söndag 16 oktober 2011

Nytt projekt & H&M Bevakning

Senaste tiden har jag varit mycket upptagen med ett helt nytt projekt. Det handlar om att kunna se hela bolagets värdering, nyckeltal och utveckling på helt nytt sätt. Tanken är att den ska ersätta den nuvarande bevakningen för H&M och ska kunna användas för alla möjliga bolag. Om man ska sammanfatta det hela så handlar det om att kunna se både helheten och detaljerna på ett snabbt sätt på en enda sida (en enorm stor sida). Detta skulle annars ta flera dagar om man själv skulle försöka ta fram alla nyckeltal och historik. Den är fortfaraden under utveckling och jag hoppas att den blir klar till nästa H&M rapport som jag kan presentera.

Nu till lite tankar kring H&M:s senaste rapport.Är man pessimistiskt inställd till H&M och till börsen i allmänhet så skulle man kunna sammanfatta hela kvartal 3 som:

Omsättningen står helt still medan det öppnas nya butiker, vinsten har gått ner 4 kvartal i rad med en total nedgång på nästan 17 %, marginalerna har försämrats, varulagret har ökat kraftigt. Allt detta för ett bolag som handlas till P/E 20?
Däremot den som är mer positiv till H&M skulle kunna se:

Det var en stabil rapport med tanke på hur det går för branschkollegor som KappAhl och Odd Molly. H&M lyckas bra med kostnadskontroll i en tuff tid. Fortfarande bra tillväxt i lokala valutor, ökar tillväxttakten med fler butiker, börjar se möjligheter för expansion i nya marknader som Australien och Sydamerika, större satsningar för övriga märken som COS, Monki och Weekday.
Det är förväntningarna för nästa år som gäller!Men det som är mest intressant och som jag har diskuterat tidigare är att detta kvartal borde vara det sista där vi ser vinsttapp. Med största sannolikhet kommer vi börja se vinsttillväxt redan nästa kvartal. Detta beror på att:

-Vi har nu haft en fallande vinsttrend under 4 kvartal efter de historiskt högsta marginalerna som vi har sett under 2009/2010.

-Det krävs inte mycket för att vinsten ska gå upp när vi har jämförelsekvartal med vinstnedgångar på mellan -18 % till -30 %.

-Det börjar också bli billigare inköp med lägre bomullspris, kapacitetsutrymmet förbättras och transportkostnaderna börjar gå ner. Med andra ord så tror jag att vi kommer få lite bättre marginaler framöver och lägger man till den grundläggande tillväxten så är det kanske inte så konstigt att vinsten kommer att gå upp igen.

Jag tror också att det är det som marknaden börjat inse och som har lyft upp kursen över 200 kr. Med en tillväxt på 13 % i antal nya butiker så kommer det inte ta lång tid innan vi kommer till toppnivån 11.69 kr i vinst per aktie. Det ger ett P/E på 18 och efter några år så borde vi få ett P/E på ca 15 när VPA hamnar på 13 kr eller högre. Liknande tillväxt kommer vi också se för utdelningen.

Är H&M högt värderat?Alla ni som tycker att H&M är högt värderat har rätt enbart om vi inte räknar med tillväxten alls. Jag tycker att det är viktigt att poängtera det och om man gör en enkel beräkning med hjälp av Grahams formel om vad H&M borde vara värd vid olika tillväxtnivåer så kommer det se ut såhär:

Tillväxt……..Intrinsic Value15 %.................300 kr
10 %.................225 kr
5 %...................150 kr
0 %....................75 kr

Så hur realistisk är det att H&M ska gå ner till 150-160 kr som många hoppas på? Självklart är allt möjligt med nuvarande marknad och världsekonomi men samtidigt måste man ta hänsyn till att ju längre tid det går desto mindre risk för att H&M ska gå ner när bolaget har en tillväxt på 13 % och detta för eller senare kommer att påverka vinsten.

En kort intervju med VD Persson om H&M:s tillväxt


Det som är roligt att se är analytikernas höjningar av H&Ms riktkurs när nedgången uteblev efter kvartalsrapporten.
Barclays Capital har höjt riktkursen till 275
ING Wholesale Banking höjer till köp
UBS höjer sin riktkurs till 210 (200)
Handelsbanken höjer riktkursen till 260 (240)
Pareto Öhman höjer riktkursen till 235
Société Générale höjer sin riktkurs till 270 (250)
Citigroup höjer sin riktkurs till 205 (195)
Cheuvreux höjer riktkursen till 240 (230)
HSBC höjer sin riktkurs till 200 (185)

Ännu en gång ser man att deras analyser anpassas efter hur aktiekursen utvecklas. Hur som helst det här kvartalet måste vara det tråkigast att kolla på eftersom många nyckeltal har gått ner 4 gånger i rad.

OmsättningEfter valutaförändringar och exklusive moms ökade omsättningen med 0,1 % och den rullande omsättningen för 12-mån ökar totalt med 5 %. I princip ingen tillväxt att prata om men samtidigt är det två saker som man ska komma ihåg.
1-Försäljningstillväxten för Q3 var 5 % (tillväxten före valutaförändringar)
2-Föregåendeårs kvartal Q3-2010 var tillväxten 14,2 %.
Dessa är fortfarande ganska dåliga siffror och det lågt ifrån den tidigare omsättningstillväxten på 12-15 % om man kollar på perioden 2003-2009.



VinstNär det gäller vinsten för Q3 så har den gått ner med -15 % och den rullande vinsten för 12-mån motsvarar en nedgång på 17 % och den är på 9,64 kr nu. Om vinsttillväxten kommer tillbaka Q4 så borde vi hamna runt 10 VPA för helår.


MarginalerAlla marginaler är ganska nedpressade och jämför man nuvarande marginaler med historiskt snitt så ser man att det förmodligen borde gå upp nästa år.




VarulagerEn ganska kraftig ökning av varulaget som inte ser så bra ut. Tidigare brukade jag kommentera att varulager på 10 % var historiskt bra nivå men 12,2 % känns som att det är kan vara klokt att extrabevaka till nästa kvartalsrapport. H&M anger flera orsaker till ökningen av varulager:
-Expansionen och högre inköpskostnader
-Lägre försäljningen under kvartalet.


Nya butiker & Försäljningstillväxt – LänderH&M största fokusering är på de stora länderna som USA, Storbritannien, Kina, Frankrike och Tyskland när det gäller flesta antal nya butiker. Samtidigt öppnar H&M nästan i samtliga länder fast i mindre utsträckning. För Q3 så är det USA och franchiseländer har varit fokus.

För helår så är det Kina, Storbritannien och USA som har varit viktigaste tillväxtländerna.

När man kollar på Försäljningstillväxten för Q3 och helår så förstår man varför H&M satsar på USA och Storbritannien med en försäljningstillväxt på 20-22%. Medan är det de nya länderna som har de största tillväxtsiffrorna.


Grekland 46 % försäljningstillväxt!Självklart kan man undra hur Grekland kan ha en försäljningstillväxt på 46 % i lokala valutor (41 % efter valutaförändringarna) Tillväxten genom nya butiker i år är bara 13 %. Den enda förklaring som jag ser det är att H&M säljer ”bättre” vid sämre tider och Grekland borde vara den självklara jämförelsen.

USA 22 % försäljningstillväxt!På liknande sätt ser vi att H&M har bra försäljningstillväxt i USA som också har haft det dåligt ekonomiskt. Tyvärr så är det vara 4% kvar av 22 % pga valutaförändringarna. Tillväxten genom nya butiker är bara 5 %. Hur som helst, ännu en gång ser man styrkan i H&Ms affärsidé vid sämre tider när tex: huvudkonkurrenter som GAP måste minska antalet butiker i USA med 21 % kan H&M fortsätta att växa!

En längre Intervju med Karl-Johan hos Bloomberg om bomullspris, transportkostnaderna, internet försäljningen för USA marknaden osv.

8 kommentarer:

  1. Fantastiskt inlägg som vanligt. Ser fram emot nästa!! Keep the good work up! :)

    /Jonas

    SvaraRadera
  2. Mycket bra skirvet! Alltid en fröjd att läsa!
    Q4 blir intressant!

    Mvh, Ad

    SvaraRadera
  3. Instämmer med tidigare inlägg! Mycket bra.

    Ser fram emot fortsättningen,
    // Kalle

    SvaraRadera
  4. Instämmer med föregående, mycket bra som vanligt!

    Fick upp en varning i chrome att du länkar eller hämtar data från www.dividendgrowthinvestor.com som enligt google innehåller skadlig kod.

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset! Nu är blogg-länken borttagen.

    Mvh
    4020

    SvaraRadera
  6. Hur ser du på HMs utdelningskapacitet framöver? Tittar man på Börsdatas siffror känns det som om de skulle få svårt att höja, eller ens behålla årets utdelning givet historisk utdelningsandel och rullande årsvinst. Såvida inte Q4 kommer inte extrem-starkt.

    SvaraRadera
  7. Anonym
    Svårt att behålla årets utdelning?

    Det är ingen fara med utdelningen eftersom den rullande VPA är över 9,5 kr och samtidigt tror jag att vinsten för Q4 kommer att öka.

    Men om vinsten inte skulle öka för Q4 så är H&M tvungen dela ut hela vinsten eller lite mer för att inte sänka utdelningen och det tror jag att de kommer att göra.

    Det man inte ska glömma är att H&M har ett enormt stort kassa där de kan tänka sig att dela ut "lite" mer än vinsten/fria kassaflödet.

    Låt oss säga att H&M vill dela ut 10 kr och där vinsten 9 kr i värsta fall. Det betyder att H&M skulle dela ut 1 kr extra och det motsvara 1 655 milj.

    Det är inte mycket tanke på att H&M har ett totalt kassa på ca 25 000 milj.

    Så risken för att utdelningen ska sänkas är mycket liten om man tar hänsyn till H&M starka finanser.

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!