lördag 20 juni 2009

Dags för en internationell satsning!

Nu har jag börjat på allvar satsa på Engelskan. Med en helt nytt blogg-sida i samband med att jag blev antagen i Utdelningsnätverket.

På höger sidan så finns det är ett nytt DIV-NET Symbol och den ser ut så här!






Det är ingen reklam utan det är stämpel på att jag nu med DIV-NET, Dividend Nätverket som består av cirka 20 stycken Amerikanska och Kanadensiska skribenter som bara skriver om Utdelnings- och Värde-investeringar. Och det är rätt så roligt att vara med. Eftersom jag har länge läst deras inlägg och tyckt att de vara mycket seriösa och många av dem har mål att bara leva på sina utdelningar, som ett utmärkt passiv inkomst källa. Så att man lär sig rätt mycket av dem när man själv har samma mål.

Eftersom min ”google translator” på hemsidan inte fungerar så bra så har jag försökt att skapa en helt ny sida som ska fungera som en kopia for min nuvarande blogg fast allting ska vara på Engelska istället. Så jag har nu börjat med ett 20-tal gamla inlägg som jag har översatt till Engelska och tanken är att allting ska kopieras så småningom.

Den nya sidan.
http://40p20y.blogspot.com/

Nu tror ni säkert att jag kommer lägga mindre tid på min nuvarande blogg och kommer att prioritera mer den nya sidan.

Men det är helt fel.

Den Engelska sidan kommer alltid att fungera som en kopia. Det vill säga att jag kommer först att skriva på min nuvarande sida, den här, och sen kopiera och översätta texten till engelska till den nya sidan.

Eftersom jag tycker att man ska satsa på det man är bra på och det man gillar. För min del är det den Svenska utdelningsmarknaden. Sen är jag mycket bättre att formulera mig på Svenska, fast många av er tycker säkert att är mycket felskrivningar och konstiga formuleringar. Det är för att jag satsar på att skriva bra och innehållsrik inlägg snarare än att försöka skriva helt korrekt. För mig är innehållet viktigare än grammatik.

Det är både kul grej och spännande nu när man får en möjlighet att ha hela världen som en målgrupp. Samtidigt tycker jag att man INTE ska försöka göra det för allvarligt utan man ska har kul under tiden.

8 kommentarer:

  1. Grattis, det är du värd!

    Något som är bland det svåraste även när det gäller långsiktiga innehav är när man ska köpa. Jag tycker det är kul att du presenterar din portfölj (de flesta vågar inte göra det). Jag skulle dock gärna vilja se lite mer information på ingångkurs mm om det är möjligt i framtiden?

    Jag sitter själv och funderar på att ta in 10% av min portfölj i Industrivärden nu när Sandvik och SSAB vinstvarnat. Det känns som att den kan sjunka ett tag till men borde väl historiskt vara ganska attraktiva nivåer att gå in nu om nu inte jorden går under?

    Mvh Johan

    SvaraRadera
  2. # ALLA-Tackar!


    # Johan!
    Inköpspris!..Har jag haft i alla möjliga priser eftersom jag har köp lite varje månad. Men om jag ska ge en genomsnitt inköpkurs för portföljen så är det cirka 4-5% plus i dagsläget. Så får du en uppfattning.

    ( Som värst under 2008 hade det gått ner till cirka 25-30% men då hade jag börjat köpa fler och vilket gjorde att förlusten började minska när jag fortsatta köpa regelbundet)

    Samtidigt det som är intressanta är att jag har lyckats få en genomsnitt diretavkastning på ca: 5,1% för investerade pengarna, vilket är helt godkänd!

    SvaraRadera
  3. # Industrivärlden köpte jag i alla möjliga priser! ( 94, 85, 72, 55 osv )

    Börjar bli attrativa igen nu när det går ner! Kanske man ska försöka öka lite?

    Tisp!
    Alltid ha likvidamedel på kontot, eftersom det kommer hela tiden bra köp tillfällen, i det brukar vara mer i dessa tider!

    SvaraRadera
  4. Eftersom era innehav är väldigt långsiktiga. Borde det inte vara en idé att köra coverd call på innehaven och få ut några % extra om året?
    Finns det några beräkningar på hur mycket man bör tjäna på en coverd call strategi?

    SvaraRadera
  5. Tack för förklaringen 40procent. Jag tycker som det känns som ett bra läge att öka i industrivärden nu. Jag försöker att alltid ha 10 procent likvider på kontot.

    @AktieTrader
    Jag har funderat en del på covered call men inte helt säker på hur det går till. Sen vet jag inte om det går att använda sig av in en kapitalförsäkring?

    Annars tror jag helt klart att det är en bra ide när man tror aktien ska gå ner eller sidledes kortsiktigt.

    Mvh Johan

    SvaraRadera
  6. # aktietrader!

    Själv har varit rätt så negativ till optioner, men samtidigt kan jag väldigt lite! ( giller inte tanken att man riskerar förlorar stort när man försöker tjäna lite )

    Men visst jag har hört talas om strategin i samband med extra inkomst när man försöker investera långsiktigt. Jag tror Stockman.nu kan mycket mer om ämnet!

    Om jag inte har fel så har han skrivet om ämnet i sin blogg!

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!