lördag 21 mars 2009

Årets Utdelningshöjare - 2009

Ganska nyligen gjorde jag en 40-lista för de bolag som hade högsta utdelningstillväxten senaste 10 åren. 40 bolag med störst utdelningstillväxt.

Nu har jag försökt göra liknande lista fast har bara tagit hänsyn till årets utdelningstillväxt. Jag har kollat på Large- och MidCap listan. Frågan jag ställde var:

Vilka bolag som har klarat höja sin utdelning under 2009 ?

Som vanligt blev jag förvånad eftersom jag fick lite andra bolag som jag inte tänkte på tidigare. Som t.ex.
Astra Zeneca, ITAB, ABB, Elekta, Duni. Det fanns 20 tal bolag som lyckades höja sin utdelning mellan 10- 30 %. Gaska oväntad när det har varit kraftiga utdelningssänkningar från de flesta aktierna i år.
.
Samtidigt ville jag se kvalitén på utdelningen och därför kollade jag också på utdelningsandelen i fall om den hade ökat eller minskat. Det fanns dessutom 8 bolag där utdelningsandelen minskade medan utdelningen ökade. Dessa har jag markerat med Röd siffror. Tex. H&M, B&B-Tools, Fagerhult och Getinge fanns i den listan.

Men eftersom det låter lite för bra för att vara sant så har jag har varit lite fundersam i vissa bolag som t.ex. Elekta. Bolaget höjer sin utdelning med 75 % och samtidigt ökar utdelningsandelen bara 12 %. Har bolaget verkligen haft så bra vinsttillväxt? Eller kommer vinsterna från bokföringsknep eller annat enkelt sätt? Något som man bör kolla närmare på de samtliga bolagen i listan. Eftersom jag har enbart kollar på resultatet och inte på själva anledningen. Samtidigt har jag inte tagit med Utdelningsandelen i Investmentbolag eftersom det kan lätt bli lite missvisande.

Dessutom fanns det 3 bolag som hade höjd sina utdelningar i år med som inte delade ut någonting 2008. Det är Bettson, HiQ och KappAhl.
.

Aktier..........Utd.tillväxt..........Utd. An. tillväxt

1.Elekta................75,0%....................(12%)
2.Autoliv...............31,4%....................(31%)
3.AstraZeneca.......31,2%......................(0%)
4.ITAB.................29,9%......................(3%)
5.ABB..................25,5%......................(7%)

6.B&B Tools........25,0%.....................(-6%)
7.Öresund............22,8%
8.Fagerhult...........22,2%.....................(-4%)
9.Indutrade...........21,9%.......................(0%)
10.Duni................20,0%......................(30%)

11.Oriflame............15,5%..................(-19%)
12.Tietoenator........15,4%..................(-35%)
13.Säkl..................12,9%
14.Securitas...........12,6%..................(-50%)
15.H&M................10,7%...................(-2%)

16.Hufvudstaden....8,6%.....................( 85%)
17.Intrum Justitia....7,7%.......................(8%)
18.Latour...............7,1%
19.Castellum..........5,0%.....................(75%)
20.Meda................4,4%.....................((1%)

21.Wihlborgs.........4,0%.....................(80%)
22.Getinge.............3,4%......................(-2%)


De Aktier som har höjd utdelningen i år fast det inte står hur mycket eftersom programmet inte visar tidigare inlösen!

Aktier..........Utdelning..........Utd. Andel

1.Betsson..........5,1 kr..................76%
2.HIQ...............1,4 kr..................51%

.

.Liknande Inlägg:
* 40 bolag med Störst Utdelningstillväxt
* Utdelningsaktier Topp-10
* 5-Topp USA Aktier

3 kommentarer:

  1. Kappahl, Betsson och HIQ hade inlösen 2008 !
    Mvh
    Bric

    SvaraRadera
  2. Fick även utdelning i Dec 08 i Kappahl
    Mvh
    Bric

    SvaraRadera
  3. # 1,2 Jaha ;) Där ser man!
    Det verkar som Hittakursvinnare inte tar hänsyn till till inlösen (eller att den tar hänsyn genom att ändra aktiekursen men det står ingenting på de historiska nyckeltalen. Vilket är synd )

    När det gäller KappAhl, så är utdelningen 4,5 kr är förmodligen från 2008 och i själva verket har kappAhl inte har höjt utdelningen för 2009. ( Lite som Clas Ohlson och Svolder )

    Tack för informationen Bric!

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!