onsdag 15 juli 2009

Kvartalsutdelningar - JA TACK!

I samband med Investors VD Börje Ekholm kom med förslaget Kvartalsutdelningar, tidigt våras så blev diskussionerna om ämnet väldigt kortvarig. Det verkar som förslaget inte var populär och blandades allt för mycket med kvartalsrapporternas kortsiktigt tänkande och nuvarande finanskris gör saken ännu känsligare.

Tänkte argumentera för varför det är både nyttigt för framför allt företagen och samtidigt borde gynna långsiktigt ägande!

I samband med uttalanden från Investors VD så uttalade sig vår kära så kallade ”Stjärnanaytiker” Peter Malmqvist att:

”Över ett kvartal är det trots allt vinsten som alla tittar på. Utdelningen har underordnad betydelse som prognosunderlag”

Det första så är själva vinst fokuseringen som skapar kortsiktigt tänkande och har ibland inget göra med själva företagsvärderingen. Ett klassiskt exempel är Fastighetsbolag, där hela vinsten kommer ifrån själva uppgången på fastighetsvärdet medan bolaget kanske har negativ kassaflöde, där de går minus efter alla finansiella kostnader som ränta och amortering. Kassflöde och avkastning på eget kapital är viktigare nyckeltal men har för lite utrymme i en kvartalsrapport. Sen att uttala sig om utdelningen har en underordnad betydelse är helt fel.

Sen finns ju andra som har tagit upp nackdelarna som kortsiktigt tänkande och menar att det skulle skapa allt för mycket fokusering kring de snabba utdelningarna efter bara en kortsiktigt ägande och det skulle förstärka den kortsiktiga trenden.

Jag tycker att det är lite missvisande. Om vi säger att utdelningen delas ut 4 gånger, det vill säga en direktavkastning på tex: 6 % så skulle man istället få en kvartalsutdelning på 1,5 %.

Bara det gör att själva kortsiktigt tänkandet inte skulle gynna de som tänker kortsiktigt. Eftersom det skulle "kosta mer än det smakade" om man bara tänker äga bolaget för utdelningens skull. Men idag när utdelningen ligger mellan 6-7 % i många bolag så ser vi ändå rätt så kraftiga uppgångar precis några månader och till och med veckor innan utdelningstiderna. Så i dagsläget är det mer lönsamt att tjäna 6 % utdelning än 1,5 %.

De stora fördelarna med kvartalsutdelningar skulle vara:

* Att företagen kan lättare hantera utdelningar och anpassa efter de hur det går under året.

* Jag tror att det skulle minska den negativa effekten att bolaget delar ut mer än vad de har tjänat, det vill säga en utdelningsandel mer än 100%, vilket är inte alls bra långsiktigt.

* De kraftiga upp och nedgångarna i samband med utdelningstiderna skulle minska.

* Det skulle lättare vara långsiktigt eftersom bolaget skulle ge mer regelbunden kassaflöde vilket skulle öka intresset att äga aktierna under en längre tid.

* Och framför att vi som är utdelningsinvesterare skulle få mycket jämnare utdelningar under året.

Men jag tror fortfarande att det är på grund av namnet ”kvartalsutdelningar” som gör att det är allt för negativt och kortsiktigt ord. Fast i själva verket skulle få positiva effekter. Denna negativa syn ser man också hur aktiespararnas medlemmar, de där 62 % av de frågade vill ha årliga utdelningar.

Därför är jag tyvärr pessimistisk till om det över huvud taget bli förändring. Men vem vet kanske om 10 år så har de flesta stora företag kvartalsutdelningar och dessutom i bästa fall vi betalar 15 % i utdelningsskatt.
.
..
Samtidigt tänkte jag kolla närmare och analysera mina utdelningar och vilka månader brukar de komma. Har fått själva iden från, Bombad av utdelningar - Portföljanalys av Utdelningsbombad

Så här ser mina undelningar under året, delat på månader!
Klicka för större bild
Med andra ord väldigt ojämna utdelningar. Där April och Maj månad toppar medan resten av året tickar in väldigt dåligt med utdelningar. De små utdelningar som jag får under resten av året, Jan, Feb, Mars, Juni, Juni, ..ect, kommer från USA-aktier med sina kvartalsutdelningar.
.
Hur ska göra för att få ett jämnare utdelningskurvor?
.
* Köpa i Aktier som har andra utdelningstider på året. Tex: Axfood som delar ut på Mars månad och Skistar under December. Sen finns ju också AstraZeneca som delar ut 2 gånger per år, under Februari och Augusti.
.
* Investera i Stabila USA aktier och med sina kvartalsrapporter får man jämnare utdelningar under året. Har men tillräckligt många aktier så kan man få utdelningar varje månad. Så kallad Utdelningsbombads effekt.
.
* Sist och inte minst har vi också Månadutdelande bolag, som Canada trust. Men på grund av den höga risken har jag inte investerad i dem. Men det finns lliknande bolag i USA och är lite säkrare än trusts och det är Reality Income,(O), som är fastighetsbolag och som delar ut månadsutdelningar.
.
Sen har jag dessutom försökt följt mina utdelningar som jag fick under våren. Har fått ett positivt känsla över kassaflödet. Jag har gjort ett enkelt diagram i Excel och på det sättet följer jag den totala utdelningen. Fick tipset från, Tracking Your Dividend Income, av The Dividend Guy. Den enda diagramet som inte går ner, utan det enda riktningen den följer är UPP. Det är lite skön känsla över att kunna se hur utdelningarna "tickar" in och det är en verkligen stabil kassa flöde som för bygger upp för framtiden.
.
Utdelningsinkomsterna under våren!

Klicka för Större bild

14 kommentarer:

  1. Tack för en bra blogg!

    Tips på läsning at tPRINTA ut och ta med sig ut i hängmattan som handlar om utdelningar?

    SvaraRadera
  2. # gå in i mina veckans artiklar, där har du många tips!

    Men tyvärr då är korta artiklar!

    (hade varit bättre om du har en bärbar eller liknande som du kunde ta med ut )

    SvaraRadera
  3. Tack för en intressant och matnyttig blogg, läser den med glädje!
    Anna-Karin iH

    SvaraRadera
  4. En fördel med årsutdelningar är att summan då är större, lättare att återinvestera.
    En annan fördel, och den investor sannolikt lutar sig mot, är att de kan 'hålla' på pengarna. Eftersom investmentbolaget kan dela ut pengar utan att skatta betyder detta att de kan få ränta/avkastning på sitt utdelande kapital under ett drygt år.

    Dock håller jag med om att kvartalsutdelningar vore lämpligare, skulle lägga mer fokus på kassaflöde istället för bokföring och skulle undvika utdelningshetsen..

    Än bättre vore ordentliga återinvesteringsprogram där man istället för kontanter kan få nya andelar (efter skatt förstås). Dessa är vanliga i usa, men har inte sett dem i Sverige..

    SvaraRadera
  5. Jag tror att börsen kommer mer och mer ändras så att det är likt utländska börsen!

    Vi har redan avskaffat
    -börsorder/poster.
    -Nya listor som large och Mid Cap


    och jag tror att vi kan förvänta oss förändringar som automatisk återinvestering för aktieägarna och lägre utdelningsskatt och förhoppningsvis kvartalsutdelningar! (Det snarare är vad jag hoppas på än vad jag tror :)

    SvaraRadera
  6. Intressant artikel som vanligt, men frågan är, för en småsparare om inte courtaget börjar äta för mycket av återinvesteringen varje kvartal då?
    Själv har jag aktieinvest via unga aktiesparare så spelar inte så stor roll för mig, men rent allmänt?

    SvaraRadera
  7. Har du några tips på stabila utdelare i u.s.a om man nu skulle vilja snickra ihop en liten "utdelningsmatta"?
    Coca-cola är givet, det täcker den tredje månaden i varje kvartal, men vilka bolag kan vara bra för den första månaden och den andra?

    SvaraRadera
  8. Jag använder en variant på sista grafen, där jag plottar utdelningen per år mot vilket år det är. Det tråkiga är att det bara är tre punkter i grafen än så länge, men skarpt stigande kurva dock.

    Det med automatisk reinvestering har jag inte greppat, om man köper/får aktier direkt av bolaget blir det ju bara en utspädning. Då är det väll bättre att man delar ut som vanligt, och så får var och en bestämma om man vill köpa fler över lämplig marknadsplats. Samma skit med optioner, där urholkas ens investering sakta men säkert år för år.

    /Erik

    SvaraRadera
  9. Hej jag undrar om det finns möjlighet att få tag på excel-filen som både du och utdelningsbombad har snickrat ihop?
    mina excelkunskaper är lika med noll.

    Mvh Ekonomisk trygghet

    SvaraRadera
  10. Jag hoppas precis som 40% att svenska bolagen närmar sig amerikanska och att svenska bolagsstyrelser börjar ta kvartalsutdelningar seriöst då fördelarna överväger pyramidalt.

    Ett argument mot det som jag minns svolder tog upp var att det är ökad kostnad för företaget att göra fler utbetalningar.


    #John: ska försöka lägga upp mitt excelark.

    SvaraRadera
  11. #Langen
    Risken finns att betalar alltför mycket när man ska återinvesta utdelningarna! Själv brukar jag återinvestera i samband med nytt sparande men samtidigt så har jag väldigt låg courtage! ( För Nordiska börsen men ej för USA )

    Jag hade tänkt skriva en artikel om några USA aktier och länker till utomordenliga analyser från några DIV-NET medlemmar!

    SvaraRadera
  12. #Erik
    Jag har också tänkt så! Jag vill helst själv bestämma vad jag vill återinvestera i, eftersom det finns alltid nya aktier som blir köpvärde pga, kraftiga kursnedgångar!

    SvaraRadera
  13. En negativ faktor med kvartalsutdelningar är att möjligheten att skatteplanera försvinner. Utländska aktier kan säljas dagen innan utdelning och återköpas dagen efter då kursen sjunkit med utdelningssumman, på detta sätt undviker man de 15% utländsk skatt man får i kapitalförsäkring. Dock är detta, om något, spekulation och egentligen skulle ekonomin bli sundare av kvartalsutdelning

    Sen har jag inte riktigt förstått nyttan av att täcka alla årets månader med utdelningar. Jag anser att man bör ha en viss likvid och denna bör väl kompensera fördelningen rätt väl mellan månaderna?

    SvaraRadera
  14. anonym: Är det bättre att företaget eller du håller pengarna? Vinst som ska delas ut är bättre att fasa ut till ägarna snarast möjligt än att de ligger på företagets räntekonto i nästan ett år.

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!