onsdag 29 februari 2012

Årets ekonomibloggare = 4020?

En trevlig nyhet av Åre Kapitalmarknadsdagar som har pågått sedan 2010 och det verkar som om de har börjat utse ”Årets ekonomibloggare” för första gången i år.

Det är totalt sex bloggare som är nominerade till priset Årets bloggare och dessa är:

-Cornucopia
-Ekonomistas
-Finansmamman
-Sloped Curve
-The Insider
Och slutligen 4020

Det är en imponerande samling av bloggare (fast det hade varit roligare om fler värde- och utdelningsbloggare hade varit med på listan) där de flesta är mer allmänt inriktade på nationalekonomi/politik och det är en del forskare och professorer. Till och med om vinstchansen för min del är liten så är ändå jätteroligt att vara med bland de nominerade. Samtidigt är det viktigaste också att värdeinvestering, utdelningar och långsiktighet inom aktier uppmärksammans.

28 kommentarer:

  1. Gratulerar till nomineringen! Håller tummarna för att du tar hem "pokalen". :)

    SvaraRadera
  2. fianansmamman! come on...och Cornupia mest tyckande i syfte att profitera...hoppas på 4020!

    SvaraRadera
  3. Det borde du ta hem 4020. Helt klart bästa ekonomibloggen i mina ögon. Flera av de andra tycker jag inte alls är bra.

    SvaraRadera
  4. Håller på dig eller The insider

    SvaraRadera
  5. finansmamman haha...
    håller på dig 4020

    SvaraRadera
  6. Grattis, hoppas du tar hem priset!

    SvaraRadera
  7. Hur kunde Cornucopia platsa på den här listan?

    Är det den som skriker högst som blir nominerad?

    / L

    SvaraRadera
  8. Efter att ha kritiskt granskat Insider så tycker jag nog att du är lite bättre. Han är helt klart läsvärd men faller in i en del "klassiska sanningar" som att fokusera på egett kapital när du köper* och har även en viss confirmation bias för sina egna teorier.

    *Ditt "stabilt kassaflöde" är ett väldigt bra exempel på hur Grahams idéer ibland är något föråldrade och att företag med bra kassaflöde i dagsläget kan vara en säkrare investering än stort eget kapital.

    Ett exempel jag själv har god kännedom om är Sandvik som har en hel del tillgångar i form av maskiner som aldrig någonsin kan säljas till bokfört värde. De är helt enkelt mer värda för Sandvik än för en potentiell köpare. Samtidigt handlas aktien med mycket låg direktavkastning eftersom värderare prioriterar det höga egna kapitalet.

    SvaraRadera
  9. Stort grattis och tack för en bra blogg!
    Stay defensive!

    SvaraRadera
  10. Alla
    TACKAR..fast jag ändå "försiktig optimist" eller ska man säga snarare realist där jag kommer förmodligen i bästa fall 2:a eller 3:e plats i listan.

    En annan fördel är kan vara att jag slipper tänka på hur jag ska ta mig til Åre :)..

    SvaraRadera
  11. Anonym om Finansmamman
    Jag skulle ändå välja ge en stor cred för finansmamman. Tänkt att det är stark bedrift att kunna driva en blogg under en så lång tid som hon har gjort. Det är mer än 5 år hon har skrivet och det är mycket längre de flesta i listan.

    Själv har jag skrivet bara lite mer än 3 år och haft många tankar om sluta bloggar pga att det tar så mycket tid. Sen lägger jag förmodligen lite mer tid på för varje inlägg. Men under den tiden har jag sett många bra bloggar komma/sluta eftersom de flesta inte inser att det är en tidskrävande hobby när de startar blogg :)

    SvaraRadera
  12. Järnvargen
    Tack :)... Håller med att "kassaflöde och fritt kassaflöde metoden" är mycket effektivare och kommer generera mer avkastning/utdelningar på sikt. Det är också därför Warren Buffett valt att gå vidare ifrån Grahams bokvärde.

    Däremot det jag gillar med Grahams är hans syn på "margin of Safety" och där lägre risk = högre avkastning. Til och med om han själv var en "akademiker/proffessor" inom finans så tänka han ändå relativ logisk och använde rätt så enkla metoder (fast han var mycket intelligent) vilket är inte så vanligt bland akademiker.

    Sandvik anses vara en mycket fin bolag med bra historik men personligen tycker jag att bolaget är rätt så cyklisk och haft tufft under 2008/2009. Utdelnignstillväxten är inte heller så imponerande. En tillväxt på ca 5-6 % och vinsttillväxt på 5 % senaste 10 åren.

    SvaraRadera
  13. Ja grattis från mig med! Oavsett om du vinner eller inte så förtjänar din blog att belönas.

    SvaraRadera
  14. Finansmamman är en mycket bra blogg, enligt mig. Men så som 'värdeläsning' kring privatekonomi är den 4020 som ska ta hem titeln. Håller tummarna. :)

    SvaraRadera
  15. Lundaluppen borde dessutom varit nominerad. :)

    SvaraRadera
  16. Du är överlägset bäst! Keep up the good work.

    SvaraRadera
  17. Grattis till nomineringen 4020! Det förtjänar du med allt jobb som lagts ner och kvaliteten på bloggen!

    Håller tummarna för dig och hoppas fler upptäcker värdeinvesteringar tack vare detta!

    SvaraRadera
  18. Hej 4020

    STORT tillyke med nomineringen - jeg vil krydse fingre for dig, et dansk udtryk der betyder: Jeg håber at du må vinde - det har du fortjent.
    Mvh Ole

    SvaraRadera
  19. Grattis till nomineringen! Hoppas att du tar hem vinst! Jag besöker din blogg och Börsdata varjedag. Jag lär mig mycket genom att läsa dina artiklar. Oftas klistrar jag dina artiklar till Word och skriver ut dem för att läsa noggrant. "Att läsa " är kanske inte ett korrekt uttryck, egentligen studerar jag dem! Det gjorde jag exakt samma med Lundaluppens och Graham /Finanstankars fina artiklarna också. Du är så kunnig och bidrar till korrekt investering oerhört stor. Tack så mycket en gäng till!

    chliu

    SvaraRadera
  20. Per Penning
    Personligen tror jag också att du platsar in nomineringen fast mer inom privat ekonomi :)

    SvaraRadera
  21. Ole
    Tack :)



    Chliu
    Roligt att höra att inläggen kommer till nytta.

    mvh
    4020

    SvaraRadera
  22. Du sopar banan, iallafall jämfört med Cornucopia & Finansmamman, de andra känner jag inte till.

    mvh groda på BS.

    SvaraRadera
  23. Kul att du uppmärksammas, det är du värd för ditt arbete !

    Mvh
    Bric

    SvaraRadera
  24. Du är en värdig vinnare! Håller tummarna! :-)

    SvaraRadera
  25. Grattis till nomineringen! Du har min röst!
    Fortsätt i samma stil med dina välskrivna och utbildande inlägg, med samma höga kvalitet, så blir blogg-Sverige lite klokare på värdeinvesteringar!
    Mvh

    SvaraRadera
  26. Grattis även från mig!!!
    Hoppas du tar hem vinsten....om du nu verkligen vill vinna detta jippo??
    Tänk efter före...vad blir konsekvenserna??

    Många bloggare som slutar gör det nog pga att de inte når sina mål.
    Det gäller att själv inse varför man bloggar.
    Jag hoppas du fortsätter. Lägg ner mindre tid om du känner dig sliten, eller ta en paus på några veckor...
    Du har inspirerat många och delat med dig av kunskap och erfarenheter. Bra gjort!!!

    Mina egen blogg är mest tänkt för eget bruk, där jag försöker analysera olika investeringsbegrepp mer i grunden. Att tillämpa egna idéer som dessutom bevisar sig vara framgångsrika är belöning nog för bloggande. Kanske blir de underlag för ett bokmanus om några år då jag nått mina mål, och därmed bevisat att mina idéer håller.

    Vad är dina mål med investeringar och bloggar??

    Lycka till!!
    Besser

    SvaraRadera
  27. Besser
    Du har rätt och det är ocskå därför jag har lite svårt att skriva fler än 1-2 inlägg/vecka. Annars är risken stor att det blir dålig kvalite.

    Bokmanus - det låter intressant. För min del så handlar det mycket om att försöka "lära" mer och mer om företagsanalyser och värderingar. Jag hoppas att jag kan fortsätta skriva där både kvalitén och svårigheten ökar med tiden. Annars är risken stor att det inte kommer kännas utmanande/roligt.

    SvaraRadera
  28. ALLA
    Återigen - STOR tack till!

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!