torsdag 25 februari 2010

Två artiklar för bättre investering!

Jag har läst 2 stycken genomtänkta artiklar från andra ekonomibloggare. Det som är intressant med dessa är att de tar upp en del ämnen som jag själv har funderat på tidigare.

Den första handlar om Fokusering Vs. Diversifiering. Något som jag har skrivit väldigt mycket om. Problemet är att det inte är så enkelt och det finns både för- och nackdelar med respektive portföljstrategi.

Men jag har på senare tid har börjat använda både delarna, det vill säga vara väldigt fokuserad och ha stort innehav i ett få antal bolag och samtidigt ett större antal bolag i mindre andel.

Här kommer artikeln Koncentrerad eller diversifierad portfölj – det är frågan? av riskminimeraren. Mycket bra blogg som generellt skriver få men innehållsrika kvalitetsinlägg.
Den andra artikeln handlar om hur man ska analysera företag på ett bättre sätt. Jag har tänkt länge på hur man ska analysera mer effektivt och jag har också fått en del bra idéer när jag läst om Warren Buffett.
.
Samtidigt tror jag att allt för många fokuserar på små saker som gör mindre skillnad eller som påverkar kortsiktigt och glömmer den långsiktiga utvecklingen. Ett mycket bra citat som sammanfattar vad jag menar:

"I remember my sense of shock some half-dozen years ago when I read a stock recommendation to sell shares of a company . . . The recommendation was not based on any long-term fundamentals. Rather, it was that over the next six months the funds could be employed more profitably elsewhere." - Philip A Fisher

En annan sak som jag har också funderat på är att man kanske ska välja i förväg vilka branscher och företag som man kan tänka sig investera i och göra mer detaljerade analyser i andra hand. Det är förmodliggen bättre om man gör analyser av nyckeltal och andra ekonomiska och finansiella information sist.
.
Eftersom man främst ska fokusera på bolagets produkter, framtid, varumärke, tillväxt osv. Det vill säga det är inget som man kan på ett enkelt sätt sammanfatta med enkla nyckeltal och det krävs en viss känsla och helhets bedömning. Dessutom är det lika viktigt med erfarenhet och kunskap inom branschen man investerar i och kunna hålla sig till det man är duktigt på. Som Warren Buffett säger:

“a successful investor does not need to have a large circle of competence; he merely needs to know when he is operating outside his area of expertise” – Warren Buffett.


Här kommer en artikel från bloggen fundementalanalys som har liknande tankar kring att analysera på rätt sätt.
.
Wall Street 2
Nu har det kommit den andra trailern om Wall Street II. Här får man se lite mer om vad filmen handlar om som har priemiär 23 april.

7 kommentarer:

  1. Du som kan mycket om buffett, skulle vara intressant att höra dina tankar om det här inlägget:

    http://pragcap.com/the-many-myths-of-warren-buffett

    SvaraRadera
  2. Kan knappt bärga mig inför filmen!

    När ska du publicera/skapa en sida på din blogg som visar din portfölj i detalj då? :)

    SvaraRadera
  3. Din portfölj i detalj är något ja väntar på med :)

    Tack för en mkt bra blogg

    SvaraRadera
  4. Jag har också letat igenom hela din blogg för att försöka se vad du har investerat i... Vore väldigt intressant att se

    SvaraRadera
  5. Kanske inte så roligt att lägga ut precis allt när man inte är anonym, speciellt inte nu när man kan kolla kreditvärdighet etc. väldigt lätt.

    Som Buffett sa "Only when the tide goes out do you discover who's been swimming naked."

    Ska man följa detta är det Stockman som är kungen bland bloggarna.

    SvaraRadera
  6. Magnus
    Det känns inte som det är aktuellt just nu :)..

    Men jag fick frågan om att portfölj med 10 bolag så har jag valt!

    Clas Ohlson
    SCA
    H&M
    SHB
    Ratos
    Öresund
    Fortum
    Berkshire Hathaway
    Coca-Cola
    McDonalds
    Procter&Gamble

    SvaraRadera
  7. Anonym!
    När jag kollar på vem som skriver inlägget så står det:

    "market methodology is based on cognitive science and the theory of chaos"

    Ser ut som att hemsidan skriven av en trader vilket är inte så konstigt att han är stark kritisk!

    Sen det har varit känd länge att Warren Buffett används sig av Arbitrage och derivat handel och det är ingenting som Warren har försökt dölja.

    Samtidigt har Warren Buffett också varit inblandat i "risk" investeringar där ingen annan ville investera. Tex: senaste köper av Goldman och GE!

    Warren Själv tycker att där sannolikheten på hans sida och vet exakt hur mycket han riskerar.

    Jag hålla med att Warren Buffett är inte bara en enkel långsiktig investerare utan också en ganska komplicerad investerare.

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!