söndag 15 april 2012

Skåne Möllan - Den verkliga avkastningen?

Vad skulle du göra om du hade hittat ett riktigt bra hus till salu? Skulle du ringa till alla du känner för att tipsa om det unika objektet t.o.m om de skulle kunna konkurrera med dig i den slutliga budgivningen? Och vad skulle du göra om du kände pressen att höja budet för att inte riskera att förlora huset?

Tyvärr så blir det lite så när man skriver om Skåne-Möllan när man inte själv äger några aktier och ännu värre när man har en köporder som har legat några månader utan något avslut. Med andra ord äger jag inga aktier i Skåne-Möllan men vill gärna köpa om aktiekursen går under 300-350 (vilket betyder att jag inte kommer äga något den närmaste tiden eller kanske aldrig) Och jag gör inte saken lättare när jag skriver om bolaget här i bloggen.

Den första gången jag träffade på Skåne-Möllan var i samband med utdelningseliten (som jag ska uppdatera ganska snart) där bolaget hade lyckats öka sin utdelning de senaste 12 åren och det är bara några få bolag som har lyckats med det. Senaste tiden har det skrivits en del om Skåne-Möllan av olika bloggare, Gustav, Smålänningen och aktieinkomster samt i olika forum vilket har gjort att aktien har gått upp över 400. Om det inte kommer något negativt från bolaget eller dålig börsstämning så tror jag inte att vi kommer se någon nedgång i aktien. Man får inte glömma att det sker högst 1-2 affärer per vecka eller så händer det ingenting under flera veckor. Då pratar vi om riktigt små volymer. Mycket dålig likviditet i kombination med att ingen vill sälja (om inte försäljningen sker långt över marknadskurs). Då räcker det med en enda liten order eller fel knapptryck för att få upp aktien mellan 15-20 %.

Man skulle kunna sammanfatta Skåne-Möllan som tråkig, stabil och lönsam. Bra lönsamhet och avkastning. Utdelningen har växt lite mer än vinsten tack vare lägre utdelningsandel under 2000/2001. Ingen goodwill och inga räntebärande skulder, bra kassa och inget överdrivet högt Capex-% om man räknar bort de senaste investeringarna för högre tillverkningskapacitet.


Det som jag gillar är inte bara den stabila/låga tillväxten och den låga skuldsättningen utan också bolagets kvalitativa egenskaper som inte går att upptäcka genom nyckeltal eller diagram. Jag vet inte hur jag ska förklara men det är någonting helt annorlunda med Skåne-Möllan om man jämför med ett vanligt börsbolag. Tex:

1- Bolaget anstränger sig knappast för att locka nya aktieägare eller så kallande IR-relationer. De mindre bolagen är duktiga på att synas ute på föreläsningar och liknande PR-grejer för att få ett allmänt intresse kring aktien. Börsbolagen försöker aktivt få fram intervjuer, analyser och artiklar osv. Men när det gäller Skåne-Möllan så gör bolaget i princip ingenting. Bolaget har inget behov av nytt kapital och därför inte heller ha någon IR-chef eller någon liknande aktivitet. Varför lägga ner en massa pengar och energi när de istället kan fokusera på sin kärnverksamhet? Sen har bolaget heller inte har någon kompensation som är kopplad till aktiekurs vilket gör att aktiekursen är inte deras högsta intresse. Annars hade de säkert ansträngt sig med en hel del splitar och liknande åtgärder för att få upp likviditeten i aktiehandeln.

2- Man skulle nästan kalla Skåne-Möllan ett riktigt familjeföretag som grundades av bl.a. Anders Persson 1971 som idag är en de stora ägarna och som sitter i styrelsen. Hans son har tagit över som VD i bolaget. Det gör att deras största intresse är detsamma som aktieägarnas. Grabben har troligtvis en de lägsta lönerna som VD för ett börsnoterat bolag.

3-Det måste vara en av de enklaste/kortaste årsredovisningarna som jag har sett. Bilder på personalen tar mer utrymme än diagram och tabeller.

4- En annan kul grej är att bolaget har exakt 1 miljon utestående aktier och antalet aktier har inte förändrats de senaste 10 åren. Det gör att det är enkelt att räkna på nyckeltal.

5- Investeringar och skuldsättning brukar säga ganska mycket om hur bolagets ledning tänker. Om man kollar på Skåne-Möllan senaste storinvestering så har den gjorts i två omgångar under 2009/2010 enligt kassaflödesanalysen. Det som är intressant är att bolaget hade inga räntebärande skulder och dessutom en kassa på ca 37 Mkr under 2009. Investeringen var totalt på ca 50 Mkr. Med andra ord, ledningen skulle väldigt enkelt kunna låna resten. Men de använder sig bara av operativt kassaflöde för att finansiera hela investeringen under två år vilket gör att bolaget inte lånar ett öre under tiden samt klarar av att finansiera utdelningarna med hjälp av kassan.


Den verkliga avkastningen? 1,3 % under 6 år!
Ni som undrar varför jag inte betalar 400 kr eller mer för Skåne-Möllan så kan jag säga att det är exakt samma problem som att köpa H&M 240-260 kr. Jag kommer troligtvis få en medioker avkastning oavsett hur bra bolaget är och då är jag också mer beroende av att Skåne-Möllan verkligen lyckas växa. Det man inte ska glömma är att Skåne-Möllan värderades lågt under 2001/2002 vilket skapade en bra avkastning fram till idag. Sen är jag inte är lika säker på exakt hur tillväxten ska komma. Historisk har tillväxten har varierat beroende på vilken period man kollar på.

Här tänkte jag lägga ett utmärkt diagram över varför man inte ska betala när det redan är uppenbart att det är ett utmärkt bolag för många. Visst har Skåne-Möllan haft bra avkastning för ett så pass stabilt/tråkigt bolag men det många glömmer är att bolaget var redan lågvärderat under/ före/efter IT-kraschen som alla andra stabila bolag som inte tillhörde den nya tekniken.
Jag tycker att diagrammet säger allt. Om du köper för rättvist/högt pris så riskerar du få en medioker avkastning. Hur roligt är det att vänta på att få 1,3 % avkastning under 6 år om du hade köpt den runt 400 kr. Visst kan det tyckas att jag överdriver nu genom att ta lägsta/högsta punkten men sanningen är det priset/värderingen påverkar mycket mer än man tror. Lägger man utdelningarna under tiden så blir det: 24 % i jämförelse med 4 %. (eftersom direktavkastningen var ca 5-6 % under 2000/2001 och 2,5-3 % under 2006)

Tidigare hade jag säker betalat det bästa marknadspriset bara för att få några aktier men idag så har jag lärt mig av mina tidigare misstag och jag tror inte man kan slå index eller få en bra avkastning om man ska hålla på att betala vilket pris som helst till och med om det handlar om kvalitetsbolag.

Lösning?
Som jag ser det så är det ännu mer intressant att identifiera/bevaka bolag som Skåne-Möllan och samtidigt samla på en stor kassa som kan användas aggressivt när det är verkligen är dags. Tråkigt? -Javisst! Men det är lönsamt. Tänkt också på att du ska investera och det handlar inte om att ha roligt.

Tyvärr så pratas det lite för mycket om utdelningar, utdelningstider, återinvestering (där måste jag erkänna att jag var också inblandad i det i början) fast fokus borde istället ligga på att få den bästa dealen oavsett när dina utdelningar trillar in på kontot. Lika så borde man kolla mer på lönsamhet, fritt kassaflöde och Capex än bara stirra sig blind på direktavkastningen.

Köp när det riktigt** billigt och annars gör ingenting förutom att läsa årsredovisningar och analysera bolag.

** Med riktigt billigt menar jag med en ordentlig nedgång på mellan 25-50% och inte när börsen börjar gå ner 3-5% under några dagar. Ord som köpvärt / billigt / lågvärderat har blivit ”vardagsmat” och används tyvärr allt för ofta.

Här ett konkret bevis på varför finansbranschen nästan aldrig kommer att kunna slå index när de inte ens tar hänsyn till vilket pris man betalar. Senaste analysen av H&M och varför den alltid är köpvärd på lång sikt?

Oavsett om det är handlar om H&M eller Skåne-Möllan så handlar det om priset du betalar. Det finns ingenting som säger en aktie alltid är köpvärd på lång sikt. För att illustrera vad jag menar så har jag tagit ännu ett diagram på 5 och 13 års historisk avkastning för H&M. Det borde vi kunna kalla för lång sikt?

32 kommentarer:

  1. Mycket bra inlägg som vanligt! HM diagramet illustrerar på ett utmärkt sätt varför man ska sprida sina inköp för att sänka risken.

    SvaraRadera
  2. Mycket spännande och intressant att läsa alla dina inlägg. Det finns alltid något man fäster extra stor vikt vid och som man lär sig. Jag vill särskilt lyfta fram det du skrev på slutet, att "det handlar om priset du betalar". Det har tagit mig drygt två år att förstå vad Graham och vad du menar med det här uttalandet. Innebörden. Mycket tack vare de här bloggen! Jag gillar särskilt att du har ett referensbolag, HM, som du utgår ifrån och vid analyser också gör en relativ jämförelse. Bra!

    När jag läser och skriver på forum får jag känslan av att det är många spekulerare/investerare som tittar på ett par nyckeltal och känner efter om börskursen känns rimlig etc. etc. Men du gör en liknande analys som jag, går in på djupet och kritiskt granskar bolagen ur ett investerarvänligt perspektiv. Jag gillar det!

    Cheers! MrMole @ Börssnack!

    SvaraRadera
  3. Väl talat! Det svåra brukar dock vara att våga köpa när det väl blir en börskrasch - då har man en tendens att bli girig och vänta lite för länge. Min taktik vid nästa börskrasch är att använda TA trots att jag är värdeinvesterare och försöka köpa när det ser "stabilt" ut i diagrammet - återstår att se hur det går!

    SvaraRadera
  4. Tack återigen för ett bra inlägg. Det är den svåraste konsten, att ligga likvid och bara vänta. Hör lite Peter Lynch, som pratade om att om man under ett år missar de få dagar när en viss aktie går upp mycket (2-5%) så missar man stora delar av ett års totala uppgång. Dock är det ju ett argument för att behålla aktier, som i sin tur är köpta "billigt".

    SvaraRadera
  5. Som vanligt: Världsklass på inlägget.

    En reflektion i ämnet: du nämner att du köper vid 300-350. Hur stor är din "Margin of Safety" vid denna nivå: 20%, 25%, 30% Mer?

    "Investing should be dull. It shouldn't be exciting. Investing should be more like watching paint dry or watching grass grow. If you want excitement, take $800 and go to Las Vegas."'

    Professor Paul Samuelson, a Nobel laureate in economics.

    SvaraRadera
  6. Glömmer du inte utdelningen i dina avkastningssiffror? Vad jag kan se är diagrammet bara slutkursen för H&M.

    SvaraRadera
  7. Som Aktiestinssen brukar säga,jag gillar att köpa billigt,allra bäst när man kan köpa en krona för femtio öre.

    SvaraRadera
  8. 4020
    Välkommen till värdeinvesterarnas grå vardag.

    Har du funderat på hur du ska kunna låta bli och investera om vi får en lång period med överpriser på aktier med våra mått mätt?

    kalle56

    SvaraRadera
  9. Lästips för utdelningsinvesterare:

    http://www.ritholtz.com/blog/2012/04/dividend-paying-stocks-meet-rule-7/

    SvaraRadera
  10. Intressant läsning som vanligt!

    Har själv köpt Skånemöllan i omgångar, först rejält under 400 kr men sedan också rejält över (vilket jag ångrar i nu efterhand då det sänkte min avkastning).

    Det är precis som du säger - ett fantastiskt bolag kan vara en usel investering om priset är för högt.

    Angående Skåne-Möllans tillväxt så hoppas jag att den tar fart på grund av nya kvarnen, men på grund av deras knapphändiga redovisning är det väldigt svårt att säga hur mycket.

    SvaraRadera
  11. Anonym
    Helt klart! Jag tycker också att spridning av inköpen under nedgångar (jag hoppas att du menar under nedgångar) har sina fördelar om man inte vet hur länge nedgången kan fortsätta. Man lyckas köpa lite i fall om nedgången blir kortvarig och samtidigt ändå ha mer kapital om det blir ännu billigare.




    MrMole
    Två år, det låter bra! För mig tog det nästan 10 år innan jag upptäckte värdeinvesteringar och Grahams Margin of Safety :) Fast undertiden gjorde jag något annat än investeringar som många andra nybörjare!

    SvaraRadera
  12. Erik
    Personligen så har jag inte varit lika entusiatisk över TA och jag tycker att den påverkar negativ när jag vill köpa billigt. (men självklart beror på exakt vilken TA-metod vi prata om)

    Men..men det viktigaste är du hittar din egen strategi som passar dig och där du känner dig trygg. Annars är det inte lika lätt att följa en strategi som man inte har förtroende för när det blir tufft.

    Sen när det gäller att våga börja köpa istället vänta så brukar jag säga som tidigare att man kan börja köpa mindre i början och samtidigt kunna köpa om nedgången fortsätter.

    SvaraRadera
  13. Mattias
    Jag håller med. Det är en av Peter Lynchs bästa råd ("försök inte försutse marknadsrörelserna")Samtidigt är det en fördel att ha en större andelen av portföljen i aktier eftersom då är man inte lika oroligt vid uppgångar. Jag kan tänka mig att det känns inte lika roligt att vara helt likvid när man ser dag och efter dag att börsen fortsätter upp. Risken är då stor att man köper i ren panik bara för att inte missa uppgången.

    Jag brukar rekommenderar att man har ett stark kassa när det behövs men jag hoppas att det inte ska tolkas som att man ska hålla på sälja större av portföljen bara för att börsen har gått upp kraftigt eller man tror att det kommer en nedgång.

    SvaraRadera
  14. Läste alldeles nyligen ut Jim Rogers bok "Investment Biker" och han påpekar många gånger hur gärna han köper billigt. Han handlar gärna på börser som ingen vet existerar och han handlar aldrig när det står om hur mycket börsen har gått upp på förstasidorna i tidningarna. Kan varmt rekommendera boken då den tar upp just det du säger fast med hans egna ord. Han påpekar även att det svåraste för en investerare är att just göra ingeting för att kunna satsa när det är läge!

    Bra inlägg som vanligt!

    SvaraRadera
  15. Lars
    Om vi skulle anta att Skåne-Möllan växer mellan 5-7 % årligen så tror jag att en värdering på 340-360 borde var ganska ok värdering.

    Och Margin Of Safety på ca 20-30 % omkring 280-300 kr.

    Det man ska komma ihåg är att bolaget har en del Underhållscapex kostnader på ca 20-40% och vilket borde tas hänsyn till. Det är också därför bolaget inte kan ha ett högre utdelningsandel.

    Men det största problemet med Skåne-Möllan är att det går inte ens köpa bolaget vid 360 kr när det inte finns säljare och den mycket dåliga likviditeten påverkar ännu mer.

    SvaraRadera
  16. David
    Jag har inte tagit med Utdelningen för den här gången.

    Men det som är intressant är att direktavkastning var ca 0,3-0,5 % under 200 och då hade inte ens den höga utdelningstillväxten hjälp så mycket :)

    Jag ska försöka göra ett nytt diagram där jag tar hänsyn till utdelningarna & återinvestering och få se vad jag får för slutsats!

    SvaraRadera
  17. Anonym - Aktiestinsen
    Nu tänkte jag på när aktiestinsen köpte Kungsledens akiter när den var riktigt lågvärderat. Så där 8-9 år senare var utdelningen lika högt eller högre som aktiekursen som han köpte för :)

    Jag har för mig att sa någonting om att "IT-killarna måste ha någonstans att bo"!

    SvaraRadera
  18. Anonym
    Bra Artikel!

    P&G has raised its dividend at least 4 times since the highs in 2007 and the stock price is down 10%. You have to ask yourself “Do I feel lucky?”

    SvaraRadera
  19. Kalle56
    Väldigt Ofta! Det är också därför jag vill INTE sälja aktierna om jag t.o.m. tror att börsen är lite övervärderat och misstänker att vi kan få en nedgång.

    Då kommer jag ta en risk att missa en eventuell uppgång tills jag väntar på nedgångar vilket i sin tur leder till att jag riskerar förloara utdelningarna också.

    Därför är jag nöjd med en "mellan väg" där jag försöker ha ett större kassa genom utdelningar eller sparande och där jag köper vid kraftiga nedgångar.

    Det underlättar också att man kan vänta under en längre tid när man vet att man får sina utdelningar medan man väntar :)

    SvaraRadera
  20. Gustav
    Det är nog en av Skåne-Möllans nackdel när de inte har en mer detaljerad info kring försäljningen för olika produkter/kategorier.

    SvaraRadera
  21. Joel
    Jim Roger - skön kille :)

    http://www.youtube.com/watch?v=2Aw9TsfFuDQ&feature=relmfu

    SvaraRadera
  22. Du har ju tidigare nämnt Ratos som en bra aktie. Skulle du säga att den är billig nu?

    Jag tycker att du har mycket sunda värderingar kring investeringar. Jag lär mig nya saker hela tiden. Vet du förresten om det finns någon bra utbildning för någon som vill förvalta en större förmögenhet för kommande generationer samtidigt som den skall ge en avkastning på minst 5% netto?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att säga! Om jag ska vara ärligt så har jag tappat intresset för investmentbolag pga att det är betydligt svårare att analysera när man måste kolla på deras innehav vilket är tidskrävande. Det är därför jag har slutat följa Ratos och de övriga investmentbolagen.

      Sen när det gäller Ratos så visar de en tydligt svaghetstecken när de väljer att sälja Anticimex för kunna finansiera utdelningar och framtida förvärv. Till och med om de gör ett bra vinst på affären så kostar det ändå att dela ut så mycket när Ratos inte har en tydligt kassaflöde för utdelningarna.


      Utbildning?
      Det finns inget sånt. Glöm allt akademisk tjafs och lyssna inte på "nissar" med kostymer som är oftast säljare än duktiga investerare. Om någon skulle erbjuda dig det du frågar efter så skulle jag vara mycket tveksamt/kritisk till sådan utbildning :)

      Som jag ser det så handlar det om 2 delar:

      1-Strategier inom värdeinvesteringar - läsa så mycket du kan om Warren Buffett, Peter Lynch, Banjamin Graham och Philp A Fisher.

      2-Lär dig grundläggande teorierna kring bolagsvärderingar och nyckeltal samt hur du ska läsa årsredovisningar, tolka resultat- och balansräkning och kassaflödesanalyser.

      Du kan alltid börja här:
      (filmerna läst ner är bra början :)

      http://40procent20ar.blogspot.com/2011/12/basta-investeringstips.html

      Radera
  23. Konstant hög klass på dina bloggar!!

    Mina funderingar blir NÄR skall man köpa??
    Vi vet vilka bolag vi skall köpa och vi vet till vilken kurs, men när når vi den kursen?
    Den enklaste vägen är det som jag har gjort och gör nu, dvs köpa regelbundet när börsen som helhet är lågt värderad.
    Men någon gång måste man sluta och och i stället börja bygga upp likviditet. Vilka faktorer spelar in och hur tar man beslutet??
    Skall försöka analysera frågan i en senare blogg.
    När man ser ditt H&M diagram så är det ganska tydligt under vilka tider man borde ha varit aktiv och när man borde ha varit passiv. Vilka triggers var då avgörande?
    Det går att lära sig något även genom att se i backspegeln....!!
    Besser

    SvaraRadera
  24. När du bygger upp din kassa, placerar du då pengarna i räntefonder och dylikt eller snackar vi om ett fasträntekonto eller låter du bara pengarna ligga i depån?

    SvaraRadera
  25. besser
    Bra frågor fast svårt att ge en enkel svår på :)

    Det finns aldrig några garantier att aktiekursen kommer att gå ner till de nivåerna man vill ha. De vanligaste är att det inte kommer någon börsnedgång eller att bolagets vinster ökar kraftigt.

    Personligen har jag alltid upplevt att kassan har tagit slut för snabbt och därför är jag nu villig att köpa vid olika nivåer på det sättet kan jag vara säkert att jag kan få fler aktier vid fortsatt nedgång. Men kassan kommer tyvärr att ta slut för eller senare om nedgången håller i sig :( fast har man köpt billigt så borde man ända vara nöjd :)

    SvaraRadera
  26. Joacim
    Det ligger oftast i depån. Men jag kan tänka mig att placera kassan tillfälligt så man kan få någonting för (så länge jag kan få tillgång till pengarna snabbt om det behövs)

    SvaraRadera
  27. 40/20! Mycket läsvärt inlägg - som vanligt! Anders

    SvaraRadera
  28. Hej 4020.

    Mitt stora problem när det gäller att försöka köpa billigt i företag som växer är att även deras rimliga värdering växer år för år... för att ta hm som exempel. Det är tveksamt om den är köpvärd för 230-240 kr. Men om tre år när vpa är 30-40 högre än vad den ör idag så kommer hm för 230 att vara ett fynd? Så då är frågan vad man gör med pengarna medan man väntar på att kunna köpa på dagens kurs i framtiden? Man måste ju försöka hitta en investering som slår hms direktavkastning för att kunna motivera att inte köpa idag? Eller?

    / mats

    SvaraRadera
  29. Mats
    När nuvarande PVA växer med 30-40% om tre år så kommer P/E vara ca 18. (räknat med att vpa ligger på 13,4 kr från nuvarande 9,63) Med andra ord det är inte direkt fynd om till och med H&M lyckas växa med 10-13% årligen.

    Jag rekommenderar att du läser en inlägg om varför man inte ska betala för högt pris för H&M:

    http://40procent20ar.blogspot.com/2012/03/pris-och-vardering-teori-och-verklighet.html

    SvaraRadera
  30. Kolla om det finns några missar i dit räknanden
    H&M har gjort splitar
    Vilket du inte tagit upp alls
    Så jag tror faktiskt ditt räkne exempel på just detta bolage är fel.

    I andra fall tycker jag det är intressant att läsa vad Ni skriver
    Lycka till

    SvaraRadera
  31. Anonym
    Jag kan förstå att det ser "fel" ut när vi pratar om H&M men beräkningarna är helt rätt.

    Om någon borde känna till den historiska datan för H&M så borde vara jag :) Split och liknande förändringar har redan tagits hänsyn till i aktiekursen.

    Läs mitt senaste inlägg om H&M:s avkastning!

    mvh
    4020

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!