måndag 23 november 2009

Utdelningar 2010? – Investmentbolag

Nu har jag gjort en snabb sammanställning över dem olika investmentbolagen och vilken utdelningsförändring man kan förvänta sig nästa år, 2010.

Siffrorna visar rätt så dyster utveckling för utdelningarna nästa år. Framför allt för Öresund, Industrivärlden, Investor och Lundbergs. Mellan 10 % - 37 % nedgång för investmentbolagens utdelningar från sina innehav vilket är inte helt oväntad.

Tackar igen för Stockmans tips: Att kolla på årets utdelningar för investmentbolagens innehav för att veta vad nästa års utdelningar blir. Vilket är logisk men inget man tänker på. Tex: Utdelningarna från Investors innehav som ABB och SEB från årets utdelningar kommer påverka direkt nästa års utdelnings för Investor.

Samtidigt måste ni komma ihåg att jag har bara tagit hänsyn till utdelningarna från bolagens största innehav för att få en uppfattning och därför bör man inte använda det som självklar slutsats pga det finns många andra saker som påverkas bolagens slutliga utdelningsresultat. Mer om det kan ni läsa i Stockmans artiklar om ämnet:
* Aktieutdelnigar från investmentbolag
* Så räknar du vilken utdelning du får


Så här ser det ut:

Klicka på länken för att se detaljerade uppgifter!

* Investor

* Industrivärden

* Öresund

* Lundbergs

* Säkl

* Svolder


* Latour

Så ser det ut för dessa bolag och prognosen för utdelningarna nästa år:

Klicka för Större bild
När det gäller Ratos och Kinnevik så har jag inte kunnat göra samma beräkningar för att jag hittade inga utdelningsuppgifter för Ratos innehav och när det gäller Kinnevik så var bara ett få tal innehav som dominerade och nästan alla hade sänk sina utdelningar kraftigt men samtidigt är det inte säkert hur mycket det påverkar utdelningen.

Men ni kan ändå kolla på dessa bolag själva:

När det gäller Ratos innehav i %:

Inwido 9%
Bisnode 8%
Contex 5%
Lindab 5%
Scandi.B.S 5%
Anticimex 4%
Arcus 4%
MCC 4%
Medisize 4%
AH 3%
Superfors 3%
AuroMaint 3%
Övrigt 47%

Här har ni en detaljerad historiska information över dessa bolagen i ett Excel mall och en kort presentation över innehaven.

När det gäller Kinnevik så är den enskilda största innehavet är Millicom och där efter kommer Tele2 och MTG. Det blev lite konstigt att försöka räkna Kinneviks utdelning nästa år eftersom Millicom har inte delat ut något i år och dessutom Tele2 sänkte sin utdelning med nästan 40% under samma tid.

Dessutom hade jag fått en önskemål att kolla på Peab!
Tyvärr så har inte rapporten för Q3 kommit ut än, den kommer 25/11. Men om man kollar på de första 2 Kvartalen så är resultatet 1,77 kr och om man antar att vinsterna för Q3 och Q4 blir 2,45 kr tillsammans ( exakt som 2008 ) så blir den totala vinsten 4,22 kr ( för 2008 motsvarade 3,8 kr ) Vilket kan betyda att vinsten för Peab kan komma att öka i år. Vilket är rätt så starkt tanke på att Peab aldrig sänkt sin utdelning och samtidigt lyckas öka utdelningen årligen med 24 % senaste 10 åren.

Om vi återgår till Investmentbolagen!

Med andra ord ser det ganska mörkt ut för investmentbolagens möjlighet att höja sina utdelningar eller till och med kunna bibehålla i samma nivå för vissa. När det gäller Säkl och Latour så har det inte samma problem som resten pga att både dessa äger ganska mycket Securitas och Assa Abloy.

Samtidigt kan man redan nu se att det inte heller kommer bli trevligt för Industrivärden, Investor för 2011 när det gäller utdelningar på grund av att Industrivärden äger ganska mycket Sandvik och SSAB och Investor SEB. Dessutom kommer Industrivärden påverka Lundbergs.

Men man får hoppas att andra innehav kommer generera bättre utdelningstillväxt för 2011.

PS: ni får gärna rätta mig i fall om jag har räknat på fel sätt när det gäller utdelningsprognoser för Investmentbolagen för nästa år. Jag kan tänka mig att det borde finnas andra sätt att räkna fram mer exakta siffror.

21 kommentarer:

  1. Tack för att du tog dig tid att titta på PEAB. 25/11 blir det till att titta på siffrorna som kommer =)


    Vill även tacka för en intressant blogg, Mitt aktieintresse tog fart efter att läst din blogg , lika så mitt kunnande, men jag har mycket kvar att lära mig, fortfarande en nybörjare.

    // "Fisken" ><(((">

    SvaraRadera
  2. Tänk på att Lundbergs inte är ett investmentbolag och kan därmed i högre grad själv välja vilka utdelningar som dom har.

    Lundbergs delar i stort sett alltid ut mindre än mottagna utdelningar. Har för mig att man under fjolåret fick in 15-18kr per aktie men delade bara själva ut 6kr. Så i Lundbergs får man också lite påbyggnad på substansen var år.

    SvaraRadera
  3. Borde väll vara enklare att titta på hur många aktier tex investor ägde i ABB vid tiden för utdelningen och se hur mycket utdelning i sek räknat de fick av sina innehav för att sedan dela detta med antalet utstående aktier.

    SvaraRadera
  4. Tack för väldigt intressant information om SäkI och de andra bolagen.

    Mvh, Sebastian.

    SvaraRadera
  5. Fisken
    Tack! Passa på att lära dig så mycket du kan innan du börjar investera dina pengar!

    SvaraRadera
  6. Christoffer
    Där ser man, förklar varför lundbergs har så låg utdelningsandel. Så länge Lundberg investerar vinsterna klokt så är helt mycket bra alternativt att dela mindre till aktieägarna.

    SvaraRadera
  7. ZedsDead
    Så kan man också göra men jag vet inte om det är enklare eftersom jag har redan alla uppgifter om utdelningar i BörsData.

    De listorna som jag gjorde tar hänsny till de olika andel investmentbolagen äger! Tex: Om 17% av Investor innhav är ABB så kommer det påverka mycker mer än tex: Erisson är bara 8%. De olika andelarna är inräknade i genomsnitts talet!

    SvaraRadera
  8. Sebastian
    Tack! Jo, det är intressant med bolag som Assa Abloy och Securitas. Dessa bolag har klart krisen relativt bra och dessutom har de haft riktigt bra tillväxt. Därför gör det ännu intressantare med Säkl och Latour som äger dessa bolag.

    SvaraRadera
  9. Hej och tack för en fantastiskt informativ blogg! Har kikat på ett väldigt litet bolag på börsen, Digital Vision (DV) och funderar på om du kan ha några synpunkter.

    Bolaget har idag ett börsvärde på 66 Mkr. Haft en lång, lång rad med kvartal bakom sig med miljonförluster/kvartal. 3:e kvartalet i år (2009) är första kvartal de redovisar plusresultat (före avskrivningar). Vinsten är här plötsligt 2,9 Mkr. Samtidigt är orderstocken i kraftigt växande. Som notis så man vet vad det är för bolag vi talar om så säljer de bl.a ett bildredigeringssystem för filmindustrin och fick avtal nyligen med bjässen i branschen - Pixar.
    Känns spontant som att aktien bör vara extremt köpvärd. Eller?

    Deras hemsida med uppgifter avs kvartalsrapporter och PM är bolagetsnamn.se.

    Tack på förhand,

    Mvh / Stefan

    SvaraRadera
  10. Nu har Peab kommit med sin rapport. Kanske inte så bra om man hoppats på.

    SvaraRadera
  11. Vänta nu, när det gäller Öresunds innehav Nobia, det står att dom har delat ut 1,25 kr för 2008 men dom har slopat utdelningen helt. 0 kr för 2008

    Rätta mig om jag har fel. Annars har jag inte fått min utdelning från Nobia :-)

    SvaraRadera
  12. #Stefan
    Hej Stefan! Tyvärr så kan jag ingenting om bolag och har inte heller lagt den i börsdata. Kollade lite snabbt på bolaget i hemsidan men om jag ska vara ärlig så försöker jag vara borta ifrån "teknisk bolag" inte för att dem är allmänt dåliga utan att jag tror inte jag kommer förstå hur ska företaget lyckas överleva och växa minst 10 år?

    När jag kollar lite snabbt så ser jag över 10 Nyemissioner under 10 år... inte konstigt att eftersom de har inte lyckas gå plus tidigare förutom 2007! Dessutom ingen utdelning!

    Tyvärr inget för mig eftersom risken för stor och då spelar ingen roll hur stor vinstmöjlighet är!

    Men lycka till!

    SvaraRadera
  13. #Investor
    Jo! Nobia har delat ut 1,25 kr för 2008,, det står också i årsredovisningen!

    Det verkar inte som du har fått din utdelning, men kanske du har också köpt aktien försent?? Utdelningen kom April i år!

    SvaraRadera
  14. Dexter
    Vinsten för Q3 är ca; 1,5 kr/aktie

    Vilket är ändå riktigt bra!

    SvaraRadera
  15. 40procent 20år...
    Nej du har fel.
    Jag slår vad om 10.000 kr här och nu. Vill du acceptera?
    Jag säger Nobia har delat 0 kr för årsförtjänst 2008.

    SvaraRadera
  16. Investor
    Hej investor!

    Du kan ha fullt rätt eftersom jag äger inte Nobia själv. Skrev bara det jag såg i årsredovisningen men misstänker att det vara bara förslag till utdelnings och dem kan lika gärna valt att inte dela ut!

    SvaraRadera
  17. Kanske lite off topic, men har precis börjat med utdelningsinvestering och har lite svårt att hitta "bra" bolag...

    Just nu har jag 25% i öresund, fortum, ratos och PEAB.

    Försöker hitta några bolag till, men det är svårt.. alla har relativt låg direktavkastning pga att aktiekurserna är så pass höga, typ H&M och Clas Ohlson som har mellan 2% och 4%..

    Har tittat på Tieto och Electra.. några andra förslag? (Även tittat på GE, Realty income, J&J, men har avanza KF och deras växlingsavgifter är lite höga)

    SvaraRadera
  18. #faldanni!
    Som du nämner så har börsen gått upp kraftig och det är svårt att hitta lågvärderade stabila bolag med bra direktavkastning.

    Själv har jag köpt Fortum och nu kollar jag på E.ON, där man får en direktavkastning mellan 5-6% och dessutom stabil utveckling + en växande utdelningar över tiden!

    En annan bolag som inte har gått upp lika mycket som resten av börsen och samtidigt ger bra utdelning är AstraZeneca!

    SvaraRadera
  19. Hmm, ska kolla lite på EON... förutom att jag inte verkar kunna handla med tyska eller schweiziska aktier på avanza... blir så trött på dem ibland. Kanske skulle byta till nordnet istället...

    När det gällar AstraZeneca så har jag någon sorts irrationellt hat mot dem, vet inte riktigt varför :(

    SvaraRadera
  20. Skrev nytt ny inlägg om E.ON och du kan handla hos Avanza fast du måste betala lite högre i minicourtage pga ordern går direkt via mäklare!

    SvaraRadera
  21. Tyvärr höll inte marknaden med oss. Peab sjönk som en sten efteråt. Gör mig ingen nytta då jag inte ska köpa mer av dom då jag redan ligger tungt i dom.

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!