söndag 5 juli 2009

Investera i Dina Räkningar

Jag har läst en intressant artikel om hur man ska investera i sina egna räkningar som man får som exempel el och telefonräkningar. Fick ideen från bloggaren Canadian Dream: Free at 45Investing by your Bills.

När jag snabbt kollar på vilka räkningar som jag fick betala senaste gången, så kommer det fram, i storleksordningen:

* Hyra
* El
* Mobiltelefon
* Bredband

osv…

Som är mina vanligaste räkningar! Och dessa räkningar går inte välja bort om man vill leva någorlunda normalt idag. Nästan helt livsnödvändiga tjänster som man behöver.

Hur kan man då investera i dem?

Tex: Om du får räkningar från TeliaSonera för Mobiltelefonen, så kan du investera i själva företaget och på så sätt kan du tjäna på att vara både konsument och aktieägare. (fast i själva verket kommer det inte göra så stor skillnad eller inget skillnad alls ) men det kommer i alla fall kännas lite trevligare att veta att du är aktieägare, till företaget som du betalar dina räkningar till.

Med andra ord du får mervärde till och med om det är väldigt lite. Samtidigt kommer du lättare att betala dina. Men det ska inte betyda att du ska konsumera mer bara för att du är aktieägare, eftersom det gör nästan ingen skillnad för TeliaSonera om du är kund hos dem eller inte. Men det gör stor skillnad för din privata ekonomi.

Därför ska man samtidigt ta hänsyn till att försöka hitta billigare abonnemang (sen beror också på vilka tjänster man får självklart) till och med om det betyder att du inte kan investera i företaget. Men samtidigt finns det tillräckligt många som är kunder hos Telia så du tjänar på andras räkningar!

Vilka företag finns det i dem branscher som är nödvändiga?

Hyra: ( Fastighetsbolag )
Den enskild största räkningen för många. Vilket borde vara en självklart långsiktigt investering, fast kanske i dagsläget lite ”risky”, men ändå nåt man borde börja kolla på om man är en långsiktig investerare. Kanske det kommer bra tillfälle när fastighetsbubblan som alla pratar om spricker. Då gäller det ha likvida medel.
De intressanta bolag:
Wallenstam
Lundbergs
(ca: 50 % fastigheter.)


Privat Hyra: (Banker - Bostadsrätter och villor )
Anledningen till att jag har tagit med banker därför att de tjänar på utlåningsränta för bostadsrätter och villor. I dagsläget är det kanske inte så säkert att äga bank aktier men jag skulle ändå rekommendera bankaktier när så småningom vi kommer ur finanskrisen. (Fast kanske i mindre i % portfölj värde.) Dessutom har säkert många av er har tagit mindre lån och har kortsiktiga krediter, vilket skulle passa in som räkningar.
De intressanta bolag:
SHB ( mest intressant )
Swedbank
Nordea
SEB


El (El-producenter)
De är förmodligen den andra största räkningen och tyvärr så finns det inte så många att välja mellan på Svenska börsen. Då får man börja kolla på Nordiska börsen och på resten av världen.
De intressanta bolag:
Fortum (finsk)
Hafslund (Norsk)
E.ON ( Tyska börsen)
Great Lake Hydro ( Canada )

Telefoni/Mobil ( Telekommunikation)
Här ingår också bredbandstjänster hos de flesta företag. Tanke på det stora antalet användare av mobil- och bredbandets tjänster så kan man säga att det rätt nödvändig tjänst som vi idag kan inte vara utan. Men samtidigt är det stor konkurrens om kunderna.
De intressanta bolag:
TeliaSonera
Tele2
Millicom
3-TRE
( som ägs av Investor )
Telenor (Norsk)

För de flesta aktierna finns tillgänglig:
Historiska Nyckeltal ( Svenska + Amerikanska )
Årsredovisningar ( Svenska)


Nästa artikel, Investera i din Konsumtion, har jag tänkt skriva mer om konsumtions aktier inom Mat, kläder och annat viktigt!

7 kommentarer:

  1. Intressant artikel, det är väl egentligen ett av mina mål som nyligen börjat spara (självklart vore ju drömmen att få enorma summor i utdelningar varje år så man i princip är ekonomiskt oberoende, eller har en riktigt stabil ekonomi, om man får stora summor utdelningar+lön. Men som sagt, första målet där jag kan börja tänka mig att inte återinvestera 100% av utdelningarna är då utdelningarna kan börja betala det mesta fasta utgifterna, såsom räkningar osv.

    SvaraRadera
  2. Bra sammanställning. Helt klart känns det bättre att betala en teleräkning när man vet att man själv har intressen i bolaget.

    Som du säger är det mer en känsla av välbehag än en direkt påverkan. Jag brukar tänka att nu när jag köper en artikel i ett företag vars aktie jag äger, så ökar vinsten med 0,000000000001 kr per aktie :)

    SvaraRadera
  3. Intressant!
    Tänkte kolla om någon vet något om sparkontona som sevenday har 3,4% ränta och månadsvis utbetalning. Jag leker med tanken att ha detta som en "motor" för aktieköp?

    SvaraRadera
  4. Intressant psykologisk aspekt du tar upp.

    Ser fram emot konsumtionsinlägget framöver.

    Är själv förtjust i Axfood när det handlar om konsumtion.

    Tack för alla olika investeringsvinklar du tar upp i din blogg.

    SvaraRadera
  5. #langen
    Som du säger målet är att utdelningarna ska vara lika mycket eller högre än inkomsten, och det tar lång tid innan man är där.

    Det stora fördelen när man nått målet är att till och med om du spenderar hela utdelningen så kommer utdelningarna generellt växa varje år. Det betyder att man kan spendera mer utan att behöva sälja sina aktier .


    #Utdelningsbombad
    Det har jag inte tänkt på, att företaget man är kund på tjänar en liten promille och samtidigt tjänar man att vara aktieägare.


    #Anonym1
    Jag känner inte till "sevenday" men om du lyckas hitta en sparkonto som ger månadsränta så kan det vara klokt att spara ifall om har för lite pengar fast då passar den en kortsiktigt sparande. Bäst skulle vara om man har allt för lite pengar, så kan man spara ihop till större summa så att minicortaget inte påverkar allt för mycket när man ska börja köpa aktier för första gången.


    #Anonym2
    Nästa inlägget om konsumtion kommer vara intressant, både bra företag och kända produkter.

    SvaraRadera
  6. Intressant. Tänker helt klart så, jag föredrar de företag jag äger aktier i om det finns som ett alternativ till det jag ska köpa.

    Vilket bolag tycker du är mest intressant av telecom bolagen? Själv har jag tittat lite på Tele2 och de har ju en fin utdelning. Men de har kanske lite kort utdelningshistorik.

    SvaraRadera
  7. #Glenn
    TeliaSonera är nog den stabilare aktier med bra utdelningar men kanske inte mest spännande aktie.

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!