söndag 2 oktober 2011

Dokument Utifrån – Snabba Klipp!

Jag hade tänkt skriva ett inlägg om H&M och om senaste kvartalsrapporten men på grund av tidsbrist får det blir ett annat tillfälle. Däremot så har jag sett att det diskuteras mycket kring senaste SVT:s dokument Utifrån som handlar om robothandel som har haft mycket uppmärksamhet i media.

Snabba klipp
Holländsk dokumentär från 2011. Stora delar av finansmarknaden styrs numera av datorer som köper och säljer värdepapper med ljusets hastighet. På bråkdelar av en sekund kan miljarder byta ägare och hela världsekonomin sättas i gungning
. Här är länken till hela dokumentären i SVT-play
!



The Alchemists of Wall Street
Glöm inte heller kolla på den tidigare dokumentären som handlar om samma ämne om du inte har sett den tidigare – The Alchemists of Wall Street.Finns i youtube
!

9 kommentarer:

  1. Intressant presentation om ränta på ränta effekten:

    http://www.youtube.com/watch?v=F-QA2rkpBSY (första delen av 8)

    / Johan

    SvaraRadera
  2. Med facit i hand har det tyvärr inte varit så givande för migg att sitta still i båten sen början av 2000-talet..../Lars

    SvaraRadera
  3. Johan
    Helt klart! Det är det som gör utdelningar/återinvestering så intressant på sikt.



    Lars
    Nej! eller? Det beror mycket på vilka aktier du har haft och vilken tidpunkt du har köpt dessa. Glöm inte att räkna in utdelningarna under tiden.

    SvaraRadera
  4. Nu får du ta och skriva nåt 40/20
    Du hade rätt om hm att den inte skulle ner till 180... synd för mig som ville tanka..
    mvh R.L

    SvaraRadera
  5. Vet du vad dokumentären heter på engelska? Bor utomlands så jag kan inte kolla på inköpta tv-serier på SVT.

    SvaraRadera
  6. R.L
    Verkar som H&M har stabilerats över 200 kr fast om börsen allmänt går ner igen så tror jag inte 200 håller.



    Anonym
    Tyvärr så hittar jag inte den engelska namnet!

    SvaraRadera
  7. Anonym

    Förresten nu finns den i Youtube:

    http://www.youtube.com/watch?v=IRGvduFMf-Q&feature=channel_video_title

    SvaraRadera
  8. Intressant film, om än på gränsen till vinklad. De dramaturgiska greppen, som t.ex. att på slutet låta alla som varit med säga att de inte investerar i aktier var ... tydliga. Att det är en skillnad mellan aktier som "spekulationsobjekt" och som andelar i företag framkom som vanligt inte.

    Jag har studerat data kring "The flash crash" sen den hände, och nya saker för mig i denna var främst att börserna (irriterande nog sades det inte vilka börser det rörde) hade fördröjningar i systemen. Sånt händer i de IT-system jag utvecklar ibland, men jag trodde att börssystemen skulle ha lagt mer pengar på att undvika det.

    En sak jag saknade i filmen var skillanden mellan algoritmisk handel och vanliga klassiska marknadsorders - som ju kan vara förödande för investerare vid stora rörelser. Ingen har snackat om att förbjuda marknadsorder, vad jag har hört?

    Själv är jag cynisk nog att se eventuella större rörelser som möjligheter och inte som hot - jag är investerare som är liten nog för att inte påverka marknaden mer än i ytterst få aktier ens temporärt.

    SEBs Annika Falkengren hävdade i SEB nyligen att det blivit svårare att sälja större aktieblock eftersom robotarna påverkar likviditeten.
    http://www.svd.se/naringsliv/falkengren-vill-reglera-borsrobotar_6506686.svd

    Det är svårt att värdera hennes argument utan att veta mer, dock.


    För oss som köper mer än vi säljer och som handlar aktier färre gånger än vi går på muggen känns det hela ärligt talat mer som en möjlighet.

    /fundamentalisten

    SvaraRadera
  9. Fundamentalisten
    Helt klart! Vi får mycket bättre priser vid nedgångar än tidigare.

    Den totala volymen minskat vilket man ser idag. Det är färre så kallade marknadsordrar och stora mäklar "korg" som köpte och sålde stora summor på en gång.

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!