fredag 14 maj 2010

Börsdata & Vad tänker du göra om X, Y eller Z händer?

Hur går det med hemsidan börsdata.se ?

Jag kan säga att det går enligt planeringen och jag hoppas komma igång med hemsidan om en månad i bästa fall. Hur kommer den nya hemsidan vara?

Jag hoppas att jag kan erbjuda information som inte går att hitta så lätt idag. Samtidigt hoppas jag verkligen att jag kan ha mer information än vad jag har idag. Det betyder att jag kommer satsa på kvalité och mer tillförlitlig information i början.

Hela tanken med börsdata.se i fortsättningen är att läsarna själva ska kunna göra bättre analyser av olika börsbolag med hjälp av historiska nyckeltal och information. Den stora fördelen med börsdata kommer att vara:
- Minst 10-15 års historisk
- 30-tal diagram och 50-tal nyckeltal
- Mer anpassad och kvalitativ information
- På sikt alla Svenska bolag och en del Utländska bolag
- Lättare att jämföra olika nycktal och tidsperioder.
- Möjligheten att Jämföra samma bransch & konkurrenter

Så här ser den nya logotypen ut!


När jag kollar på börsen så har OMX gått ner 2,5 % och just nu är DOW på ca -2 %.

Bra eller dåligt? Vad ska man göra?
Det är inte så kul när värdet på portföljen går ner men samtidigt tar jag det ganska lugnt utan att behöva oroa mig för det. En anledning är att jag har fortfarande köp-ordrar på marknaden. Samtidigt är det inte säkert att vi kommer få nytt lägsta för i år men man känner sig ändå säkrare när man vet att man har lite pengar som kan behövas vid ny nedgång.

Så man skulle kunna sammanfatta det som att jag tjänar på något sätt oavsett om det går upp eller ner! Jag tror också att det hjälper att vara lugnare när det börjar bli oroligt och så länge man vet att man kommer få en bra utdelning på sina investeringar så tänker man inte längre på portföljens totalvärde. Självklart gäller det att man har köpt stabila bolag som man tror kommer att ha högre värdering om 5-10 år förutsatt att vinsterna och utdelningarna växer. Annars är det lika lätt att tänka långsiktigt.

Om vi förutsätter att det INTE går att förutse hur marknaden kommer att utvecklas. Då ställer jag frågan:

Vad tänker du göra om, X, Y eller Z händer?
X = En mer långsammare uppgång i fortsättningen
Y = Börsen fortsätter vara i samma nivåer som idag
Z = Börsen går ner i nedgående trend till 2008 nivåer!

Klicka för Större Bild

Tänkte på ett känt citat:

The mark of a man is one who knows he can't control his circumstances - but he can control his responses.


Har du planerat vad du tanker göra om börsen utvecklas som X, Y eller Z? Vad jag försöker säga är att det är betydligt bättre om du i förväg planerar vad du ska köpa och inom vilket prisintervall. Samtidigt kan det vara bra att i förväg ha planerat alla möjliga scenario som kan inträffa. Då har du betydligt bättre förutsättningar att kunna utnyttja marknadens olika oväntade rörelser. Som Benjamin Graham sa:

Mr. Market is there to serve you, not to guide you.


Kraschen 1929!
Tänkte visa en intressant graf över börsutvecklingen mellan åren 1897 – 1934 för Dow Jones Index.

Klicka för Större Bild

Det pratas mycket om den kraftiga nedgången men om man kollar närmare på åren 1925 till 1929 så ser man tydligt vilken bubbla det var. Så länge man inte betalar allt för högt så kommer man klara sig bra på sikt. De som hade köpt under 1924-1925 hade nästan oförändrad utveckling efter kraschen om de hade haft en utveckling som index. Måste också säga att den genomsnittliga direktavkastningen på USA-börsen var 5-8 % mellan 1920 till 1940 och som värst var den 10-12% under 1933-1934.

Klicka för Större Bild

Guld-Automat
Det har varit stort intresse kring guld som investering och det kommer säkert fortsätta vara populärt när det fortsätter vara oroligt. Nu har Guld-automaten kommit. Kanske vi kan få något liknande i framtiden?


Artiklar
Skribenten 7way2win har varit duktig på att tipsa om bra utdelningsartiklar:
- Aktieutdelningar
- Utdelnings & Värdeinvestering 1
- Utdelnings & Värdeinvestering 2


Skillnaden mellan olika redovisningsregler, IFRS Vs. GAAP!
-IFRS mo GAAP
-Att handla med Amerikanska Aktier


Andra Intressanta artiklar
- Lagom Rik Livet är mycket mer än Aktier
- Vestas Wind Mer etisk investering

Nytt Hemsida!
Bloggaren Mot miljonen har byggt upp en riktigt bra och informativ hemsida om Nyckeltal och aktiekunskap!

Klicka för länken

Fimklipp
Värdeinvestering i 2 delar, där det diskuteras Warren Buffett och annat intressant!


4 kommentarer:

  1. Hej 4020 och tack för en utmärkt blogg!

    Jag har lite frågor som jag vore tacksam om du kunde svara på.

    Som jag förstått det så har du inte din portfölj i en KF. Jag har länge gått i banorna att skaffa en KF men inte viljat göra det pga skattefrågan på de innehav jag har plussat i. Vad tror du däremot om att man säljer sina långsiktiga innehav som har backat något sedan inköp och köper dessa i en KF. Och sen helt enkelt fortsätter att handla i KFn framöver?

    SvaraRadera
  2. Fredrik
    Jag antar att du har redan läst mina inlägg om KF!

    < http://40procent20ar.blogspot.com/2009/01/kf.html >

    Ekonomisk så är det lönsammare att ha KF på långsikt förutsatt att:

    -Hög direktavkastning i portföljen som täcker den årliga KF-avgiften!

    Den enda anledningen till att jag inte har KF idag är att jag inte kan äga aktierna själv. Vilket skulle den nya formen, allemanskonto hade varit bra alternativ. Men det verkar som att det dröjer!

    Direktägande = om det är inte lika viktigt för dig så är det självklart bättre med KF!

    SvaraRadera
  3. Fredrik
    Sen kan jag också säga att det är bättre byta mot KF när man har förlust, då kan du få en del av dina förluster tillbaka i skatteåterbäring!

    Som allt annat så tycker jag inte att du byter hela innehavet på en gång! Det är bättre om du byter i fler intervaller ifall om börsen fortsätter ner så tjänar du på skatten!

    Sen blir risken mindre om du nu säljer och börsen går upp kraftig och inte kan vara med i uppgången, eftersom överföringen brukar ta några dagar till en vecka!

    SvaraRadera
  4. Tack för din blogg!!!!!!!!!

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!