fredag 11 september 2009

Veckans Artiklar V37 - 09

Nu är Veckans Artiklar klart! Äntligen en Svensk Film-klipp, som handlar om att man ska satsa på aktier istället för fonder. Hoppas att jag kommer kunna hitta fler såna lärorika filmer!

.
.
Veckans Artiklar

* Ett riktigt bra förklaringar till nyckeltal för aktier och Investering – av Dennis Hedback om Aktier.

* Lite Om Peter Lynch – Vad kan vi lära oss av Peter Lynch ? av Fundamental Aktieanalys bloggen.

* Hur ser det ut i Konjunkturen i nu igen? – Är Konjunkturen på väg upp? – av Din Privatekonomi

* En bra jämförelse mellan två stora Investmentbolag, Ratos Vs. Industrivärden – av Stockman.

* Jag blev lite intresserat av att båda Ekonomisk Trygghet och Mot Miljonen, har börjat med skapa egna Webbutiker! Ska bli intressant att följe deras utveckling!
- Webshop – av Ekonomisk Trygghet
- Uppdatering mitt företag – av Motmiljonen


* En viktigt sak som många investerare glömmer att kolla på: Företagsledningen, Judging Management quality - Av Epic Investor – Svensk Version!

* Enkel men viktigt råd till Unga Investerare – Advice for Young Investors – av fool.com – Svensk Version!

* Ännu en gång,, glöm inte bort tråkiga aktier: - av Buying Value.
-Boring Companies Part 1
-Boring Companies Part 2


Intressanta artiklar: - av Simple Dollar!
* Stop Trying to Impress Other People -//- Svensk Version!
* Plan Ahead Every Time You Spend -//- Svensk Version!

Nya Bloggar
* Smartprivatekonomi
* Fundementalanalys
* Kampen mot Index


Veckans Bok - Måste erkänna att jag gillade bokens titel :)
En okänd men intressant bok – Double Your Money in America´s Finest Companies – The Unbeatable Power of Rising Dividends. Med en sån titel så måste boken läsas närmare!
Veckans Film
Att köpa eller inte köpa aktier?Urban Bäckström, vd för Svenskt Näringsliv.
Äntligen en Svensk FilmKlipp. Nu har TV4 har börjat lägga länk/dela möjligheter på deras film klipp, hoppas att fler gör likadant! Här får vi veta att man ska helst köpa aktier och inte fonder och dessutom pressenterar Urban hans nya bok. Här är en klok man som ska lyssna på!


2 kommentarer:

  1. Hej!

    Kanske en lite dum och Off-topicfråga men:

    När jag handlar aktier via nordnet så kan man oftast välja mellan "saxess" och "Burgundy SE" aktier. Vad jag har förstått så är detta olika handelsplatser, men spelar det någon roll vilken man väljer? Ibland skiljer sig aktiekursen lite mellan de två. Mitt senaste aktieköp Astra zeneca gjorde jag via Nordnet och då valde jag Saxess eftersom den aktien var mest omsatt, gjorde jag rätt?
    Mvh John

    SvaraRadera
  2. hmmm!

    Har själv aldrig handlat via Gurgundy!

    lite om den nya handelsplatsen!

    Burgundy är en ny marknadsplats inom aktiehandel som lanserades 12 juni 2009. Den ska fungera som en konkurrent till Stockholmsbörsen och NASDAQ OMX. Målet är att Burgundy ska ha en marknadsandel på 25% av den nordiska aktiehandeln vid slutet av 2010. Handelsplatsen ägs utav 14 olika banker. Vid introduktionen gick det att köpa 12 olika värdepapper, men varje vecka kommer det läggas till ytterligare aktier.

    Så jag ser ingen stor skillnad mot Saxess, förutom att det låg volym som du säger!

    Men hur är det med courtaget ? Är det samma?

    Det enda fördelen jag kan komma på är ifall om det kommer bli lättare att handla i världen olika börsen om det kommer konkurrans ?

    Kanske inte lättare direkt men förmodligen billigare!

    Så det är allid positivt med nya aktörer men frågan är vad för nytta dem gör idagsläget?? Det vet jag inte!

    Kanske någon annan som kan svara på den frågan!

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!