söndag 20 juni 2010

Äntligen går BörsData till nästa steg!

Nu är dags för lanseringen av den nya hemsidan. Jag fick kompromissa på det tekniska och designen för att komma igång så fort så möjligt. Det blev en väldigt enkel hemsida, där det inte finns varken sidomenyer, sidfot eller andra funktioner.

Syftet med börsdata
Att hjälpa till få en tydlig bild över bolags tillväxt, vinst, finansiella styrka, kapitalstruktur och värdering. Tanken är att informationen ska underlätta för enskilda investerare att göra egna analyser. Dessutom ska information vara lättare att se med hjälp av diagram och tabeller.

För att uppfylla syftet
Att visa komplett och omfattande finansiell information 10 år tillbaka som inte går att hitta eller sammanställa på enkelt sätt idag. Man ska också få information om den historiska utvecklingen i snitt, totalt och årlig tillväxt samt möjlighet att jämföra de viktigaste nyckeltalen mot andra bolag i branschen och börsen i helhet.

Kvalité istället för Kvantitet
Den största skillnaden med nuvarande börsdata är att det kommer finnas 10 ggr mer information för varje bolag. Det kan tyckas lite väl omfattande, men det kommer att innebära tillgång till mycket viktig information om man vill göra mer avancerade analyser. Därför kommer jag satsa på enskilda bolag istället för att bara försöka göra klart olika börslistor.

Tillförlitlig information
Information kommer direkt från bolagens årsredovisningar 10 år tillbaka.

För min del kommer det innebära att jag kan:
- Göra bättre analyser gällande mina innehav
- lära mig mer om fundamental analys och bolagsvärdering
- Hitta intressanta bolag

Informationen för varje bolag är delad på 11 områden/sidor:

1- Översikt
Kortfattad information över bolaget, Rapporttider, Uppgifter, Största Ägare och Snabb info. Dessutom bolagets innehav, antal butiker, marknadsfördelning etc.

2- Vinst
Omsättning, Brutto- och Rörelseresultat, Vinst, Fritt Kassaflöde och Investeringar. Utdelning, direktavkastning, utdelningsandel och kvartalsresultat.

3- Lönsamhet
Avkastning på Eget Kapital, Total kapital och Sysselsatts Kapital. Omsättningshastighet, Vinstmarginal. Brutto- och Rörelsemarginal.

4- Soliditet
Soliditet, Skuldsättningsgrad, Räntetäckningsgrad, Nettoskuld, EBITDA, Rörelsekapital, Balans- och Kassalikviditet.

5- Kapitalstruktur
Jämförelse mellan bolagets Eget Kapital och skulder. Totala skulder och räntebärande och Icke räntebärande skulder. Samt jämförelse mellan olika omsättningstillgångar och anläggningstillgångar.

6- Värdering
Bolagets historiska högsta och lägsta Direktavkastning och P/E-tal. EV / EBIT, Aktiekurs och Återinvestering och OMX. Direktavkastning i jämförelse mot Utdelningsandel och P/E-tal mot vinsttillväxt. PEG-tal, P/B, P/S och Omsättning och Eget Kapital i jämförelse med aktiekursen.

7- Resultaträkning
8- Balansräkning
9- Kassaflödesanalys
10- Kvartalsresultat

11- Bransch-Jämförelse
Min förhoppning är att databasen på sikt ska ge goda möjligheter att jämföra olika bolag inom samma bransch.

Den gamla hemsidan börsdata
Kommer att finnas eftersom jag vet att den används ganska mycket. Den är nu flyttad till ny adress:
http://www.borsdata.com/. Men jag kommer tyvärr inte uppdatera den.

Just nu kommer jag starta i liten skala med ett bolag, H&M och jag funderar på att sedan fortsätta med SCA, Clas Ohlson, Fortum osv. Ni som äger H&M borde vara glad över hur stark bolagets finansiella ställning är. Inte bara har H&M lyckats öppna nya butiker med 13% i snitt under 10 år, utan bolagets Kassa & Likvida medel överstiger också totala skulder.

Den nya hemsidan:








Jag tror att det är dags för Semester efter hårt arbeta med att skapa grundmallen för börsdata. Det är också bra att ta lite ledigt från Bloggen och Börsen! Passar att Önska glad midsommar redan nu!

Med vänliga hälsningar
4020

33 kommentarer:

  1. Wow, den nya versionen är mycket, mycket snygg!

    SvaraRadera
  2. Tack tack tack :o)

    Mvh,
    Fredrik L

    SvaraRadera
  3. Dynamiska Finanser & Fredrik
    Tack! Känns mycket skönt att grunden till hemsidan är klar!


    J
    Man kan komma långt med en obegränsad antal färgval och transparens-effekter. Det svåra var att få till "mallen" rätt, så att den inte blev alltför stor eller för krånglig att förstå tanke på hur mycket information det finns!

    SvaraRadera
  4. Snyggt! Hur lång tid tar det att göra en "bolagssida"?

    SvaraRadera
  5. Du sade att du inte kommer uppdatera gamla börsdata, men jag har en förfrågan. Skulle du kunna lägga till bolaget Aros Quality Group, noterat på aktietorget, till gamla börsdata? Jag vet att fler med mig är aktieägare och vi skulle uppskatta det oerhört.

    Tack på förhand

    SvaraRadera
  6. Riktigt snyggt och bra strukturerat!
    Oj jag blev förvånad över att HM delade ut så stor del av vinsten, det kommmer bli många återbesök till börsdata.se/com

    Mvh //Ekonomisk Trygghet

    SvaraRadera
  7. Sü bra! Äntligen! glöm nu inte av att skriva lite i bloggen ocksü ;) Mata mig med kunskap!

    eee

    SvaraRadera
  8. Ser mycket bra ut. Tack!

    SvaraRadera
  9. Anonym
    Det tar ungefär 1 dag i den nya hemsidan! Det är tidskrävande!



    Anonym
    Nu finns Aros under Small Cap!

    http://www.borsdata.com/smallcap/aros

    Intressant bolag! hög utdelningstillväxt, låg utdelningsandel och låg värdering och samtidigt haft en utmärkt tillväxt!

    SvaraRadera
  10. John
    H&M utan några problem kan dela ut stor del av vinsten tack vare en kombination av låg investeringskostnad + ränta / avkastningen från den stora kassa & likvida medel som täcker en stor del av tillväxten.

    Det som är ännu intressant att Europa motsvara ca: 70-80 % av H&M totalförsäljning. Det säger mycket H&M framtida tillväxt möjlighet!

    eee
    Det blir nog en kombination av båda! :)

    Glöm inte heller att man kan lära sig oerhört mycket av historiska information och hur bolagen har utvecklats!

    SvaraRadera
  11. Sjukt bra jobbat. Men undrar hur ska uppdateringen ske på den sida? Såg att det kommer bli mer eller mindre ett heltidsjobb för dig att uppdatera alla parametrar.

    SvaraRadera
  12. Hej , jag är en polska investerare och som du kör en blogg om att investera i en månad ska jag vara i Sverige, säg mig, vad är det bästa bankkonto (helst gratis). Var finns de bästa sparkonto ? Cashflow88 hälsar och inbjuder dig att blogga http://blog-inwestora.blogspot.com/

    SvaraRadera
  13. Vill ge det varmaste beröm för den fantastiskt fina hemsidan. Klarar du av av att uppdatera en sådan hemsida på exempelvis OMX30 bolagen då kommer den hemsidan bli fantastiskt bra och ett utmärkt enkelt investeringsstöd. Som alltid är det viktigaste att informationen är korrekt och uppdaterad.

    30*4 rapporter per bolag=120 uppdateringar per år. Med de 56 bolagen på Large cap blir det 224 uppdateringar per år.

    //Stockman

    SvaraRadera
  14. Ruggigt snyggt!

    SvaraRadera
  15. Härligt att se att du lagt till Aros. Vad tror du är anledningen till att Aros aldrig handlats över P/E 10, trots att det är ett riktigt kvalitetsbolag?

    Skulle du kunna lägga till WeSC på gamla börsdata? ;)

    SvaraRadera
  16. Anonym
    Det krävs närmare koll på bolaget för att svara på din fråga när det gäller Aros! Men aktien är billig och frågan är om det finns en bra anledning till det?

    Jag kommer inte lägga WESC pga för kort historisk. Eftersom det ger inte så mycket.

    SvaraRadera
  17. Finansiellpsykologi
    Jo tyvärr det är den största problemet. Det tar för lång tid. Jag kommer börja med mindre antal bolag och sen får jag se hur lång jag orkar!


    Cashflow
    Har inte kollat närmare på vilken bankkonto är bäst!

    Du kan i alla fall börja med Sveriges 4 största banker;
    -www.seb.se
    -www.nordea.se
    -www.swedbank.se
    -www.handelsbanken.se

    SvaraRadera
  18. Stockman
    Tack! Jag har haft funderingar på OMX eller Large Cap men kanske satsar mer på kvalitetsbolag, ( dvs bolag som kan vara intressant att investera långsiktigt ) och inte begränsa mig till kurslistor och länder!

    Men dilemmat är hur jag ska hinna uppdatera allting? Kanske får bli en kompromiss där jag uppdaterar 1-2 gångar per år!

    SvaraRadera
  19. Seriöst, köp domännamnet med Ö också innan någon annan gör det.

    SvaraRadera
  20. Grattis till ett mycket bra jobb! Ser jättebra ut! Kommer hjälpa många småinvesterare som är intresserade av fundamental analys av aktier!

    Superbt helt enkelt!

    SvaraRadera
  21. Emil
    Tack så mycket för tipset! Nu är det fixat :)



    Mot Miljonen
    Tack! Jag hoppas att det hjälper många småinvesterare som vill göra egna analyser.

    SvaraRadera
  22. Ett alternativ till att hinna uppdatera allting är att ta hjälp utifrån. Det finns alltid välvilliga själar som på ett eller annat sätt skulle kunna tänka sig att sträcka ut en hjälpande hand. Du gör ett hästjobb för oss, så varför skulle vi inte kunna ge något tillbaka?

    SvaraRadera
  23. Concordia maritime till borsdata.com, tack ;)

    SvaraRadera
  24. Hej! Jag har lagt till din blogg i min realtidsuppdaterade blogglista, hoppas det är okej! Din blogg är grym :)

    SvaraRadera
  25. Daniel
    Jag har fått liknande tips framför allt blogg-kollegan Stockman! Tyvärr så krävs det en ganska utvecklad hemsida för det och samtidigt finns det lite svårigheter. Men ideen är i grunden bra. En wiki för fundemental analyser!

    SvaraRadera
  26. Anonym
    Concordia - Det ska inte vara några problem att fixa det! Kommer nästa inlägg!


    Ekonomibloggar
    Det helt ok!


    Aktiespartacus
    Tack!

    SvaraRadera
  27. Jag tror nog att om det blir just WIKI för bolag så är risken att det kan skada trovärdigheten för informationen på sidan om vem som helst kan uppdatera informationen.

    Jag gillar idén, men det krävs en hel del för att gå den att den ska vara "färskt" uppdaterad. Vilket du redan har tänkt på ser jag här.

    Helt ärligt så tror jag det är bättre att tidigare ta in fler folk som är villiga att satsa tid, kraft och pengar(?) på sidan.

    För idén är väldigt bra med gratis, lättillgänglig information.
    Skapa ett AB bolag så får alla intressenter köpa sig en andel som vill vara med och satsa på det. ;-)

    - Jag vill ha en andel- ;-)

    SvaraRadera
  28. Månraket
    Har också funderat lite på liknande sätt eftersom det finns många svårigheter med Wiki-liknande lösning!

    Jag får börsnotera bolag :)

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!