fredag 6 mars 2009

40 bolag med Störst Utdelningstillväxt

Jag har haft ett större intresse av att försöka hitta nya bolag som jag inte känner till eller som inte nämns i som en bra utdelningsaktie. Därför har jag nu kollat lite snabbt genom hela Stockholmsbörsen och letat efter de aktier som har haft den största utdelningstillväxten under senaste 10 åren.

Jag har försökt att skapa så rättvist resultat som möjligt och därför jag har enbart tagit aktier som har klarat av att dela ut de samligt åren under senaste 10 år. Betsson hade i så fall haft det bästa resultatet, 41,4 % årlig tillväxt men eftersom de inte har delat ut de samtliga åren så är aktien inte med. Annars skulle många IT- och Nya bolag skulle ha hamnat bra som t.ex. HiQ och Addtech.

Ett annat exp. är Teliasonera som har haft en utdelningstillväxt på ca: 37 % senaste 8 åren, och ca: 17,6 % de senaste 9 åren. Teliasonera är inte med eftersom jag kollar enbart 10 år bakåt. Hade man gjort undersökningen förra året så skulle det finnas många andra bolag med runt 20 % årlig avkastning. Därför varierar resultatet kraftigt beroende på mellan vilka år man kollar på utdelningarna. Självklart hade statistiken varit mer rättvis om man hade längre data men det är mycket svårt att hitta. Till och med om man hittar äldre utdelningshistorisk så är det oftast inte justerad mot nyemissioner och splitt, vilket gör det mycket svårt att räkna rätt.

Men det viktigaste med denna tabell är att kolla vilka bolag som har klarat en sån kraftig tillväxt på utdelningarna. Många av dessa aktier måste ha klarat krisen hyggligt bra eftersom årets prognoserade utdelningar är inräknade, bortsett från ett fåtal aktier som t.ex. Clas Ohlson och Skistar som delar ut senare på året. Men dessa aktier är med eftersom de har klarat dela ut de senaste 10 åren.

Jag måste erkänna att jag blev totalt överraskad när jag såg att bolag som Wallenstam, Säkl, Kabe, Skåne Möllan och Fenix hade en sån fantastisk utdelningstillväxt i klass med H&M.

OBS! Denna tabell visar enbart de aktier som har haft den högsta utdelningstillväxten under de senaste 10 åren. Tabellen ska fungera mer som lista över bolag som kan vara intressanta. Man bör kolla närmare på andra viktiga saker som soliditeten och kvalitén på företagen. Dessutom är det viktigt att kolla närmare på utdelningarna och Utdelningsandelen under samma tid. Det kan finnas bolag som har fått hjälp från tillväxten på själva utdelningsandelen och inte från vinsten.

Här kommer listan över 40 bolag som har den högsta utdelningstillväxt som klarar mina kriterier:


1.Clas Ohlson..............33,7%
2.Wallenstam...............31,8%
3.H&M.......................31,2%
4.Säkl..........................30,4%
5.Kabe........................29,2%

6.Sweco......................27,5%
7.Peab.........................27,3%
8.New Wave...............27,1%
9.Kinnevik...................24,4%
10.Nibe.......................22,3%

11.Skistar....................22,0%
12.Ratos......................17,6%
13.Skåne Möllan..........20,9%
14.Atrium Ljungberg....20,6%
15.Midway..................20,4%

16.Securitas.................19,3%
17.Assa Abloy.............19,2%
18.Atlas Copco...........18,9%
19.Fenix Outdoor........18,0%
20.Beijer Alma............17,6%
.
21.SKF.......................17,5%
22.Beijer......................17,0%
23.ÅF..........................16,6%
24.Orc Software..........15,4%
25.Swedish Match........14,4%
.
26.Autoliv.....................14,2%
27.B&B Tools..............14,2%
28.Latour......................13,9%
29.Avanza.....................13,9%
30.Öresund...................13,9%

31.Axfood....................13,3%
32.SSAB......................13,0%
33.Sectra......................13,0%
34.Getinge....................12,7%
35.Castellum.................12,3%

36.Fagerhult.................11,9%
37.AstraZeneca............11,7%
38.OEM.......................11,5%
39.Havsfrun..................10,7%
40.Hufvudstaden...........10,3%


Helt överraskande är det många mindre okända bolag som har klarat en bra utdelningstillväxt som Skåne Möllan, Säkl, Atrium Ljungberg, Beijer Alma. Samtidigt har bolag som brukar vara kända och stabila som Investor, Sandvik och Lundbergs har haft lite sämre utveckling på utdelningen. (Men som jag har sagt tidigare, man bör kolla på flera faktorer och inte enbart på själva utdelningstillväxten)

Dessutom är jag ganska positivt överraskad när det gäller Assa och Securitas, eftersom de ligger strax under 20 % årlig utdelningstillväxt samtidigt som bolag som ABB, Hexagon och Ericsson ligger runt 1 - 2 % årlig tillväxt. Därför blir investment bolag som Latour mer intressanta eftersom de är ägare både i Securitas och Assa.

Hoppas att denna lista hjälper oss utdelningsinvesterare att hitta nya spännande aktier som man inte har tänkt på tidigare. Måste erkänna att det var mycket oväntat och intressant resultat.
.

4 kommentarer:

  1. Helt underbart! Du gör ett fantstiskt jobb, om man nu kan kalla det jobb. Verkar vara din stora passion:)
    Du fick mig att gå från att spekulera i aktier till att investera i företag(stabila utdelare) genom dina många och intressanta inlägg på Börssnack. Jag är övertygad om att jag kommer vara väldigt tacksam för det om en sådär 20år.
    Underbar blogg som sagt!
    Keep up the good work!

    SvaraRadera
  2. Hej
    Uppskattar verkligen Din blogg!
    Jag skall in med 15´EUR på börssen, i Finland. Är 41 år gammal och avkastning är målet. Har nu länge försökt hitta min mix, snart är det dax/köpläge. Tänkte Finska bolag som Panostaja, Fortum, Pöyry, Nokia, Metso, Wärtsilä, Rautaruukki och krydda med Ratos, Kungsleden, Svolder som borde ge hävstång med sek... Tar mer än gärna mot åsikter om Finska bolag!!!
    Mvh finlandssvensk

    SvaraRadera
  3. #1 Tack! Jag håller med att det kommer bli många fina utdelningar under 20 år :)


    #2 Hej! Jag kan inte så mycket om finska och de överiga nordiska aktier. Det enda jag äger just nu är Fortum. Jag kommer definitivt börja kolla närmare på norden.

    SvaraRadera
  4. Verkligen oväntat, många av dem har jag inte ens hört talas om. Tål att undersökas närmre. Jag gillar din blogg!

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!