söndag 4 september 2011

H&M – Singapore & Dålig försäljningstillväxt

Förra veckan gick jag runt lite i närmaste H&M-butik och det var fullt med shoppningsglada kvinnor och som vanligt kö till kassan. Måste också tillägga att det var precis efter lönebetalningen 24/25:e i månaden. Jag var samtidigt inne på KappAhl också och där var det endast 5 personer i hela butiken. När man kollar närmare på prisskillnaden så ser man att KappAhl generellt har lite dyrare kläder än H&M.

Dessutom kollade jag på två andra huvudkonkurrenter till H&M med liknande sortiment som vänder sig till samma målgrupp. Den ena var Cubus och den andra New Yorker. Dessa hade fler kunder inne i butiken än KappAhl men fortfarande inte lika mycket som H&M.

Cubus
Har 260 butiker i Norge, Sverige, Polen, Lettland, Tyskland och Finland. Försöker sälja ”trendiga kläder” med ”kvalite” till rimliga priser. Ganska lika H&Ms motto: mode och kvalitet till bästa pris.
Kollar man på hemsidan så är det en del likheter. http://cubus.com/sv/

New Yorker
Tysk klädkedja som har över 800 butiker i 30 olika länder. Billiga kläder men jag upplever att det är betydligt sämre mode/design än H&M. Däremot är hemsidan ganska lik H&M:s – http://www.newyorker.de/en/

Det syns tydligt att de har liknande butikskoncept och lika billiga kläder. Kan det vara bra att ha koll på dessa butiker i framtiden.

H&Ms försäljningstillväxt 15/9
Inför nästa försäljningsutveckling för augusti månad så kommer H&M presentera hela kvartalets försäljningsutveckling och dessutom omsättningsutveckling inklusive valutaeffekter. Då kan man få en uppfattning av hur mycket valutan fortfarande påverkar omsättningen och samtidigt få inblick av hur kvartalsresultatet som ska presenteras 29/9 kan bli.

Själv tror jag att det tyvärr kan bli dåliga siffror när det gäller försäljningssiffror för augusti månad. Främsta orsaken är att vi hade en riktig bra försäljningsutveckling föregående år
.
Som ni ser på bilden så hade augusti-2010 en försäljningstillväxt på 24 %. Det är kanske inte så konstigt om försäljningen i år inte blir lika bra. Det kan man faktiskt se för juni och juli som hade 5 respektive 3 % försäljningstillväxt samtidigt var det 20 och 21 % föregående år. Men om man tar en genomsnittlig utveckling under de 2 åren så motsvarar det 12,5 % respektive 12 % försäljningstillväxt för juni och juli. Det är inga dåliga siffror när antalet butiker växer med 13 %.

I förra inlägget hade jag skrivit att det är antagligen bara Q3-2011 som är kvar innan vi kan se en vändning från de redan ganska låga nivåerna. Med andra ord Q4-2011 kan vinsten börja växa igen.

Med andra ord, det är ett förlorat kvartal med tanke på att vi också hade ett liknande starkt jämförelsetal i föregående kvartalsresultat då vi hade ovanligt stark omsättningstillväxt och marginaler på grund av positiv valutaeffekt och lägre produktionskostnader. Den positiva nyheten är att det här blir det sista kvartalet med negativ trend och jag tror att nästa kvartal, Q4-2011, kommer bli betydligt bättre. Hur som helst så växer antalet butiker och i början av augusti hade H&M 2 306 butiker jämfört med 2 066 samma tidpunkt föregående år och med den här takten är vi snart på 3 000 butiker.

Premiär i Sydostasien – Singapore
Den första butiken öppnades den 3/9 och intresset var som vanligt stort och lika så den långa kön till butiken som har hamnat i skugga av att Karl-Johan Persson inte kunde åka till butikspremiären i Singapore. Filmklipp på butiksöppningen igår:


Så här såg det ut inne i butiken!

Lågkonjunktur/Recession!
Det är mycket diskussioner om hur H&M kommer att klara den eventuellt kommande krisen. Det vanligaste argumentet brukar vara att konsumenter kommer att dra ner sina köp och att det främst kommer att påverka konsument- och sällanköpsvaror. Själv tycker jag att den är en grov förenkling av verkligheten som finansbranschen är duktiga på att göra i samband med analyser. Det var likadant när bomullspriset var för högt och många nedgraderade H&M fast det finns många andra faktorer som är lika eller ännu viktigare.

Jag tycker att H&M både har en stark pris- och märkesposition som gör att bolaget kommer att klara krisen mycket bättre än många andra bolag. Dessutom är den höga avkastningen, finansiella styrkan och lönsamma tillväxten betydligt mer intressant än makroekonomiska faktorer.

Tidigare har jag diskuterat huruvida H&M har en fördel under lågkonjunkturer pga deras låga priser. Det vill säga fler kunder/marknadsandelar när konsumenterna har mindre pengar i plånboken. Men samtidigt är en annan fundering att största andelen av H&Ms kunder kan bestå av låginkomsttagare och ungdomar som kan få det ännu tuffare under lågkonjunkturen. Så jag tror inte det är så enkelt att dra slutsatser beroende på priset utan också försöka ta hänsyn till H&Ms nuvarande kundgrupp.

Den andra viktiga aspekten som inte diskuteras är att H&M faktiskt kan dra fördel av lågkonjunkturer. H&M har idag många av de bästa platserna i städer och köpcentrum och jag tror att en av anledningarna till att H&M inte har växt kraftigare är att det kan ha varit svårt att hitta de bästa butiksplatser. Däremot så kommer det bli betydligt lättare att hitta fler butikslägen under lågkonjunkturen när H&M inte behöver ta hänsyn till tillväxttakten när det har så pass stabil verksamhet och 25 Miljarder i kassan. Samtidigt är H&M en mycket attraktiv hyresgäst för många fastighetsbolag som vill ha finansiellt starka hyresgäster som också attraherar ett större antal besökare och kunder.

Man ska inte heller glömma längre:
-Produktionskostnader,
-Bomulls- och råvarupriser
-Transportkostnader
Det är exakt vad som hände under 2009/2010 när H&M hade historiskt höga marginaler. Vi ska inte heller glömma att valutaeffekten påverkade också positiv.

Jag vet inte om man kan kallade det för en del av analysarbetet att kolla på youtube-klipp på nätet men det är ändå fascinerade att se hur hundratals personer väntar i en kö under flera timmar för att komma in i H&Ms nyöppnade butiker. Det är ännu mer intressant att se att detta händer i USA och under 2010/2011 när landet har stora ekonomiska problem redan. Jag tror att det säger mycket om hur bra H&M har lyckats kommunicera med sin största målgrupp, ungdomar.

1: November-2010, Pioneer Square in Portland. Ungdomar som har väntat 12 timmar

2: Maj-2011, Downtown in Harborplace. Bra förklaring till varför

3: Juli-2011, Buffalo in New York. 500 personer på kön

21 kommentarer:

  1. Jag tror att de som handlar i KappAhl ofta handlar till hela familjen, dvs de handlar mycket på en gång. HM-kunderna shoppar nog oftare, men köper bara ett plagg åt gången.

    /H

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag tror att HM tar vara på läget nu och får bättre lägen, öppnar i nya bra lägen och kanske tom får sänkt hyra i delar av sina lokaler. En del konkurenter kommer nog också att slås ut vilket självklart gynnar HM. Tror starkt på bolaget. Din blogg är suverän! Tack för den fina servicen!

    SvaraRadera
  3. H
    Det är möjligt fast samtidigt är det ännu mindre antal som slutligen handlar någonting avsett om det KappAhl eller H&M.



    ägamintid
    Exakt!

    SvaraRadera
  4. Hej.

    Tror du att kursen går ner i samband med dåliga siffror? Har tänkt köpa HM-aktier men jag kanske borde vänta till efter rapporten?

    /Anders

    SvaraRadera
  5. Hej.

    Tror du att kursen går ner i samband med dåliga siffror? Har tänkt köpa HM-aktier men jag kanske borde vänta till efter rapporten?

    /Anders

    SvaraRadera
  6. Anders
    Jag tror att det kan hända och det är också därför jag har skrivet att försäljningssiffrorna kan bli sämre än förväntningarna.

    Med sämre försäljningssiffror och kombination med negativ påverkan av omsättningen pga valutaeffekten kan slutliga vinsten blir mindre än vad analytiker tror. Men det är lite svårt att gissa när det finns många andra faktorer som spelar in som tex: Bomullspriset och den överiga kostnadsökningen.

    SvaraRadera
  7. Det är ingen tvekan om att KappAhl och HM är varandras motsatser i grenen finansiell styrka. I och med den nuvarande turbulensen som nog kommer bestå några år framåt har det blivit en viktig gren. HM är mitt största innehav men de senaste veckorna har jag även handlat KappAhl. Det finns 3 orsaker till det:
    1) rätta mig om jag har fel men jag tror att KappAhls kreditgivare även är ägare i bolaget, det borgar för trygg finansiering.
    2) KappAhl har (hittils!) gjort vinst trots att precis allt går emot och trots att man inte har samma förmån som HM med exponering mot tillväxtmarknader.
    3) Värderingen har prisat in mycket elände. Om (när!) KappAhl återgår till normal intjäningsförmåga är uppsidan stor. Skulle den här låga prestationsnivån bestå (som den varit till idag) så är KappAhl ändå värderad i underkant. Det kan motiveras med finansieringen som kan göra bolaget sårbart om det fortsätter gå utför med den hävstång som det medför. KappAhl är ett prisvärt "turn around case" medan HM är en dyr pålitlig trotjänare som växer så det knakar. Jag anser att båda aktierna är köpvärda idag, vi får väl se vad de kostar om 5 år och hur mycket utdelning de givit!

    SvaraRadera
  8. Hans
    Visst är KappAhl riktig billigt just nu. Den första nedgången till 25 kr var förmodligen rädslan för nyemission och nu senaste nedgången till 16 kr efter vinstvarningen är nog att marknaden har ingen direkt förtroende för KappAhl. Om du har rätt angående bolaget så kommer difinitivt få en bra avkastning.

    Hur som helst så finns en del varningstecken på kortsikt som bör bevaka extra noga som tex:

    -KappAhl fortsätter med att öppna nya butiker som kan påverka kassaflödet ännu mer negativ (om inte bolaget får tillbaka lönsamheten eller får kontroll över kosnadsutvecklingen)

    -EK kryper, Varulager ökar, lån ökar. Ingen bra trend och den måste byrtas ganska snart.

    -Det viktiga blir att kolla på kassan & fritt kassaflöde. Nuvarande 44 Mkr i kassan kan räcka ett tag till så länge det är positiv kassaflöde.

    -Tänk också på att KappAhl har räntekostnader på ca 80 Mkr vilket är nästan 1/3 av den totala vinsten-12mån.

    Med andra ord det blir extra viktigt att KappAhl inte tappar försäljningen ännu mer och samtidigt börjar ha kolla på kostnaderna och det är därför kan det vara klokt att KappAhl börjar avvakta/minska ner tillväxten. (det är min egen uppfattning eftersom tillväxt med låg lönsamhet är ingen bra kombination)

    Kom ihåg också att KappAhls nästa kvartal Q4 kommer med största sannolikhet också bli negativ (lite som H&M pga för stark jämförelse år) och då kan vinsten per aktie hamna på mellan 1,5 - 2,5 kr!

    SvaraRadera
  9. "Om (när!) KappAhl återgår till normal intjäningsförmåga är uppsidan stor."

    Tycker snarare de visar på att nuvarande nivår är just deras "normal" nivå. Tidigare bättre perioder kan likaväl varit annomalier. Inget som säger att de klarar att ta sig dit igen.

    "KappAhl är ett prisvärt "turn around case" medan HM är en dyr pålitlig trotjänare som växer så det knakar. "

    Kom ihåg - Det är ofta bättre att köpa något bra dyrt än någon dåligt billigt.

    SvaraRadera
  10. Är det möjligt att du får betalt av H&M att skriva så?

    SvaraRadera
  11. kalle kr
    Det är det som gör företagsanalyser och framtida prognoser så svåra. Med andra ord det har sina fördelar med att tänka på sannolikhet (i detta fall att förlora/risker så lite så möjligt).

    Små risker till lagom avkastning kan blir en bättre strategi på långsikt än stora risker med högre avkastning.

    Men huvudproblemet är att kunna definera hur stor den verkliga risken är och alla har sin egen uppfattning :)

    SvaraRadera
  12. Anonym
    Är det möjligt att du får betalt av H&M att skriva så?

    Det måste vara den konstigaste frågan som jag har fått hittils och jag förstår inte hur du har tänkt.

    Varför ska H&M överhuvudtaget ska bry sig för en liten blogg som den här?

    Har du någon gång hört att H&M har haft aktiedagar eller presentationer som vänder sig mot aktieägare och analytiker? (förutom kvartalsrapport, bokslut, bolagsstämma osv)

    Jag tror inte att H&M bry sig vad aktiemarknaden eller de små aktieägarna tänker om bolaget. Hade Persson kunnat köpa ut H&M från börsen så skulle han gjort det för länge sen. Det är inte så enkelt när H&M har en så hög värdering.

    Anledningen att H&M har tagit så mycket plats i bloggen beror helt enkelt på mitt egen intresse om att kunna bevaka och följa mer nog mitt största bolag i portföjen.

    En enkel fråga till dig!
    Kan du hitta ett bättre bolag än H&M på börsen (om vi bortser från värderingen med andra bolag)

    Med bättre bolag menar jag kombinationen av flera faktorer som stark lönsamhet, tillväxt, stark ledning/ägare, bra varumärke, kapitalstark, osv,, osv!

    SvaraRadera
  13. You are right cent per cent about H&M! Jag hade skojat bara, keep up the good work!

    SvaraRadera
  14. Som du skriver så finns det en hel rad med faktorer som påverkar hur H&M går ekonomiskt. Det måste såklart finnas konsumenter som köper och kostnaderna måste hållas nere så att resultatet inte försvinner. Jag tror att HM kommer att under 2012 presentera resultat över förväntan just därför att bomullspriset har sjunkit och företaget öppnar ju de facto framgångsrikt butiker hela tiden. I samband med att konkurrenterna blir dyrare och HM förblir det varumärket som de alltid har haft så tror jag inte att någon lågkonjunktur kommer att pressa ner HM till sådana nivåer som skulle ge upphov till tvivel. Nej, jag tror HM har en modell som fungerar och i dagsläget ser aktien mycket attraktiv ut.

    /Gustave

    SvaraRadera
  15. "Är det möjligt att du får betalt av H&M att skriva så?"

    40%20år... att du ens bryr dig att besvara en sådan fråga och förklara hur marknaden fungerar. Frågan kommer tydligen från en riktig nybörjare som inte vet ett dugg om marknaden. Inte för att nybörjare inte förtjänar att diskutera och lära, men det ska finnas gränser för stupidity.

    SvaraRadera
  16. Gustav
    Det tror jag också och effekten kan blir ännu högre om vi kan få lägre krona i fortsättningen.



    Investor
    Ibland undrar jag varför jag huvudtaget har blogg och lägger så mycket tid på det? :)

    SvaraRadera
  17. Jag var i Singapore nu över helgen, (studerar i Hong Kong). HM öppningen är verkligen en stor grej där nere. Jag pratade med mycket lokalungdommar, de sa att HM öppnandet var väldigt stort i deras kretsar. Bland annat så sa de att de tidigare ALLTID passade att handla stort på HM då de besökte en stad med butik.

    Detta reflekterades också i reklamen som HM hade runt standen (överallt!!) Reklam slogan gick i stil med:

    HM... the rumors are true!!

    HM Finally!

    Visst är Singapore bland de rika i Sydostasion, men pga Hm's rykte och pris så ser jag inte några hinder att samma hype skulle kunna ske i andra delar.

    /Johannes

    SvaraRadera
  18. Ska tillägga en sak.

    De flesta jag pratade med var studenter/nyblivet klara, hos de flesta var HM en av de drömföretag som de ville jobba för.

    SvaraRadera
  19. Vet du om det finns någon sammanställning/lista med nordiska bolag som har hög direktavkastning?

    SvaraRadera
  20. Anton
    Kanske den här kan vara något

    http://www.topyields.nl/

    Sen har du mer avancerade screener men har inte provat den:

    http://markets.ft.com/screener/customScreen.asp

    Glöm inte att den högsta direktavkastningarna kan innebära extra utdelningar och samtidigt kan det också innebära att aktiekursen gått ner så mycket pga risk för vinstnedgång och utdelningssäkning.

    mvh
    4020

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!