onsdagen den 27:e maj 2009

Världens Bästa Exempel på Högre Avkastning

Det är många som fokuserar på fel saker när det gäller investering och avkastning. Därför tänkte jag skriva en artikel där jag ska försöka ge Världen bästa exempel på vad man först och främst ska fokusera på om man tänker investera långsiktigt.

Om ni förstår själva grund konceptet så kommer ni ha en stor fördel mot alla andra investerare som försöker få så hög avkastning så möjligt. Det är inget fel med att försöka få högt avkastning men man gör det på fel sätt som inte kommer att gynna den långsiktiga avkastningen.

Det är inte bara att ni kommer få en fördel mot alla andra utan också ni kommer underlätta investeringsbesluten. Eftersom ni kommer lägga er energi och tid på det som är viktigt.

Vad är det som är så pass viktigt och enkelt och som dessutom kommer öka den långsiktiga avkastningen rejält?

Här kommer Världens Bästa Exempel:

Den självklara Exemplet från verkligheten är från Världens Rikaste Man, Warren Buffett, eftersom det finns ingen annan privat person som har blivit så pass rik genom att investera i aktier och andra företag. Därför kan jag inte heller hitta bättre exempel.

Warren Buffett blev världens rikaste man genom att tack vare att hans investeringar som gav i genomsnitt 20 % varje år. Samtidigt gav S&P 500 en årligt avkastning på cirka 9 % inklusive utdelningar. Med andra ord Warren Bufett har lyckats bli den rikaste genom att få en högre avkastning på cirka 11 % varje år. Det låter inte mycket men om man lägger tiden, i detta fall 43 år så får man ett fantastiskt resultat. Siffrorna kommer ifrån Berkshirehathaway letter:

9% årlig avkastning under 43 år gav:
4 276 %

20 % årliga avkastning under samma tid gav:
362 319 %

Nästan 100 gånger i resultat och det skiljer bara 11 %.

MEN…MEN….MEN… ( en sån där mycket viktigt MEN )
.
Det finns en annan och ännu viktigare aspekt som många missar i där det 11 procentliga avkastningen.
.
Vad tror ni att det kan vara? Vad tror ni att den största skillnaden i årliga avkastningen mellan S&P 500 och Warren Buffetts är?

Kolla själva om ni kan se någon skillnad i de olika resultaten förutom att Warren Buffett har haft högre avkastning i genomsnitt.


Klicka för större bild

Har ni kommit på vad är den största skillnaden?

Ska ge er en bra ledtråd!

Det kan inte enbart vara Warren Buffetts högre avkastningen eftersom S&P 500 under 6 år har haft högre avkastning än Warren Buffett:

År……S&P………W. Buffett…..Skilland

1999.....21%..............0,5%...............20,5%
1967.....30,9%............11%...............19,9%
1975….37,2%............21,9%............15,3%
1980….32,3%............19,3%............13%
2003….28,7%............21%...............7,7%
2004.…10,9%...........10,5%.............0,4%

Klicka för större bild

Om ni fortfarande inte kommit på den viktiga skillnaden så borde den här visa vad jag menar! Om man jämför de sämsta åren S&P har haft mot Warren Buffetts utveckling undersamma år!

År……S&PW. Buffett……..Skilland

1975...-37%..........-9,6……........…27%
1974...-26,4%.......5,5%..................31,9%
2002...-22%..........10%...................32%
1973...-14,8%.......4,7%..................19,5%
2001...-11,9%......-6,2%..................5,7%
1966...-11,7%.......20,3%.................32%
2000...-9,1%..........6,5%..................5,7%
1969...-8,4%........16,2%..................24,6%
1977...-7,4%........31,9%..................39,3%
1981...-5%...........31,4%..................36,4%
1990...-3,1%..........7,4%...................11%

Klicka för större bild
Med andra ord Warren Buffett har alltid lyckats slå S&P 500 under de sämsta tiderna på börsen. De 11 åren som S&P som har gått back under 43 år.

Den är samtidigt intressant att S&P 500 har haft bättre resultat än Warren Buffett under 6 gånger under 43 år och dessutom många år har skillnaden varit väldigt liten där Warren Buffett har haft en bättre utveckling än S&P 500 (förutom enstaka år).

Vilket gör att det är fascinerande att se att varje gång S&P 500 har haft negativ avkastning så har Warren Buffett lyckats få bättre avkastning, igenomsnitt 20-25% högre än S&P 500.

När man ser dessa så kan man snabbt se ett starkt samband.

Att Warren Buffett inte bara haft en högre avkastning genom att slå S&P 500 utan också har lyckats inte förlora pengar under tiden där marknaden generellt som mest gått dåligt. Vilket visar att Buffett har fokuserat mer på att inte förlora pengar än försöka få högt avkastning. Det är en mycket bra citat som samman fattar vad jag försöker säga:

Rule No.1: Never lose money. Rule No.2: Never forget rule No.1. – Warren Buffett

När man kolla på den 43 åriga historisken så ser man att Buffett sämsta år har varit -9,6% under 2008, bland den värsta finanskrisen. Det man får höra är hur mycket i dollar han har förlorat pengar. Självklart blir det mycket pengar när vi pratar om Världen rikaste person. Med det handlar bara om 9% och om man jämför med S&P 500 som gick -37% under samma tid så ser det riktigt bra ut. Dessutom ska man inte glömma att han har gjort bra investeringar under 2008.

Den andra gången som Buffett har gått back är 2001, med -6,2 %. Med andra ord Warren har förlorat pengar 2 gånger under 43 år och har lyckats få positiv avkastning 41 gånger.

Hur många gånger får man höra att han har haft 2 gånger förlust år?
.
Inte mycket. Det enda som nämns är hur mycket han har tjänat. Som sagt de flesta investerare fokuserar på fel saker.
.
Jag tror att stor del av Warren Buffetts resultat kommer ifrån hans avvikande från att ta risker och den enkla strategin som har gjort honom till en av Världen rikaste man. Under IT-boomen så har Buffett avståt att investera i It-aktier på grund av för högt risktagande. Nu efterhand så visade sig vara ett mycket klokt beslut.

Jag menar inte att ni ska börja investera som Warren Buffett utan jag vill lyfta fram att det är oerhört viktigt med riskhantering eftersom den påverkar långsiktiga resultatet mycket mer än vad ni tror.

För varje Procent som kan minska i förluster så behöver in få nästan 1,5-2 % lägre avkastning i framtiden för att få samma totalavkastning. Bara ni kan fokusera på att inte förlora pengar så räcker det med en genomsnittlig avkastning för att ni ska en fantastisk resultat i framtiden. Dessutom är det mycket lättare att minska riskerna än försöka få högt avkastning.

Det är exakt samma sak som att spara pengar. Det enklaste sättet att börja spara är att spendera mindre pengar. Det är 10 gånger lättare att spara 100 kr genom att minskade utgifter än att försöka tjäna 100 kr extra. Det gäller för investering också.

Om du ska komma ihåg en sak från den här artikeln, då ska du komma ihåg det här;

Varför ska man försöka få högre avkastning genom att öka riskerna där du i slutändan riskerar få sämre resultat än om du hade istället haft mycket lägre risktagande!
.
Fråga dig själv nästa gång när du ska ta investerings beslut!
.
De andra viktiga inläggen om riskhantering som jag som jag har skrivet tidigare:

Hur kan man minska riskerna i långsiktigt investering och samtidigt försöka få bra totalavkastning?

Det får bli nästa avsnitt!

.

13 kommentarer:

  1. Warren Buffet tycker at en privat sparere best investerar ved at kjöpe billige indexfonder från et velrenomerad fondbolag, samt at ha en "buy-and-hold" strategi (dette for amerikanske sparare).

    SvaraRadera
  2. Kom ihåg att de resultat du redovisar för de enskilda åren är för book value. Om du tittar på aktiens utveckling har den varit mer volatil. Men eftersom aktier oftast värderades till mer än 1.0 i book value, så har troligtvit Berkshires Hathaways akite ökat med betydligt mer än 362 319 %. Bra inlägg!

    MVH

    SvaraRadera
  3. Hans årliga avkastning på förvaltat kapital är en sak, varför han blev så rik är en annan. Han förvaltade pengar åt andra och fick rätt redigt betalt för detta, ca 20% av värdeökningen vill jag minnas. Detta tog han dock inte ut som pengar, utan hans andel av det förvaltade kapitalet växte sig större och större. Efter ett tag ägde han kanske 30-50% av partnerskapens kapital.

    Men nu var det inte hans rikedom inlägget handlade om, utan hans track-record.

    /Erik

    SvaraRadera
  4. # # Jo! du har rätt, han har sagt att för dem flesta som vill investera och som inte kan så mycket ska köpa sig indexfonder och äga långsiktigt. ( Visst det är mycket bättre alternativ än vanliga fonder med högre avgift )Men jag tycker att Utdelningsinvestering kan vara lika säkert som en index investering samt man kan förvänta sig en högre avkastning!

    SvaraRadera
  5. # Peter!

    Ok! Så I själva verket har Warren Haft bättre avkastning! Inressant.




    # Anonym!

    Jo! samtidigt tycker jag att det hänger ihop,, att han blev rik pga att track record! Annars skulle han aldrig få ihop så mycket pengar på så kort tid. Idagsläget är han kanske inte världens rikaste men har varit många gånger.

    Men Warren Buffett är fortfarande världens bästa investera ( dvs, bästa track record under hans investeringstid och jag tror inte någon annan som kommer slå honom de närmaste tiden.

    Det är därför så viktigt att man bör lära sig ett och annat från honom och hans strategi.

    SvaraRadera
  6. Hej,

    Ledsen att inte helt hålla mig till ämnet men tänkte höra lite med dig om aktien Sekuritas. Jag har sett att du inte har den i din portfölj?

    Jag tittade på den idag och kände att den har framtiden för sig, bra utdelning och en verksamhet man förstår. Jag hade hellre köpt Latour men aktiekursen har stuckit mycket där. Sekuritas har inte riktigt kommit igång och det känns som ett stabilt innehav som aldrig har minskat sin utdelning (runt 4-5%). Så jag köpte på mig Sekuritas idag.

    Vad tycker du om det köpet och timingen? Jag vill så klart hålla aktien i 20 år om det går:)

    SvaraRadera
  7. jag sköter om mina PPM fonder och senaste månaden har den gett mig 17% värdeökning(HQ ryssland)
    alfred berg ryssland har gett mig 14% bara senaste månaden.

    SvaraRadera
  8. tack för ännu ett superbra inlägg!
    Du skriver så bra att t.o.m en nybörjare fattar! Tack!

    SvaraRadera
  9. # Jonas!

    Hej! Jag äger securitas indirekt via Lautor och förmodligen tänker jag köpa securitas i framtiden. Jag valde istället Assa Abloy som var mer säkrare än Securitas.

    Vad som gjorde mig lite osäker med Securitas är den höga belåningen och låga avkastningen på eget kapital.

    Om man kollar historisk så har Securitas haft ett bra tillväxt på utdelningen. Utdelningstillväxt på ca: 20% de senaste 10 åren, vilket är kanon för en sån stor företag.

    Om du tror att företaget klarar utdelningstillväxt med minst 10% årligen + dagens direktavkastning på 4,5% så har du gjort ett bra köp!

    SvaraRadera
  10. # minna!

    Hej, Jag tycker att det ska vara enkelt och mycket sund förnuft med investeringar. Som Warren Buffett själv säger;

    "There seems to be some perverse human characteristic that likes to make easy things difficult"

    "The business schools reward difficult complex behavior more than simple behavior, but simple behavior is more effective"

    SvaraRadera
  11. En fråga, då man räknar depåutveckling, hur räknar man då, jag menar, just nu då jag börjar spara, kan mina aktier som jag har i depån gå ner kanske i snitt 10%, men eftersom jag månadssparar kommer marknadsvärdet på depån växa med 10% under detta år. Räknar man då med att man fått positiv avkastning?
    Om vi säger att jag köper en aktie för 100kr 1jan, och sedan sjunker den till 50kr i juni, och i juni köper jag 3 aktier för 50kr, dvs har jag nu 4 med marknadsvärde 250kr, och om aktien står kvar sista december har jag alltså 250kr i depån, alltså har jag ju mer pengar i depån nu jämfört med 1jan, men säger man att depån utvecklats +? Eller hur räknar ni så att säga?

    SvaraRadera
  12. # langen!

    Nej! Då har du gjort en förlust på 50 kr..

    Du köper:

    1*100 kr = 100 kr
    3*50 kr = 150 kr

    Du har sammanlagt sparat 250 kr Medan din depå borde vara värd 200 kr (eftersom din första köp gick ner med 50 kr )

    Du har mer pengar i depå eftersom du har sparat 150 kr andra gången Men du har förlorat 50 kr i första Investerigen!

    Samtidigt om du tänker i termer procetn så blir svaret lite annorlunda:

    Första gången du gick back med 50%
    men efter den andra investeringen på 150 kr,, så har du total investerad 250kr,, och med en förlust med 50 kr,, så har din förlust gått ner i 20% för att du har gjort en nytt insättning!
    (men du har fortfarande 50kr i förlust )

    SvaraRadera
  13. Mycket intressant att läsa om Warren Buffet. Det gäller att beväpna sig med tålamod som han har gjort. (Jag läste att han köpte sin första aktie när han var runt 10-12 år.) Det är tålamodet som jag tycker är det svåraste när man investerar på detta sätt. Det är roligare att vara lite mer daytrader. Men jag är övertygad om att ett långsiktigt buy-and-hold sparande måste vara det smartaste.

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!