onsdag 15 april 2009

Riskhantering Del 1 – Diversifiering & Fokusering

Jag tycker att för många fokuserar på att försöka diversifiera än att försöka bygga upp en så bra portfölj så möjligt. Det är absolut inte fel med diversifiering men man ska inte diversifiera bara för att alla gör det, utan man ska koncentrera sig på att hitta kvalitetsbolag. Allt för många diversifierar helt onödan genom att köpa i branscher och bolag som de egentligen inte vill äga men köper ändå för att minska riskerna.

Det är som att ha:


* 50 % i aktiefonder
* 30 % i räntefonder
* 20 % i nåt konstigt där banken tar bra betalt för.

Detta är mer sparande och inte långsiktigt investering.

Istället kunde det se ut så här:


* 50 % i Mycket stabila bolag
* 30 % i Växande kvalitetsbolag
* 10 % i Mindre bolag
* 10 % likvida medel ( när det kommer bra tillfälle)

Med andra ord 0% i fonder, Obligatiner och Räntor. ( Om ditt mål är säker sparande då är det nåt annat. Jag pratar om långsiktigt investering )

Den viktiga frågan är! Hur många aktier ska man äga?

Enligt många experter och portföljteorin är det mellan 8-12 st aktier och helst fördelat i 4-5 olika branscher. Men vad händer om jag har hittat 20 st riktigt bra aktier?

Det jag vill lyfta fram är att väldigt få som tänker i termer 10 år eller längre på börsen. Eftersom då skulle man försöka handla lite annorlunda och börja tänka på vilka av de aktierna kommer att överleva utan några problem och hur stor andel av portföljen kan få stora problem om 20 år. Då skulle man kolla på bolag som har mer enklare produkter som förmodligen kommer att finnas länge på marknaden.

Själv skulle säga så många så möjligt och många av börs/Investerar etablissemanget skulle inte hålla med. Många skulle säga att det är helt onödigt och kommer att kosta ganska mycket och dessutom skulle man ha svårt att ha koll på alla. Visst de har rätt men så länge man köper bra bolag och kollar på siffrorna varje kvartal så klarar man sig rätt bra. Det enda jag har koll på är utdelningstiderna, medan sista tiden har jag haft noll koll på aktiekurserna. Det enda jag vet att börsen har gått upp en hel del sista tiden.

Tänkt också att det är bolag du köper och inte aktiekurser. Det för mycket fokus på aktiekurserna och risken finns att den blir den enda beslutsunderlaget när man köper eller säljer. Kolla bara på DI:s senaste artikel. Sparare tror på börsras! och precis under artikeln står det Här är Hundraprocentsklubben. Börsen blir viktigare än själva bolagen, vilket borde vara motsatsen.


Dessutom vill man gärna köpa billigt och sälja dyrt och då glömmer man att kolla på själva bolagets substans. Man kanske köper ett bolag som har rasat 50-60 % men som saknar framtid och har stora problem medan man säljer ett riktigt bra bolag som förmodligen kommer att generera riktigt bra kassaflöde för framtiden för att den har gått upp 20-30 %.

Det är därför extra viktigt att inte lyssna på andras råd och analyser eftersom de har helt annat mål. Kolla bara på de senaste analyserna på H&M, alla säger helt olika men nästan alla kan ha rätt beroende på vilken tidsperiod man kollar på. 6 månader, 2 år eller 10 år.

Först och främst - försöka hitta bolag som du vill äga och sen bestämma vilken pris du vill ge. Samtidigt ska inte antalet aktier på portföljen ska begränsas till 8-12 st. Det är mycket bättre att fokusera på Kvalite och långsiktigthet.

13 kommentarer:

  1. Har följt din blogg i ungefär 2 veckor nu. Och jag måste säga att jag gillar dina inlägg och ditt tänkande när det kommer till ekonomi. Keep up the good work.

    SvaraRadera
  2. Både Peter Lynch och Warren Buffet anser att man ska fokusera investeringarna på de 4-5 mest köpvärda företagen. För hög risk kanske någon tänker? "Risk comes from not knowing what you're doing", enligt Buffet.

    Alltså, strunta i dina 11:e och 12:e bästa investeringsidéer. Satsa istället pangarna på dina 4-5 bästa idéer.

    SvaraRadera
  3. Tänkte börja med att säga att jag gillar din blogg starkt!
    Funderar på vad du tycker om Acap invest. om du har någon koll på dem, de har en direktavkastning på ca 7.5% iår, och ska köpa tillbaks aktier. känns även som ett bolag som har potential att växa stort, kanske nästa ratos?

    SvaraRadera
  4. Peter Lynch, en av världens mest framgångsrika placerare som förvaltade världens största aktiefond "Magellan" hade som mest 1000 aktier i portföljen.

    När han började förvalta fonden 1977 hade fonden $18 miljoner kr, 1990 när Peter Lynch pensionerade sig var fonden värd $1400 miljoner.
    Från 1977 till 1990 avkastade fonden i genomsnitt 29,2% PER ÅR!

    Så ingen kan komma och säga till dig hur många aktier du ska ha eller inte ha, om någon säger till dig att du ska ha max 10 aktier så förolämpar han din intelligens. Det är samma sak som att säga bara 10 aktier kommer att vara framtida vinnare av alla 500 bolag på stockholmsbörsen.

    Om du väljer 20 historiskt lönsamma och stabila bolag istället för 10, så får du samma potential till mindre risk. Hur bra ett bolag än är kan oförutsedda saker hända i framtiden som kan få bolaget på knäna, och det har vi just sett under senaste finans krisen.

    Så vad är då bättre? Att ett bolag går i konkurs av dina 20 bolag, eller att ett bolag går i konkurs av dina 10 bolag?

    Jag blev också förolämpad av en av Warren Buffetts citat där han säger om man har många aktier så är det för att man inte vet vad man gör, eller något i den stillen, konstigt också att han skulle säga något sådan med tanke att hans portfölj består av cirka 30 aktier! Dock är Buffet bland mina favorit placerare i alla fall.

    Kommer ni ihåg världens största försäkrings jätte AIG som kostade vid millennieskiftet $100 dollar per aktie? För någon vecka sedan handlades den för $0,50 dollar.

    Som sagt allt kan hända, så köp många aktier i bra och lönsamma bolag!

    SvaraRadera
  5. Självklart kan inte världens största aktiefond ha bara fem aktier i portföljen. Det är ju en självmotsägelse. Även Buffet lider kanske av portföljens storlek?

    Jag själv gillar Buffets bud om max fem aktier. Fast det kanske är för att jag är nybörjare och inte klarar av att hålla fler aktier i mitt huvud. :)

    SvaraRadera
  6. # 1 tack!


    #2 Kan inte så mycket om ACAP. När jag kollar lite snabbt så ser inte så tokigt ut! Bra direktavkastning och vinstmarginaler men samtidigt är belåningen lite för högt nästan 50% och bolaget innhav, SONO, Cetec, TPS och DISAB är inte direkt lätt att förstå vad de gör.

    Lite som Midway. Det intressanta är att de har börjat dela ut de sista åren nu. Kan vara intressat för de som inte har emot risken.

    SvaraRadera
  7. # "Investor" .. bra sagt.


    Japp! Peter Lynch var känt för att han köpte hur många aktier som helst och ändå var bland de bästa investerare i världen. ( Så högt diversifering behöver inte betyda dåligt avkastning )

    Samtidigt har Warren Buffett har sagt att de som tänker satsa på investering och vill lära sig så mycket om bolagen bör Fokusera de max på cirka 5 aktier. som "Investor" säger.

    Men samtidigt har Buffett sagt vid flera gånger att många andra som inte har tid eller kunskap ska diversifera extrem mycket och då var indexfonder var ett bra alternativ. Man kan se det i min senaste film, The best of Warren Buffett)

    Jag tycker som Investor att man får då nästan lika mycket avkastnings möjlighet till lägre risk när man köper tex; 20 aktier än 10 aktier. (Självklart minskar man potentialen, men för mig är det viktigare med säkerhet än högt avkastning. Jag är helt nöjd om jag får 10-15% årlig avkastning med låg risk)

    SvaraRadera
  8. # "Investor" .. bra sagt.


    Japp! Peter Lynch var känt för att han köpte hur många aktier som helst och ändå var bland de bästa investerare i världen. ( Så högt diversifering behöver inte betyda dåligt avkastning )

    Samtidigt har Warren Buffett har sagt att de som tänker satsa på investering och vill lära sig så mycket om bolagen bör Fokusera de max på cirka 5 aktier. som "Investor" säger.

    Men samtidigt har Buffett sagt vid flera gånger att många andra som inte har tid eller kunskap ska diversifera extrem mycket och då var indexfonder var ett bra alternativ. Man kan se det i min senaste film, The best of Warren Buffett)

    Jag tycker som Investor att man får då nästan lika mycket avkastnings möjlighet till lägre risk när man köper tex; 20 aktier än 10 aktier. (Självklart minskar man potentialen, men för mig är det viktigare med säkerhet än högt avkastning. Jag är helt nöjd om jag får 10-15% årlig avkastning med låg risk)

    SvaraRadera
  9. Bra inlägg! Har köpt aktier under senaste månaden men ser att jag nog bara skaffat "myckert stabila företag". Så här ser min portfölj ut idag:
    HM 7%
    Eric 7%
    Assa Abloy 11%
    ABB 12%
    Wallenstam 7%
    Lunbergs 8%
    Kontant 32%
    riksgäld obligationer 14% (löper ut i okt och blir mitt reserv kapital)

    Med tanke på detta inlägg så skulle jag alltså investera de 30% jag har kontant i "växande kvalitets bolag", vilka bolag ur din portfölj skulle du lägga till denna kategori? några du tror extra mycket på?

    SvaraRadera
  10. # 1-kvalitetsbolag:

    * H&M
    * Coca-cola
    * McDonalds
    * Procter & Gamble
    * Lundbergs
    * SCA
    * Investor
    * Sandvik
    * Clas Ohlson
    * Wallenstam
    * Fortum

    * 2-Kvatiletsbolag med "lite" högre risk.

    * Ratos
    * Öresund
    * Industrivärlden
    * SHB
    * Kungsleden
    * NCC
    * SSAB

    Jag tycker att man ska kombinera dessa 2 kategorier som du har gjort. Sen är det bättre att försöka köpa mer % i Kategori 1.

    SvaraRadera
  11. Kan ni sluta skriva Industrivärlden plz. Det heter Industrivärden!

    SvaraRadera
  12. # hehee :)

    Om jag ska försöka stava allting rätt och skriva på rätt sätt, så kommer jag aldrig hinna skriva några inlägg!

    SvaraRadera
  13. Mycket Buffett snack här och alla som gillar han bör lyssna igenom ljudboken "Even Buffett isn´t perfect"

    Där säger han att det mest optimala är att bara äga 6-7 bolag, men enbart om du är lika bra på att analysera bolag som Buffett samt kan köpa in en tillräckligt stor andel av företaget så att din röst är värd någonting.

    Övriga 99,9% av alla investerare bör äga mer än 6 bolag.

    Rekomenderar verkligen denna bok eftersom många andra böcker om honom tar upp vad han har gjort och sedan försöker många investerar kopiera hans strategier rakt av vilket inte alltid är så lyckat.

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!