torsdag 5 november 2009

Sluta gissa hur marknaden ska röra sig?

Jag fick rätt så intressant fråga från ”langen” i kommentarerna i förra inlägget! Jag lägger den som nytt inlägg i fall om andra har liknande tankar. Eftersom det är många som tänker på samma sätt som Langen och om man är framför allt ganska ny i aktiemarknaden.

Citat från langen!

”Det jag mest undrade var, kort sagt, om du upplever att dina kunskaper inom trading är till fördel för ditt långsiktiga investerande? Jag pratar alltså, inte om att börja trada, utan om att bara lära sig lite för att öka chanserna för att förstå sig på marknaden?”

Om jag har läst det rätt så vill du veta om mina erfarenheter inom tradingen har gjort att om jag har lättare att förutse marknadsrörelserna?
Och om jag kollar på diagrammen och kanske använder mig av teknisk analys?

Min svar på din fråga skulle vara visst jag har ändå liten känsla var marknaden befinner sig och om marknades styrka och svaghet, vilket sånt som följer med utan att jag tänker på om man har sysslat med aktier väldigt länge.

MEN, samtidigt måste jag erkänna att jag har absolut ingen uppfattning hur marknaden kommer att röra sig. Med det menar jag att jag vill helst inte satsa pengar på så sätt att jag blir beroende på aktiekursen. Eftersom jag vet att jag kommer nästan aldrig ha rätt, kanske jag får rätt då och då men det är snarare mer slumpen.

Den här insikten har lärt mig fram tradingen, att det går ABSOLUT INTE säga hur aktiemarknaden kommer att röra sig oavsett hur enkelt det ser ut! (Många som använder sig av avancerade teknisk analys, som Elliot Wave och andra system, kommer inte alls hålla med )

Problemet att det inte går bevisa vem som har rätt, eftersom det är så pass objektivt med teknisk analys. Om vi säger att 2 personer använder exakt samma analysmodell och samma aktiekurs och den ena kan ge köp rekommendation och den andra ser säljsignal samtidigt och både två är lika övertygade att de själva som har rätt oavsett hur länge marknaden rör sig emot deras signal. Ju mer marknaden går emot ju mer man blir övertygat att man har rätt och att det kommer snart vända. Om man har rätt 2 gånger av 4 analyser, så kommer att tycka man är duktig. Fast i själva verket är det matematisk att man har 50 % chans att gissa rätt från början!

Det bara kolla på hur uppgången fortsätter fast vi har nu länge tjatat om nedgång, inklusive jag. Med största sannolikhet kommer marknaden gå ner men ingen vet om det kommer ske imorgon, nästa vecka eller nästa månad.

Jag tror snarare att man ändå har rätt så bra uppfattning om hur eller vilket håll marknaden kan röra sig, MEN vi kommer aldrig att veta exakt när och det är det som gör allting så extrem svårt!

Med andra ord, det är det som gör att det helt meningslös att försöka ens gissa hur det kommer att gå.

Om vi återgår till om ifall trading har hjälp mig att bli bättre investerare?

Det som jag lärde mig från tradingen och som gav mig bra insikt var att "kunna kontrollera mina känslor", samtidigt har jag lärt mig att det ät mycket svårt. Men om har man bestämda regler och så blir lättare att följa sin strategi oavsett hur den kortsiktiga resultat utvecklas. Man måste tror på sin plan till och med om man inte ser resultatet direkt.
.
Den andra är fördelen jag har lärt mig är extrem riskhantering. Det är en av de viktigaste för duktiga traders. Att de fokuserar enbart att inte förlora pengar. Om man gör rätt så kommer man tjäna i slutända så länge man inte förlorar mycket.

Vilket än idag har jag svårt att ta allt för stora risker eller några risker överhuvudtaget. Förmodligen är jag lite skadad av tradingen :)

Det är kanske därför jag har så konstig strategi där jag köper många, väldigt många olika aktier som jag försöker diversifiera och köper mindre summor under en längre tidsperiod och försöker få regelbunda utdelningar vilket som ska återinvesteras! Allt det här för att minskar riskerna. ( Samtidigt måste jag poängtera att det är mycket effektivt och enkelt sätt att få passiva inkomster, det är nog den största anledningen till att jag har slutat trada )

Och slutligen kan jag säga att det var kanske därför jag har lättare att kunna bara fokusera på företagens värdering och utdelningar och brukar inte ens kolla på aktiekursen på väldigt länge förutom när jag tänker köpa.
.
Om jag inte hade den långa trading erfarenheten, så skulle risken vara stor att jag skulle försöka göra som så många andra gör fokusera på marknaden! Och i tron att man kanske blir duktigare att försöka gissa hur marknaden ska röra sig.

Så min enda tips är LÄGG INTE ALLT MYCKET TID OCH ANSTRÄNGNING att försöka förstå marknadsrörelserna.

Av min nästan långa erfarenhet så är det väldigt kostsamt strategi.

7 kommentarer:

  1. Teknisk analys är bara trams!

    SvaraRadera
  2. menar du att teknisk analys är bara bogus eller att du inte är tillräckligt duktig?

    SvaraRadera
  3. #Anonym!
    Jag kan säga att teknisk analys i sin enkelhet ( Stöd, motstånd och trender ) fundrar till en viss del och det blir helt fel om ska ogiltig förklara allting!

    Men när man försöker mer anvanceerade saker så borde det bli mer och mer hopplös. Oavsett vad man använder så måste man inse att det mycket svårt uppgift att förutse hur markanden ska röra sig.

    Jag kan säga så här att jag är tillräckligt duktigt i teknisk analys för att inse att den inte fungerar till 100%. Men de som tjänar pengar på det är mycket duktiga när det gäller Money Management och har bra själv dicipline eftersom dem vet ändå att de kommer aldrig ha alltid rätt!

    SvaraRadera
  4. Som jag skrev tidigare i en kommentar har jag varit sugen på Clas Ohlson länge. Så beslutar nu för att sälja av mina volvo aktier och köpa Clas och Fortum för pengarna istället (80% av pengarna i Clas och 20% i Fortum). Känns som att både Clas och Fortum kan ge bättre utdelningar med chans att höja de närmaste åren medan Volvo har de lite tajtare, (om dom nu ens kan dela ut nått 2010).

    Tror nog detta blir de bästa ur ett långsiktigt perspektiv i och med att mitt Gav i volvo inte är så lågt vilket medför en lägre direktavkastning än Clas i nuläget.

    Hoppas detta blir ett bra bestlut :)

    SvaraRadera
  5. Hehe intressant 40p20år!
    Med andra ord anser du att det är värdare att försöka hitta intressanta bolag för att finna utdelningstillväxt till billigt pris osvosv, istället för att sätta sig in i TA och dylikt med hopp om att kunna hitta dippar, för att på så vis fylla på till sina längre innehav?

    Jag pratar alltså inte om att man ska börja trada, utan utnyttja marknadens extremt kortsiktiga tänkade till att köpa aktier billigt på lång sikt.

    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  6. #Anonmy!
    Hej! Första tanke är bra gjort med att välja Clas Ohlson och Fortum istället för Volvo.

    Men kom ihåg att idagsläget så är det mer köpvärd med fortum än Clas Ohlson pga, den höga aktiekursen.

    Men samtidigt är Clas Ohlson mycket mer köpvärd långsiktigt pga tillväxten i Clas, men kanske in i dagensaktiekurs.

    Tips: Köp i så fall väldigt lite Clas och ha kvar likvida medel om aktien går ner!

    SvaraRadera
  7. #Langen!
    Jo! i nåt den stilen. Men samtidigt är det bra om lyckas få billiga köp men kanske via enbart teknisk analys!

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!