lördag 21 mars 2009

Investmentbolag Del 3 - De bästa?


Tidigare har jag skrivet lite om investmentbolag, Investmentbolag Del 2 och vilka i så fall skulle vara köpvärda långsiktigt. Jag blev lite intresserat hur utvecklingen har varit krig börsens största investmentbolag och vilken eller vilka av dessa har haft den bästa resultatet. Jag tycker att resultatet kommer vara mer rättvis nu när börsen har fallit kraftigt, viket visar vilka har klarat nedgången bäst och samtidigt har haft en bra tillväxt och totalavkastning.

Jag har försökt göra jämförelser tidigare fast då tog jag ingen hänsyn till utdelningen. Utan jag kollade enbart på historiska kursutvecklingen. Nu har jag räknat på den totala avkastningen, med andra ord den effektiva direktavkastningen =( kursutvecklingen + utdelningen ) under en längre tid.

De investmentbolag som jag har tagit med:

* Lundbergs
* Investor
* Industrivärden
* Öresund
* Kinnevik
* Latour
* Ratos
* Svolder


Den första - Kursutvecklingen:

Investmentbolag 1-4 Klicka för större bild
Investmentbolag 5-8 Klicka för större bild
På de två diagrammen kan man klart se hur kursutvecklingen har varit från 1997 till 2009, dvs. utvecklingen under nästan 13 år. Index: 100 = 1997

Resultatet:

Aktie…….…..........Index

1. Ratos………….….400
2. Öresund…….….…260
3. Lundbergs……..….185
4. Kinnevik………..…165
5. Latour………….…155
6. Industrivärlden…......50
7. Investor……….…...45
8. Svolder……......….-40
.

.
.
Den andra – Totala Utdelningen

Jag har dessutom kollat på den totala utdelningen under senaste 10 åren. På så sätt kan man få ett bättre insikt över den verkliga avkastningen.

Avkastningen efter 10 000 kr investerad under 10 år, 2000 – 2009:
.
Resultatet:


Aktie…...........…Totalutdelning

1. Ratos………….……13 479
2. Öresund………..….…8 930
3. Latour………….….…6 974
4. Lundbergs….…….…..5 280
5. Svolder………………4 576
6. Industivärlden…......….3 421
7. Investor………….…...3 004
8. Kinnevik………..........1 175
.
Klicka för större bild

Ratos har den bästa kursutvecklingen och samtidigt har de lyckats ge ut den största totalutdelningen under de senaste 10 åren. Mycket stark av Ratos tanke på att de har dessutom lyckats bibehålla utdelningen för 2009, medan alla andra investmentbolag har sänkt sina utdelningar, förutom Öresund och Latour som höjde i år. Och inte förvånad att dessa ligger i Nr: 2 och 3 på listan.

Innan undersökningen så trodde jag att de investmentbolag som har haft den sämsta aktieutvecklingen, tex, Svolder, Investor och Industrivärden, har haft på grund av att de har delat ut mer i genomsnitt än de andra bolagen som har haft betydligt bättre utveckling. Men så var det inte fallet. Svolder, Industrivärden, Investor ligger ganska lågt i totalutdelning i jämförelse med de andra.
.

10 kommentarer:

  1. Bra jobbat !
    Lite kul att mina 2 största investmentbolagsinnehav är just Ratos och Öresund :-)
    Lite Latour tänker jag köpa senare i år !
    Mvh
    Bric

    SvaraRadera
  2. #1 Tack! Kul att du äger stor i de bästa två, bra val.Jag äger också dem, men utgör lite mindre än 10%. Hoppas att du har haft de väldigt länge :)

    Latour blev jag mcyket intresserat när jag upptäckte att både Securitas och Assa har haft en mycket bra utdelningstillväxt och rätt så stabila bolag. Eftersom Latour äger ganska mycket i både två.

    SvaraRadera
  3. Jag blev lite besviken över resultatet, närmare sagt över Investor och Industrivärden. Men vad ska man annat förvänta sig där, dom är storägare i riktigt stora bolag och dom förvaltar väldigt mycket pengar så dom är begränsade att investera i endast riktigt mogna/stora bolag.

    Vet inte om jag ska vända ryggen till Investor?!? Och flytta allt till ratos och öresund?? Historiskt sett så skulle det vara en bra ide, men framtiden kan se annorlunda ut, tänk om investors private equity bolag exploderar dom närmaste 10 åren? Eller industrivärdens storbolag får bra fäste vid tillväxtmarknader som Kina, då kan expansionen bli enorm dom följande 10-20 åren.

    Det är nog bäst att ha lite av varje investmentbolag. Värt att tänka på är att storbolag som har expanderat mycket mer än 10% per år under än längre tid, kan inte fortsätta så i all evighet. Jag kan tänka mig att även Investor har haft vissa turbo decennier på sin tid.

    SvaraRadera
  4. Jag har svårt att se att något annat investmentbolag ska slå Öresund och ratos över tid.

    Komplettara med Lundbergs och HM och du har en väl avvägd diversifierad Sverigeportfölj.

    SvaraRadera
  5. Ja visst är det kul.
    Jag själv har Ratos aktier där jag fått tillbaka alla pengar i just utdelningar och inlösenprogram...

    SvaraRadera
  6. #3 Jag vet hur det känns :) Jag äger också en del i Investor och framför allt Industrivärlden. Jag har också resonerad att dessa aktier är ändå ganska säkra och förmodligen kommer ge bra utdelningar i framtiden.

    Nu när man ser hur ratos och öresund har haft bättre avkastning så kommmer jag försöka att köpa lite fler i dessa. Samtidigt ska försöka ha fokus på Latour och Lundbergs.


    #4 helt rätt! Om man kompliterar investmentbolag med H&M och lägg till tex; Clas Ohlson, Assa och Sandvik, då har man en Index fond, fast man inte behöver betala avgift och förmodligen kommer bättre totalavkastning pga, högre utdelning.


    #5 Hej Christoffer!
    Grattis för ett bra val du har gjort :)

    SvaraRadera
  7. Såg det var en gammal artikel men det skulle vara kul se kinneviks resultat om man även tar med de bolag de delat ut till aktieägarna?

    SvaraRadera
  8. Anonym
    Tyvärr så hittar jag inte de uppgifterna i utdelning/Aktie. Det går säkert att hitta men det är nog lite tidskrävande uppgift.

    SvaraRadera
  9. Mycket intressant läsning för en person som har rätt begränsade kunskaper på området. Har en del aktier i de största investmentbolagen, funderar nu på att lägga en slant på Öresund. Har också tittat på Spiltanfonderna och då speciellt den som investerar i bara investmentbolag. Här finns ju möjligheten att få en väl avvägd mix av dessa till en låg förvaltningskostnad. Kommentarer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 5 år gammalt inlägg - det säger mycket. Idag ser det ut lite annorlunda och de bolag som har gått bäst har lite sämre och tvärtom :)

      Det bästa är i så fall ha en gratis indexfond som Avanza zero + några bra investmentbolag som stabil bas. Tex:
      -Lundbergs
      -Investor
      -Latour
      -Melker Schörling

      Radera

Senaste Inlägg!