tisdag 8 juni 2010

HQ – Ibland måste man bryta mot sina egna regler!

Jag är ganska besviken på HQ och det är mycket allvarligare än vad bolaget tidigare har sagt. Det har till och med gått så långt att HQ flyttas till OBS-listan. HQ säljer nu sina fonder till Öresund för att få fram 850 miljoner och sen en företrädesrättsemission för 1 miljard för att flytta fonderna tillbaka till HQ. Det blir ingen nyemission som tidigare planerat på grund av tidsbrist. Eller som bolaget säger ”feltänkt”. Jag antar att den tidigare nyemissionens 559 miljoner inte räcker.

Med andra ord HQ behöver 1 miljard snabbt för att garantera bolagets tradingförluster. Räcker det? Omöjligt att svara på. För några veckor sen skulle det räcka med ca 559 miljoner men nu är den siffran på 1 000 miljoner. Jag tror inte ens Mats och Sven vet hur förlusterna ska utvecklas och det som är värst kan bli ännu värre eftersom börsen ganska ofta går i trender. Sen kan jag också misstänka att det kan finnas andra stora aktörer som drar nytta av HQ:s felpositioner vilket kan göra saken ännu värre.

Så här ser ett ”bungy Jump” ut på börsen och frågan är om HQ har en bra säkerhetslina?
Klicka för Större Bild
Själv köpte jag HQ under den första nedgången på ca: -25 % då aktien gick ner till ca 70 kr. Den största anledningen till impulsköpet var att jag trodde att HQ kunde bli en bra investering så fort tradingverksamheten avvecklats och naivt nog trodde jag att 559 miljoner skulle räcka och samtidig fick jag möjligheten att vara med i nyemission för 40 kr. Ägare som Mats Qviberg och Sven Hagströmer och hela Öresund gjorde det lättare att köpa bolaget. Eftersom jag äger Öresund sedan tidigare.

Men det fanns också en liten osäkerhet hur stor förlusterna skulle bli och tack och lov så köpte jag därför mindre än 1 % i HQ. Idag blev det tydligare vilken stor omfattningen det är och jag
har jag sålt HQ och kommer aldrig köpa tillbaka aktien. Jag har väldig lätt sälja bolag som jag inte tror på längre. Det är nog en gammal trading "skada". Många gör felet att vänta tills kursen går upp till köpkursen vilket kan bli dyrt. Det är också lätt att sälja när man har en liten förlust. Den totala förlusten blev ca 0,2 %. Om jag antar att jag lärde mig något av denna förlustaffär så var det en ganska billig lärdom.

Veta när man ska bryta mot sina regler!
Jag skrev en artikel om hur man skulle tänka om nedgången på börsen fortsätter och där beskrev jag ”Average Down” dvs snitta ner och andra idéer om att man inte ska använda sig av Stopp-loss och Cut Your Loses. Så om jag skulle till 100 % följa mina regler så skulle jag ha köpt mer aktier i HQ under nedgången. (Jag har funderat på det)! Men när det gäller i detta fall så kändes det inte som ett klokt beslut. Hade det varit HM, Clas eller andra stabila bolag hade jag gärna köpt fler.

Investering och inte Spekulation!
Men det hade varit en spekulation att köpa HQ eftersom ingen (förutom de som har insider information) vet hur stor förlusterna blir. Om 559 miljoner måste höjas till 1 000 miljoner på 2 veckor så kan slutnotan lika gärna hamna på 2-3 miljarder.

Om man inte vet hur mycket man kan förlora på HQ var är då mening att köpa aktien?

Det värsta som kan hända är att man kan förlora 100 %. Men då har man kommit långt ifrån sund ”investering” enligt min mening. Det är också därför jag är tveksamtill att köpa BP eftersom det är alltför komplicerat och det är inte så enkelt som många som vill tro. Jag kommer försöka fokusera på andra stabilare bolag eftersom det finns så många utmärkta bolag där ute som jag borde lägga mer tid på.

Slutligen vill jag ställa två viktiga frågor! Värdeinvestering går ut på att köpa undervärderade bolag och vi antar att man har hittat ett undervärderat bolag: Frågorna är:

1 - hur stor risk ska man behöva ta för att bolaget är undervärderat? Och kan man verkligen köpa undervärderade bolag till låg risk?

2- Är det lika självklart att ha fokuserad portfölj? (Om vi t.ex.: antar att HQ skulle motsvara 20-25% av portföljen då hade det påverkat portföljen negativt. Tänk också att Värdeinvesterare som Benjamin Graham hade diversifiering på 100-tals bolag eftersom det finns en del risker med att köpa undervärderade bolag eller bolag som har problem )

Något att tänka på när bolag som BP och HQ lockar till köp med fallande kurser!

Tips:
Ni som ändå funderar på att köpa HQ men inte vill riskera så mycket kan i så fall köpa Öresund. Ni får lite HQ i köpet genom att Öresund äger 7 % av bolaget och nu snart hela fondverksamheten men slipper samtidigt den totala risken.

Andra länkar om ni vill läsa mer om HQ:
-Halverad börsvärde
-Feltänkt med nyemission
-Vi har Ställt upp
-Syndabock levererad
-HQ behöver 1 miljard
-Tveksam Köp

Ett nyhetsklipp som förklarar den stora risken med HQ-Bank!

17 kommentarer:

  1. gillar bp caset, men möjligt att man skall vänta och se...

    SvaraRadera
  2. Apropå aktiekurser som rasat. Vad tror du om Eniro? Värderas nu till mindre än två gånger den årliga vinsten 2004-2007. Det räcker med en relativt svag återhämtning för att motivera en fördubbling av nuvarande marknadsvärdering.

    Men det blir definitivt mer spekulation än investering om man går in där...

    SvaraRadera
  3. Tror du gjorde rätt i att sälja HQ. Man bör inte chansa när man inte vet vad man ger sig in i. Lite samma sak med BP där. Själv köper jag Total istället som också dippat men utan kommande stämningar.

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Antar att du syftar på att "average down" inte "averge down".

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Lite Off Topic men vad anser du om MQ`s börsintroduktion, kan det bli ett nytt HM? Vore ju trevligt om man kunde vara med från starten OM nu bolaget lyckas expandera i Norden/världen. Deras målsättning är att dela ut 50% av vinsten framöver, frågan är bara när "framöver" kommer, ett, två, tre år?....

    Mvh //John på Ekonomisk Trygghet

    SvaraRadera
  6. ...fast det kanske är i såna här lägen man ska investera (långsiktigt). Se tex W.Buffet när han köpte GS under finanskrisen.

    HQs market cap är nu cirka 1,4 MSEK. Affärsområdena Private Banking och Investment Banking (där trading ingår) är kvar.

    Bara Private Banking hade en EBIT på 152 MSEK förra året. Investment Banking exklusive trading tjänar väl sådär 30 MSEK per år. Alltså 152+30 = 182 MSEK = P/EBIT 1400/182 = 7,6. Eller P/E (efter antagen skatt) 10. HQ har historiskt delat ut frikostigt, och kommer säkert göra det i framtiden efter denna kris är över. Antag 80% av vinst efter skatt = 7,6%.

    Således, under antagandet att 800 MSEK räcker för att stänga förlusten, så är detta en fin långsiktig investering.

    SvaraRadera
  7. Hej, tack för en superblogg! Tänkte bara fråda dig en sak, du har pratat gott om stora bolag och jag har tittat mera på coca cola och har bestämt mig för att inom en snar framtid köpa coca cola aktier. Om jag söker på Coca cola på Di:s trader, då kommer 4st bolag upp.(Coca-colla bottling Co. Consolidated, Coca coa Entpr Inc, Coca Cola Femsa SA och Coca cola Co The) Är det inte dumt att flera företag heter Coca cola? Och hur har det blivit på detta sätt? För det riktiga Coca Cola är vel Coca Cola Co The?(Ticker: KO)

    SvaraRadera
  8. Hej,

    Intressant blogg!

    Det finns en ny aktie-community, www.bottomreached.se innehållande både aktietips och verktyg för teknisk analys.

    Skille vilja höra dina åsikter om siten och dina åsikter kan påverka hur siten utvecklas framöver,

    hälsningar,

    bottomreached.se

    SvaraRadera
  9. Går det att se vilka innehav du har i din portfölj fortfarande ?

    SvaraRadera
  10. Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  11. k & Dollarmiljonären
    Jag kan förstå att det är lockande med BP!



    Mattias
    Jag har ingen koll på Eniro och jag har heller inte kollat på bolaget tidigare. Det enda jag har gjort är i samband med börsdata!

    < http://www.borsdata.se/?page_id=1080 >

    Man ser tydligt att bolaget har riktigt tufft sista tiden!

    Sen var det en artikel om Eniro i di.se om Vd:s bonus! Verkar vara negativt! Men det är också kanske lika överdrivet om Clas Ohlson "dåliga rapport"

    SvaraRadera
  12. Patrik
    Du antar rätt det ska vara Average Down :)


    John
    Jag tänkte läsa om MQ och Byggmax i helgen och hoppas att jag återkommer med en inlägg om ämnet! Jag håller med att det är spännande med MQ eftersom det är ändå ganska populär affärs för ungdomar och medelklassen som vill ha märkeskläder.

    SvaraRadera
  13. Anonym
    Det är en bra exempel som du tar upp men det är inte så enkelt att jämföra HQ med Warren Buffetts köp av GS. Eftersom Warren Buffett ändå visste hur stor sannolikheten var. Om jag visste HQ skulle klara att överleva så skulle jag självklart fundera på att köpa men det är för osäkert.


    Joel
    Det är rätt, det ska vara tickern: "KO"

    Här har du en direktlänk till bolaget:

    < http://finance.yahoo.com/q?s=KO >

    Jag har tyvärr ingen aning hur det har blivit så här förmodligen avknoppningar av gamla Coca-cola som var ganska diversifierad i olika områden.

    Vill du veta mer om KO så har du:

    < http://www.borsdata.se/?page_id=1337 >

    < http://www.valueline.com/dow30/f2084.pdf >

    SvaraRadera
  14. Info
    Häftigt och ganska smart att det finns möjligheten att kunna bevaka och betygsätta olika användarnas analyser, påminner lite om redeye!


    Anonym
    Nej! Tyvärr men du får ändå bra översikt här vilka olika aktier jag har:

    < http://40procent20ar.blogspot.com/2009/01/portfolj.html >

    SvaraRadera
  15. I sedvanlig ordning leverar du högkvalitativa inlägg som är intressanta att läsa!

    Jag hoppas verkligen du inte har några planer på att trappa ner på ditt bloggande, då denna blogg blivit en enorm kunskapskälla. Du har ofta med källor och länkar till bilder vilket leder till att det känns mer vetenskapligt än om man hade ramlat en plan text där man inte vet om det bara är gissningar!

    Sedan gillar jag även då du skrivit ner den aktuella direktavkastningen för några kvalitativa börsbolag som t.ex i inlägget den 5 juni 2010.

    /Stocksaver (Langen)

    SvaraRadera
  16. De skyldiga skall straffas hårt!
    Skadestånd till oskyldiga aktieägare!

    SvaraRadera
  17. Oskar
    Tack! Det hoppas jag också men måste erkänna att det har blivit tuffare att hålla samma tempo och samtidigt vill jag lägga mer tid till börsdata!

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!