onsdag 15 juni 2011

H&M:s försäljning - Bra fast ändå dåligt!

Jag brukar inte kommentera H&Ms månadsförsäljningar men nu har H&M börjat redovisa omsättningen för hela kvartalet i samband med månadsförsäljningen samma månad som kvartalsrapporten. Det gör att jag nu kan kolla närmare på utvecklingen av omsättningen och de tidigare jämförelserna.

Först hade rubriksättarna en positiv ton angående H&M försäljning och kallade det för att H&M:s försäljning ökar igen och H&M:s försäljning vänder upp. Men sen upptäckte de att analytikerna hade högre förväntningar samt att aktiekursen vände ner kraftigt och ändrade rubrikerna till H&M:s försäljning en besvikelse samt H&M säljer mindre än väntat.

Det är lätt hänt att man blir förvirrad över hur olika nyhetskanaler väljer rubriksättning. Är man dessutom ganska osäker på hur bra/dåligt resultat är så är det svårt att avgöra hur det går för H&M.

Hur bra var försäljningsutvecklingen?
Om vi först tittar på den totala försäljningstillväxten under maj månad så var den ganska ok, 12 %. Däremot hade analytikerna förväntat sig 15 % (vilket jag inte tycker är relevant) Så i grunden är försäljningsutveckling positiv och kollar man på snittet för senaste kvartalet när det gäller försäljningstillväxt så var det 11,7 %.
Mars: 2 %
April: 21 %
Maj: 12 %
Snitt: 11,7 %

Jämför man den siffran med antalet butiker (2297) i jämförelse föregående år (2062) så blir ökningen 235 nya butiker. Det motsvarar en ökning på:
-Nya butiker:……………. 11,4 %
-Försäljningstillväxten:…… 11,7 %

Med andra ord, om man bortser från analytikernas förväntningar så har försäljningen för senaste kvartalet utvecklats rätt bra. Till och med ”lite” bättre än antalet nya butiker.

Varför har då aktiekursen gått ner så mycket?
Jo! Det är för att den totala omsättningen för hela kvartalet har gått upp med bara 2 %. Ni som undrar hur kommer det sig att omsättningen bara gått upp med 2 % medan den totala försäljningen gått upp 12 % så hoppas jag att ni kommer ihåg mina tidigare inlägg om H&M:s omsättningsbevakning. Det är också någonting som tidningarna totalt missat att förklara. Det är den stora skillnaden mellan ”Gröna linjen - försäljningstillväxt” och ”Röda linjen – Omsättningstillväxt”.



Det beror framför allt på att försäljningssiffrorna baseras på lokala valutor medan omsättningen beräknas efter valutakursförändringarna. Med andra ord, nästan 10 % av försäljningsnedgången kommer förmodligen av att vi har en stark krona i relation till andra valutor.



Negativ vinsttillväxt – 2011?
Vi kan nu konstatera att den negativa trenden av valutaeffekten fortsätter och detta gör att den indirekt kommer att påverka den slutliga vinsten negativt och jag tror inte heller att vi ska vara främmande inför tanken på en negativ vinsttillväxt för hela 2011 om man ska försöka vara lite realistisk. Självklart beror det också på hur H&M lyckas få tillbaka sina gamla marginaler (vilket jag är tveksam till på kortsikt). Vi får veta mer 22-Juni i samband med delårsrapporten för Q2-2011.

Analytikerna förväntar sig en vinst på ca 6 000 Mkr för Q2-2011 (7 000 Mkr - Q2-2010) vilket är en negativ utveckling på 14 %. Om det blir så kommer den nuvarande 12mån vinsten 10,6 kr gå ner till 10,2 kr. Tyvärr så är det inte heller en helt verklighetsfrämmande med tanke på att vinsten för Q1 gick ner med 30 %. (och den negativ vinsttillväxten kom inte förrän 2010 Q3-Q4 förra året. I värsta fall kan den negativa trenden fortsätta året ut)

Det verkar som om 2011 kan bli ett förlorat år för H&M men vi får inte glömma den grundläggande positiva tillväxten(Nya antal butiker och försäljningsökningen)

Frågan är då när den negativa påverkan av valutaeffekter och de övriga marginalerna kommer att avta?

Men oavsett när det blir så kommer det bli en rejäl vinstökning när valutaeffekten och marginarna kommer tillbaka med tanke på den nuvarande försäljningstillväxten. Sen är frågan också hur snabbt vi kan komma tillbaka till marginalerna under 2009/2010? Om H&M överhuvudtagen kan göra det igen?

Slutsats: Negativ utveckling på kort sikt och i värsta fall 1 år eller längre men den framtida tillväxten ser fortfarande bra ut.(vilket är det viktigaste för min del) Ni kan tolka det hur ni vill men jag tycker fortfarande att på runt 200 kr är H&M ganska köpvärd. Jag ser heller ingen risk för sänkning av utdelningen vilken kan motsvarar nästan 5 % direktavkastning runt 200 kr. Dessutom ska man inte heller glömma att H&M kan faktiskt drar nytta av den negativa utvecklingen i hela branschen tack vare starka finanser.

Sen kan man aldrig veta vad som händer på börsen och glöm därför inte att vara flexibela med att ha likvida medel på kontot ifall 200 kr inte håller. Det kan också behövas om H&M:s negativa trend fortsätter och när analytikerna blir som mest mörkrädda :)

17 kommentarer:

  1. Dina analyser av H&M är de enda som är värda att läsa! Tack!

    SvaraRadera
  2. Bra stoff! Din redogörelse för försäljningstillväxt och omsättningstillväxt tackar och bugar jag för. Snyggt!

    SvaraRadera
  3. Instämmer med Anonym ovan. Mycket pedagogisk och tydlig analys.

    Väntar med spänning på din kommande analys om preferensaktier.

    SvaraRadera
  4. Riktigt bra inlägg som vanligt. Gillar starkt dina inlägg om H&M.

    SvaraRadera
  5. T om jag förstår denna analys. Mycket bra skrivet

    SvaraRadera
  6. Tackar!
    Fördelen är att man nu kan lättare se hur bra/dåligt omsättningstillväxten blir i fortsättningen och göra egna bedömningar.

    SvaraRadera
  7. En intresserad tingsnotarie17 juni 2011 00:58

    Jag har hört om din blogg genom bekanta och sett att man på andra bloggar länkat till dig. Jag var inne på din sida för några år sedan tror jag och fann den ointressant av ngn outgrundlig anledning.
    Men efter att ha läst din H&M-analys så kommer jag lägga till dig i mina Favoriter och hoppas på fler kvalitetsanalyser men framförallt förklaringar såsom denna HM-kommentar.

    MVH

    GH

    SvaraRadera
  8. GH
    Tack! När det gäller H&M så kommer det bli många bra inlägg. Däremot så hoppas jag också att det blir mer inlägg om andra intressanta bolag :)

    SvaraRadera
  9. Jag har alltid trott att HM mår bra av en svag dollar, och en stark krona.
    Men om nästan 10% av försäljningsnedgången beror på en stark krona, så tror jag alltså fel?

    Gör inte HM sina inköp till större delen i dollar ? och säljer i andra valutor?

    Tack för en väldigt intressant blogg

    SvaraRadera
  10. Martin
    Jag tror att många tänker på samma sätt och det kan bero på att man fokuserar försäljningen i Sverige och Norden.

    Jag tror att svag EURO / stark SEK påverkar mycket mer. De största valutorna som försäljningen sker:(ca beräkning)
    -EURO: 46 %
    -SEK: 7 %
    -Dollar: 6 %
    -GBP: 6 %

    SvaraRadera
  11. En väldigt intressant artikel, speciellt för mig som äger HM aktier. Skillnaden mellan den totala omsättningen och försäljningen hade jag faktiskt ingen aning om så det var kul att du tog upp det. Jag gillar din långsiktighet i aktier och att du är en värdeinvesterare. själv är jag lite av ett Buffet- fan och prioriterar långsiktighet. Jag startade faktiskt en blogg så sent som i går och jag tänker dela med mig lite av mina tankar kring aktier och finansmarknaden. Du får gärna kika in och lämna en kommentar om du vill; http://aktievalpen.blogg.se

    SvaraRadera
  12. Hej
    Ursäkta en petig kommentar till ditt intressanta blogginlägg.

    Jag noterar att du skriver Mkr, och menar miljarder kronor. Svårt att skilja från miljoner kronor tycker jag och föreslår att du använder mdkr respektive mnkr som förkortningar.

    SvaraRadera
  13. Tommy
    Tack för det! Jag kan förstå att det blir helt fel :)

    Skriver lite "slarvigt" Mkr (har blivit vana) fast då glömmer jag lägga till tusentalet.

    SvaraRadera
  14. Aktievalpen
    Välkommen!
    Alltid kul med fler blogg om värdeinvestering och Warren Bufffett!

    Mvh
    4020

    SvaraRadera
  15. Tack för en bra blogg! Verkligen inspirerande!

    Mvh KW

    SvaraRadera
  16. Glad midsommar!

    chliu

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!