onsdag 14 april 2010

Populära Nyckeltal & FA fast TA-format

Stort tack för alla svar och kommentarer om nya nyckeltal som kan vara intressanta att ta med i fortsättningen. Nu har jag kunnat sammanställa undersökningen som jag gjorde förra veckan. Det känns ändå lite som att det är mer populärat att svara på vilka investmentbolag man har det som favorit än nyckeltal. Men jag har ändå lyckas få totalt 136 svar.
-
De populäraste nyckeltalen:

P/E-tal – 89
Direktavkastning – 87
Utdelningstillväxt – 59
Soliditet – 50
Vinsttillväxt – 39
Utdelningsandel – 39
Avkastning på EK – 30
Fritt Kassaflöde – 28
Substansvärde/aktie – 26
Vinstmarginal – 23
EK/aktie – 20
Omsättningstillväxt – 18
Likviditet – 17
Skuldsättningsgrad – 16
P/S-tal – 14
Rörelsemarginal – 11
Owner Earnings – 11
Justerad EK/aktie – 9
Cost on Yield – 8
Korrigerat P/E-tal – 8
PEG – 8
Avkastning på TK – 7
Kassalikviditet – 7
EV/EBIDTA – 7
Räntetäckningsgrad – 6
Bruttomarginal – 5
Nettomarginal – 4
EV – 4
EV/EBIT – 4
Gen. Låneränta – 3
Balanslikviditet – 3
EBITDA – 2
EBIT – 2
Nettoskuld/EBITDA – 2
Balansomslutning – 1
Omsättningshastighet – 1


P/E-tal och direktavkastning var klart de mest populära nyckeltalen. Sen kom ännu viktigare nyckeltal ganska högt på listan som tex: Utdelningstillväxt, Soliditet, Vinsttillväxt och Avkastning på EK.

Jag har också fått en del nya förslag på andra nyckeltal:
- Nettoskuld/Nettokassa, per aktie
- Graham P/E
- DCF
- ”The Magic formula”
- Avkastning på operativa nettotillgångar


Det finns en risk att man tar alltför många nyckeltal och det kan lätt bli lite för mycket och då kan det bli svårare att snabbt hitta det som är mest väsentligt. Men det känns ändå att det inte är lätt att försöka sammanfatta ett företags lönsamhet och finnanser med ett fåtal nyckeltal men samtidigt kan jag inte heller göra det allt för ”grötigt”. Själv kan jag uppleva att kan bli lite tråkigt att kolla bara på siffror och försöka få en bra uppfattning hur bra eller dåligt företaget är och samtidigt kunna försöka jämföra med andra bolag. Det är ingen lätt utmaning.
.
Sen har jag också funderat på kombinationer av nyckeltal - tex:

Avkastning på EK Vs. Soliditet!
Där man ser tydligt företagets avkastning på EK och samtidig har man möjlighet att kunna se hur stor soliditeten är och på så sätt kan man få en snabb uppfattning av den riktiga lönsamheten.

Aktiekurs Vs. Eget Kapital/aktie
Man ser hur stor skillnaden är mellan bolagets ”substansvärde” och aktiekursen. Förhoppningen är att man kan hitta bolag där aktiekursen är under eller närheten av Eget Kapital/aktie.

Dessutom får man möjligheten se skillnaderna och utvecklingen under 10 år. Det är rätt så häftigt om man tänker efter. Man skulle också kunna använda enkla multiplar istället men det känns inte lika roligt och jag tycker inte att man får samma uppfattning när man jämför olika nyckeltal direkt.

Ett exempel vad jag menar:

SCA har:
En aktiekurs på 102 kr
Eget Kapital: 95 kr
Man ser snabbt hur stor skillnaden är.

Om man skulle använda Multipeln formen så skulle det se ut:
Kurs/EK = 1,07 (102/95)

Multipeln 1.07 känns inte lika rolig för dem som inte känner till den. Men multipelsystemet behövs när man ska försöka jämföra med andra bolag men det är ändå roligare att jämföra olika nyckeltal.

Hur kul är det att få historiska nyckeltal som:

2000 – 1,4 - 2001
– 1,7, 2002 – 2,1, 2004 – 1,5 osv
.Ett annat exempel som är ännu roligare och som kan användas till många viktiga nyckeltal kan vara:

FA fast mer i TA format!

8 kommentarer:

  1. Hej 4020!

    Vilket jobb du lägger ned för att en amatör som jag ska få det "lättare" att tjäna lite pengar :)

    Tackar enormt mycket!

    SvaraRadera
  2. Thomas
    Nåt ska man göra i fritiden! Då kan jag lika gärna göra det jag gillar istället för att slösa bort min tid!

    SvaraRadera
  3. Lätt den bästa bloggen! =)Aktiekurs Vs. Eget Kapital/aktie och multipeln tyckte jag lät som en bra sak att ha med på borsdata

    SvaraRadera
  4. Hittade din blogg i början av 2009, och tänkte direkt, det här passar mig. Var nästan fullinvesterad slutet av mars 2009 och har låtit bli att sälja. Bra timing, javisst, men kul att äga företag man gillar och vill behålla.

    SvaraRadera
  5. Intressant blogg! Är, precis som du, ett stort fan av Buffett! Tror stort på företaget Firefly, har du nån uppfattning om dem?
    Keep up the good work!

    SvaraRadera
  6. Anonym
    Ska bli kul att hitta lågvärderade bolag.

    Plutus
    Det är alltid kul att äga bolag som går bra för men samtidigt det svåra är att hitta just dessa bolag som klara växa på långsikt!


    Anonmy
    Firefly: Bra Omsättning och Vinsttillväxt senaste 3 åren och ser också att lönsamheten gått upp kraftigt senaste 2 åren från 15% till nästan 26% avkastning på EK.

    Vilket har gjort att utdelningen har också gått upp. Men jag känner mig lite osäker när det gäller Brandsäkerhet och företagetsprodukter! hur ser framtiden ut och tillväxt möjligheter?

    SvaraRadera
  7. Firefly har nyligen börjat med ett nytt segment, då de tagit fram en produkt för säkerhet inom tunnlar och dylikt. Har fått SL som första kund, med tunnelbane systemet, och har även några prov intstallationer ute i världen. Har som målsätting att få 5 beställningar detta året inom den nya inriktningen. Bolaget är värderat till 140miljoner och en order i det nya segmentet bör vara värt runt 25-30 miljoner/order, plus lång underhållningstid...

    SvaraRadera
  8. Anonmy
    Låter intressant och en stor kund som SJ!

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!