fredag 23 april 2010

Clas Ohlson – Knappast någon ”gubbaktie”

Clas Ohlson är kanske bland de aktierna på börsen som främst har fått en tråkig och trist stämpel. Det kan bero på att bolaget länge har upplevs som butiken som säljer ”gör det själv” produkter eller mer eller mindre är en ”lekstuga” för gubbar.

Det känns lite fel eftersom Clas Ohlson idag är ett bolag som är mycket mer likt en detaljhandel som erbjuder produkter man behöver i vardagen. Kanske inte lika livsviktig som matvaruhus eller livsmedelbutiker men ändå ganska viktiga produkter som man måste ha för att utföra vissa nödvändiga uppgifter. Man skulle kunna placera Clas Ohlson mellan daglig livsmedelbutik, som ICA och detaljhandelsbutik som Elgiganten.

Det är två viktiga egenskaper som gör Clas Ohlson unik!
1- Läget: Enligt mig så är det som gör Clas Ohlson konkurrenskraftig mot sina största konkurrenter som Jula och Biltema. Det gör att man inte behöver ta sig utanför stan för att köpa vissa enkla produkter som t.ex.: viss enkel typ av skruvmejsel (dvs när man inte behöver köpa ett proffsverktyg eller ett speciellt märke eller produkt )

2- Produktutbudet: Man kan t.ex. köpa en vanlig förlängningskabel till strömbrytaren hos många andra butiker som Åhléns, ICA, Statoil, osv. Men man kan inte köpa från så många olika sortiment från en enda butik. Idag finns inte många butiker som har så många olika kategorier av varor. Du kan i princip köpa ett USB-minne till datorn, kaffebyggare till köket, duschhandtag till badrummet, en ny resväska till semestern och samtidigt ha möjligheten att köpa mer lite mer avancerade bygg-, el- och fritidsverktyg hos Clas Ohlson.

Det är kul att Clas Ohlson har bestämt sig för att utöka sortimentet och börjat ha fler artiklar eftersom det är en av bolagets starka fördelar mot alla andra konkurrenter som också finns på centrala lägen som tex: Kjell & Company och Teknikmagasinet. Antalet nya produkter:
Klicka för Större Bild
Clas Ohlson - Katalog
Katalogen är kanske det bästa marknadsföringsverktyg som bolaget har eftersom så fort man har ett problem eller behöver något särskilt slår man upp katalogen. Då ser man vilka produkter som finns och framför allt till vilket pris. Jag tror att många som läser denna text har eller har haft en Clas Ohlson katalog hemma. Om du bara bläddrar genom produkterna så förstår du hur stort antal artiklar det finns. Här kan man ladda ner hela katalogen i pdf format.
.
Clas Ohlson jämförs också med H&M men jag tycker att det är en lite felaktig jämförelse. Jag är tveksam till om Clas Ohlson kan växa lika mycket som H&M har lyckats med och dessutom säljer Clas Ohlson produkter som redan säljs hos många andra konkurrenter. Som jag sagt tidigare så är det läget och produktutbudet som är starka sidan hos Clas Ohlson.
.
Lite Kort om Clas Ohlson
Clas Ohlson bildades i början av 1900-talet i Insjön och i början sålde grundaren Clas Ohlson tekniska handböcker och efterhand växte sortimentet.
Här kan ni se hela den fascinerande historien över Clas Ohlson:
Idag har Clas Ohlson ca: 117 butiker fördelat i 4 länder:

Sverige….55
Norge…..41
Finland….16
England…..5
Klicka för Större Bild
Direktavkastning…...2,3 % (3kr)
Vinst / Aktie…….…6,8 kr
P/E-tal…………….18,6
P/S-tal………….....1,5
Soliditet…………...58 %
Avkastning EK…....24 %
.
De framtida planerade 15 butikerna som ska öppnas inom de närmaste åren är:

2010- Sverige: Jönköping
2010- Sverige: Kiruna
2010- Sverige: Stockholm (Drottninggatan)
2010- Sverige: Södertälje
2010- Norge: Kongsberg
2010- Norge: Lillehammer
2010- Norge: Bryn Senter
2010- Norge: Lambertseter center
2010- England: Leeds
2010- England: Liverpool

2011/2012- Sverige: Malmö
2011- Sverige: Uppsala
2011- Sverige: Västerås
2011- Norge: Bodo

2012- Sverige: Norrtälje

Genom konceptet ”mini Clas” så har bolaget lyckats växa i mindre städer genom att öppna mindre butiker. Clas Ohlson har vuxit kraftigt i Sverige, Norge och Finland. Därför kommer den största tillväxten i England och det finns även framtida planer på att komma in i nya länder i Övriga Europa. ( mer om det kan ni läsa intervjun med VD:n) Den viktiga frågan blir om Clas Ohlson starka koncept fungerar även utomland?

Försäljningstillväxten & Antal butiker
Clas Ohlson har lyckats ha en hög tillväxt när det gäller antal nya butiker. Under 200/2001 hade Clas Ohlson ca: 18 butiker och idag är siffran 116 stycken. Det betyder en tillväxt på ca: 20 % per år. Försäljningstillväxten under samma tid motsvarade ca: 14 % per år. Det beror till största delen på sista tidens sämre försäljningsutveckling och det är i allmänhet lättare att etablera nya butiker medan försäljningstillväxten kommer seanre. Samtidigt har Clas Ohlson målet 15 % i försäljningstillväxt per år. ( Det betyder 20-25 nya butiker nästa år. )
Klicka för större bild
Soliditet & Avkastning EK
Tidigare har Clas Ohlson lyckats med en avkastning på ca: 30 % på EK och har samtidigt en ganska hög genomsnittlig soliditet på 70 %. Men på grund av kostsamma investeringar så har både avkastningen på EK och soliditeten gått ner lite. Det är inte så dåliga siffror men ändå bör man vara vaksam på att det inte blir sämre och samtidigt förhoppningsvis kan det återgå till historisk mer normala nivåer.

Investeringar
Det har varit stora investeringar som har belastat Clas Ohlsons marginaler i samband med etableringen i England 2008/2009 samt större centrallager, nya butikskoncept och lägre försäljningstillväxt som har gjort att aktien har rasat kraftigt under 2008.
Rörelsemarginal
Det långsiktiga rörelsemarginal målet har sänkts ner till minst 10 %. Frågan är hur lång tid det tar innan man kan förvänta sig samma höga marginaler som 2004 och 2005.
Klicka för Större Bild
Vinst & Utdelning
Vinsten för 2009 har varit ca 5,8 kr/aktie och om man kollar på Q1+Q3 för 2010 så är vinsten redan på 6,4 kr. Det betyder att vinsten 2010 borde hamna mellan 7-8 kr försiktigt räknad. Clas Ohlson har ny utdelningspolicy där 50 % av vinsten ska delas ut. Utdelningen borde hamna mellan 3,5 – 4 kr för 2010. Vinst och Utdelningsutveckling över 11 år:
Klicka för Större Bild
Den kraftiga utdelningssänkningen från 5 kr till 3 kr förra året berodde till största delen på längre utdelningsandel men självklart också på att behov av stora investeringar som gör att Clas Ohlson har svårt att dela ut mer än 50 % av vinsten. I framtiden kanske vi kan återse den höga utdelningsandelen när investeringsbehoven inte är lika stora.

Hur många gånger har du varit i en Clas Ohlson butik senaste året?
Antalet besökare i Mkr.
Det betyder att under 2008/2009 så har ca 51 miljoner besökt en Clas Ohlson butik. Det är lika med:
440 000 personer / butik
1 200 personer / varje dag i en butik.
.
Clas Ohlson är en utmärkt långsiktigt investering om:

* Bolaget klarar bibehålla den höga avkastningen utan att ha hög belåning. Det vill säga att Clas Ohlson kan komma tillbaka till samma lönsamma nivåer som tidigare om 2-3 år. För att det ska ske så måste ”Englands” etableringen börja visa lönsamhet.

* Fortsätter att växa minst 10 % per år i resten av Europa.

Clas Ohlson bör Bevakas!
När jag har skrivit tidigare om tex: H&M och Fortum så har det varit vid bra köptillfällen eftersom det då kändes som ganska låg värdering. Men när det gäller Clas Ohlson så kan jag tyvärr inte säga att det är ett klockrent köptillfälle just nu till och med om jag gillar bolaget och konceptet. Dels beror det på att aktiekursen har gått upp kraftigt sista året och dels är det en ganska låg direktavkastning. Om vi antar att utdelningen hamnar på 3,5 kr i höst så kommer dagens aktiekurs på 130 kr ge en direktavkastning på 2,7 %.
.
Själv skulle jag gärna se en nedgång till 100-120 kr innan det börjar bli riktigt intressant (direktavkastning på 3,5 - 3 %). Just nu så har Clas Ohlson gått ner från 150 kr till 130 kr. I fortsättningen kan dålig försäljningsstatistik i kombination med dåliga nyheter om fortsatt höga kostnader skapa ett bra köptillfälle för den långsiktiga.
.
Men jag har ändå börjat småköpa och har flera ordrar på mellan 128-110 kr eftersom jag är beredd att betala lite högre för kvalitén och tillväxten.
.
En lite överdriven men rolig reklam film från Clas Ohlson som ändå lyckas sammanfatta. Clas Ohlson – allt för en enklare vardag.

25 kommentarer:

  1. Bra analys!

    Vad tror du själv om företagets expanderingar i andra länder?

    Jag själv är riktigt sugen på att investera i bolaget men precis som du tycker jag att det är lite för låg direktavkastning för tillfället. En annan sak jag är orolig för när det gäller expandering i Europa är faktiskt Namnet "Clas Ohlson" som borde låta väldigt konstigt i andra länder?

    Ett namnbyte till något som är mer globalt förståeligt hade troligtvis gjort det lättare för bolaget att expandera i övriga Europa.¨

    Mvh //Ekonomisk trygghet

    SvaraRadera
  2. Tjena 4020, jag dök själv ner i en analys av Clas Ohlson för några månader sedan och konstaterade, som du, att det är svårt att köpa på sig innehav nu då de är ganska högt värderade. Men det finns ju all anledning att återkomma till köp i detta bolag så småningom. Så länge man är långsiktig så gäller det nog att vänta innan man köper på sin i Clas O. Priset spelar ju stor roll för att få ut önskad avkastning!

    SvaraRadera
  3. John
    Det ska bli mycket intressant! Jag misstänker att det kan bli Tyskland som nästa land! Det är också den stora risken med expandering i nya marknader. Jag vet inte om det finns liknande bolag ute i Europa med så bredd sortiment?

    Namnet kan upplevas konstig Men det har sina fördelar också. Namnet är så pass unik att det blir lätt att komma ihåg. Samtidigt så har namnet "Clas Ohlson" och det kan bli samma effekt ute i Europa.

    SvaraRadera
  4. mot miljonen
    Då gäller det att ha likvida medel om den rätta tillfället kommer :)...

    Jag hade chansen 2008/2009 men hade för lite pengar! Det känns inte kul när man inte kan köpa till löjligt låga priser!

    SvaraRadera
  5. Jag har iofs likvida medel nu och hoppas på köptillfälle men börsen har andra idéer... ;-)

    SvaraRadera
  6. Jag tror handlare som classe får det svårt när räntorna höjs och hushållens disponibla hushåll sjunker.

    SvaraRadera
  7. Trevlig analys.

    Jag har handlat hos clas sedan jag var liten. Har köpt en större post och ser utdelningen som ett sätt att finansiera mina utflykter till butiken. ;-)

    / Lowrisk

    SvaraRadera
  8. Anonmy
    Det kan säkert påverka. Tidigare var Clas Olson den billigare alternativet, tyvärr så är det inte idag.

    Men jag tror fortfarande att Clas kommer att klara sig ganska bra och det finns värre branscher jag skulle vara orolig för om räntan höjs!

    SvaraRadera
  9. Jag har passat på nu och fått igenom ett 15-tal ordrar på vägen ner till 127. Mest för att jag inte hittar något annat intressant att köpa på mig. Och även om det är bra att vara likvid känns > 30% lite överdrivet. Vi får se hur läget utvecklar sig
    /Philip

    SvaraRadera
  10. jag läste denna artikel på dagens industri: http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=271074&rlt=0&pid=205035__ArticlePageProvider

    hade varit kul att höra dina synpunkter på den.

    SvaraRadera
  11. Bra analys av Clas, Och bra blogg! Tycker du verkar ha lågt intresse för Securitas ett företag som jag iallfall finner intressant. Kanske dags för analys snart?

    Mvh

    eee

    SvaraRadera
  12. Philip
    Själv har jag fått en order genom! Man ser svagheten i aktien. Hoppas du har en del likvida medel kvar ifall om Clas går ner till 110eller längre ner!

    SvaraRadera
  13. anonym
    Tack! Mycket intressant artikel eftersom både utdelningarna och direktavkastning förenklas väldigt mycket. Det gör att hela artikel blir ganska missvisande. (Fast de försöker ändå lyfta fram ganska viktigt slutsats)

    Ska läsa närmare och jag tror att jag skriver vad jag tycker om artikeln nästa inlägg!

    SvaraRadera
  14. eee
    Jag äger både Securitas & Assa via både, Latour och Säki! Jag vet att de är stabila aktier som har haft en bra tillväxt. Men jag har inte hunnit gå igenom Securitas.

    Både två har haft en utdelningstillväxt på 17% och ändå lagom utdelningsandel! Det är en bra prestation!

    SvaraRadera
  15. Tack för din information och dina tankar om Clas Ohlson. Ska kolla mer på denna aktie.

    SvaraRadera
  16. Själv har jag precis börjat med aktier och gick in på Clas O på 138 kr. Mao det enda innehavet jag har av aktier. Bör jag sälja och nu och satsa på någon annan för att återkomma senare eller vad tycker du?

    SvaraRadera
  17. Anonmy
    Varför vill du sälja Clas? Det måste funnits någon bra anledning att du köpte Clas Ohlson från början ?

    Det känns som att du har köpt ganska mycket i Clas Ohlson och nu vill sälja aktien för att du tror att den kommer gå ner mer!

    Ärligt talat så har jag ingen aning om hur länge aktien kan gå ner!

    Samtidigt så har jag börjar själv köpa och har köpordar ner till 110 kr! Så om aktien går upp från dagensnivåer så har jag ändå köpa små summor och om den fortsätter ner så kommer jag ändå köpa fler!

    Det gäller att ha likvida medel och inte köpa alltför mycket på engång!

    SvaraRadera
  18. ska jag vara ärlig köpte jag Clas O utan särskilt mkt ekonomisk fakta på bordet utan mer genom ett tips.
    Jag lade in 10k, en summa som är ungefär vad jag kommer lägga in månadsvis på aktier framöver.
    Jag kör på lång sikt, bara det att som ny aktiesparare blir man rädd när man ser en nedåtgående kurva direkt, man vill ju inte förlora allt man har:)

    SvaraRadera
  19. Anonym
    Då tycker jag att du kan vara lungt om du tänker spara samma summa varje månad!

    Tips: Då är isåfall bättre om du sparar pengarna i aktiekontot i form av likvida medel utan att behöva köpa aktier varje månad. Då kan du lägga "köp-ordrar" låg under markandsvärdet eller vänta till du får bättre köptillfällen!

    SvaraRadera
  20. Stort tack för ett ödmjukt svar till en novis :)
    En sista fråga om du har tid & ork :) : Säg att Clas O kostar 130 kr och du har gott om likvida medel, vad läger du för "skambud" på den då? Jag menar det får ju ändå vara möjligt att få igenom det. Kan man lägga 110? 120? 125? 129,5?
    Förstår att det är svårt generellt å säga men på ett ungefär.

    SvaraRadera
  21. Anonym
    Jag brukar gilla när aktien har en direktavkastning mellan 4-5% men sen måste man ta hänsyn för framtida tillväxt.

    När det gäller Clas Ohlson så börjar det bli intressant runt 100 kr! Men problemet är att man vet inte om Clas Ohlson går ner ändå ner till 100kr! Det är därför jag har små köpordrar om aktien går aldrig ner.

    Dessutom har jag möjlighet att köpa i olika intervaller när till 110 kr.

    Samtidigt är det EXTRA bra om man ändå har buffett ifall om Clas Ohlson rasar under 100 kr!

    SvaraRadera
  22. Personligen har jag lite svårt att se hur Clas Ohlson ska kunna växa så mycket. Det finns ju andra företag med liknande utbud: Jula, Ö&B, Biltema, Kjell&Co, Swedol, Rusta, delvis Mekonomen med f.d. Micro + alla byggvaruhus (Bauhaus, K-rauta, Beijer m.fl.), järnhandel och liknande företag, som kommer och går... Marknaden måste bli eller har blivit mättad på dessa företag. Börjar Ikea sälja skruvdragare och liknande, då är det nog kört. Dessutom så säljer ju byggvaruhusen ofta kvalitetsverktyg, när man tröttnat på dessa billiga kopior från Kina...

    SvaraRadera
  23. Anonym
    Det är därför Clas Ohlson vill växa utomland och sen vet jag inte så mycket konkurrenterna i England och resten av Europa.

    Men tänk också att Clas Ohlson säljer mycket mer än bara Verktyg och samtidigt har affärerna mer central placering än sina konkurrenter. Jag skulle bli orolig om bolag som Bauhaus, Biltema skulle etablera sig samma ställa som Clas Ohlson butiker!

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!