måndag 25 juli 2011

WeSC - Stark vinsttillväxt men dåligt kassaflöde!

Men först Norge: Jag brukar inte diskutera nyheter, politik och övriga världshändelser men jag måste ändå säga att mina tankar går till alla de som har drabbats av händelserna i Norge och jag hoppas verkligen att vi slipper att uppleva liknande händelser i framtiden.

Nu till WeSC- analysen!
WeSC
är början på att försöka hitta fler utmärkta bolag på de mindre listorna. Vid första anblick ser WeSC stabilt ut och som ett utmärkt tillväxtbolag, men kollar man närmare så finns det en del farhågor som gör att jag tror att jag kommer avvakta med att köpa WeSC till och med om jag tror att aktien kan gå upp på grund av den höga utdelningen/inlösen på 5 kr (och det kan finns möjlighet till liknande utdelning nästa år).

WeSC är en populär aktie bland småsparare och har dessutom haft en fantastisk utveckling när det gäller omsättnings- och vinsttillväxt. Däremot har aktiekursen rasat kraftigt från 120 ner till 51 kr.

Nyckeltalen:
P/E:…………………..…..…… 13
P/S:………………………...….0,9
Direktavkastning:….….............9,8 %
(inlösen på 5 kr i höst)
Soliditet:………………….…...64 %
Räntebärande skulder saknas.

När man kollar på nyckeltalen lite snabbt så tycker man att bolaget är lågt värderat i jämförelse med andra börsbolag. (kanske inte lika lågvärderat som tex: KappAhl och MQ men bolaget har bättre finanser och historiskt haft bättre lönsamhet). Först tänkte jag ta upp det som är positivt med WeSC och sen diskutera mer om det som är negativt med bolaget.

Fantastisk tillväxt!
Så här står det i bolagsbeskrivningen:

"WeSC är ett varumärkesföretag som har sina rötter i skateboardkulturen och som arbetar med design, produktion och försäljning av kläder och accessoarer inom segmentet “streetfashion”. Bolaget har sedan starten 2000 vuxit till ett företag med försäljning hos över 2 600 återförsäljare via distributörer i 24 länder samt med egen distribution i Danmark, Sverige, USA, Tyskland och Österrike."

2600 återförsäljare
och 24 länder är rätt så stort för ett litet bolag på First North listan.

Och dessutom vill WeSC utöka antalet marknader genom att komplettera med länder i västvärlden som tex: i Östeuropa, Asien och Sydamerika. Målsättningen är att öka omsättningen mellan 15-20 % årligen. Det är exakt vad aktieägarna vill höra. WeSC har haft en riktigt bra omsättningstillväxt förutom det senaste kvartalet.

Men det beror på samma problem som nästan alla klädbolag har haft. Det vill säga den negativa valutaeffekten, högre produktionskostnader och det känns som det är kortvarig negativ trend. Här ser vi också tillväxten för omsättningen och lönsamheten.

Stark Balansräkning och inga räntebärande skulder
Det som jag gillar med WeSC är att de har en ganska stark balansräkning. I förra årets hade bolaget en soliditet 64 %. En annan sak som jag gillar är att WeSC har betalat av sina räntebärande skulder under 2009/2010.

Nyemissionen på 60 miljoner
Men man ska komma ihåg att WeSC fick in 60 miljoner under 2008/2009 i samband med notering på First North och ägarspridning samt nyemission. Tidigare hade WeSC en soliditet38 %. Det är förklaringen till att WeSC har så stark balansräkning och att bolaget kan fortsätta att dela ut 5 kr i inlösen i år. WeSC har en långsiktig målsättning där soliditet ska vara minst 40 % vilket betyder att bolaget kan dela ut mer.

Ska man vara lite ironisk så skulle man kunna säga att de aktieägarna som var med i nyemissionen nu har betalat kostnaden för inlösen på 5 kr under 2010 och nu samma sak under 2011. Det som är allvarligt är den starka balansräkningen och inlösenprogrammen inte kommer ifrån bolagets kassaflöde. (eller rättare sagt mycket liten del)

Det dåliga kassaflödet!
De senaste 6 åren har WeSC haft en total vinst per aktie på 14 kr medan fritt kassaflöde under samma period bara var 1,8 kr. Nyemissionen gör att detta inte syns i balansräkningen. Det senaste året har fritt kassaflöde varit negatitv vilket visar att bolaget har höga inköp och investeringskostnader.

Tillväxt är inte alltid bra!
WeSC:s aggressiva tillväxtplaner har gjort att bolaget har haft större investeringskostnader de senaste 2 åren och under det senaste kvartalet Q4-2011/2010 så ser man det tydligare när resultatet hamnar på nästan minus och kostnaderna har ökat kraftigt. WeSC har öppnat många egna konceptbutiker i stora städer och fortsätter att göra så. Det innebär både stora investeringskostnader och dessutom högre drift- och personalkostnader. Det är aldrig ett bra tecken när ett bolagets kostnader ökar kraftigt. Man ser det tydligare i resultaträkningen i det senaste bokslutet:


Frågan är om det här blir en kortvarig nedgång av vinsten på grund av tillfälliga omständigheter eller en långvarig negativ trend där kostnaderna har ökat mer än omsättning och vinsten. Men när vinsten går ner med nästan 50 % så börjar man undra hur stabilt bolaget är.

WeSC - Vaurmärket, Målgruppen och produkterna?
Men den största anledningen till att jag inte köpte WeSC var att jag har lite svårt att uppfatta kunderna/målgruppen för WeSC. Den ska vända sig de som är intresserade av ”streetfashion” men då undrar jag om inte prislappen är lite för hög? En vanlig WeSC skjorta kostar 700 - 900 kr och en jacka för 1000 kr och skor för 1 200 kr. Eller kanske inte? Har bara lite svårt att se att skateungdomar har råd med dessa priser. Men jag har kanske helt fel och det kan finnas många som kan tänka sig betala för varumärket.
.



WeSC säljer inte enbart kläder som jag trodde från början. När man kollar på deras produkter så verkar det som att de säljer en stor andel av hörlurarna och skor. Att sälja häftiga och dyra hörlurar och märkes- skor känns inte som en trygg verksamhet utan jag upplever det som ett diffust varumärke med ännu diffusare We- Aktivister som presenterar varumärket. Det är kanske därför de heter We Are Superlative Conspiracy, vad det nu kan betyda.

Kortsiktigt kan aktien gå upp en del på grund av inlösen på 5 kr i höst och planerat listbyte under 2011/2012 men för mig är det fortfarande för hög risk. Men jag lika gärna ha fel och att WeSC är ett utmärkt varumärke som kan växa i framtiden. Fast det gäller också att komma ihåg bolagets dåliga kassaflöde och den verkliga anledningen till den starka balansräkningen. Kom ihåg också att det inte är så svårt att växa men det är riktigt svårt att göra det lönsamt under en längre period.


(OSB! Jag måste också tillägga att WeSC:s fritt kassaflöde behöver absolut inte vara en dålig egenskap beroende på hur investeringskostnaderna används. Det vill säga om investeringen kan skapa tillväxt med bra lönsamhet i framtiden eller inte)

Owner Earnings: i WeSC:s fall så går största andelen av investeringen i tillväxt vilket innebär att bolaget har ett mycket bättre Owner Earnings än fritt kassaflöde. Men då gäller det också kolla närmare på hur lönsamt är WeSC tillväxt, vilket är inte lika lätt. Men man ska ändå ta hänsyn till den dåliga kassaflödet eftersom den kommer att påverka balansräkningen på sikt när dessutom WeSC väljer att dela ut ganska.

Berätta gärna vad ni tycker om varumärket och produkterna ni som kan mer om WeSC och liknande märken! (Jag känner mig inte så insatt i WeSC och inte heller andra märken inom ”streetfashion”)

13 kommentarer:

  1. Ung Investerare25 juli 2011 13:31

    Hög konkurrens inom "streetfashion", ex Firefly, billabong o massa mer. Saknar en "edge" över konkurrenterna, dvs varumärket är inte så djupt penetrerad bland kunderna.

    Samt, vill man verkligen äga aktier i ett företag som sysslar med streetfashion när man är långsiktig? Hur länge är det "inne" bland ungdomar att ha "skatekläder". Kan du se WESC överleva om 20 år?

    SvaraRadera
  2. vi säljer wesc inom vår elektronik-kedja. För två år sen kom alla föräldrar in med önskelistor om hörlurar från wesc. Nu är det urban ears som gäller. Ingen köper wesc längre.

    SvaraRadera
  3. Ung Investerare
    Det är liknande tankar som jag är lite orolig för. Jag har svårt att se vilken styrka WeSC varumärket har.



    Anonym
    Kollade på Urban Ears, verkar vara häftiga :)

    http://vimeo.com/21928376

    SvaraRadera
  4. Skatekulturen är oerhört stark i tex Kalifornien och Australien och inte alls en modegrej som i Sverige. Tex det svenska skatepunkbandet Millencollin som slog igenom i Sverige på 90-talet och var väldigt anonyma i Sverige på 00-talet pga Skate/snowboardmodet ebbade ut samtidigt som de skördade stora framgångar i USA och Australien och var väldigt stora försäljningsmässigt. Kan vara samma sak med WesC men jag skulle inte själv våga köpa dem, se ex Odd Molly som jag tror får det tufft framöver.

    SvaraRadera
  5. Min uppfattning är att den relativt nedtonade designen har varit ledstjärnan under lång tid. Detta baserat på min uppfattning av inhemskt producerat skatemode sedan 90-talet. Crazy dudes med smarta kläder är hur jag upplevt koncepten. Även här har liksom en viss skandinavisk svalhet visat sig fungerande. Snygga loggor och snitt snarare än skrikiga och obscena tryck.

    Billabong och liknande surfmärken må vara några stilmässiga konkurrenter men jag upplever snarare de huvudsakliga vara Carhartt, Volcom för att inte glömma klassiska kollektioner från t.ex. Adidas, Nike osv. American Apparel för att nämna ytterligare satsning som likt Odd Molly har ekonomiska problem. Men kanske är min uppfattning av modet en smula dammigt och likaså min garderob?

    Trådens delade åsikter om vilka som är de stilmässigt huvudsakliga konkurrenterna är i sig ointressant men kanske besvarar en del om hur WeSC uppfattas av marknaden? Dvs de aggerar och fungerar rätt brett.

    Jag är dock inte ägare och det av samma skäl som ovan skribenter. Mode är svårt. Skate(+)Snowboard(+)Surf(=)Street-mode kommer alltid att finnas men jag har svårt att se WeSC plats i framtiden. Vad We Are Superlative Conspiracy betyder är det ingen som vet.

    SvaraRadera
  6. skit i modeflugor ;)...Köp Kappahl...skit i de stora skulderna..företaget har en stabil omsättningstillväxt...expansionen av butiker fortsätter, nya marknader planeras....

    tror kursen är rejält nedtryckt pga nyemissions-rykten....nåt som vd:n nu säger inte kommer ske....

    tror på en vändande trend

    när du nu ändå är så intresserad i klädbranchen, tycker jag du borde göra en ny utförlig analys av "fenomenet" Kappahl :)

    SvaraRadera
  7. Kan mycket väl vara en bra aktie att äga och den har klar potential såsom analysen belyser men jag skulle fortfarande inte köpa aktien långsiktigt pga de tidigare nämnda riskerna med denna typ av modeprodukter och det. enligt mig, relativt svaga varumärket. långsiktigt räcker det inte med semi kändisar och has beens som reklam pelare för märket om de vill fortsätta växa. Det finns dock en chans att de köpa upp innan sprickor börjar synas (tänk cheap monday)

    SvaraRadera
  8. Hej, tack för en intressant blogg, imponerande arbete som du utför! Om du ska fortsätta att titta vidare på bolag på de lite mindre listorna, så skulle det vara intressant att läsa om dina tankar kring HomeMaid. AAA

    SvaraRadera
  9. Vill börja med att tacka för ett utmärkt inlägg!

    "Den ska vända sig de som är intresserade av ”streetfashion” men då undrar jag om inte prislappen är lite för hög? En vanlig WeSC skjorta kostar 700 - 900 kr och en jacka för 1000 kr och skor för 1 200 kr. Eller kanske inte? Har bara lite svårt att se att skateungdomar har råd med dessa priser"

    Priserna är i nivå med andra märken i samma målgrupp och vad "skateungdomar" är beredda att betala för "rätt" kläder. Det vet jag av egen erfarenhet.

    Sedan är det många utanför denna målgrupp som också rockar WESC. Om det på sikt höjer försäljningen eller urholka varumärket återstår att se...

    /Beneficium

    SvaraRadera
  10. Hej!

    Tack för alla bra kommentarer om WeSC och varumärket!

    Kollade lite mer på street- och skatefashion och det är mycket större än jag trodde än tidigare. Det vill säga många olika gerenar inom hiphop, street, skate osv.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Street_fashion

    och dessutom riktigt många märken/konkurrenter.

    Kollar man bara en online "skatebutik" så finns det rätt många märken att välja mellan:

    http://www.sturbanclothing.com/main/skateboard.asp

    http://www.boardstore.se/

    SvaraRadera
  11. KappAhl
    Det är inget för mig :).. För hög risk helt enkelt. Som du säger bolaget har inga akuta likviditetproblem för tillfälligt men tanke på bolagets svaga finanser, dålig lönsamhet så känns det som tidsfråga innan KappAhl får problem.




    Homemaid
    Kollade lite snabbt på bolaget. Mycket intressant. Homemaid har gjort många förvärv vilket har gjort att bolaget har växt kraftigt och samtidigt verkar som förvärven har varit lönsamma efter några år vilket visar verksamhetens enkelt, där den enda stora kostnaden är städpersonalen.

    Bra kassaflöde i sista året och helt ok direktavkastning. Den enda risken som jag ser är politisk där om RUT avdraget kommer finnas kvar längre fram. 80 % av Homemaids omsättning kommer från privata personer. Vilket är både för- och nackdel. Det finns förmodligen inga starka aktörer inom hemstädning. Vilket borde också kunna betyda att det är lätt att få konkkurrras i framtiden?

    SvaraRadera
  12. Hej igen. kul att du tyckte bolaget är intressant. Håller med om att RUT är en politisk risk, men med snart 300 000 väljare som utnyttjar det (+ ev. de som får vita arbetstillfällen via det), så kommer det också att kosta röster att avskaffa. Tycker att bolaget har många i övrigt intressanta finansiella kvaliteter ( god tillväxt, starkt kassaflöde, negativ NIB ) samt en av de större aktörerna i en starkt fragmenterad bransch ( ger på lång sikt goda förvärvsmöjligheter och kostnads- och marknadsföringssymeriger för en riktigt duktig operatör ). Köpt lite grann på nivån 5,15 för att börja följa bolaget. AAA

    SvaraRadera
  13. Anonym
    Kan vara intressant att bevaka bolaget i fall nedgågen fortsätter eftersom det är fin avkastning.

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!