söndag 24 maj 2009

Nya filmer om Investeringar & Utdelningar

Det har blivit svårare att hitta bra filmklipp som handlar om Investering och Utdelningar. Jag har i alla fall uppdaterad min film samling allt ifrån Investering till Motivation.

Jag gillar tanken att kolla på ett filmklipp eller lyssna på istället bara läsa. Det är både roligare och man lär sig mycket lättare. Här är några intressanta filmer klipp som har hittat senaste tiden.

Gammal seminarie från Warren Buffett (OSB! Den inte den gamla MBA-Talk utan den här har jag inte sätt tidigare.) Fast den är lite likt MBA-talk. Warren Buffett Pratar inför North Carolina University - 1996.

@ Warren Buffett UNC Talk 1996 - Part 1
@ Warren Buffett UNC Talk 1996 - Part 2
@ Warren Buffett UNC Talk 1996 - Part 3
@ Warren Buffett UNC Talk 1996 - Part 4
@ Warren Buffett UNC Talk 1996 - Part 5

Annat intressant om Utdelningsinvestering:

@ Income Producing Investment
@ Where to look for realiable income
@ Investment strategi – Debating dividend bloomberg
@ Hunting for dividends / What to look!

Den här länken fick tips från en läsare, om Dave Ramsey, Jag vet inte vad ni tycker om honom men han påminner mig lite om en blandning av Dr. Phil och Jim Cramer! Själv har jag aldrig hört talas om honom men har lite intressanta idéer om Pengar och Privat ekonomi, men det är ingen som jag skulle lyssna på när det gäller investerings. Men för er som en dålig ekonomi och problem med lånen kan vara nåt.

@ Dave Ramsey on How to be Financially Successful

Några filmer från Ungaaktiesparare. Lite grundläggande filmer om aktier och sparformer. Kan vara ett bra sätt att lära barnen lite om aktier och investering.

@ Aktier – Ungaaktiesparare
@ Sparform – Ungaaktiesparare
@ Tumregler – Ungaaktiesparare

Slutligen en klassisker för er som vill ”gå sin egen väg” och som vill ta sin egen investerings beslut! MY WAY!

..

.

-Filmsamlingen där alla filmer finns!


.

5 kommentarer:

  1. Tänkte bara passa på att tacka för en alldeles utmärkt blogg. Jag har läst den med stort intresse sedan jag hittade den för några veckor sen. Mycket matnyttig.

    SvaraRadera
  2. Det är alltid roligt att jag kan bidra till öka kunskap inom Investering/pengar!

    Jag själv har lärt mig mycket från andra duktiga skribenter i Internet! ( framför allt stockman )

    SvaraRadera
  3. Mycket bra! Tack!

    SvaraRadera
  4. Tack för en suverän blogg!!! Tack!

    SvaraRadera
  5. # tackar.....


    # Till Fredrik!

    jag har fått en fråga men går tyvärr inte svara tillbaka via mailet: Därför lägger jag svaret här:

    ....................

    hej!


    Hur mycket i % utdelningsandel, ?

    Det bästa hade varit runt 50% och ännu bättre om det är lägre och om samtidigt bolaget kan höja utdeningen minst 10% årligen...
    Men det finns inte många såna bolag...:) Dessutom har jag börjat lära mig av erfarenhet att det är helt olika för olika bolag, ska ge ett exempel!

    Bolag som har stabil försäljning och vinst, kan lätt dela ut högre i %, tex: 70-80% utan det påverkar bolaget balansräkning, desstuom bör de ha en högt soliditet,,, en mycket bra exempel är H&M och Clas Ohlson.

    Sen finns ju bolag som behöver pengar för att växa och bör helst inte dela ut mer än 50-60%..( de mindre bolagen har lite ostabilare försäljning/vinst utveckling under tuffare tider och för att man ska vara säkert att de kan klarar av framtida utdelningstillväxt så är det bättre med lägre utdelningsandel så möjligt )

    Hoppas du blev lite klokare!


    mvh

    40p20ar

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!