torsdag 8 april 2010

Enkel H&M Matematik och lyssna på nya VD:n

Det var en trevlig H&M rapport. Jag ska inte prata så mycket om hur bra rapport var utan det har ni säkert redan läst. Men hur som helst så är det ändå inte så stor skillnad för långsiktiga ägare om H&M står på 450 kr eller 500 kr eller om bruttomarginalen var några procentenheter bättre eller sämre. (om man nu inte har tänkt sig att köpa lite H&M.)

Jag tror ändå att det viktigaste är Utdelningstillväxten i framtiden och att man återinvesterar utdelningarna på ett klokt sätt. Om ni undrar så kan jag säga att jag inte kommer köpa fler H&M aktier i dagsläget och jag tycker inte heller att man ska fundera på att sälja H&M oavsett om den går upp till 520 eller 550, även om jag kan tycka att aktien har gått upp ganska mycket sista tiden.

Jag tänkte istället göra en enkel H&M beräkning på hur årsvinsten och utdelningen för 2010 kan se ut.

Såg att Fundementalanalysbloggen har gjort ett försök. Det som var intressant är att H&M hade en VPA4,52 kr för Q1 som kan jämföras med förra året (3,11). Det är en ökning på 45 %. Helt otroligt för ett bolag som H&M. Tyvärr så kommer den stora ökningen främst från bruttomarginalen och inte från försäljningstillväxten.

Samtidigt låter inte 45 % lika mycket om man fördelar resultatet över 2 år eftersom förra året hade H&M en negativ vinsttillväxt på ca -13% som man inte får glömma. Så om man kollar över 2 år så blir den årliga vinsttillväxten i genomsnitt (2008-Q1- 2010-Q1) lika med 12 %, vilket är mer normalt.

Vad kan man förvänta sig för vinst för helåret 2010? Och hur mycket kan utdelningen växa?

Om vi bara på ett enkelt sätt antar att H&M växer med så lite som 10% de kommande kvartalen så kommer det motsvara ca: 23 kr VPA för 2010. Om det blir 15 % så blir det ca 24-25 kr.

Klicka för Större Bild
Om vinsten för 2010 kan hamna mellan 23 – 25 kr så kan vi förvänta oss en utdelning på minst 18-20 kr vilket är en tillväxt mellan 12-25 %. Det kan tyckas mycket med 25 % men tänk också att tillväxten bara var 3 % i år. (Eftersom H&M inte har allt för stora investeringskostnader men däremot en stark kassa kan bolaget dela ut en stor del av kassaflödet, vilket brukar ligga på nästan samma nivå som vinsten och utdelningsandelen har de senaste åren varit över 80 %)

Så en utdelning mellan 18-20 kr låter ganska troligt om vinsterna ökar med minst 10% i fortsättningen. Det motsvarar 9-10 kr efter split. Nästan 4% i direktavkastning med en aktiekursen på 500 kr (250kr efter split). Om aktiekursen går ner till 400 kr ( som många tycker att H&M borde värderas till) så får man en direktavkastning på 5% för nästa år. Hur troligt är det att H&M:s aktie går ner till 400 kr?
.
Många frågade varför jag hade så mycket i H&M! Svaret var: att jag hade svårt att hitta ett liknande bolag. Bra tillväxt med hög lönsamhet är en stark men mycket sällsynt kombination på börsen.



En intervju med VD:n Karl-Johan Persson

11 kommentarer:

  1. H&M är otroliga!

    Själv sålde jag mina P&G aktier till förmån för att tanka 20% i AstraZeneca och 80% i Coca Cola.

    Coca Cola är otroligt intressant just nu - likaså AstraZeneca!

    SvaraRadera
  2. 4020: Grattis till bra taktik att äga mycket hm.

    Och eloge för en av de klart bästa bloggarna i världen.

    Hur resonerar du med att vänta med köp? Har själv svårt att motivera mig att fylla på på dessa nivåer men frågan är ifall HM kommer droppa till runt 400 inom de närmaste åren?

    Magnus: Tycker också KO börjar se intressanta ut. Vad är det som gör att du tycker det samma om AZN, har det med pundet att göra?

    /Daniel

    SvaraRadera
  3. AstraZeneca har jag en bra magkänsla för. Flickvän inom vården. Bra direktavkastning. Dom är billigare nu än när jag köpte dom första gången. Stora åtalsfall har lagts till fördel AZN. Nya stora bra produkter på gång.

    SvaraRadera
  4. Min tanke är att vänta till spliten och öka mitt innehav då. Min fråga är om det går att beräkana ev utdelning om spliten genomförs enligt plan??

    SvaraRadera
  5. Magnus
    Om man kollar historisk så är Coca-Cola ganska billigt eftersom idag är direktavkastningen på 3,2% och senaste 17 åren har snittet på yielden varit ca: 1-1,5%. Så man kan säga att KO var hög värderat. Det som är ändå fasinerade är att KO lyckas höja vinsten varje år senaste 17 åren. VARJE ÅR! Samtidigt har utdelningen växt ca: 10% / Årligen.

    Här finns all detaljerd info:

    < http://www.valueline.com/dow30/f2084.pdf >

    Både AstraZenca och KO har högre direkavkastnigen än PG, men PG är ingen dålig aktie heller :)

    SvaraRadera
  6. Jag kommer ihåg att Warren Buffett valde KO när han fick fråga om PG eller KO var bäst under MBA-föreläsninen.

    Det är sammasak med AZN, direktakvastnignen har inte varit så hög tidigare och medan vinsten ökade med 20%/ år och utdelningen 10% / år så har aktiekursen gått ner senaste 10 åren.

    SvaraRadera
  7. Anonmy
    Tack! Jag håller med att det känns inte direkt kul att köpa i dessa nivåer. Samtidigt måste också säga att jag behöver inte köpa eftersom en ganska stor andel av portföljen är redan H&M. Själv slutade jag köpa H&M när aktien började gå upp till 380-400 kr.

    Samtidigt är det tveksam om H&M aktien går ner till 400 kr om vinsterna ökar med minst 10% i fortsättnigen. Då kommer H&M ha en direktavkastning på nästan 5% för nästa års vinst. Jag tror inte att H&M går ner till 5% i direktakvastning om vi inte får ett nytt finnanskris eller nåt liknande.

    SvaraRadera
  8. Anonym
    Jag har lite svårt att förstå din fråga.

    Men om du menar om du ka ta del av utdelningen ifall om du köper efter split?

    Jag tror att spliten sker efter utdelningen någon gång mellan slutet av Maj och mitten av Juni. Utdelningen kommer den 7 maj och sista dagen för att ta del av utdelningen är 30 april.

    Sen efter split kommer utdelningen motsvara 8 kr!

    SvaraRadera
  9. Jag ångrade djupt att jag sålde H&M aktierna när de stod i 400 kr. Jag borde ha behållt dom. Jag köpte faktiskt tillbaka en hel del nu och tror att det är ett väldigt bra långsiktigt köp.

    SvaraRadera
  10. svenskmillionaire
    Det är inte så lätt att sälja i rätt tid. Det är kanske därför jag är mycket tveksam till att sälja vissa aktier som H&M!

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!