tisdag 15 juni 2010

MQ – Ska man teckna?

Tyvärr så har inte hunnit läsa ordentligt om MQ eftersom jag jobbar med börsdata just nu och helst vill komma igång med hemsidan så snart som möjligt!

Jag har tidigare varit lite tveksam eftersom MQ har varit ett ”Exit-Case” det vill säga den säljs av ett riskkapitalbolag, Capman, som vill ta hem vinsten och det brukar sällan vara lågvärdering.

Efter en snabb koll på bolagets prospekt och det är 2 saker som sticker upp i balansräkningen!

1-Skulder, Skulder och Skulder. En soliditet på ca 19 % och en stor Nettoskuld, dvs, 64 % av totala skulder är räntebärande lån.

2-Immateriella tillgångar, dvs. Goodwill och Varumärke! Nästan 72 % av hela bolagets tillgångar består av immateriella tillgångar.

Så med andra ord hög skuldsättning och det som är ännu värre är att en stor del av dessa lån har förmodligen gått till Immateriella tillgångar, som Goodwill och varumärke. Risken är stor att man investerar i skulder och får stora tillgångar som inte går att värdera på ett bra sätt.

Avkastningen är inte heller hög tanke på att en soliditet på 19 % och tillväxten har varit på ca 5-6 % tidigare. MQ vill nu växa med 10 % / år och tyvärr det känns inte så lockande tanke på bolagets finansiella ställning och den låga lönsamheten.

Jag säger som ”Finanstankar”, att jag skulle hellre rekommendera H&M än MQ i dagsläget. Om jag skulle sammanfatta det hela:

Jag köper hellre en billig tröja på H&M för 150 kr istället för en märkes tröja för 995 kr.

Men oftast får man bättre kvalité när man köper märkesprodukter när vi pratar om kläder.

Nu handlar det om företag och investering och för MQ-aktien betalar du för ”märket” och får väldigt lite kvalité (låg lönsamhet och skulder) och medan H&Ms-aktier har bättre kvalité, tillväxt, finansiell styrka och lägre risk. Så istället försöka hitta den nya H&M i andra klädaktier så håller jag mig till H&M.

Det blir ingen MQ för min del i dagsläget! Sen måste jag tillägga att det vara en snabb koll på bolaget och jag har inte gjort någon djupare analys!

Här kan du fler artiklar om bolaget:
- MQ-Prospekt
.
Utdelningskalender
Nu finns det möjligheten att på kolla utdelningsdatum för:
-Tyska Aktier
-Kanadensiska Aktier
-Brittiska Aktie
och m.m
hos Dollarkursens Aktieutdelningskalender

3 kommentarer:

  1. kort men rättvis bedömning, tycker jag...

    SvaraRadera
  2. Kalle & Spartacus
    Det mest intressanta var att man kunde se det väldigt snabbt. Det säger ganska mycket om hur dålig företaget är!

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!