tisdag 17 mars 2009

The Millionaire Next Door

Hur man blir en ”Hög Nettoförmögenhet - Individ” ?

Boken beskriver hur de flesta rika människor har lyckats bygga förmögenhet och ger bra insyn. Boken är inte någon ”bli miljonär snabbt” bok. Utan den visar vilka egenskaper de flesta rika människor har i USA. Boken är baserad på en rad stora undersökningar i USA.

En mycket bra bok för de som tänker mer långsiktigt och vill bygga förmögenhet genom mer stabilare grund. Boken handlar om framför allt hur rika människor eller snarare människor som ser rika ut med sina dyra bilar och stora hus i själva verket är fattiga eller på gränsen till fattiga. Eftersom själva ”substansvärdet” i den privata ekonomin saknas. Enligt boken ska man koncentrera sig på ”Högt Substansvärde” med andra ord nettoförmögenhet. I den är fastigheterna som är högt belånad inte medräknade.

Nettoförmögenhet är lika med Tillgångar – Skulder.

Med andra ord rikedom handlar om:

* Inte om hur mycket du gör av med utan om hur mycket du behåller av din inkomst varje månad.

* Oavsett hur mycket du tjänar och vilket yrke du har, om du spenderar allt, så är du fortfarande under genomsnittet och är beroende av din lönecheck varje månad.

* Det handlar om hur många år man kan överleva om du inte har någon inkomst.

* På det sättet är välstånd något som man ackumulerar långsamt och konsekvent under en längre tid.

De egenskaper som beskrives:

* De lever långt under deras inkomst.

* De fördelar sin tid, energi och pengar, på ett sätt som bidrar till att bygga välstånd.

* De anser att det ekonomiska oberoendet är viktigare än att visa en hög social status.

* Deras föräldrar har inte lämnat några stora pengar till dem.

* Deras vuxna barn är ekonomiskt självförsörjande.

Ett annat som boken tar upp är de individer som har den högsta nettoförmögenheten oftast har:

* Integritet
* Självdisciplin
* Tålamod
* Hög arbetsmoral
* Bra familjförhållanden


Med andra ord handlar rikedom om din:

* Livsstil
* Ekonomiska planering
* Självdisciplin


Det är lite tråkigt att säga att man måste leva sparsamt men det är grundläggande om vi överhuvudtaget ska kunna skapa en nettoförmögenhet. Därför är de flesta rika människor rika inte på grund av hur mycket de tjänar utan hur lite de spenderar, till och med om det inte ser ut så. Det är troligtvis så att de har sparat och investerat under en längre tid som gör att de kan spendera mer än genomsnitt. Samtidigt växer deras tillgångar mer än de konsumerar.

Vägen till rikedom är snarare i termer som:

* Koncentrera dig på nettoförmögenhet
* 10 år eller längre än snarare 1 till 2 år.
* Kunna spara pengar under tiden som i sin tur investeras på ett klokt sätt.
* Samtidigt som du försöker betala av dina skulder.

Några bra "Quotes" från boken.

"Most millionaires are not driving this year's model."

"He owned a very successful business that rebuilt large diesel engines. But he drove a ten-year-old car and wore jeans and a buckskin shirt. He lived in a modest house in a lower-middle-class area"

"We live well below our means. We wear inexpensive suits and drive American-made cars"

"We are fastidious investors. On average, we invest nearly 20 percent of our household realized income each year"

Länk till boken : The Millionaire Next Door: The Surprising Secrets of America's Wealthy

Liknande länkar:

.

5 kommentarer:

  1. Trevligt inlägg!;)
    Dock måste jag säga att du rekkar böcker snabbare än jag hinner läsa!;)
    Fortsätt gärna att rekommendera böcker. Hittills måste jag säga att varje bok du rekommenderat har varit väldigt läsvärd. Stort tack:)
    Ha en trevlig dag!:)

    Mvh/Ninoszize

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Det kommer många tips på bra böcker :)

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! :D

    Jag tänkte beställa "Networking with millionaires" när jag får nästa lön och några andra böcker, men den här boken är helt klart i linje med de tankar som jag utvecklat alltmer och mer senaste månaden. Det är kul att observera att jag har olika perioder när det gäller vad jag fokuserar på inom ekonomi. Så förra månaden lärde jag mig grunderna i fonder, men just nu är jag inne på sparande och att minska utgifter, så att jag kan öka mitt sparande/investerande. Trots att jag är helt för att leva i nuet finner jag en stor njutning i att agera för framtiden. Kritiker kan säga "varför spara så mycket ifall du inte vet vad som händer i framtiden?". Då svarar jag "för att jag mår bra av det, i nuet, och för att jag genom att spara för framtiden säkrar nuet allt mer".

    Mitt mål just nu är att kristallisera alla tidigare lärdomar från andra intressen och använda dem till att lära mig ekonomi. Jag får lägga till den här boken till listan och överväga om jag ska köpa den direkt eller om andra böcker är viktigare just nu. Då jag känner mig själv väl kan jag omöjligen neka mig själv en investering när jag anar dess framtida positiva inverkan på mitt liv.

    Det intressanta är inte att hitta rätt sätt att ackumulera pengar, utan att hitta flera sätt och välja de som jag anser passar mig, mina mål och mina värderingar. Ekonomi är helt enkelt ännu ett intresse som jag vill behärska.

    Jag vill ge korta svar, men det är många tankar som dyker upp när jag läser saker som verkligen inspirerar mig ;)

    SvaraRadera
  4. #3 Hej! Bra mål och lycka till!

    Det bara att jag själv investerar inget i Fonder, utan enbart aktier fast många aktier, vilket blir som en eget fond eller själv skulle jag kalla för egen investmentbolag!

    Det bara att du kommer spara på mycket pengar om du investerar i enbart stabila aktier på så sätt slipper du avgifterna som äter upp portföljen långsiktigt!

    SvaraRadera
  5. Boken verkar väldigt intressant. Tack för tipset!

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!