torsdag 26 februari 2009

Lite tips om Årsredovisningar!

Företagen publicerar sin årsredovisning och de ska gå att hitta och ladda ner via företagen hemsida. I årsredovisningen krävs att företaget berättar öppet om vad som hänt under året och inte undanhåller viktigt information och börsbolagen är skyldiga att ha informationen tillgänglig för aktieägarna i 10år.
Det betyder att man ska kunna ladda ner en årsredovisning från 2000, i fall bolaget har varit så länge på börsen. Det bästa sättet att lära sig om ett företag är att läsa årsredovisningar, helst några år tillbaka och om man vill lära sig mer om företaget och branschen så ska man läsa konkurrenternas årsredovisningar också. På det sättet får man en bra inblick på hur bra företaget är jämförelse med liknande bolag.
.
VD-kommentarer och förvaltningsberättelse
.
Berättar om viktigare händelser i företaget under räkenskapsåret och är en bra sammanfattning. VD-kommentaren är inte lika strikt och kan därför innehålla en del floskler och skönmålningar. Men den är ändå intressant, eftersom den speglar högste chefens viljeinriktning. I bästa fall innehåller den även en preciserad prognos för innevarande räkenskapsår.
.
Beskrivning av verksamheten
.
* Här redovisas företaget olika affärsområden, utveckling av olika produkter och framtidssatsningar. Detta är viktiga avsnitt för dem som vill skapa sig en bild om framtidsutsikterna.
.
* En viktig avdelning där du kan se utvecklingstendenserna över 3-5 år för resultatet och andra finansiella termer. Dessutom brukar flerårsöversikten innehålla ett antal viktiga nyckeltal som rörelsemarginal och avkastning på eget kapital.

* Efter att ha läst årsredovisningens beskrivning av företagets produkter – förstår du vad företaget gör?

* Förstår du vad företaget tjänar sina pengar på?

* Vilka sitter i styrelsen?

* Består styrelsen av folk som du tror förstår sig på just det som företaget sysslar med?

* Finns det någon i styrelsen som har styrelseuppdrag i andra börsföretag? Om inte, låt varningsklockan ringa, det kan vara ett gäng glada amatörer vars enda syfte är att klå dig på pengar.

* Om företaget sysslar med export, finns det någon i syrelsen som verkar förstå sig på internationella affärer?

* Vad har företaget för historia?

* Har företaget funnits ett tag eller visat att de kan tjäna pengar? Att satsa pengar i nya företag, de som inte har någon historia, behöver inte alls vara fel, men det innebär en högre risk.

Andra viktiga punkter:
.
-Verksamheten
* Affärsidén
* Konkreta strategier
* Finansiella mål
* Kunder, marknad, produkter
.
-Ekonomi
* Substansvärde per aktie
* Resultat per aktie
* Kassaflöde från den löpande verksamheten
* Avkastning på eget kapital
* Utdelning
* Soliditet
* Skuldsättningsgrad & Omsättningshastighet
.
Ägare
* Antal aktieägare
* Största aktieägare
* Belöningsprogram/optioner
* Styrelseledamöter och ledningens medlemmar
* Styrelsens ersättningar
.
Slutligen det viktigaste är att försöka vara kritiska till det som presenteras. Årsredovisningar brukar vara ett bra sätt för företagen att marknadsföra sig till aktieägare, investerare, leverantörer, kunder och andra intressenter. Vilket gör att företaget lägger större vikt på det som är positivt och "skönmålar" informationen till sin fördel.

.

Här kan du Lyssna på artikeln på Youtube!

.

2 kommentarer:

  1. Intressant att jag fann dina bloggar på Youtube samma dag som jag kände för att skaffa min första mille inom 20 år pga att jag redan hunnit bli 30. Serendipity (sp?) in action. Grejen är den att det här är den första månaden som jag aktivt har satt igång med mitt sparande och eventuella investerande. Lyckligtvis verkar många tidigare intressen som jag har haft fått de ekonomiska bitarna att gå fortare att svälja, för att på många sätt är jag en så paranoid person att det nästan bara är positivt när det gäller börsen. Istället för att ta för stora risker och bränna pengar. "Don't lose money." - Brian Tracy.

    Det enda jobbiga med att lära sig något nytt är att man inte har alla bitar på plats för att kunna agera lika fritt som när man har fått mer koll, men det är bara en tidsfråga. Jag får helt enkelt vänta med att riskera alltför mycket innan dess. Som tur är har jag snöat in totalt på den långsiktiga vägen så pass mycket att jag kanske blivit för respektlös när det gäller det kortsiktiga tänket. Även det är en tendens som jag råkar ut för när jag testar mig fram inom ett nytt intresseområde. Målet är dock en framtid med en betydligt bättre balans, så jag borde nå dit förr eller senare.

    Lycka till med dina mål! Jag kommer att läsa bloggarna och lära mig alltmer och mer om det fascinerande ämnet, ekonomi.

    Många tankar, många ord. Bara en tidsfråga innan jag skapar en egen blogg pga behovet av att tänka i skrift.

    SvaraRadera
  2. Tack!

    Du får gärna skriva om Brian Tracy i din blogg, min gamla favorit författare :).. Lycka till!

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!