fredag 30 oktober 2009

Veckans Artiklar V44 – 09

Igår lyckades jag köpa Fortum runt 16,15 vilket ger en direktavkastning på 6,3%. Det var mitt första köp på väldigt länge. Samtidigt hoppades jag att börsen skulle gå ner kraftigt så att man skulle få fler köp tillfällen men det blev tyvärr inte så inte.


Veckans Artiklar V44

* Finanskvinnan skriver om stopp och loss, vilket jag har också en del tankar kring ämnet. Det får bli en lång artikel nästa vecka varför jag inte gillar stopp och loss!

* Nästan alla känner till Boken Så här kan alla bli miljonärer. Lite bra citat från boken – Per H Börjesson – av Smart Privatekonomi.
* Nu ser konjunkturen nu igen? – Konjunkturbotten har passerat – av Din Privatekonomi

* Här har ni någon som har bra koll på finska aktier – PKC sparar upp resultat – av aktieideer

* Någon som försöker lösa problemet om utdelningsprognoser – forecasting future dividend growth – av The Div Net – Svensk Version!

* En kort artikel om kortsiktighet i långsiktiginvestering – Short term value investing – Barel Karsan – Svensk Version!

* Har du tänkt köpa McDonalds, här kan du läsa varför – Why McDonalds is good investment – av The Money Gardener – Svensk Version!
Intressanta inläggAnalyser där Peter Lynch möter olika bolag!
* Vad för bolag köper Peter Lynch – checklista
* Tricorona
* Ratos* Black Pearl
* NCC
* H&M


Veckans Bok
Nu har ni möjlighet att kolla på dem bästa utdelningsaktierna i USA:
Veckans Film
Ännu en film om utdelningsinvestering där man får lite synvinklar om utdelningstillväxt, där lång historik med utdelningstillväxt betyder inte bolaget kommer att fortsätta i framtiden. Värd kolla på!

10 kommentarer:

  1. Hej!
    Nu när du marknadsför Investeringsfilmer så bra från din blogg vill jag bara göra dig uppmärksam på att Money & Investerings Movie är en svengelsk titel (investment). Litet slarvfel kanske? =)

    SvaraRadera
  2. Man tackar för att du länkar till mina inlägg! Alltid härligt att se att någon uppskattar det man gör!

    SvaraRadera
  3. Sammanfattning från Macdonaldsartikeln:

    Ok, råkar jag tro att brysselkål är gott också, men du kan inte dra upp till ett blankt fönster och beställa en 6-pack för skott med dippsåser.
    Mmmm, det utdelningstillväxt bara gör min mun vatten.
    Låt inte som analytiker med Big Mac sås på slipsen lura dig.

    SvaraRadera
  4. #Auri!
    hahaaa :) Det ser man! Ärligt talat så har jag inte haft tid dubbel kolla alla stav och språkfel jag har gjort!

    Det finns säkert massor med andra fel! Men jag hoppas att innehållet uppskattas mer :)

    Hur som helst tack för tispet!

    SvaraRadera
  5. Zed!
    Bra och lärorika artiklar är alltid välkommna!

    Sen om jag lyckas hitta dem eller inte är det annan fråga.

    SvaraRadera
  6. Synd bara att boken är så gammal
    (2005). Världen blev annorlunda 2001 samt 2008.

    SvaraRadera
  7. Magnus!
    Som du säger det är lite synd att det är gammalt bok!

    Men det borde finnas nyare??

    SvaraRadera
  8. # Tyvärr! hittar inte en nyare version!

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!