tisdag 19 januari 2010

Dags att ta ett aktivt beslut – Säljer Investor!

Jag har nu bestämt mig för att sälja Investor på grund av att jag har blivit ganska tveksam till om bolaget över huvudtaget vill aktieägarnas bästa. Jag är inte ens övertygad om att Investor ens försöker göra det som är rätt.

Som alla vet så har SEB trots dåligt resultat lagt undan 1,8 miljarder i bonus vilket är större än den förväntade vinsten för 2009 och samtidigt kommer utdelningen slopas för 2010. Det är inte utdelningen som irriterar mig utan att de tänker dela ut bonusar som om det inte har hänt någonting.

Detta är helt absurt och att det blir ännu mer besynnerligt när SEB:s ledning inte fattar varför det är blir en sån överreaktion på grund av bonusutdelningen. Jag vet inte vilken värld de lever i men i min värd så är lönen de får är redan tillräckligt hög med tanke på hur deras prestation varit. Till och med Handelsbanken som har gjort ett utmärkt jobb har mycket lägre bonusar.

En kort historisk över SEBs bonus hysteri:

*8/2-2008: SEB-anställda får dela på 3 bonusmiljarder
*5/2-2009: Annika Falkengren avstår från bonus
*10/3-2009: Stora lönepåslag till SEB:s ledning
*12/3-2009: SEB bjuder på lyxsemester
*16/3-2009: Bonus i SEB:s livbolag
*17/3-2009: SEB-chefen som fick bonus trots allt
*29/9-2009: Bonusregn över bankerna
*13/1-2010: SEB har nära 2 miljarder i bonuskassan
*15/1-2010: Bankdirektörerna i ”Investor” kniper om Bonus


Så här ser störsterna i % SEB

Investor..................................21,10
Trygg-stiftelsen........................9,90
Alecta.....................................5,40
Swedbank Robur Fonder........3,00
AFA Försäkring......................2,70
SEB Fonder............................2,00

Vad gör den största ägaren, Investor?
Ingenting. Resten består av bara fonder. Detta är ett bra bevis för hur farligt det är när det inte finns en stark ägare i bolaget som tänker långsiktigt för aktieägarnas bästa. Varför händer det inte hos Lundbergs och Öresund? Kanske för att det finns riktiga ägare.

Visst kan man argumentera för att Investor är ett stabilt investmentbolag som följer index och dessutom har bra kassa som ger möjligheter till nya förvärv och en stor substansrabatt samt många intressanta innehav inom Private Equity. Dessutom är risken stor att jag tar fel beslut pga. allt för känslomässig när det gäller bonusarna.

Men vilken långsiktig aktieägare vill ha investmentbolag som tillåter det som sker i SEB? Samtidigt kan jag tänka mig att det förmodligen pågått liknande bonusfest hos Investor under en längre tid.

Det är till och med Investor som från grunden står bakom det nya bonussystemet. Men man ska inte skylla på ”stackars arbetare i SEB” när ledningen och den största ägaren har bestämt att det ska vara ett ny bonussystem. Wallenbergarna menar att tanken inte är att den totala lönen skulle gå upp. Men när Wallenbergs egen bonus redan var högre än riktlinjerna under IT-kraschen, så är det lite svårt att köpa liknande argument.

Det finns också andra fördelar med att sälja Investor.

När man kollar på kärninnehaven som motsvarar ca 70%

ABB
SEB
Atlas Copco
Astra Zeneca
Ericsson
Elextrolux

Inget som är spännande precis och AstraZeneca äger jag själv. Kanske Altas Copco kan vara intressant. Samtidigt är Industrivärden och Lundbergs är ännu bättre alternativ och där har Fredrik Lundberg bättre kontroll och mer sunt förnuft. ( Men samtidigt undrar jag nu vad Industrivärden kommer att göra med pengarna från konvertibel lånet. )

Hur ser Investor ut i jämförelse med OMX och de största Investmentbolag på Börsen?

Investor, VS, Industrivärden, Ratos och Öresund! – 13 år

Klicka för Större Bild

Investor, VS, Industrivärden, Ratos och Öresund! – 1 år

Klicka för Större Bild
Investor VS, OMX 13 år!

Klicka för Större Bild
Så den viktiga frågan? Har Investors avkastning varit sämre än index och övriga investmentbolag pga. allt för höga bonus utbetalningar i Investor och samt i deras kärninnehav som Investor kontrollerar? Eller är det pga. annat?

För låg direktavkastning!
Jag har diskuterat detta med en annan bloggare, att man kanske ska sälja en del bolag med låg direktavkastning och köpa bolag med betydligt högre. Jag har under en längre tid tänkt på respektive för- och nackdelarna. Jag tror inte på Investors ledning och samtidig så misstänker jag att direktavkastning kommer att vara lägre än börsen övrigt under en längre tid.

Investor kommer förmodligen att sänka sin utdelning pga. att deras största innehav har i genomsnitt sänkt sina utdelningar ca: 10 % och det betyder att Investor förmodligen kommer att betala en utdelning på mellan 3 - 3,5 kr för 2010. Det betyder 2 -2,5 % direktavkastning för ett långsiktigt tveksamt bolag. Samtidigt kommer utdelning inte att vara bättre år 2011 eller till och med ännu sämre nu när SEB inte delar ut nåt och Volvo, Ericsson kommer inte heller generera nåt vettigt.

Investors största innehavs utdelningar under 2009!

Klicka för Större Bild
Så varför äga en aktie med en medioker direktavkastning och förmodligen lika dålig utveckling som index samt en företagsledning som jag inte tror på när jag istället kan investera allting i bolag som idag har direktavkastning på 5 %. Både E.ON och Fortum har en direktavkastning på 5,4% och dessutom tror jag att dessa bolag kan öka sina utdelningar i framtiden.

Det betyder att jag höjer direktavkastning 100 % eller ännu mer. En annan sak är att jag inte vill bli lika beroende av SEK och diversifierar lite i EURO, eftersom man aldrig vet vad som händer under 20 år. Så Investor försäljningen är ett steg på rätt riktning, både moralisk (mot höga bonusar) och ekonomisk.

24 kommentarer:

  1. Väldigt bra skrivet, och trevligt med en "stor" bloggare som visar sitt missnöje mot omotiverade bonusar! För svenssons sticker det i ögonen med feta bonusar pga jantelagen, för investerare och aktiesparare pga tecken på dåligt företagsledande.

    SvaraRadera
  2. Låter som ett klokt val. Vad gäller Fortum så hade jag själv tänkt investera lite i dem men blir lite avskräckt av finanskvinnans blogg där hon skriver om någon kupongskatt som verkar vara något problem med vid deklaration. Vet du vad detta handlar om och har du själv någon erfarenhet om hur detta sköts vid deklarationen?

    Tack för en mycket intressant blogg

    SvaraRadera
  3. Herr K
    Hej! Så är det. Inte nog med att de tar alltför stora risker utan också maximera bonusarna så mycket det går.


    Anonmy
    Jag visste inte att det var möljligt förän jag fick tips om det igår! Det verkar vara krångliga än man tror!

    Här har du diskutioner om ämnet i kommentarerna till texten!

    < http://www.ekonomisktrygghet.com/2009/11/nytt-aktiekop-realty-income.html >

    SvaraRadera
  4. Har också hoppat av INvestor med samma motivering som du 40procent

    SvaraRadera
  5. Jag tog beslutet att aldrig äga några aktier i Investor för två år sedan när dom höjde pensionsutbetalningarna till Peter Wallenberg.Han var inte ens anstäld i bolaget då, han hade gått i pension några år tidigare.
    Droppen kom när dom sålde ut Scania aktierna till ett högre pris än övriga aktieägare fick.
    MVH
    NISSE

    SvaraRadera
  6. Rätt. Både fundamenta och rent moraliska argument talar mot investor i dagsläget. Jag synade bolaget för några månader sen och var nära att gå in, men faktum är ju, precis som du pekar på, att utvecklingen inte ens är lika bra som index. Dessutom är utdelningen knappast något som lockar en utdelningsinvesterare.

    SvaraRadera
  7. Jag äger heller inge aktier i Investor och har inga planer på att göra det heller. Har precis samma tankegång som dig, dessutom föredrar jag Ratos och Öresund som verkar vara skickligare placerare. // Langen Stocksaver

    SvaraRadera
  8. Först och främst, tack för en riktigt bra blogg med många nyttiga lärdomar.

    Här kommer lite konstruktiv kritik som jag hoppas bidrar till att din blogg blir ännu bättre och får fler besökare. Har noterat att det ofta är stavfel och liknande i texterna du skriver. Kan tänka mig att det kan påverka antalet läsare över tid.

    SvaraRadera
  9. Till skillnad från andra inlägg här så är jag ganska förtjust i Investor just nu. Jag är aktieägare i Investor sedan 2003, med ett kort - men lyckosmat - avbrott. (Min första investering var till 55 kr.) Ekholm har tagit Investor till helt nya platser, han är det bästa som hänt Investor på år och dag.

    Jag håller med i kritiken mot SEB's rörliga ersättningar. Det är osmakligt i detta läge. Och vi får se i bokslutet vad som blir resultatet -tar de till sig av kritiken?

    Men många bolag i Investors portfölj ser långsiktigt intressanta ut. Faktiskt i stort sett alla kärninvesteringar, och många till ett ganska aptitligt pris. Vidare är de helägda bolagen intressana, liksom PEQ investeringarna.

    Jag tror man ibland måste vara pragmatisk som aktieägare. Ekholm ovandlar bolaget i för det mesta i rätt riktning. Jag ser SEB-affären som ett steg tillbaka (likt gamla försyndelser), i något som faktiskt snart kommer att ta två steg framåt.

    SvaraRadera
  10. Äger heller inga Investor pga deras sorgliga bonus och lön politik. Varför inte billigare Industrivärden?

    SvaraRadera
  11. Mycket bra val att sälja! Ska man äga ett investmentbolag i Sverige så är det Ratos, tyvärr är aktien övervärderad just nu så det är inte läge att köpa. Det finns ju däremot mycket annat intressant med fin avkastning.

    SvaraRadera
  12. Langen
    Hej! Jag har nu tänkt på SCA Vs H&M under längre tid :),, och tänkte skriva nytt artikel snart!

    SvaraRadera
  13. Anonmy
    Du är inte den första som kommer med liknande förslag om stavfel och annat!

    Jag har sagt tidigare att jag kommer främst fokusera på kvaliten, dvs bra och lärorika inlägg och stavning ska komma i andra hand (om jag hinner!)

    Sen mitt mål är inte flera läsare annars hade jag inte tagit bort alla anonnser i hemsidan! Bara läsare som är intresserat av långsiktiga investeringar!

    SvaraRadera
  14. Riskminimeraren
    Jo! Jag har tänkt på fördelarna också med att äga Investor och det är därför jag har haft investor. Men SEB-bonusarna fick mig att tänka om!

    Det känns bara att Ledning och wallenbergarna inte byr sig vad som är bäst för aktieägarna långsiktigt, oavsett hur duktigt VD:n är.

    SvaraRadera
  15. Det är bara att inse: Investor är Wallenbergarnas MAKTBOLAG - här samlar dom sitt ägande, och deras tidsperspektiv är låååångt - det rör sig över generationer.
    Är man intresserad av deras innehav, så kan man köpa Avanza Zero. Gratis, och man får dessutom utdelningarna, oavkortade. De omvandlas automatiskt till nya andelar i fonden.
    Mvh Rolf

    SvaraRadera
  16. Intressant inlägg, jag har också tappat förtroendet för wallenberg..

    Du säger konvertibel lån, om jag har fattat det rätt så är det en typ av emission de genomför, en så kallad konvertibel emission. Vad har jag missat?

    SvaraRadera
  17. >anonmy
    Japp! Investor är en maktbolag men det känns inte att det är så långsiktiga eller aktieägarvänlig. Indexfond som Avanza Zero är självklart bättre. Du får H&M i köpet :)


    Pompe
    Att industrivärden har lånat närmare 500 miljoner Euro. Allt så mer än 5 miljarder kr, för en ganska låg ränta på 2,5%! Det betyder att industrivärden har lyckas få bra villkor.

    Så den stora frågan är hur de ska använda dessa pengar! Många tror att pengarna kommer att gå till emissioner till tex: Sandvik och SSAB.

    SvaraRadera
  18. Tack för din blogg. Jag sålde mina Investor efter detta inlägg!
    mvh svenskmillionaire

    SvaraRadera
  19. Det finns en skribent som heter Yxhugg som har skrivit detta:
    "Investor B - ett oslagbart "track record"

    Investor B gav under perioden 1985-2006 en totalavkastning på ca 3900 procent. (Tretusen niohundra procent!) Börsindex steg under samma period med 1600 procent. Få fonder klarar av att under någon längre tid slå sitt jämförelseindex. Orsaken till detta är flera, bland annat begränsningar i placeringsreglerna och höga avgifter för förvaltningen.

    På årsbasis innebär ovanstående att Investor B avkastat 18 procent per år. Börsen som helhet nådde 14%. Ytterst få fonder, eller privatinvesterare kan under så lång tid ge så mycket överavkastning.

    Det är alltså fullt möjligt att hävda att Investor förmodligen kommer att dubbla aktieägarnas pengar vart femte år, eftersom att de historiskt överträffat den målsättningen med råge.

    Investmentbolagen har skattefördelar, jämfört med riskkaptialbolag och privatpersoner: Investmentbolaget betalar i vissa situationer ingen reavinstskatt. Investmentbolaget kan dessutom skriva av sina innehav som "lagervara"."

    SvaraRadera
  20. svenskmillionär
    Vi får hoppas att vi har tagit en bra beslut. Till och med om det inte blir en lönsam affär så är lika viktigt man har gjort nåt och har tagit aktivt beslut mot höga bonusar!

    SvaraRadera
  21. Anonmy
    Japp! Investor har haft en fantasktisk avkastning jag skrev om det för ett tag sen och det också därför jag har haft investor!

    < http://40procent20ar.blogspot.com/2009/02/fordelarna-med-utdelningar.html >

    Tänkt att det är totalavkastning, och då måste man jämföra med index inklusiv utdelningar och återinvestering.

    Jag är tveksam om man har gjort så!
    Samtidigt säger du att index har haft 1600 % avkastning! Samtidigt har investor haft en utveckling på 1377 % utan att räkna utdelningarna.

    Så investor är i princip Index nästan identisk!

    här har du en annan jämförelse mellan Investor och Index utan utdelningarna tagits hänsyn till:

    < http://40procent20ar.blogspot.com/2009/11/borsen-hur-mycket-avkastning-kan-vi.html >

    Så om man inte kollar på utdelningarna så är investor inte lika imponerade tyvärr, men samtidigt är investor stabil och säker investering, det är bara att jag är så trött på ledningen!

    Visst är investmentbolag har stora fördelar och därför har jag nästan alla andra, som Industrivärden, Öresund, Ratos, Lundbergs, osv!

    SvaraRadera
  22. Du har helt rätt.
    för jag tänkte på samma sak innan du ens skrev om detta.
    Därför har jag själv börjat minska i investor sedan i höstas.
    Investor drog oss till sig för att vi kände stor stabilitet i investeringen, men egentligen om man har 15-20 aktier i sin portfölj så har man tillräckligt stabilitet utan investor. Sedan finns det andra mycket bättre investmentbolag som öresund tex.

    SvaraRadera
  23. Investor
    Det är bra att det är flera som har tänkt likadant!

    Idag fick jag tips om att Aktiestinsen också har kommenterad negativt om SEB och Investor!

    SvaraRadera