måndag 7 september 2009

Svenska Banker - Del 1

Tänkte jämföra De 4 största Svenska Bankerna, efter att jag läste en intressant artikel om SHB i DI. Blev lite intresserat av över vilken bank är bäst.

Misstänker att det blir SHB, men i så fall vi jag också kunna se hur mycket bättre är SHB mot de andra Svenska banker, Nordea, SEB och Swedbank.

Som vanligt tänker jag berätta lite kort om bankerna och jämföra olika nyckeltal och slutligen kolla på den totala avkastning där både Utdelningen och aktiekursen inräknat.

Lite kort om de olika bankerna!

Swedbank
Marknader i utlåning %

Sverige------------ 75%
-------------------------
Estland
Lettland
Litauen ----------- 17%
-------------------------
Ukraina
Ryssland
Norge
Danmark
Finland
USA
Kina
Spanien
Luxemburg
Japan-------------- 6%
-------------------------

Börsvärdet: ca: 55 000 MSEK.
Privat kunder: 9,4 miljoner
Företagskunder: 550 000
Kontor: 400 kontor i Sverige och ca: 480 kontor övriga länder.
*Mer om Swedbank


Nordea
Marknader i utlåning %

Sverige------------ 22%
-------------------------
Danmark
Finland
Norge------------ 59%
------------------------
Estland
Lettland
Litauen
Polen
Ryssland----------- 5%
------------------------
Marknadsvärdet: ca: 296 000 MSEK
Privat kunder: 10 miljoner
Företagskunder: 700 000
Kontor: 1 400 kontor i Norden och 260 kontor övriga länder.
*Mer om Nordea


SEB
Marknader i utlåning %


Sverige------------- 48%
---------------------------
Tyskland------------ 24%
--------------------------
Norge
Danmark
Finland------------- 13%
---------------------------
Estland
Lettland
Litauen------------- 10%
--------------------------
Övrigt-------------- 5%

Marknadsvärdet: ca: 104 000 MSEK
Privat kunder: 5 miljoner
Företagskunder: 402 500
Kontor: totalt 660 kontor och varav 172 i Sverige och 174 i Tyskland
*Mer om SEB


SHB
Marknader i utlåning %

Sverige----------- 70%
------------------------
Norge
Danmark
Finland----------- 16%
------------------------
Storbritannien
Tyskland
Polen
Holland----------- 5%
-------------------------
Övrigt------------- 9%
------------------------

Marknadsvärdet: ca: 111 000 MSEK
Kontor: totalt 700 kontor i 22 länder och varav ca: 461 i Sverige.
*Mer om SHB


Nästa inlägg om Banker

* Svenska Banker – Del 2
kommer handla om hur se de olika nyckeltalen för bankerna och framför allt soliditeten!

* Svenska Banker – Del 3
Vilken bank har haft den bästa totalavkastning om man hänsyn till den totala Utdelningen + Aktiekursen.

De tidigare jämförelserna som jag gjort för andra branscher:
* Investmentbolagen ( Där Ratos var den bästa )
* Fastighetsbolag ( Och Wallenstam vann över Kungsleden )


Andra bra inlägg och artiklar om Banker:
* Ett liknande jämförelse har också bloggaren , Hur jag blev rik har gjort – Bankaktier.
* Ett annat sida som har gjort ett kortfattat information Analysdata.se
* Banking for Dummies – av Stockman som bekriver riktigt bra hur de olika bankerna har för tillväxt strategier. Mycket bra artikel
* SHB vs. SEB – av Stockman. Där han jämför de 2 bankerna.
* Är bankaktier köpvärda nu? – av Flute tankar
* De Svenska Problembankerna - av Flute tankar
* Nordea och handelsbanken – tryggaste akteirna – Prat om Pengar

9 kommentarer:

  1. Väldigt bra information! Jag har funderat på att investera i någon av bankerna, men när man inte riktigt har koll på hur stor del de olika bankerna är exponerade mot baltikum så vill man inte riskera att köpa grisen i säcken...

    Mycket intressant!

    SvaraRadera
  2. ska bli intressant att följa dina jämförelser om bankaktierna

    SvaraRadera
  3. Juste att du delar med dig om all info!

    SvaraRadera
  4. Intressant! Jag har faktiskt köpt ett antal swedbank, även om det strider mot min filosofi mot att investera i stabila bolag. Men jag tror swedbanken är en bra investering på lång sikt, historien visar att man ska köpa då alla säger att det kommer gå åt pipsvängen, jag gick in på 43kr och räknar med att äga dom ett bra tag framöver, här är lite intressant information om swedbanken där man ställt aktiekursen mot det egna kapitalet för åren:

    1995 + 16% ( kurs 56,6 ek 48,66 )
    1996 + 61%
    1997 + 130%
    1998 + 154%
    1999 + 112%
    2000 + 118%
    2001 + 83%
    2002 + 40% ( förra börsfallet )
    2003 + 78%
    2004 + 92%
    2005 + 108%
    2006 + 113%
    2007 + 38%
    2008 - 61% ( kurs 44:40 ek 111 )

    Idag: kurs ca 73kr och eget kapital 110kr dvs ca -40%

    SvaraRadera
  5. #Herr K!
    Då kan jag säga att, både Nordea och framför allt SHB har längst exponering mot Baltikum!

    Kampen mot Index!
    Tycker jag med :)...

    SvaraRadera
  6. #Langen
    I själva verket så har Swedbank varit ett bra och lönsamt bank där största utlåningen har varit i Sverige.

    Men det är Baltikum satsningen som har totalt förstört bankens image och inget vidare förtroende för ledningen.

    Så frågan är om Swedbank klarar krisen i baltikum,,,

    och den andra viktiga frågan, vilken strategi och riskbenägenhet kommer banken ha i framtiden???

    Måste erkänna att jag sålde mina Swedbank förra året och köpte SHB istället, vilket är jag nöjd med i dagsläget!

    SvaraRadera
  7. Swedbank är helt klart en riskfylld placering, och jag använder den endast som krydda då man troligen förr eller senare går på minor då man sysslar med den typen av riskfyllda investeringar, föredrar mina HM aktier, och kommer nog köpa mer HM om dom går ned, då man vet att man får sin utdelning varje år och bara behöver bry sig om att köpa mera då direktavkastningen är fin. =)

    SvaraRadera
  8. #Langen!
    Men samtidigt kan det visa sig att det var riktigt bra investering om 5-10 år och kanske till och med swedbank växer med bra riskhantering. ( Tanke på den långa värderingen i dagsläget )

    Men såna affärer är väldigt osäkra, det är det som gör det svårt.

    Själv också har några små kryddor i portföljen, men absolut inga chansningar, utan rätt så säkra ändå, tex: Kungsleden, NCC, Swedol, BAC, osv! Men jag känner mig rätt så säker oavsett vad som händer eftersom jag har bara några få % i dessa bolag!

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!