söndag 22 februari 2009

Utdelningsportfölj

* Vilka utdelningsaktier man bör välja?

* Och hur ska man bygga upp en bra utdelningsportfölj?

* Ska man investera i tillväxt eller stabila aktier som ger bra utdelning?

Den perfekta aktien skulle vara en kraftigt växande, mycket stabil. Ännu bättre om det var en mindre bolag (marknadsvärde räknat). Men det finns nästan inga såna aktier. Alla aktieinvesteringar är mer eller mindre risktagande och då måste man sprida riskerna och samtidigt försöka att få en bra avkastning på sina pengar. Det är framför allt två misstag många gör när det gäller utdelningar; direktavkastningen och Utdelningstillväxten.

Direktavkastningen - Det är för många som tror eller tycker att ju högre direktavkastning ju bättre investering, vilket är helt fel. Det är kvalitén på utdelningen man ska kolla först och inte själva höga direktavkastningen. Därför är det oftast mycket bättre att investera i normal direktavkastning mellan 4-6 % än att investera i aktier som har 8-15 % i direktavkastning.

Utdelningstillväxten - Kvalitén på utdelningen kommer direkt från vinsten och vinstutvecklingen. Som i sin tur påverkar utdelningstillväxten för framtiden. Därför fokusera mer på företagets framtida tillväxt och vinstutveckling. Dessutom är det bra att kolla på utdelningsandelen som ger bra indikation på möjligheten till utdelningstillväxt.

Jag har fått många frågor angående vilka utdelningsaktier som är bäst! Det finns inget lätt svar, eftersom det beror på vad du som investerare prioriterar? Jag tror det behövs en stark avgränsning mellan de olika utdelningsaktierna som vi har i börsen! Risken finns att folk blandar de olika utdelningsaktier och ser bara de aktier som delar ut mest. Det borde delas i:




* Stabil - (Mindre risk att vinsterna minskar)
* Tillväxt - (att utdelningen växer kraftigt)
* Risk - (Den risken som du kan acceptera)
* Direktavkastning - (Om det låg- eller hög direktavkastning)




-Så här kan de olika kategorierna se ut i tabellform:

Klicka för större bild

Hur kan då en bra/diversifierad utdelningsportfölj kan se ut i verkligheten.

(OBS: detta är bara ett exempel på hur man kan vikta portföljen mellan stabil / Högt utdelare och ingen köp rekommendation)

* Högre risk, ju mindre % i portföljen och tvärtom!

15% - H&M
15% - SCA
15% - Lundbergs
10% - Clas Ohlson
10% - Investor
10% - Axfood
10% - Fortum
5% - Ratos
5% - SHB
3% - Kungsleden
2% - NCC

Dessutom är det annat dilemma som jag har börjat inse med utdelningsinvesteringen. Ska man enbart investera i aktier som ger utdelning? Ska man inte köpa aktier som kan få bra tillväxt över längre period som i sin tur ge bra med utdelning men som inte delar ut något idag. Dessa aktier brukar ha högre risk än de stora stabila aktierna och brukar vara mycket mindre bolag: tex, Swedol, DIBS, Odd Molly. Då pratar jag inte om aktier som går minus i resultatet och har mycket dålig balansräkning, utan jag pratar om mindre bolag som redan tjänar pengar fast de är så små så att de inte kan dela ut något eller väldigt lite fast de har en mycket bra framtidsutsikter.

I så fall kan en sån portfölj se ut så här:

20% - H&M
15% - SCA
15% - Lundbergs
15% - Clas Ohlson
10% - Investor
10% - Axfood
10% - Fortum
2% - Betsson
1% - Swedol
1% - Dibs
1% - Odd Molly

Här kan du Lyssna på artikeln på Youtube!

7 kommentarer:

  1. Bra att du skriver i en egen blogg. På så sätt försvinner inte inläggen lika lätt.

    SvaraRadera
  2. Hej! Det tycker jag med och jag slipper massa påhopp från traders :)

    SvaraRadera
  3. Mycket intressant blogg, bra jobbat.
    Hur kom du fram till att bolag som t.ex H&M och SCA skall väga tyngst i portföljen? De har enligt din tabell "normal" risk, vilket går stick i stäv med principen "ju högre risk, desto mindre portföljandel". Läser jag tabellen fel?

    SvaraRadera
  4. #Anonym
    Eftersom de har en vanlig tillväxt, vilket de stabilaste bolagen (Axfood, Fortum) som jag har exempel på har mycket lägre eller inget tillväxt. Det väger!

    Samtidigt är det bara ett exempel, tex; H&M är enligt mig, mycket säkrare alternativ än Axfood, Fortum, men samtidigt kanske inte lika livsnödvändiga produkter.

    Anledningen att jag har så mycket H&M är den stabil tillväxten som väger upp.

    SvaraRadera
  5. Hej Vad har du för portfölj idag 2012 Aug?

    SvaraRadera
  6. Hej Jag undrar vad du har för portfölj idag, följer ditt blogg och tycker den är väldigt väldigt bra! Jag är 26 år gammal och vill börja investera men allt tycks verka bra, kortsiktigt om man tittar på nyckeltal ect och därför har jag gjort en lista med bra företag som man kan bevaka:
    -H&M runt 210 kanske 30 procent (jobbade för HM nu för Thomsonreuters)
    -Ratos runt 70
    -Assa Abloy runt 170
    -Lundbergs
    -SCA
    Tesco runt 300
    Axfood
    Peab
    TUI
    Stora Enso runt 38
    Kinnevik runt 120
    SCA RUNT 90
    ASTRAZENECA RUNT 310

    m.m självklart tittar jag på inköpspriset men dessa är bolag jag bevakar beroende på pris, Jag gör detta för jag vill ha många olika branscher mer ledande företag. Sedan gillar jag även lite risk kanske 20% kan vara risk bolag. Med detta menar jag att "allt ser bra ut" över kanske 5 år period. Jag är även intresserad av Kina och Indien, men där vill jag ha stora internationella bolag som har expansion mot dessa marknader och inte inhemska bolag då jag inte känner till deras "politik". Därför undrar jag vad du själv hade köpt idag 2012 (du kanske inte vill lägga ut vad du köper men det hade hjälpt mig iaf och analysera dessa bolag) Min ide är att köpa och sedan "aldrig sälja igen" utan leva på utdelningen i framtiden. Vad kan du ge en ung person som precis vill börja köpa. Man kan lätt tycka att "allt ser bra ut" efter ett tag tror du vet vad jag menar, om man får ett bra pris... därför skulle det vara bra att få lite input.

    PS älskar borsdata.se har även lärt mig att aldrig lyssna på investmentanalyser, i värsta all alltid göra omvänt så blir det bäst men du verkvar veta vad du säger (självklart om du nu rekommenderar något kommer jag "tänka till själv)

    Mvh CAR

    SvaraRadera
  7. CAR
    Hej! Du har börjat väldigt bra - att hitta kvalitetsbolag och identifiera bra inköpspris och vänta!

    De bolag som jag skulle börja med att analysera och vänta till bra inköpspriser är bl.a:

    -H&M
    -Assa Abloy
    -Avanza
    -Beijer Alma
    -Beijer
    -Fenix Outdoor
    -Axfood
    -SCA
    -Nibe
    -Swedol
    -Mekonomen
    -Atlas Copco
    -Avega
    -Svedbergs
    -SKF
    -SHB
    -Skanska
    -Uniflex
    -Wallenstam
    -Getinge
    -Addtech
    -Skåne-Möllan
    -Kabe

    När det gäller min portföljen så är H&M den största innehavet och resten kommer förmodligen avveckla eftersom nu när börsdata blir klar så kommer jag börja från början att bygga portföljen på nytt.

    Men jag har också liknande tankar som du - dvs ha största andelen av portföljen i stabila och växande bolag (finns inte så många) sen hitta stabila men ej växande (den lägre inköpspriset kompenserar tillväxten) och slutligen lite i mindre bolag som har fantastisk fritt kassaflöde som t.ex. Betsson, Avanza, Skåne-Möllan, Avega, Addtech, osv.

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!