,

    Mycket intressant strategi... Ger onekligen en del tankar.

    En dum fråga: kan sparande i fonder fungera på samma sätt och kan man få utdelningen i kontanter? Vad jag förstått så återinvesterar fonden automatiskt för mig.

    Mvh,
    Fredrik L

    SvaraRadera
  7. Fredrik
    Visst! Det fungerar på samma sätt. Det finns fonder som automatisk återinvesterar dina utdelningar och jag tror att det finns också fonder som ger utdelningar i form av pengar.

    Men då gäller att ha extra koll att fonden inte tar för höga avgifter eller helst inga avgifter! Nu tänker jag på Avanza Zero. Sen måste man också ta hänsyn till om fonden har bra utdelningsaktier eller inte!

    Ett bra alternativ är Aktieinvest där du betalar väldigt lite i courtage och får möjligheten att skapa egen "Fond" 10-20 olika aktier. Du får också möjligheten till återinvestering av utdelningarna - helt gratis!

    SvaraRadera
  8. Jag länkade din blogg och det här inlägget i min blogg hoppas du inte misstycker. Jag tycker att du har formulerat din investeringsfilosofi på ett enkelt och förståeligt sätt. http://ekonomisk.bloggsida.se/investeringsfilosofi/vagen-till-ekonomisk-frihet

    SvaraRadera
  9. Anonym
    Det är helt ok! Bra artikel förresten!

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!