måndag 22 februari 2010

Börsen-10 år & dags att tänka på likviditeten

Skogen har varit en bättre investering än börsen under de senaste 10 åren enligt ett nyhetsklipp som jag fick tips om på BS.
.
Skogen hade varit en bättre investering och hade gått med ca: 56 % avkastning under 10 år vilket motsvarar ca 4,5 årlig tillväxt. Där jämförs med börsen som har gått back med 21% under samma period

Jag tänker inte gå in på om skog är en bättre investering eller inte. Men jag kan hålla med att den är betydligt säkrare och ett bra sätt att bevara värdet mot inflationen (om man bortser från, brand, skadedjur och stormrisk). Sen finns det andra fördelar som inte går att mäta i pengar som tex: friluftsliv osv. Jag kan inte så mycket om skog som investeringsobjekt men om du är intresserat så kan du läsa Skogfastigheter för dummies.
.
Men däremot är det bäst att vänja sig vid liknande jämförelser med börsen.
.
I början av 2009 jämfördes börsen med bl.a. obligationer och det är inte konstigt att börsen visade sig vara ett sämre investering om man kollade på index mellan början av 1999 – 2009. Det är en nedgång på ca 6%.

Klicka för Större Bild

Nu om man jämför med perioden 2000-2010 så ser det betydligt sämre ut på grund av att man räknar ifrån den absoluta toppen på IT-kraschen.

Klicks för Större Bild

Det är en nedgång på ca 38% och det motsvarar en årlig avkastning på ca -5%. De traditionella investeringsformerna som räntesparande, fastigheter och skog har varit bättre investeringar än börsen under den här tidsperioden. Med andra ord nästan allt har varit bättre investeringar om man helt blint kollar på index.

Det som glöms är att man har förhoppningsvis fått en del utdelningar under tiden och samtidigt finns det många bra bolag som har haft bättre utveckling. Här kan du läsa mer om liknande jämförelser som kan bli lite missvisande.

Jag antar att vi kommer att höra fler av såna jämförelser av framför allt de som har stort ”eget intresse” såsom mäklare, försäljare och rådgivare av alternativa investeringar.

De som vill visa motsatsen, att börsen har varit en bra investering, kommer att välja att jämföra mellan åren 2003- 2010. Där var den årliga tillväxten ca 11% och gav en totalavkastning på ca 126%(utdelningar och återinvestering inte inräknat).

Klicka för Större Bild

Vad kan vi då förvänta oss för långsiktig avkastning?

En genomsnittlig årlig avkastning på ca 7% är realistisk om man kollar 100 år tillbaka och om man lägger på utdelningarna så borde man komma till 10% avkastning så länge man inte betalar allt för mycket för aktierna eller köper förhoppningsbolag. Samtidigt kommer lägre inköpspris att öka den framtida avkastningen. Här en tabell som jag har gjort tidigare:

Klicka för Större Bild

Det känns som det är dags att tänka på likviditeten!

Nu när man försöker hitta lågvärderade bolag så har jag väldigt svårt att hitta något. Jag tror att det är dags att börja samla på sig en del likvida medel närmaste tiden och sluta med att köpa regelbundet. Eftersom börsen har gått upp kraftigt sista tiden och samtidigt börjar bli oroligt igen bl.a ränteläget, sparåtgärder, Grekland, och lägre konsumtion osv.

Om du lyssnar på analytiker och så kallade ”börsproffs” är det enda kommer du att höra att börsen kommer att gå upp oavsett hur mycket börsen har gått upp tidigare. Det kan bero på att hela finansbranschen måste generera affärer och dessutom kommer man höra sällan nåt som sticker ut. Att säga en försiktig uppgång på 10 % tolkas betydligt mer rationellt än att säga en nedgång på 20 %.

Så var försiktigt också med senaste aktier som har en direktavkastning på 8-15 % och försök också ta hänsyn till om bolaget klarar bibehålla den höga utdelningen och dessutom en långsiktig utdelningstillväxt, vilket är jag mycket tveksam med en sån hög direktavkastning. Risken är stor att det blir en kortsiktig dyr fälla där aktiekursen rasar mycket mer än själva utdelningen vilket hände efter utdelningsperioden under 2008.

Det är därför man ska försöka samla på sig pengar och inte lockas av hög direktavkastning. Jag vet att det är lockande med en direktavkastning på 10 %. Den enda risken med att inte köpa nu är att man kan missa en kraftig uppgång. Det risken känns väldigt liten just nu och samtidigt kan det komma en större nedgång.

Om det går ner så har du en väldigt bra ”säkerhet”, det vill säga kunna köpa billigt!

12 kommentarer:

  1. Jag håller med dig till stor del, enligt mig är det helt irrelevant att titta på ett index (som dessutom inte visar utdelningar) och säga att börsen har varit en dålig investering.

    Det beror ju helt på hur bra man är, säg till Buffett att sista 10 åren varit dåliga och se vad han svarar, eller Hagströmmer och Qviberg. Jag tvivlar på att de kommer hålla med.

    Jag tror inte vi närmar oss toppen än dock, snarare att vi kommer gå sidledes ett tag nu, vi har fortfarande ca 50% kvar till toppen (50% har vi redan gått upp).

    SvaraRadera
  2. #Zed
    Jag hoppas ändå att det blir en kraftig nedgång :),, fast det mer sannolikhet att det sker en långsam nedgångende trend.

    SvaraRadera
  3. Ja, läget i världsekonomin är mycket intressant.

    SvaraRadera
  4. svenskmillionaire
    Det händer mycket just nu! Det är kanske därför klokare att avvakta lite och med kolla igenom portföljen om man har aktier som man är tveksam till.

    SvaraRadera
  5. När du säger att du hoppas på en kraftig nedgång så har du tappat min respekt.

    SvaraRadera
  6. Anonmy!
    Vad??

    När du inveserar långsiktig så är det mycket viktig att man inte betalar allt för mycket för en aktiekurs oavsett hur bra företaget är.

    Både H&M och Clas Ohlson är fantastiska bolag som kan bli bra investering på sikt men DEN HÖGA AKTIEKURSEN gör att det är inte lika lönsamt.

    "Investors should remember that excitement and expenses are their enemies. And if they insist on trying to time their participation in equities, they should try to be fearful when others are greedy and greedy when others are fearful" - Warren Buffett

    Personligen så hoppas jag på låga aktiekurser när jag ska investera och det borde du också göra.

    Men däremot vet också att man inte ska försöka göra marknadsprognoser!

    SvaraRadera
  7. Problemet är att när folk i dessa dagar hoppas på en kraftig nergång så betyder det troligen att världsekonomin faller ihop igen. Skillnaden nu mot när finanskrisen drog igång är att stora delar av världen inte kan sjösätta stimulanser för man kör redan på enorma underskott. Om en kraftig nedgång kommer så kommer den leda till en massa lidande här i västvärlden.

    Visst det är kul att köpa billigt men man får ha lite perspektiv på saker och ting. Statskonkurser, massarbetslöshet, indragna pensioner, neddragningar i skolan osv slipper iaf jag gärna. Om det kommer ett nytt fall för konjunkturen tror jag att vissa saker som jag skrev kommer inträffa..den stora depressionen kan mycket väl upprepa sig.

    Jag hoppas på en snabb återhämtning av både ekonomin och börsen så världen kan betala av skulderna och få kontroll igen. Det finns värre saker här i livet än att köpa aktier till ett "högt" pris.

    Mvh: En utdelningsinvesterare som verkligen hoppas han slipper köpa aktier tokbilligt igen dom närmaste 5 åren.

    SvaraRadera
  8. självklart är priset avgörande för framtida avkastning, men som föregående inlägg belägde så är riskerna med en allt för stor nedgång klart riskabel. själv är jag väldigt besviken på att jag inte gick in i tid innan uppgången förra året. Detta till trotts så hoppas jag inte på en stor nedgång. nära vänner till mig jobbade personligen åt familjen schloss i new york så ett o annat har man snappat upp.

    SvaraRadera
  9. Att inte satsa fullt ut på hög direktavkastning är klokt men att helt bortse från en sådan investering idag blir fel.

    Det finns placeringar som klarat av att bibehålla sin höga direktavkastning under börsnedgången. Se tex Agree Realty Corp eller Calamos CH Fund som jag själv satt pengar i. Inga stora summor än, är inte direkt rik, men ge det lite tid ;)

    SvaraRadera
  10. ”en kraftig nergång så betyder det troligen att världsekonomin faller ihop igen”

    Är det inte lite märligt när man säger ” KRAFTIG NEDGÅNG” så kan det tolkas så negativt och skapar upprörda känslor!

    Jag investerar långsiktig och varken jag eller någon annan skulle gynnas av någon stor depression som du nämner och det är inget jag är ute efter. Jag tror inte heller vi kommer att få det du pratar om men däremot kan vi få lite tuffare tider. När jag pratar om kraftigt nedgång så är jag ute efter en snabb korrigering än långvarig depression.

    Samtidigt tycker jag att aktiekurserna har gått upp alldeles för mycket under en kort tid. Ibland känns det som att vi har aldrig haft någon finanskris och nu pratar en del om börsuppgångar!

    Om man ligger tungt investerat bara i aktier så måste man tänka på att skydda sina innehav på ett och annat sätt. Det enklaste sättet är att ha likvida medel som man kan köpa under nedgångar, vilket dämpar nedgången i portföljen och samtidigt är det långsiktigt lönsamt.

    SvaraRadera
  11. Hej 4020 får börja med att berömma dig till en fantastisk blogg och en bra sida för informationshämtning.

    När det gäller att avakta kursnedgångar för att investera i aktier med stabil och bra utdelning håller jag däremot inte med. Det är ganska omöjligt att veta hur framtiden ser ut och hur kurser kommer att röra sig. Buffett pratar själv om att man ska se på de senaste åren och nutid istället för att försöka gissa en framtid. Däremot tycker jag att man ska vikta nyinvesteringar i "säkrare" papper ex coca cola om man tycker att marknaden är svårtolkad.

    Sen är det klart att har man tur och prickar inköp i ett bottenläge så tjänar man mer pengar fast har man den egenskapen att förutse detta så gör man nog oändligt mycket mer vinst med oprioner, konjukturkänsliga aktier osv. För oss andra som inser att vi inte är någon ny saida gör vi nog rätt i att kontinuerligt fylla på med bra stabila företag som just idag ger mest per investerad krona.

    mvh
    Daniel

    SvaraRadera
  12. Johan
    Själv har jag största delen i utdelningsaktier så jag kan hålla med att man ska vara investerad i bolag som kan höja utdelningarna år efter år och samtidigt vill man vara ha bra ingångs direktavkastning!


    Daniel
    Det är det som är svåra med investering där man vill köpa till billigt men som du säger man kan inte förutse kursrörelserna. Därför låter det klokt att vara investerad och investera regelbundet i stabil bolag över tiden.

    Jag måste ändå säga att det kan vara bra att ha 5-10% i likvida vid sidan om i fall om det kommer bra köptillfälle!

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!