
.
*(kortsiktigt lån inte räknat )
H&M har haft en fantastiskt tillväxt och det finns inget annat börsföretag som kan komma i närheten av den totala avkastningen. En krönika om den historiska tillväxt av Jonas Bernhardsson – H&M – börsens bästa vinstmaskin. Citat från artikeln:
”Affärsvärlden har granskat börsens bästa aktier med hjälp av databasen Six Trust, vilken sträcker sig bak till 1979. Under den perioden toppar H&M listan med en genomsnittlig årlig totalavkastning (kursuppgång plus återinvesterade utdelningar) på osannolika 32%.
Då bolaget startades av Erling Persson fram till 1974 och de fann att Erling fått en avkastning på 30% per år. Det innebär att under 64 år har H&M levererat en avkastning på drygt 30% per år. Inget annat börsföretag är i närheten av den prestationen. Den som investerade 10.000 kr i H&M 1974 har idag 24 Mkr.”
Med andra ord en årlig utdelning på nästan 1 miljon om man hade investerat 10 000 kr under 1974. ( OSB! När artikeln skrev så var aktiekursen runt 400 kr, Därför borde värdet vara på runt 16 miljoner och utdelningen runt 640 000 – 700 000 kr )
Läs också om Stockmans artikeln om H&M – De tre H&M aktierna – The true version.
Alla håller med om att H&M haft oerhört bra tillväxt, men nästan alla frågar sig om hur mycket H&M kan växa i framtiden och hur länge till?
Själv tycker jag många fokuserar för mycket på den frågan och glömmer bort vilket fantastiskt företag H&M är. Självklart så kommer H&M inte växa som de har gjort historiskt med 30% årligt tillväxt. MEN. De kommer utan några problem fortsätta att växa 10-15%. H&M:s tillväxtmål är att öka antalet butiker med 10–15 procent per år, men också att öka försäljningen i befintliga butiker.
Intervju med Stefan Person - H&M ska växa lika starkt i tio år till:
.
Om man dessutom kollar på antalet butiker per land så ser man att Tyskland har störst antal och därefter kommer Storbritannien och Sverige. Medan USA, Kina, Japan, Ryssland kommer längre ner. Med andra ord, H&M kan fortsätta växa 10 år utan några problem enbart i de nya marknaderna.
Vad händer om man inte längre kan växa via nya antal butiker?
Det kommer ta lång tid innan vi kommer ditt men då skulle finnas andra möjligheter som:
* Att H&M kan köpa andra kända märken eller butikskedjor, som tex: När de förvärvade Cheep monday.
* De kan satsa på andra saker än kläder. Något de har gjort tidigare är skor, sen finns det planer på heminredning. Samtidigt är risken är stor för bakslag om de investerar i nya branscher.
* De kan höja sina priser lite mer än inflationen, så länge H&M, har bättre modekläder och bra samarbete med kända designers!
* Det sista alternativet skulle vara att de väljer att dela ut nästan hela vinsten till aktieägarna och då skulle den årliga direktavkastningen vara väldigt hög med tanke på direktavkastningen idag och utdelningstillväxtmöjligheten minst 10 år till.
Sen ska man inte glömma att H&M har en mycket duktigt ledning och ägare. Jag blev positivt överraskad när jag läste att Karl-Johan Persson blir nya framtida VD: n för bolaget. Med det har man säkrat en fortsatt stabil och trygg utveckling eftersom H&M inte kommer att förändras mycket och risken för övertagande av överbetalda chefer som fokuserar på bonusar och kortsiktighet minskar. Intervju med Karl-Johan Persson i DN .
Samtidigt ska man inte glömma att den historiskt låga värderingen och den höga direktavkastningen gör H&M verkligen till en mycket bra investering. En investering som nästan inte kan misslyckas. Kanske lite för enkelt och bra och därför tvekar många köpa H&M, eftersom det är häftigare att komplicera saker och ting. Sen finns de som inte köper på grund av alla möjliga skäl, te x Finanskrisen, börsoron, valutarisken, och m.m.
Jag ska ge några mycket bra anledningar till att köpa H&M för de som försöker hitta 100 tals olika argumenteringar varför inte.
1. H&M är i grund och botten en mycket säker aktie och har stabil försäljning.
2. Växer minst 10-15% årligen och kommer fortsätta göra det väldigt länge.
3. Har väldigt bra värdering med en direktavkastning mellan 4,5-5%.
4. H&M har höga vinstmarginaler och avkastning på eget kapital. Med andra ord, genererar mycket pengar utan behöva använda stort kapital + stark varumärke ( en klassik Warren Buffett - aktie).
Den årliga utdelningstillväxten har varit cirka 30 %, de senaste 10 åren och i år har H&M ökat utdelningen till 15.50 kr från 14 kr. Dessutom, de sista 5 åren har H&M lyckats minska sin utdelningsandel. Med andra ord, H&M:s vinst växer snabbare än utdelningen. Länk till historisk Nyckeltal & Utdelningar.
Att försöka hitta en sån bra aktie till den risken med ganska bra värdering är inte lätt. Och jag kan tyvärr inte hitta liknande bolag på Svenska börsen. Det är en aktie som man kommer få stabila växande utdelningar av, vilka man i sin tur kan investera i andra bra bolag. Med andra ord en fantastisk kassako!
Säger bara: Tjinng & Tjinng... (För er som inte vet, så det är Ljudet från kassamaskin när utdelningarna trillar in. Motsvarande till J. von Anka:s - Kvack, Kvack på BS. )
Bra artikel !
SvaraRaderaVisserligen håller jag med i din analys men enligt min mening är du något för tvärsäker. Under olika årtionden har vi haft olika kelgrisar, 80-talet var det Astra, 90-talet tillhörde Ericsson och 00-talet kan väl till viss del sägas tillhöra H&M. De två senare har fått rejält med grus i maskineriet och något säger mig att året någon gång kommer då H&M har hopplöst dåliga kollektioner och får se sig, åtminstone tillfälligt, omsprugna av nya hungriga aktörer. En aktieanalys kan inte bara bygga på historiska siffror, än mindre i klädbranschen.
SvaraRaderaFramtiden får utvisa hur det blir men jag hade inte varit bekväm i att ligga så tungt i en enskild aktie som du gör (gjorde?).
#2 Det är nåt i det du säger! Du kan ha helt rätt om 5 år.
SvaraRaderaSamtidigt har jag försökt hitta bolag som jag kan lita på när det gäller utdelningstillväxt och stabilitet. Jag har inte hittat lika bra aktie som H&M. Tack vare H&M så klarade jag bra utdelninstillväxt och nedgången blev inte lika mycket.
Men visst tiderna kan förändras om 5 år eller till och med om några år. Tanken är att jag ska försöka minska min andel genom att återinvestera utdelningarna i andra akteir + ny sparande. Förhoppningsvis så kommer H&M utgöra högt 15-20% eller ännu lägre om 5 år.
Mycket bra skrivet 40procent20år!
SvaraRaderaDu bekräftar allt som jag själv hade tänkt på. T.ex. även om HM slutar öppna nya butiker så har dom så stor vinstmarginal att dom kan lätt expandera via förvärv. Och om HM inte väljer att köpa andra bolag och istället delar ut allt till aktieägare så blir utdelningen mycket hög och skulle slå alla bankkonton.
Sedan så är jag säker också att HM kommer att öppna nya butiker i MINST 10 år till. Det är lätt att förutse när man ser 1000 ryssar som väntade utanför första nyöppnade HM butiken i Ryssland nyligen. Samma bemötande fick man i Asien. Tänk bara om lilla Sverige står på 3:e plats när det gäller HM's omsättning, tänk dig hur stor expansion har HM framför sig när dom har öppnat tillräckligt med butiker i Asien, Ryssland, USA med flera.
HM är en riktig Warren Buffetts aktie, om man nu vill investera som legenden.
HM skulle teoretiskt kunna växa i många decennier till genom förvärv, fysisk expansion i både befintliga och nya marknader och genom nya affärsområden som skor och heminredning. Bara man fortsätter att sköta företaget som man hittills har gjort.
Det finns många bra företag som har expanderat i över 100 år, HM har bara börjat internationellt. Om man ska vara rädd att HM har växt färdigt vad ska man då säga om Coca Cola eller Mc Donalds??
# 4 Investor!
SvaraRaderaJag måste erkänna att du har formulerad mina tankar på ett mycket bra sätt! H&M kan lätt växa, som du säger, kolla bara på de stora bolagen, Cola, P&G, osv, 100år historisk av tillväxt!
Hej, jag skulle vilja höra om du har några nyckeltal ifrån branchen!? Något som visar hur det går för deras konkurrenter!?
SvaraRaderaTycker detta var intressant men på vilket sätt är H&M beroendeframkallande...??? Ju mer man lär sig om Buffet så får man känslan av att lösningen till exponential growth är att investera i företag som har produkter som skapar ett legalt beroende, tvång eller ytterst nödvändighet hos människor. Gilette, Coke etc.
SvaraRaderaAnonym
SvaraRaderaH&M kommer aldrig ha samma starka moat som tex: Coca-Cola eller Gilette.
Däremot så finns det andra fördelar hos H&M där konkurrenterana saknar som tex:
-Mycket stark finansiell styrka som gör att bolaget kan tänka långsikt.
-De bästa butiksplatserna i de största städerna.
-H&M enorma storlek gör att de kan konkurrera med priserna
-Har lyckas visa att de har ett modemedvetet sortiment. Kolla bara på deras största kundesegment.