söndag 31 oktober 2010

Artiklar, Avanza & Aktiespararnas Webb-TV

Jag har nu försökt komma i kapp med bloggkollegornas tidigare inlägg som jag inte har hunnit kolla tidigare pga lanseringen! Hittat en del intressanta artiklar som jag vill lyfta fram:

-Finanstankar ställer en bra fråga! Varför ska man köpa Eniro med en tveksam affärsmodell? Vilka är det de största ägarna? Jo! Fonder, som Länsförsäkringar, Nordea, HQ, SEB osv: Slutsats: Man ska varken äga Eniro eller Fonder! Läs mer - Eniro och Fonder

-Stockman diskuterar investeringspsykologi som jag tycker att man bör lägga några minuter på att läsa. Citat:
” Man måste öva och träna länge först efter du har varit med om några rejäla uppgångar och nedgångar så kommer du att börja känna igen dina egna känslor (ja vissa lär sig förstås aldrig) och hur just du påverkas av att läsa vad som står på en blogg eller som rubrik på Dagens Industri”! Läs mer - om psykologi.

-Bloggaren Defensiven har skrivet några intressanta tumregler om direktavkastning, utdelningstillväxt, P/E-tal och ”Earnings Power” som jag kollar också för E/P, den omvända P/E-talet fast i %. Läs mer - Lek med tumregler

-Bra småbolags tips som skulle kunna vara i värdeinvesteringsportföljen från riskminimeraren och sen kan ni också läsa utvecklingen i hans senaste inlägg. Läs mer – förslag till värde-småbolagportfölj

-Fick syn på Vestas tack vare Bloggen Rik&God som försöker samla på kunskaper om etiska investeringar. Fråga är om Vestas börjar bli köpvärd eller är den en klassisk ”Valuetrap”. Aktien har gått ner från 700 till dagens 170. Vestas kraftiga nedgång senaste tiden:
.

.

.

.

.

.

..
Två nya värdeinvesteringsbloggar:
-Investingforvalue – Hittade av en slump och jag tror inte att jag har tidigare hittat mer seriös analys av bolaget Kabe! Hittills 3 inlägg men som är lästvärda.

-Denfensiven – som är betydligt aktivare och skriver mycket om värdeinvestering, Benjamin Graham och Warren Buffett.


Avanza Forum – Göteborg 20/10 - 2010
Har kollat lite på avanza forum på internet, fast har inte lyckas något intressant! Klicka på bilden om du vill titta på den 4 timmar långa seminariet eller delar av den.


Stora Aktie- & Fonddagen Malmö 2010.
Samma sak med aktiespararnas stora kväll, ganska ointressanta bolag men det finns en paneldebatt som kan är lite roligare.



Ken Fisher
Kommer du ihåg tillväxt investeraren Philip Fisher som ansåg vara en fantastisk investerare av Warren Buffett och som också har påverkat honom att satsa på mer kvalitets- och tillväxtbolag. Dessutom har skrivet klassikern Common Stocks and Uncommon Profits som är nästan lika stor som boken Grahams -”the intelligent investor”.

Här har ni en kort intervju med hans son, Ken Fisher, som är känd i finansbranschen. Han pratar om framtiden och hur vi har blivit allt för pessimistiska.

8 kommentarer:

  1. Kul med dansk TV:)
    "One risk is opportunity cost and missing the upmove"
    Visserligen sagt om trading men jag tycker det kan appliceras på långsiktiga investeringar också. Priserna är idag rätt attraktiva för många bolag. Väntar man in en mer bullish makrobild kommer priserna redan ha rusat.

    Jag tror dock inte på att välja vissa regioner eller sektorer baserat på makrobild.. både Graham & Buffet avråder från top-down analyser.

    Tack för omnämnandet av defensiven också (även på din blogglista). En stor del av mina läsare har ursprungligen kommit från 4020.

    SvaraRadera
  2. Vill du ha vindkraft tycker jag GE verkar intressantare. De har en klart mer spännande affärsmodell. Synd att man inte kan välja bara delar av företaget.. Fast förvisso verkar stora delar vara helt ok.
    Skulle dock i detta läge inte skaffa varken vestas eller GE.. Jag har dock några Eulos Vind som är rätt intressanta om än ngt högvärderade.
    /Philip

    SvaraRadera
  3. 4020, vad tycker du om Fenix Outdoor i nuläget?

    SvaraRadera
  4. Defensiven
    Japp! Många värdeinvesterare använder bottem-up istället och det känns bättre att fokuera på enskilda bolag fast samtidigt har en del lite hum om "omvärldsläget".



    Magnus
    Tänkte kolla inkorgen nu! :)

    SvaraRadera
  5. Philip
    GE är mer spänande och säkrare fast som du säger det är bara en liten del av bolaget. Eulos Vind är nog mer lönsammare än Vestas fast man kan tycka att vestas borde lyckas bättre!


    Fenix Outdoor
    En fantasktisk bolag som jag gärna vill äga fast kanske inte till dagens priser. Bra vinst/utdelningstillväxt och stabilverksamhet! Finns med i köplistan om den går ner. Men frågan är om den går ner så mycket!

    SvaraRadera
  6. Fenix Outdoor är ett bolag jag varit på vippen att satsa på. Tror mycket på Fjällräven och Primus Gas. Som fjällvandrare vet jag hur överlägsna deras produkter är. Fjällrävens vandrarbyxor och primus gaskök har exempelvis särställning, finns inga andra alternativ för vandrare.

    Jag var och vandrade i somras (Abisko) och det var väldigt mycket ungdomar ute. Lite av en renässans för friluftsliv bland nya generationerna?

    Naturkompaniet kan ta hutlösta priser, jag handlar där ändå på grund av kunnandet. Tror det är mycket värt för Fenix att få input från Naturkompaniet butikerna.

    Fenix har mycket försäljning utanför Sverige, mer än hälften om jag inte missminner mig.Urstarka finanser och familjeägt. Stark tillväxt, dock speedad av många förvärv.

    Dock:
    Personligen förstår jag inte varför de köpte upp Brunton som tillverkar bl.a. optikinstrument och kompasser. Utanför bolagets kunskap anser jag. Ledningen talar om att nå "kritisk massa", vara tillräckligt stora för amerikanska marknaden.

    Svag utdelning som inte höjts sen 2006, trots de kraftigt stigande vinsterna. Bristande aktieägarfokus?

    Trots den svaga utdelningen växer de försäljningsmässigt ungefär som H&M. Årlig försäljningstillväxt ca 16% sen 2004 (H&M ca 14%), detta trots stora förvärv.

    Känns inte helrätt, inte till dagens pris.

    SvaraRadera
  7. Defensiven
    Fenix Outdoor är en sån bolag man ågrar att man inte köpte. Håller med att bolaget har inte haft någon utdelninsfokus men förmodligen gick pengarna till förvärv.

    Ganska ok marginaler och risken finns att den går ner pga förvärv utanför verksamhetskompentens som du nämner!

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!