måndag 23 mars 2009

Passiv Inkomst - Några Exempel


Som jag tidigare skrev, Passiv inkomst = Det inkomst som man har byggt en gång och inkomsterna kommer in utan att man behöver anstränga sig. Men de flesta fall är det inte så enkelt. Eftersom många av passiv inkomst strategierna krävs en liten regelbundet ansträngning för att bibehålla inkomsten.

Ett Bra Exempel vad jag menar:

Om du äger fastighetsbolag med hyreslägenheter så måste du ändå förvalta, sköta driften och sköta administrativa arbetet. Samtidigt du behöver inte vara på ett plats hela tiden. Utan du kan vara anträffbar via mobiltelefon eller e-mail. Då kommer du kanske att lägga några timmar varannan dag eller mindre. Sen beror självklart på hur stort fastighetsbestånd du har.

Om du jämför detta med traditionell sätt att få in inkomst, att vara anställd på ett företag. Det är absolut inget fel med. Det är bara att du måste hela tiden vara på plats under 8-9 timmar nästa varje dag om du överhuvudtaget ska få inkomst. Dessutom är du helt beroende av företaget för att kunna bibehålla jobbet.

Jag har länge varit intresserat av temat passiv inkomst och försökt lära mig så mycket jag kan om olika idéer samt funderat länge över hur man skulle kunna skapa det i verkligheten. Det visade sig vara mycket svårare än jag trodde. Utdelningsinvestering med aktier passar passiv inkomst utmärkt, eftersom man skapar det en gång och sen lägger man ingen tid på. Det enda nackdelen som jag ser är att det krävs antigen ganska lång tid eller mycket pengar om man ska.

Hur skulle den perfekta Passiv inkomsten vara ?

* Bygger / Skapar bara en gång.

* Lägger ingen tid ( eller så lite tid så möjligt )

* Få en ganska bra avkastning på egna pengar, minst 10%.

* Försöka få avkastningen 10 %, så många gånger så möjligt, under så kort tid så möjligt.

* Produkt / Tjänst som behövs och efterfrågas.
.
Några bra exempel från verkligheten; det som redan finns:
(Eftersom jag själv inte så kunnig inom internet och Websidor, så håller jag mig inom den traditionella sättet. Annars är internet ett utmärkt ställa att börja med lite pengar)

Uthyrning av sommar stugor, är utmärt sätt att komma igång. Du får en extra inkomst utan att behöva vara på plats hela tiden och samtidigt får en värdeökning på långsiktigt. Dessutom krävs inte lika mycket kapital som en vanlig fastighetsinvestering. Sen beror det självklart vart i landet och vad för slags stuga du köper.

Klicka för ett större bild

Containers och annat som behövs. Det är lite lättare att med tex, containers och annat som behövs fast ingen som vill köpa för eget bruk. Till den här kategorin passar lastbilar, trucks, släpvangn osv. Man kan komma igång med mindre pengar, fast då måste man veta behovet för produkten.
Klicka för ett större bild

Varuautomater: ett annat som kräver mindre pengar men kanske inte lika lönsamt, kan vara att varu-eller spelautomater eller fotografautomat osv. Något som behövs och är tillgäng för många människor.

Klicka för större bild

Nu säger ni säkert, varför ska man gå runt och försöka placera automater som genererar väldigt lite pengar :)... Det är själva tanken som räknas. Dessa är bara lite ideer om de olika, mer eller mindre, passiv inkomst möjligheter. Själv skulle jag inte syssla med automater eller försöka hyra ut containers men däremot sommarstugor låter intressant. När man börjar tänka i det nya sättet att inte behöva vara på plats fysisk så börjar man se nya ideer och förhoppningsvis hittar man effektivare sätt att bygga upp något som inte tar allt för mycket tid. Med andra ord "Ett effektivare passiv inkomst"! Själv har jag upptäckt att aktieutdelningar passar i in fast det tar lite längre tid.

Kan ni komma på nya och effektivare ideer?

.

8 kommentarer:

  1. Skriv en bok om utdelning på svenska och sälj på dendära sidan där du kan ge ut den i princip gratis.

    SvaraRadera
  2. Hehhe :) Intressant idé!

    Någon som vill köpa bok-samling av mina inlägg ?

    SvaraRadera
  3. Containers provade jag för några år sedan. Det var ingen bra idé. En "kom bort" och en övergavs i Singapores hamn utan att jag kunde göra något åt den. För att lyckas behöver man en bra operatör av Containrarna som man kan lita på och de tar så pass betalt att avkastningen blir minimal.

    Lars W

    SvaraRadera
  4. Bra inlägg. Passiv inkomst är intressant. Jag har haft det tankesättet sedan tonåren, men då gällde det inte ekonomi. Det är en rolig utmaning att tänka "större".

    Idéer och viljan att gå hela vägen med dom är en av de viktigaste nycklarna för att öka sina passiva inkomster och framgångar överhuvudtaget.

    Fridens

    SvaraRadera
  5. De dära schulman har lagt upp sina bloggar i bokform och säljer för fullt på vulkan.se

    SvaraRadera
  6. #3 då vet man det :)


    #4 Japp! håller med, mycket spännande ämne


    #5 tack för tipset!

    SvaraRadera
  7. Jag sysslar just nu med passiv inkomst som kräver minimal investering. Och jäklar vad det funkar bra!!
    Aldrig mått bättre, jag har all tid i världen och jag tjänar bättre

    Jag berättar gärna mer över en fika om du är intresserad.

    j.karlsson@live.se

    SvaraRadera
  8. Jens
    Låter det inte lite för bra för att vara sant? :)...

    Jag tror att jag håller mig till utdelningar - tack ändå!

    Mvh
    4020

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!