måndag 15 juni 2009

Var är Den Stolta aktieägaren?

För en vecka sen träffade jag en trevlig person som jag pratade lite om allt möjligt med. Men när jag nämnde börsen och aktier så var han inte lika trevlig längre. Han tyckte att jag var ”Svin” att jag sysslade med ”sånt avskyvärd” nu när den kris och ”Vi kapitalister” utnyttjade systemet. Det gick absolut inte argumentera med honom och det var nog den första och sista gången.

Tyvärr så allt för många gånger svart målas den vanliga aktieägaren som ”Girig”. Det är allt för lätt att man blandar in de höga chefernas enorma bonusar och finansiella marknadens kortsiktiga aktörer som Investmentbanker och institutioner med börsen och aktier.

Men som en långsiktig aktieägare bör man absolut vara stolt. Eftersom vi är med och hjälper till både bygga upp välfärden och samtidigt ger vi en enormt mycket bidrag till staten genom skatter. Varför tror ni att staten vill öka företagsamheten? Jo den ökar skatteintäkterna helt enkelt. Det ger:

* Öka vinstskatter från företaget
* Minskad arbetslöshetskostnader
* Ökade löneskatter och mm.


Går det att jämföra en företagare med en aktieägare?
Självklart! En aktieägare äger juridisk en viss del av bolaget och därmed riskerar sin andel vid konkurs och samtidigt har aktieägaren rätt till all framtida vinster och utdelningar. En aktieägare också betalar nästan lika mycket skatt som en företagare fast kanske lite annorlunda. Totalskatten blir nästan 60 %, när en aktieägare får pengarna i handen. En aktieägare betalar:

* Bolagskatt
* Skatt på utdelningen
* Vinstskatt vid försäljning


Om vi jämför med en som väljer att inte investera och en som väljer investera, så ser man enormt stort skillnad på vilka skatteintäkter de två olika alternativen genererar. Vi antar att de både två har samma löner och därmed skattenivå.

Om två personer, Slösaren och Investeraren, som har sparat varsin 100 000 kr genom sina löner väljer att:

Slösaren spenderar allt och njuter av pengarna idag.

Då har Slösaren har genererat cirka 40 000 kr i form av skatter när han sparde ihop 100 000 kr.

Hur mycket kommer Investeraren total att generera om han istället väljer att investera samma belopp? Om vi antar att den totala tillväxten är 12,5 %, (10 % från tillväxt och 2,5 % från återinvesteringar av utdelningarna) Vi gör det enkelt och säger att Investeraren köper exakt för 100 000 kr av bolaget substans och aktievärdet. Samtidigt har bolaget en genomsnittlig vinstmarginal på 15 % före skatt och en direktavkastning på 4 %.

Första året genererar Investeraren:

Bolagsskatt:............4 200 kr........( 28% av 15 000 kr )
Utdelningsskatt:.....1 200 kr........(30% av 4 000 kr )


Vad blir den totala skatten från Investerarens Ägande i aktien om han väljer sälja aktierna efter 20 år?

Den totala skattekostnaden under 20 år:

Inkomst skatt:.............40 000 kr
Bolagsskatt:..............321 000 kr
Utdelningsskatt:..........92 000 kr
Vinstskatt:.................281 000 kr

Totalt:........................734 000 kr


Hur mycket har investeraren kvar efter alla skatter efter 20år ?

656 000 kr

Det betyder att Investeraren har betalat mer i skatter än vad han fått i avkastning! Den magiska ränta-på-ränta effekten skapar enorma skatter. För varje krona som i totalavkastning så har Investeraren betalat 1,12 kr i Skatt.

Tänk också att hur mycket tex: Aktiestinsen totalt genererad skatteintäkter genom sina investeringar?
Han innehav värderades cirka 130 miljoner innan nedgången. Och samtidigt hans totala löneinkomst var 825 000 kr! Inte så svårt att räkna ut vad som har genererat stört skatteinkomst. Dessutom ska man inte glömma att han har donerad 28 miljoner.

Därmed kan jag avsluta med att vi aktieägare bidrar till högre välfärd genom vår ägande av andelar i olika företag. Allt sparande och Investerande hjälper till att höja landets välfärd.

Tanken med denna artikel är inte att favoritisera Kapitalförsäkringar . Utan vill bara visa hur mycket skatteintäkter en långsiktig aktieinvesterare bidrar med.

Med vänliga hälsningar

En Stolt Aktieägare – 40procent 20år

13 kommentarer:

  1. Tyvärr är det få som man kan prata aktier med alla tror att man är stenrik bara för man har aktier. Nämner man aktier på jobbet tror folk att man tjänar för mycket Aktie är ett fult ord tyvärr.

    SvaraRadera
  2. # Du har helt rätt! Tyvärr är det så att allt för många är tveksamma till aktier överhuvudtaget.

    Samtidigt är allt för många positiv inställda till aktie-och räntafonder som långsiktigt investerings alternativ.

    Det är exakt vad banker vill också och de kommer göra allt för att övertyga småsparare att fonder är bästa alternativet. Vilket är inte alls så.

    Ibland känns det som att det är inte bara bankerna som försöker lura småsparare utan också att småsparar vill bli lurad! (Eftersom de vill slippa tänka på investera och ta egna beslut och därför låter de rådgivarna i banken göra hela jobbet vilket är mycket olönsam affär för privata kunden. Ändå är det spararens egen aktiva beslut att låta någon annan bestämma över hennes/hans livsbesparingar. Så det är lite själv orsakad)
    ...........

    När det gäller aktier/pengar, är både känsloladdade ord och kanske därför jag är helt anonym!

    SvaraRadera
  3. Tyvärr hänger tänkandet från kommunismen över oss hederliga skattebetalare där det anses fult att äga och kunna skapa pengar.

    Har också råkat ut för sådana som varit hur trevliga som helst men svängt om vid ordet aktier. Sådana inskränkta människor är oftast inte värda att ha kontakt med alls!

    MVH
    utdelningsbombad

    SvaraRadera
  4. Så fort det finns en möjlighet att "du" tjänar/placerar/investerar eller har mer pengar än "mig" kommer den berömda Jante och hälsar på.

    SvaraRadera
  5. # Utdelningsbombad!

    Till och med de som är intresserad av att tjäna pengar och vill bygga upp något... vill inte ens prata om aktier eller investering eftersom det fortfarande osäkert och riskfylld för dem.

    De satsar hellre på hård arbete eller företagande, vilket är inget fel med det. Men vi människor har både begränsad tid och resurs och därför investering och låta pengarna arbeta är mycket bättre alternativ långsiktigt!

    SvaraRadera
  6. #Nonhosoono!

    Så är det alltid! Det positiva är att man kan bli inspirerad av dem som har lyckats än att bli avunsjuk!

    SvaraRadera
  7. Jag har mött liknande kommentarer när jag pratat om aktier, sparande, avbetalningar m.m.

    Till en början var det många som svängde sig med högintelligenta kommentarer som:
    -Din gnidna j-l
    -Ska du spara tills du dör och ha massa pengar på kontot m.m.

    Jag gav faktiskt inte upp utan fortsatte att lägga lite småkommentarer om allt inom detta och nu har jag märkt att intresset växt fram hos fler än mig. (inte bara aktier utan besparingsåtgärder m.m.) Jag fick iofs inga kommentarer om att vara kapitalist då jag visat mitt aktiekonto och visat mina innehav=)

    Nu vet jag bekanta som sitter och läser på (bland annat rekommenderat din blogg samt ekonomifilm) och står i startgroparna för att dra igång sin aktiehandel. Så snart har jag gott om personer att diskutera aktieköp med=)

    (Innan jag hann trycka på publiceraknappen så ringde en kompis och diskuterade olika aktier han var intresserad av i ca 40 min=) )

    SvaraRadera
  8. # Det låter bra!

    Själv har jag försökt att övertyga andra att investera men utan resultat.

    Sen beror också på vad man har för intressen vid den tidpunkten i livet!

    Hade någon annan försökt diskutera utdelnings investeringar med mig för 10 år sen så hade jag säkert struntad på den personen :)...

    SvaraRadera
  9. Men är inte detta internet underbart då vi intresserade får kontakt och kan prata med varann =). Lite trist dock att det ofta blir väldigt opersonligt på internet då man pratar med en person, och sedan inte skriver nå mer för att man pratar med en annan osvosv, hade varit kul att känna personerna man pratar med lite mer personligt också!

    SvaraRadera
  10. Jag har faktiskt inte råkat ut för att folk har vänt ryggen för att man är intresserad av att bygga upp ett större kapital eller att man handlar med aktier. Ett problem jag har är att ingen jag känner är intresserade av aktier, jag har liksom ingen att bolla ideér med.
    Men det kanske jag kan göra med er =)

    Det är så att jag nyligen börjat handla med aktier. Kanske gjort det 3-4 månader. Har samma grund idée som vår kära Mr 40%.

    De företag jag är delägare i är följande.

    H&m
    Sca
    SSAB
    Getinge
    Öresund
    Ratos
    ASSA Abloy

    Jag kommer komplettera med ytterligare minst 3 andra företag. Vilka vet jag inte riktigt än, men Clas Ohlson känns rätt givet. Ett investmen bolag också, vilket vet jag inte än.

    Någon som har något tips kan gärna komma med det.

    Fast något jag har undrat över sen jag började spara är, hur ska jag lägga upp mitt köp för att det ska bli så bra som möjligt.
    Nu så köper jag aktier en gång i månaden. Jag brukar köpa för minst 8000 varje månad. Ibland mer. Blir det för 8000 så har jag köpt två olika poster.
    Tex 4000 HM och 4000 SCA.

    Är det dumt, blir courtaget för stort? Är det bättre att köra allt på ett kort? Eller ni kanske inte handlar varje månad utan slår ihop 2 månader och handlar en post för 16000?

    Anledningen till att jag köper två företag under en månad var för att jag tyckte i början att ifall jag har 12 olika bolag jag köper i, så tar det ett helt år innan man köper ur bolag 1 igen.

    Nå vad tycker ni?

    SvaraRadera
  11. förra veckan hörde jag någon säga i korridoren, Det måste gå bra för minna nu, med tanke på att hon har börjat köpa aktier!!!
    ???????????????? Bra, hell no...men vet inte om man ska skratta eller gråta.

    SvaraRadera
  12. # langen!
    Det är riktigt bra verktyg för de som ovanliga intressen som kan hitta varandra på internet!



    # Glenn!
    Jag tror du kan lätt köpa 2 aktier för 8000 kr utan att det påverkar ditt kaptial,, (MEN då pratar jag om en courtage på 9 kr )

    Till och med om du betalar 39 eller 40 kr i dagens minicourtage i de större mäklarna så borde gå att köpa 2 aktier per månad. OM du köper fler då kan det bli lite olönsamt!

    Så det beror på vilket är ditt minicourtage,, själv har jag 9 kr, så jag kan lättare köpa fler aktier.



    # Minna
    Av erfarenhet har jag upptäckt att man bör eller helst inte pratar om pengar / Aktier i vissa typ av människor eftersom man får ett " stämpel" pga fördommar!

    SvaraRadera
  13. Vilken klant jag är, glömde skriva vilken courtage jag handlar till. Jag har KF på Avanza så jag betalar 39 kr i courtage.

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!