torsdag 7 oktober 2010

Warren Buffett strategi - på Svenska!

Jag har fått ett textdokument av en läsare som gjort en del anteckningar och översättningar på Warren Buffetts strategi. Tänkte dela med mig hela dokumentet för er som är intresserat. En bra översikt över Buffetts egna reglar och dessutom en del tips om värderingsmetoder i slutet.

..

1.Affärsmässiga kriterier
-Är affären enkel och lätt att förstå
-Har rörelsen en lång konsistent historia
-Har affären en fördelaktig långsiktig framtid

- Läs Hela Artikeln!

2.Ledning eller management kriterier
-Ledning eller management kriterier
-Är ledningen öppen och uppriktig mot aktieägarna
-Har ledningen integritet att motstå att följa med strömmen

- Läs Hela Artikeln!

3.Finansiella kriterier
-Fokusera på räntabiliteten på eget kapital
-Ägarvinst = ”Owner earnings”
-Vinstmarginal
-The One-Dollar antagande

- Läs Hela Artikeln!

4.Värde kriterier
-DCF - Discount Cashflow Model
-Kassaflöde
-Portfölj styrning

- Läs Hela Artikeln!


Läs också om Warren Buffett tycker att aktier är billigare än obligationer just nu!

Warren Buffett berättar lite kort om hur han började med investering och några enkla tips:

13 kommentarer:

  1. Jag vet om att du tidigare skrivit om att grammatik kommer i andra hand i din blogg och det är helt okej. Men SNÄLLA du sluta särskriva det är det mest irriterande som finns! Din blogg är grym i övrigt :)

    SvaraRadera
  2. Försökte mig på en superinvestering. Future Link Invest hette den.

    Som det ser ut nu är jag tyvärr lurad och en del av de pengar jag ägde är borta.

    Har någon nåt förslag hur man agerar vid misstänkta bedrägerier?

    På sidan www.futurelinkinvest.se finns den info jag har.

    SvaraRadera
  3. Anonym
    Ok! Det var bara en liten...
    .."Sär skriv nings fel" :)

    Själv tänker jag adrig på sånt och jag tycker att meningen med bloggen inte är att skriva perfekt utan det är innehållet som gör den unik!

    Sen kan jag självklart förstå att det kan vara irriterande för många och ser lite oseriöst ut. Det är också en av anledningen till att jag har förlorat en del samarbeten och läsare pga dålig gramatik och vissa "kontroversiella" tankar kring Teknisk Analys och Trading.

    Men det hanlar om 2 prioriteringar:

    1- Att skriva ett bra innehåll som jag är intresserad av och jag har tyvärr inte tid med grammatik och andra skrivregler.

    2- Det måste kännas roligt och lärorikt att skriva nya inlägg. Om jag ska fortsätta med hemsidan så måste kännas kul annars är det ingen mening med att forsätta med.

    Tänk också att det är en amatörblogg som är "kass" på att skriva men som brinner för Investeringar. Allt som inte handlar om investeringar kommer sist :)

    SvaraRadera
  4. Valutabluffen
    Hej! Det är bra att du lyfter fram bluffen i

    <

    http://futurelinkinvest.se/

    >

    Själv har jag inte hört om det tidigare men tvyärr så finns det många liknande tragiska berättelser. Det som är mest jobbigt att höra är att du inte valde att investera på börsen slutet av 2008 när allting var nära botten.

    Har någon nåt förslag hur man agerar vid misstänkta bedrägerier?

    Har du provat med författaren till Ruinmakarna - Lars Ohlson som har hjälp lurade kunder till stora banker? Han kanske vet hur man ska gå vidare!

    SvaraRadera
  5. Grammatiken är ovidkommande.Du har den bästa och intressantaste ekonomibloggen som jag har hittat.
    hälsningar
    NISSE

    SvaraRadera
  6. Jag hänger inte riktigt med i One-Dollar antagandet...skulle någon möjligen kunna utveckla det?

    SvaraRadera
  7. Förstår inte hur man kan klaga på grammatiken. Här har vi en människa som gör allt för att förmedla intressant information om aktier till oss amatörer. Tror du ska titta på helheten och inte klaga på grammatiken! Nej, tack för en informativ och intressant blogg kan lova att jag läser vidare om du skriver en särskrivning eller 100 st. Kämpa på!

    SvaraRadera
  8. Sär-skrivning är ok för mig. Detta är ändå ekonomiblogg nr 1 på min lista. :) Är själv långt ifrån felfri vad det gäller grammatik. Bra inlägg om Buffet som alltid. :)

    SvaraRadera
  9. Nisse, Anonym & Aktiespartacus!Tackar!

    SvaraRadera
  10. One-Dollar antagandet
    Det kallas också för The One-Dollar Premise!

    Så här förklarar Warren Buffett:

    “it is our job to select a business with economic characteristics allowing each dollar of retained earnings to be translated eventually into at least a dollar of market value.

    Det betyder helt enkelt att företaget bibehåller och återinvesterar vinsterna på ett klokt sätt så att företagets "värde" ökar MINST lika mycket som vinsterna.

    Tex: Om företaget ABX tjänar och återinvesterar 100 miljoner så ska det betyda att "bolagetsvärdet" borde öka minst lika mycket.

    Warren Buffett säger också att bolag som har högre lönsamhet och som dessutom kan återinvestera i samma utstäckningen kommer få ökad "värde" på sikt vilket också marknaden kommer känna igen och därmed högre aktiekurs.

    Däremot om bolaget använder vinsterna oproduktivt (Dvs varje dollar "retained earnings" kommer motsvara mindre än dollar) kommer bolaget generera en medioker avkastning.

    SvaraRadera
  11. Tackar för många intressanta länkar!

    SvaraRadera
  12. Då förstår jag vad som åsyftades med Dollar-antagandet, tusen tack!

    /Samme anonym som frågade ;)

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!