fredag 14 augusti 2009

Veckans Artiklar V33-09

Det händer väldigt mycket just nu och jag ändrar mig hela tiden om hur jag ska lägga upp hela det nya projektet. Nu när jag har fått ännu fler idéer och tankar så kommer jag ändra mina tidigare planer hur upplägget ska se ut.

Jag tänker inte säga mer eftersom jag ändrar mig hela tiden :)… men vad jag kan säga är att jag kommer definitivt erbjuda DEN NYA TJÄNSTEN HELT GRATIS! Men till en viss gräns,, Återkommer senare med mer info.

Veckans Artiklar V33

* Mycket bra försökt till en seriös beräkning till varför man ska försöka undvika fondavgifter – Ytterligare mer om Fonder – Finnaskvinnans Funderingar

* Det klassiska tänkandet inom Rikedom och pengar, den är rätt så enkelt men kanske ändå bland de bästa tipset för att börja bli mer ekonomisk oberoende – Betala dig Själv först – av Hur jag blev rik

* Lite roligt men samtidigt skrämmande många som följer ändå dessa tips – Dom10 sämsta aktietipsen – Mot Miljonen

* Om man tänker mer i ekonomiska termer och investering, så borde kolla mer på kassaflödet hos en investering och den viktigaste frågan blir då – Hur mycket är ni beredd att betala för ett kassaflöde som tex: genererar 100 kr per månad ? Tänkt i dessa termer nästan gång ni investerar – Hur mycket pengar behöver jag? – Ekonomisk Trygghet

* Att inte ta risker, kanske en fråga om vilka verklighetsuppfattningar vi har – Därför tjänar Svensson inte pengar utanför jobbet – En blogg om ekonomi och personlig utveckling

* Varför en del misslyckas med att skapa realistiskt budget – Why Your Budget Fails – Canadian dream free at 45 – Svensk Version!

* Kassaflöde, kassaflöde och återigen kassaflöde – Cash Flow is King – av Triaging My Way To financial Success – Svensk Version!

* Här kommer en mycket bra artikel om de nackdelarna eller svagheterna rättare sagt med Utdelningsinvestering The Sweet Spot Of Dividend Investing – av Dividend Growth Investor – Svensk Version!

* Ännu lika bra artikel om vad man ska kolla på när man ska leta på Växande utdelningar – Ten Principles of Dividend Growth Investing – av Rising Dividend Investing – Svensk Version!

* Ska man återinvestera utdelningarna? Och fördelarna – Should you reinvest stock dividends – av Can I Get Rich On Salary – Svensk Version!

Intressanta Krönikörer!


Del 1: En kunskapsresa

Del 2: Marknadens psykologi
Del 3: En levande legend

Del 4: Aktiekursen är en distraktion
Del 5: Bli vän med marknaden
Del 6: Förmögen på teknisk analys
Del 7: När vänder börsen?
Del 8: Köp dyra hellre än billiga aktier


Veckans Bok
En midre känd bok från en klassisk investerare som är mer eller mindre lika känd som Warren Buffett. Learn to Earn – Peter Lynch. Det finns alltid något värdeful att lära sig från lycnh.

Learn to Earn – Peter Lynch

Veckans Film
Lite gammal, från oktober 2008 men ändå insiktsfull som många hade säkert haft bra om de hade lyssnat på hans råd under hösten 2008. Om varför det mycket bättre att investera långsiktigt i aktier än istället för obligationer.


15 kommentarer:

  1. Alltid roligt och läsa dina nya inlägg! Fortsätt med denna underbara läsning :)

    Sitter och funderar på att ta in Fortum i min portfölj (som numera består av
    -H&M
    -Sandvik
    -Investor
    -Industrivärden
    -Svolder
    -Kungsleden
    -SCA
    -Volvo
    -Ratos
    -Borevind (liten post.

    Känner mig riktig sugen på det och tror den aktien skulle passa bra in i portföljen. Nån åsikt om Fortum vid nuvarande kursnivå? :)

    SvaraRadera
  2. #Oskar!
    Fortum har inte gått lika mycket som alla andra bolag, själv köpte jag den runt 14 och lite till 15-16 €. Idag handlas aktien runt 17. Så du får fortfarande 6% i direktavkastning om de lyckas dela minst lika mycket som det har gjort i år. ( tänk också att de har sänkt utdelningen i år från 1,35 till 1 €,, och därmed en utdelningsandel runt 50%. )

    Men självklart är det alltid trevligare att köpa Fortum billigare nivåer, och frågan blir självklart om ifall börsen går igen och om Fortum följer med ner med börsnedgången?

    Själv väntar jag också på en nedgång men samtidigt vill jag inte spekuera om aktiekursen!

    SvaraRadera
  3. #Oskar!
    Förresten, trevligt portfölj! Investmentbolag tillsammans med H&M och SCA så passar Fortum självklart in i gänget :)...

    SvaraRadera
  4. Tack för bra artiklar och länkar precis som vanligt :)

    SvaraRadera
  5. Har även jag sneglat på Fortum ett tag. Men utdelningsminskningar får mig att hålla i likviden ett tag till...

    Här är min nuvarande portfölj:
    H&M
    KappAhl
    Sandvik
    Procter & Gamble
    Coca-Cola
    Realty Income


    Fick med en liten aktiebok i Privata Affärer där analytikerna spår en utdelning hos Sandvik på 1.13kr/aktie nästa år. Det kan svida med tanken på att den förra på 3.15kr var även den låg.

    Men dock har ju Lundberg nyss köpt 150.000 aktier i Sandvik. Så vi får se vad som händer :)

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Kul blogg! Tävling på min, kolla gärna in!

    MVH Douglas, d.berkö

    SvaraRadera
  7. #Magnus!

    Fint portfölj! Nu när jag jobbar med att ta finnansiella siffror, så ser jag att Sandvik redan har sänkt sin utdelning i år från 4kr till 3,15 kr och samtidigt så utgör 3,15kr en utdelningsandel på 50% i förra åretsvinst!

    Så risken ser inte så högt ut att de ska sänka sin utdelning nästa år. ( men samtidigt så har jag inte kollat hur det med företaget i dagsläget )

    Men under 10 år så har sandvik varit rätt så stabil men en årlig tillväxt på ca: 10% både försäljningen och vinsten. och aktieutdelningen med 7%, där sänkningen i år inräknad.

    SvaraRadera
  8. #Douglas

    Kul initiativ! Lycka till

    SvaraRadera
  9. Men Sandvik redovisar skrämmande låga siffror i år.

    Men det börjar dock vända. Kunderna börjar få lån av bankerna så miljardodrarna börjar sakteligen komma tillbaka.

    Nästa år är nog Sandvik tillbaka på 2008 års-nivå igen.

    SvaraRadera
  10. Bra blogg!


    http://barrenwuffett.blogg.se/

    SvaraRadera
  11. #Magnus!
    Japp! Det är lite som du säger. Samtidigt har sandvik en soliditet på ca: 36% och det är rätt så lite!

    SvaraRadera
  12. Måste bara få slå ett stort slag för Skistar, ett bolag som haft fin utdelningstillväxt och man får väl säja ett hyffsat stabilt bolag ifall man vill äga det för utdelningsinvestering. Men nu kommer det verkliga:

    Personligen så har jag två "hobbyintressen" som står över intresset för investeringar. Alpin skidåkning och downhillcykling. Jag mailade idag skistar och frågade ifall aktieägarrabatten även gäller på sommaren, vilket den gjorde.
    Man får alltså 15% rabatt på liftkort året runt hos skistar, och även uthyrningarna (cykel och skidor) ifall man nu inte har en cykel t.ex.

    SvaraRadera
  13. Gillade särskilt sista artikeln, tack för det!

    SvaraRadera
  14. #langen!
    15% rabbat! Hmm, kan vara rätt bra investering om man åker skidor!

    Jag vet att skistar en bra utdelningsaktie men ärligt talat så har jag inte kolla närmare på bolaget!


    #/J
    Tack!

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!