söndag 3 maj 2009

Årets första seglingstur!

Jag har varit upptagen sista tiden på grund av båten. Efter all arbete med båten, rengöring, pustning, transport, masten, fall, segel och allt annat, så var båten seglingsbar i helgen.

Underbart fint väder och vind gjorde seglingen till en trevlig upplevelse. Nu efter seglingen inser man vikten med investering och mer ekonomisk frihet som kommer framför allt att ge möjlighet till både tid och pengar till aktiviteter som är man själv vill göra.

Som sagt det är inte själva strävan för mer pengar som är målet utan det friheten som pengarna ger, mer möjligheter och mer tid.

Tänkte dela seglings upplevelse från helgen. Segling med en IF-74, Vind ca: 4-6 m/s, hastighet ca: 5 knopp, i Sydkustens yttre Skärgård.



11 kommentarer:

  1. Fan va skönt det ser ut!! :-)

    SvaraRadera
  2. Din blogg är grym! Lätt den bästa finansbloggen jag läser.
    Hoppas inte seglingen tar upp alltför mycket tid nu bara...

    SvaraRadera
  3. # 3 hej! Just nu går all min tid på att göra en egen hemsida, vilket var mycket tuffare än jag trodde, eftersom jag kan nästan inget om hemsidor 0 html!

    Ska bli kul när den är klart.

    SvaraRadera
  4. Kan bara hålla med föregående talare. Mycket bra blogg! Kör på samma strategi då det gäller stabila bolag med bra avkastning, och återinvestering av utdelningarna.. Äger h&m, volvo, industrivärden, investor, svolder, kungsleden, sandvik, sca.. Har dock en liten krydda i portföljen som avsticker från denna strategi. Sålde Eniro häromdagen då jag inte tror på bolaget långsiktigt och funderar nu på att ta in ett företag som heter Borevind. Det är ett investmentbolag som investerar i förnyelsebar energi. Detta är kanske inte din avdelning då bolaget inte har någon utdelning, men du kanske har några kunskaper om bolaget, eller synpunkter? Investeringen kommer bara utgöra ca 1,5% av portföljens totala värde:) ... Som sagt, tack för en lysande blogg!

    SvaraRadera
  5. Hej, bra blogg! Jag undrar om du har ditt 20åriga aktiesparande i en KF lr vanlig depå? Jag ska precis börja spara i aktier i ca 20-30år och sitter o funderar om det är bäst o göra det i en kf lr i vanlig! Vore kul o höra hur du har gjort! // studenten

    SvaraRadera
  6. # Tack!

    När det gäller Borevind, så beror på vad du tycker om framtiden och möjligheterna med aktien.

    Jag har börjat mer och mer inse att det är kanske bra om man försöker ta in små bolag som Borevind och andra bolag som har bra framtidsutsikter, fast i mindre utsträckning, dvs att de små riskaktierna bara är liten del av portföljen så att man kan hantera riskerna.

    Själv har jag köpt lite i Swedol och funderar köpa i Odd molly, sen finns ju funderingar att investera bolag som BEF, men där risken är mcyket större.

    Jag har ialla fall några få % i dessa mindre osäkra aktier.

    SvaraRadera
  7. # Anonym: Jag kan säga att jag fortfarande funderar på om jag ska byta till KF eller inte!

    Själv har jag vånlig konto! Anledningen till att jag inte investerar i KF är att jag inte äger aktierna direkt och då får man lita sig på Mäklaren/bolaget som har försäkringen.

    Tänk att 20-30 år är ganska långtid och kan hända mycket undertiden.
    ..........

    Kan säga att: rent ekonomisk är det mycket bättre att investera i KF, så länge du investarar i bra utdelningsaktier.

    ( Om du inte investerar på utdelningsaktier så kommer du förlora på länden pga, KF-avgiften, fondavgiften, tar stor del av portfölj på långsikt. På en 30-sparande så kan du räkna med 40% eller ännu mer i KF-avgifter. )

    Jag får så många frågor om KF, kanske borde skriva nåt om det ?

    SvaraRadera
  8. Tjena 40% !
    Om du vill satsa på BEF, så kan du ju investera i Kinnevik !
    Trevlig helg :-)
    Mvh
    Bric

    SvaraRadera
  9. # Bric!

    Just det, det glömde jag. Kinnevik äger lite BEF. Kanske mycket bättre att köpa 3% i Kinnevik än 1% i BEF. Vilket är betydligt säkrare.

    SvaraRadera
  10. Aha, du var seglare. Trevligt. Har sett dina fina bilder, men nu fick man bevis.

    Gillar också att segla.

    Bra blogg du har btw.

    Vänligen \PD

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!