söndag 23 januari 2011

Vill Ni vara med i Prognosleken för H&M?

Efter att kollat på SME:s prognoser för H&M:s delårsrapport nästa vecka så vill jag gärna vara med och ”leka prognosmakare”. Jag vet att det har blivit lite för mycket H&M senaste inläggen men jag vill så gärna göra en egen prognos och få se hur mycket bättre eller sämre jag kan gissa H&M:s vinst för Q4. Ärligt talat så känns det snarare som en rolig gissningslek än seriös yrkesutövning :)

Det som är intressant är om vi glada amatör komma närmare den förväntade vinsten med enkla resurser och lite sunt förnuft än de så kallade experterna som jobbar heltid med att analysera bolag på mer avancerade sätt. Eller är det meningslöst att försöka gissa kvartalsrapporter när det är så svårt att gissa rätt och ger väldigt lite värde på långsikt?

”SME” står för sammanställning av analytikernas prognoser för H&M och liknande sammanställningar görs för de populära aktierna. I det här fallet så har man sammanställt 27 analytikers förväntningar.

Några av bankerna som är med är:
Bank of America
Merrill Lynch
Carnegie
Deutsche Bank
Erik Penser
Morgan Stanley
Nordea Markets
SEB Enskilda
Swedbank Markets
osv..

Så här ser SME sammanställningen för H&M ut:


Länken till hela prognosen:


Omsättning!
Det kanske mest konstiga är analytikernas låga förväntningar på omsättningstillväxten. Intervallet ser ut så här:
Lägst: 5 %
Snitt: 7,8 %
Högst: 11,4 %

Det är låga förväntningar med tanke på att vi har ett snitt på 13 % senaste 10 åren och det är en ännu märkligare slutsats när vi redan vet försäljningen för de senaste 3 månaderna.
September: 16 %
November: 13 %
Oktober: 17 %
Snitt: 15,3 %

Till och med om försäljningen för december månad blir lika med 0-% så kommer det totala snittet hamna på ca 11,5 %. Så jag skulle gissa en tillväxt på ca 13-15 % , betydligt högre än analytikernas siffror.


Bruttomarginal!
Det är inte mycket att säga här. Analytikernas förväntningar är att den rekordhöga bruttomarginalen på 66 % ska ner till 62-64 %.
Lägst: 62 %
Snitt: 63 %
Högst: 64 %

Förmodligen den svåraste biten, att gissa hur mycket kostnaderna har växt och dessutom hur mycket valutan kan hjälpa till. Själv tror jag på liknande siffror på 62-63% när jag kollar på den historiska utvecklingen senaste 3 åren. Där ser man också att bruttomarginalen är högst under Q2 och Q4, dvs, sommar och vinter.


Andra marginaler följer bruttomarginalen väldigt noga.


Vinst!
Vinsttillväxten för 2009 var ca 7 % och analytikerna förväntar sig en liknande tillväxt för 2010, dvs en totaltillväxt på ca 8,5 %. När det gäller för Q4 så ser det ut så här:
Lägst: -10 %
Snitt: -2 %
Högst: 11 %

Vinst/Aktie
Lägst: 3,33
Snitt: 3,63
Högst: 4,14

Det är en stor variation på den slutliga vinsten. Själv är jag mer optimistisk och tror på en vinsttillväxt på ca 8 % för Q4. Det är lika med 4,01 kr per aktie. Dels för att omsättningstillväxten kommer vara större än marknadens förväntningar och dels tror jag också på att vinstmarginalen kommer hamna på mellan 20-21% (där analytikerna förväntar sig ett intervall på 18 - 21 % ).


Därmed kan vinsten för 2010 hamna på ca 12 kr.


Utdelning!
Det betyder också att sannolikheten för att utdelningen hamnar på 9,5 kr istället för 10 blir högre pga att min tidigare vinstförväntning för 2010 var ca 12,50 kr. Med en utdelning på 9,5 kr och en total vinst på 12 kr så hamnar utdelningsandelen på ca 79 % vilket är samma som tidigare nivåer. Självklart kan H&M välja att dela ut 10 kr utan några problem om de vill.


För er som vill ha mer detaljerad historisk info kan ni använda de gamla börsdata sammanställningarna:

Vinst
Marginaler
Resultaträkning

Så mina enkla prognoser i jämförelse med analytikernas är:


Vill Ni vara med i prognosleken?

Ni får gärna vara med och gissa hur;
-Omsättningstillväxten
-Bruttomarginalen
-Vinsten
kommer att bli för Q4. Ska blir intressant att se vad ni tror om H&M:s nästa delårsrapport som kommer torsdag 27/1 kl: 8.00.

Längst upp till höger finns det ett par enkäter där ni kan kryssa vilken nivå ni tror på!

14 kommentarer:

  1. Jag är med i Prognosleken och gissar på 11%-9% ;-)

    SvaraRadera
  2. Men det här satans bomullspriset? :) Finns det någon graf man kan se hur det har utvecklats? Alla snackar om det men jag har ingen aning om hur mycket det har gått upp. Tacksam om jag kan bli belyst med fakta. Intressanta funderingar som vanligt från dig. Tack!

    SvaraRadera
  3. Hur stor del av H&Ms kostnader kan relateras till bomull och andra råvaror? Naturligtvis svårt att bedöma eftersom det är deras underleverantörer som står för inköpen. Men är det någon som sett någon bedömning av detta?

    SvaraRadera
  4. Mot Miljonen
    Det är helt fullt möjligt att tillväxten hamnar där!


    Lars
    Här har du en bra historisk tabell över bomullspriset som har nästan 3-4 dubblats under 2 år.


    http://data.cnbc.com/quotes/CTCV1/tab/2

    Om bomullpriset är så högt så kommer produkten öka pga mer lönsamt och det borde sänka priset. Därför ska man kolla mer på andra kostnader som tex: transport!

    Mvh
    4020

    SvaraRadera
  5. Mattias
    Jag har försökt kolla på mer kostnadsbiten men hittade inga detaljerade uppgifter över kostnaderna.

    Men jag tror att andra kostnader borde påverka mycket mer än bomullpriset!

    Kanske den här texten hjälper lite! ( Från Q3-2010)

    "Bruttomarginalen uppgick till 60,5 procent (61,6). I motsvarande kvartal föregående år fanns en positiv påverkan på brutto-marginalen om 1,6 procentenheter som en följd av den tidigare valutasäkringspolicyn*.
    Bruttomarginalen har under tredje kvartalet påverkats positivt av externa faktorer såsom US-dollarkursen, kapacitetsutrymmet hos leverantörerna, transport-kostnader och råvarupriser. De positiva effekterna från dessa faktorer har dock successivt avtagit och därmed haft en mindre effekt än i andra kvartalet 2010.
    De positiva effekterna på brutto-marginalen har delvis motverkats av de ökade investeringarna i ett ännu bättre kunderbjudande.
    Prisnedsättningarna som andel av omsättningen var på samma nivå som i motsvarande kvartal föregående år"


    Det känns lite som att bomullpriset och transportkostnader har överdrivets lite! eller??? Vi får se på Torsdag :)

    SvaraRadera
  6. Spännande! Jag undrar vilken post som marknaden eventuellt reagerar mest negativt mot om den inte uppnås. Skulle kanske vara vinst och bruttomarginal?
    Hmmm - köpte på mig en post idag, funderar på köpa en till efter rapporten då jag inte är riktigt så långsiktig med just detta inköp. Ska bli spännande se vad som händer./S

    SvaraRadera
  7. Ja, vad blir de lärdes kommentarer?
    Är ju lite missnöjd efter detta tapp över att ha köpt HM under senaste månaden, och inte haft möjlighet att köpa fler idag!

    Nog måste detta vara köpläge för oss lite mer långsiktiga ägare!? :)

    Köper nog fler imorrn om jag hinner! Eller kommer fler sura reaktioner från de större aktörerna så att man ska vänta lite till?

    Någon med erfarenhet av bestraffningar av HMs kurs på tidigare rapporter?

    SvaraRadera
  8. Hej Pengar-eller-livet,
    Min erfarenhet är att det ofta lönar sig att vänta lite efter ett bakslag, i alla fall om man tror på bolaget ifråga och vill köpa på sig mer. Först kommer den initiala reaktionen på rapporten, sen kommer alla nedgraderingar från diverse analysfirmor och banker etc, med sänkta riktkurser osv. Då brukar aktien bli lite avslagen, detta kan pågå i flera månader. Jag tror att du kan förvänta dig lite lägre kurser på HM den närmaste tiden.
    Dessutom finns ju risk att de höga kostnaderna håller i sig minst ett kvartal till, vilket inte kommer att glädja analytikerna då heller. Så för det mesta brukar det löna sig att avvakta lite efter en "dålig" rapport.
    Men det är ju bra för oss värde/utdelningsinvesterare.
    Jag sticker ut hakan och påstår/gissar att HM kan sjunka ända ner till runt 180 kr under våren. Det ger ju en dir.avkastning på mer än 5%. Fantastiskt för ett internationellt bolag med urstarka finanser och goda expansionsmöjligheter.
    Ja, jag är lite fäst vid bolaget.... ;-)
    Hälsningar, G

    SvaraRadera
  9. Hej 4020,

    Jag har hittat ett amerikanskt bolag med flera likheter till H&M men som verkar vara värderat betydligt lägre. Jag har skrivit lite om det på min blogg. Vad tror du om bolaget?

    / S

    http://scandinavianspruce.blogspot.com

    SvaraRadera
  10. Spannmålspriset styr bomull och andra lantbruks gröder i högsta grad, just nu har vi onormalt (+60%) höga priser på spannmål snudd på ath. Vi hade ett liknande läge 2007-2008 då började lantbrukare odla upp gammal mark som låg i träda och priserna föll tillbaka till under normala priser, så lär det säkerligen också bli i detta fallet inom något år om ingen klimat katastrof inträffar

    SvaraRadera
  11. Pengar/livet
    Nejdå! Jag gillar faktiskt att det har gått ner så mycket, vilket har gjort att jag köpt billigt :)

    Fast nedgången kan fortsätta, så jag kommer vara beredd att köpa mer om den fortsätter ner!




    GT
    180 kr... hmm,, visst det är inte omöjligt men då krävs den en större nedgång på börsen allmänt!

    SvaraRadera
  12. Scandinavian
    Intressant!



    Bonde
    Det är som du säger, går priserna ut så kommer utbudet också öka när det är så lönsamt att sälja bomull.

    SvaraRadera
  13. 4020, en nedgång till 180 från dagens nivå 210 skulle innebära ca 15% ner, kanske inte helt omöjligt med tanke på oroligheter i Egypten/Tunisien, fortsatt kris för PIIGS, rapporter som inte riktigt når upp till analytikers förväntningar. Som DI.se's TA-analytiker brukar säga "Nästa vecka/månad vet vi hur det gick".
    ;-)
    GT

    PS. Tack för din härligt inspirerande blogg!

    SvaraRadera
  14. GT
    Det är möjligt :).. fast då krävs det mer som tex: allmän börsnedgång som du säger.

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!