onsdag 30 december 2009

Utdelningsportfölj-20år Inklusive Portföljvärde – Excel Mall

Jag tagit bort skyddet för samtliga Excel-mallarna eftersom en del hade problem att använda mallarna.

Jag har också fått många önskemål om möjlighet att kunna se hur portföljens totala värde utvecklas i Excel-mallen med utdelningstillväxt. Därför har jag, genom att ändra den gamla mallen Utdelningsportfölj-20år, försökt att skapa en möjlighet att kunna se utvecklingen på portföljen. (Själv tycker jag att det inte är lika viktigt med portföljens marknadsvärde men tänkte ändå försöka göra skapa nåt enkelt)

Jag har försökt skapa ett nytt diagram i den gamla Excel-mallen och jag har lagt en ny funktion där man kan skriva vad man tror att marknadens direktavkastning i % är för portföljens innehav.

Klicka för Större Bild
Det är väldigt svårt att beräkna hur portföljens värde kommer att utvecklas över tiden. Det är lite lättare med utdelningar eftersom det inte fluktuerar lika mycket. Därför tyckte jag att enklaste sättet var att man utgår från hur mycket utdelningar man får och då försöka att räkna fram hur mycket portföljen är värd genom att man räknar på direktavkastning på marknadsvärdet.

Tex: Om man har fått 1000 i total utdelning efter skatt och direktavkastningen för portföljen är lika med 4% så får man ett totalt portföljvärde på 35 714 kr = (( 1000 / 0,7 ) / 4% )

Det är förmodligen inte det bästa sättet att räkna framtida portföljvärde men det enklaste där utdelningen fortfarande ligger i fokus. Ganska mycket av portföljens värde beror på vad man haft för utdelningstillväxt och vad portföljens direktavkastning är. Därför var försiktigt med att ha alltför hög tillväxt på utdelningarna och samtidigt ha för låga procenttal i direktavkastningen. Risk finns att det blir snarare fantasisummor än realistisk prognos.

Filen går att ladda hos Box.net Adressen Till Excel Filen

Skärmbild över Excelfilen. Klicka för större bild

4 kommentarer:

  1. Hej

    Jag blev intresserad av din mall och tittade närmare på den. Det såg intressant ut att 100 k skulle bli 1000k på 20 år. Dessvärre får jag inte beräkningarna att stämma för portföljens värde. Om jag sätter en direkt avkastning på 99% så är portföljen värd 37k efter 20 år och sätter jag 0,1% så är portföljen värd 34,4 miljoner efter 20 år. Jag förstår inte beräkningen.
    mvh Uffe

    SvaraRadera
  2. Anonmy
    Jo! Det är så att:

    Portölj-Värde
    * Direktavkastningen %


    Är lika med vad du tror att portföljen har en direktavkastning på marknadsvärdet! Dvs:

    Om du får en direktavkastning på 10 000 kr så kan ditt totala portföljvärde kan variera beroende på vilken direktavkastning marknaden betalar för dina innehav:

    tex: Om dina gemensamma direktavkastning på portföljen är 4% och om du får total 10 000 kr i utdelning så är ditt aktier värda: 250 000 kr

    (10 000 kr / 4% = 250 000 kr )

    men om aktiekursena går upp så mycket så att dina innehav ha en direktavkasnting på ca: 2% då är dina innehav värda: 500 000 kr

    (10 000 kr / 2% = 500 000 kr )

    SvaraRadera
  3. Jättefint exceldokument! Men jag tycker summorna blir hisnande... Är de någorlunda korrekta? Räkneexempel: Om man investerar 10.000 kr i månaden de första 5 åren (sedan inget mer) och har ett startkapital på ca 300.000. Är det då verkligen rimligt att portöljen kan bli över 20 miljoner efter 30 år?! (Återinvestering av all utdelning, 10% utdelningsökning per år, 4% direktavkastning). Låter väldigt mycket...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beräkningen är korrekt. Det räcker bara ta en enkel beräkning: Ränta på ränte effekt under en så lång tid.

      300 000 * 1,15 ^ 30 år = 19,8 milj.

      Sen självklart beror också på om du tror vad marknaden kan tänka sig betala. 4% låter ändå ganska realistisk.

      Radera

Senaste Inlägg!