onsdag 28 oktober 2009

Fortum 6% direktavkastning – Köpa?

Nu när jag inte har gjort ett enda köp på flera månader och nu när jag har sparat lite pengar så börjar det lukta köp hos Fortum igen. När man kollar på generellt på börsen så ligger direktavkastning mellan 3-4% för dem bättre aktierna tack vare den kraftiga uppgången.

Så med en direktavkastning på ca: 6,2 % lockar om man har likvida medel. Fortum har varit pendlat mellan 17-18.50 € sista tiden. Men nu har den börjat gå ner igen till dagens slutkurs på 16,17 € och det börjar bli intressant med värdering.

Själv köpte jag runt 14-15 € förra året och runt 15-16 € senaste nedgången i somras. Och var super nöjd med en direktavkastning på 7 % i genomsnitt.

Lite kort om Fortum

* Största omsättning är i Sverige, 46% och i Norden 84 %.
* Detta gör Fortum till Nordens största El-distrubutör
* Vatten – och Kärnkraft är största delen av elproduktionen.
* Största ägaren är Finska staten.
* Ny Tillväxt i framför allt i Ryssland


Nyckeltal:
Direktavkastning:………….. 6,2 %
Utdelningsandel:…………….57 %
Soliditet…………………….: 41 %
Avkastning på EK:………….19%
P/E-tal:………………………9,3

Utdelningstillväxt 10 år:……19 %
Utdelningstillväxt 2008:…….-26%
Vinst Årlig tillväxt 10 år:…...16%
Vinst tillväxt 2008:………….0 %

Aktiekurs Total tillväxt 10 år: …….259 %
Aktiekurs Årligt tillväxt 10 år:……. 14 %
Inklusive Återinvestering** 10 år:... 409 %
**(Aktiekurs + Återinvestering av utdelningar )


Varför så lågvärdäring och så högt direktavkastning ?

Tanke på den stabila verksamheten, El i dagens samhälle är livsviktigt. Men varför värderas fortum så låg?
Jo! Förmodligen förväntningarna på lägre elpriser och kanske fortum är inte någon tillväxt aktie precis. Tänker inte gå in detaljerna eftersom gillar inte spekulera om elpriser och övriga omvärldsfaktorer.

Istället tänker jag kolla på om den höga direktavkastningen och om den är hållbart kortsiktigt. Det vill säga om Fortum klara dela ut minst lika mycket som 2009, 1 € per aktie. Eftersom en direktavkastning på 6.2 %, är väldigt lockande för en sån bolag som har haft en fantastisk utveckling.

Det enklaste sättet att gissa hur utdelningen kommer att se ut för nästa är att kolla på hur stor vinsten för helåret 2009 kommer att bli. Nu när man vet för hur vinsten har varit för dem 3 kvartalen så är det mycket enklare att gissa rätt.

Vinst utvecklingen för dem olika kvartalen.

Vinst per Aktie: 2009 - (2008) €
Q1 – 0,46 - (0,51)
Q2 – 0,32 - (0,27)
Q3 – 0,24 - (0,32)
Q4 – p*0.5 - (0,64)

Total – p*1,52 – (1,74)

p*(Prognos)

Klicka för Större Bild

För de 3 kvartalen för 2009 var den totala vinsten: 1.02 € och förra året för var samma siffra, 1,1 €, vilket betyder att vinsten minskade med 7% för Q1-Q3 2009.

Om vi antal att vinsten för kvartal - Q4 minskar med 21 % i värsta fall scenario, så skulle vinsten motsvara 0,5 € per aktie. Under 2008 samma kvartal var vinsten 0,64 per aktie.

Då skulle Vinsten för helåret skulle vara 1,52 € och om fortum skulle välja bibehålla sin utdelning som förra året så skulle utdelningsandelen uppgå till ca: 66%.

Med andra ord sannolikheten att fortum delar lika mycket nästa år och en att lyckas investera i en stabil aktie som genererar 6% årlig utdelning är mycket bra investering och om dessutom fortum långsiktigt lyckas växa med en normal organisk tillväxt mellan 7-10% per år, blir den en bra långsiktigt avkastning tanke på den låga risken.

Själv kommer jag definitivt att försöka köpa lite i aktuell kurs på ca: 16 € och samtidigt har jag lärt mig från nedgången förra året att man bör lägga flera köporder runt 15.50 och 15 € i fall om det faller kraftigt.

En tidigare analys om Fortum och mer Nyckeltal och länk till årsredovisning.

Glöm inte heller kolla på E.ON som borde också vara en bra utdelningsaktie!

19 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med dig, Fortum ser riktigt lockande ut i dagens nivå (jmf med många andra stora bolag)

    La själv in en köporder idag tills imorgon! Därmed utökar jag mitt innehav och snittar ned mit gav som liggar runt 17 euro :)

    Sen är det bara och luta sig tillbaka och håva in utdelningar!

    /O

    SvaraRadera
  2. Det tråkiga är ju att man måste skatta även om man har Fortum i en KF.

    Tar bort en del av den fina direktavkastningen.

    SvaraRadera
  3. Det är sant Perraboy men den hamnar trots det på höga 4.8% vilket låter helt kanon i mina öron.
    Det finns en stor chans att jag fyller på med mer Fortum om den sjunker lite mer. Portföljen börjar dock få stor slagsida mot Fortum och HM, men det tror jag att jag kan leva med:)

    SvaraRadera
  4. #Anonmy!
    Japp! Nu har jag också lagt en köp order, och det känns bra USA har gått ner lite kraftigt idag. Blir lättare att få bra pris imorgon!

    SvaraRadera
  5. #PerraBoy!
    Tyvärr är det så som du säger! KF är kanske inte den bästa alternativet för utländska aktier när man måste betala 15% i utdelningsskatt.

    Men samtidigt som CHS säger, eftersom det så pass högt direktavkastning så är det forfarande lönsamt oavsett om du betalar 15% skatt eller inte när du har en KF. Eftersom du slipper fortfarande 15% (resterande utdelningsskatten, om man inte har KF )Och det gäller en direktavkastning på 6% så är det fortfarande mer lönsamt att ha KF än inte ha KF!

    SvaraRadera
  6. #CHS!
    Om jag fortsätter köpa Fortum som jag har gjort tidigare, så kommer den bli NR: 2 i portföljen efter H&M :)..

    Men det är fortfarande långt kvar ditt! Just nu är Clas Ohlson 2:a.. och då fick jag den till en fantastisk pris intervall mellan 55-75 kr!

    SvaraRadera
  7. Jag tror ni får skynda er att köpa, jag tror den kommer rekylera. Det vara bara en tillfällig dipp efter rapporten (trots att det var en rätt bra rapport), tror jag.

    SvaraRadera
  8. Jag håller med om Fortum. Med råge mitt största innehav. Dessutom börjar mycket annat kännas dyrt. Oavsett "Global Uppvärmning" eller Peak-Oil kommer Fortum gynnas

    SvaraRadera
  9. #Anonmy!
    Köpt Lite Fortum på morgonen till 6,2 % direk tavkastning. Känns riktigt bra!

    Jag hoppas att den går ner ännu mer till 14-15, så man kan köpa ännu mer!


    Philip
    Japp! Det är på väg ditt, men det fortfarande lång kvar tills vi är där. Samtidigt så länge jag får bra avkastning på mina pengar redan idag till låg risk så är jag nöjd!

    Det är oftast svårt att spekulera hur framtiden kommer se ut eller när det kommer inträffa. Därför känns det säkert med en stabil aktie som Fortum.

    Bra framtidsaktie, men det viktigaste är att den är stabil och säker redan idag!

    SvaraRadera
  10. Har själv haft Fortum under bevakning rätt länge. En inte helt ointressant faktor är ju valutakursen. Man vill ju att Euron ska vara så billig som möjligt när man köper aktien men så hög som möjligt vid utdelningen. Euron har i år pendlat mellan ca. 9,8-11,7SEK. I Fortums fall motverkas detta av att de har hög intjäning i SEK.

    Dock något att tänka på att inte gå in när Euron är för dyr då man lätt kan bränna 20% bara på detta.

    SvaraRadera
  11. Kristian: Eurokursen är dock intressant då Fortums aktiekurs varierar i motfas mot denna, dvs blir euron dyrare sjunker kursen (pga intäkterna från Sverige minskar), så marknaden justrerar detta. Dock vill man gärna ha hög kurs vid utdelning..

    Gällande Fk: Man kan slippa skatten om man säljer dagen innan x-dag och återköper dagen efter (när kursen fallit 6%). På detta sätt betalar man förvisso 2x49kr, men skulle man återinvesterat så kostar det bara 49kr (vilket är motsvarande utdelningsskatt för ca 2700kr aktier).

    SvaraRadera
  12. En fråga som är offtopic till just detta inlägget...
    När jag söker på coca cola på Avanza så kommer det upp tre olika aktier. Två på NYSE (Entrpr Inc och Co The) och en på Nasdaq (Bottling...). Vilket är själva huvudbolaget? Och vad är dom andra för bolag?

    SvaraRadera
  13. #Magnus!
    Har så mycket H&M, så jag är inte så mycket sugen för Klädföretag :)

    SvaraRadera
  14. #Kristian!
    Visst! Självklart är det så. Det är finns risk med Euron och om ifall om den går ner så kommer man påverkas negativt!

    Det är samma sak med Dollarn om man köper i USA. Sen kan man också se det positivt att man diversiferar portföljen inte lika beroende av SEK kroner!

    SvaraRadera
  15. # Tja Philip!
    Jo! Då gäller det att man inte har alltför stora vinster eller helst inget om man ska göra som du säger.

    Men har man KF, så är det inga problem!..:)

    SvaraRadera
  16. #Funai!
    Det du ska kolla är forkortningen:

    (KO)

    =

    The Coca-Cola Company


    De andra bolagen som inte är den riktiga Coca-cola företaget är:

    * Coca-Cola Enterprises
    * Coca-Cola Bottling Co.

    Vet inte exakt vad andra bolagen har för kopplingar med (KO)

    SvaraRadera
  17. Hej,

    vad tycker du om Fortum idag? Är det fortfarande något du köper på dig?

    SvaraRadera
  18. Det finns de som köper:

    http://www.lundaluppen.se/2012/10/inkop-fortum.html

    men jag har inte hunnit kolla på fortum än!

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!