söndag 20 mars 2011

Value Investing Conference 2010 & Buffett!

Tänkte dela med mig av den senaste ”Value Investing” konferens som anordnas varje år. Förra årets föreläsningar är mer intressanta än tidigare där det är mycket mer prat om den allmänna ekonomin, FEDs farliga policy, globala investeringar osv.

Här kommer en föreläsning av Whitney Tilson som jag tyckte var intressant.




Här är hela konferensen – 2010!
Value Investing Conference 2010 - Part 1
Value Investing Conference 2010 - Part 2
Value Investing Conference 2010 - Part 3
Value Investing Conference 2010 - Part 4
Value Investing Conference 2010 - Part 5
Value Investing Conference 2010 - Part 6
Value Investing Conference 2010 - Part 7


Tidigare konferens – 2008!
Value Investing Conference 2008 - Part 1
Value Investing Conference 2008 - Part 3
Value Investing Conference 2008 - Part 4
Value Investing Conference 2008 - Part 5
Value Investing Conference 2008 - Part 6
Value Investing Conference 2008 - Part 7
Value Investing Conference 2008 - Part 8
Value Investing Conference 2008 - Part 9
Value Investing Conference 2008 - Part 10
Value Investing Conference 2008 - Part 11

6 kommentarer:

  1. Att korta Open table låter som ett klockrent val, inte minst efter att den har gått upp en bra bit till.

    Hur kan man gå kort i specifika amerikanska aktier? Kan bara hitta inhemska bolag när jag kollar igenom optionerna, certifikat och warranter. Samma sak under fliken blankningsbara värdepapper. (Avanza)

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  2. Om du orkar så skulle jag uppskatta din åsikt om det jag skriver om här:
    http://www.you.se/viewtopic.php?f=4&t=2031

    Om att investera i Japan, Buffetts uttalande om det hela med mera.

    Hur är din syn på de möjligheter som uppstår i Japan just nu?

    SvaraRadera
  3. 42
    Bra fråga! Det har jag inte tänkt på tidigare när det gäller USA och andra utländska aktier.

    Jag ser också att Avanza erbjuder Nordiska aktier medan Nordnet har både Nordiska och Tyskabörsen. Sen är det inte alla aktier blankningsbara utan de aktier som brukar vara mest populära! Men hur som helst ingen av de erbjuder blankning i USA.

    Jag kan tänka mig att Etrade borde ha blankningsmöjligheter tanke på att bolaget i grunden är Amerikanskt.

    Annars det enklaste är använda CFD-intrument för underliggande aktien helst utan onödiga hävstång! Det är faktist enklare än både Optioner och Warrenter. Men CFD är begränsad till de största bolagen.

    SvaraRadera
  4. Jakob
    Hej!

    Jag har också tänkt på den den möjligheten när jag läste Warren Buffetts kommentarer om Japan.

    Sen tänker man också på hur ska man kunna handla i Japanska börsen? och hur ska kunna hitta tilförligt informations källa?
    Tex: jag har fortfarande svårt att hitta bra information för Tyska börsen och jag kan tänka mig att det är ännu svårare för Japanska bolag.

    När der gäller Warre Buffets uttalande:
    -det intressanta är att han har tidigare sagt att Japanska aktier generellt svårt att investerar i pga dålig lönsamhet. och skämtade med att om han fick låna för 1%-ränta (den låga japanska-räntan) så skulle han inte hitta något intressant: enligt Warren Buffett:

    investing in Japan and that despite money being cheap, it was difficult to find companies with good returns on equity

    Det säger han i MBA Talk men vet inte exakt vilken del:

    http://www.youtube.com/watch?v=DfuXKpMFUjc


    Mvh
    4020

    SvaraRadera
  5. 42 - du kan tex göra det via Avanza, men du måste ringa in till mäklare

    4020 - samma sak här, du kan handla i Japanska papper men du måste ringa in till mäklare.

    Informationen är ett problem och svårt att se felvärderingen är så stor att det är värt den informationssaknad man faktiskt får. Något högre avgifter när man handlar och kanske tom i vissa fall dubbelbeskattning att beakta etc. Kan inte vara helt lätt att räkna hem.

    SvaraRadera
  6. kalle kr
    Tack för info.
    Visste inte att det så enkelt att handla utländska bolag (förutom USA, Norden och Tyskland!)

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!