måndag 5 juli 2010

Läs- och filmtips

Jag har nu börjat läsa blogginlägg och diverse för att komma igång. Det finns många intressanta inlägg som försvinner i mängden tyvärr. Tänkte tipsa om några intressanta inlägg:
.
.
.
.
..
-Tv tips för ekonomiintresserade
- Att investera i en depression
- Boktips om alla kan bli miljonärer
-Peter Lynch
- Intressanta läsningar om fler investerare
-Utdrag ur Richdad


Återköp!
Fick ett bra tips om bra inlägg som tar upp nackdelarna när bolaget återköper egna aktier.

BP
Det har varit mycket om BP just nu! Själv har jag inte köpt något och tror inte heller jag köper när det finns andra intressanta bolag. Kanske inte typisk värdeinvesterarmentalitet men jag gillar inte osäkerhet och risker. Några artiklar om BP för er som fortfarande funderar på det:
-BP-Riktigt Spännande
-BP-Köpt
-5 kritiska Frågor

Och ett tänkvärt inlägg om varför man inte ska köpa BP! – Moral Vs Avkastning!

Investering VS Spekulation:
Riskminimeraren har skrivet ett intressant inlägg om Benjamin Grahams definition av Investering.
.
Värdeinvesteringslänkar
Tips på bra artiklar och böcker om värdeinvestering och Benjamin Graham!

Förvaltare – Otacksamt jobb!
En tankeställare från fundamentalanalys, om att det inte är lätt att jobba som förvaltare och det är också kanske därför få som lyckas gå sin egen väg!

Analyser
Några intressanta analyser av bolag som jag har funderat på att investera i i början men inte har gjort det av någon anledning.
- Oriflame
- Hakon Invest
- Carlsberg


E.ON
Sen ska man inte heller glömma E.ON som bara går ner! Just nu en direktavkastning på ca 7% och aktien beter sig som om vinsten/utdelningen ska sänkas nästa år. Hur som helst så har jag passat köpa lite mer med tanke på den låga värderingen. Jag har inte lyckas hitta bra anledningen varför aktien går ner! De jag hittade är:
-Ny Energiskatt
-Lägre Gas/El försäljning

-E.ON har börjat sälja av några verksamheter ( förmodligen öka soliditet )
- Sen kan den dåliga Europa/Euro Stämning kan ha påverkat mer än nödvändigt!
Klicka för Större Bild


Några analyser:
-Analys Av E.ON
-Europeiska Kraftbolag

Nya Börsbolag (efter önskemål) Aros & Concordia


Filmtips: - Betting On the Market 1997
Samtidigt har jag också kollat lite på tidigare filmsamlingen och har fastnat för USA – dokumentären om finansbranschen och investerings - och spekulationsboomen innan IT-krashen. Det är mycket som påminner om 1999/2000 där många började investera vid fel tidpunkt. En tidslös dokumentär om marknadens psykologi där ingen vill se verkligenheten när alla tjänar lätta pengar på en kraftigt uppgående trend.



4 kommentarer:

  1. Vilken marknad handlas E-on på? Vad kostar det att handla via avanza?

    SvaraRadera
  2. Det är listat på Frankfurt.

    SvaraRadera
  3. Jag var nära att köpa på mig BP, men håller med om att jag inte gillar onödiga risker. Det blev Heinz istället :)

    SvaraRadera
  4. Anonym
    Börsplatsen heter ”EXTRA”, som ingår i Tyska DAX index. Och aktieförkortning är E.ON AG Extra symbolen: EOAN

    Hos Avanza kostar det ca 200 kr i minicourtage och du kan enbart handla via telefon order!

    Du kan också handla tyskabörsen hos Nordnet via internet och kostar 99 kr!


    Magnus
    Kollade lite snabbt på Heinz och det verkar vara en stabil utdelningsväxare för en direktavkastning på 4,2%. Under 25 år har utdelningen växt med ca 8%!

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!