lördag 19 maj 2012

Gästinlägg - Hemsidor som investering!

Hej alla aktie- och investeringsintresserade personer! Ni kanske känner igen mitt alias här bland kommentarerna hos er ekonomibloggare? Magnus från Dollarkursen.com... .
.
Jag gör här mitt första gästinlägg på en blogg, och jag är väldigt ärad att få blogga hos min favorit sedan länge: (sedan starten av mitt investeringsintresse egentligen) 40%20år!

Anledningen till att jag skriver detta inlägg är för att lufta och lyfta ämnet om alternativa investeringar. Och ämnet jag har valt är hemsidor. Då jag själv har ”nördat” aktier och aktieutdelningsinvesteringar några år så har jag valt att jämföra dessa två investeringar.
Hur dom skiljer sig åt, hur man går tillväga och för- och nackdelar.

Allt började egentligen med
Flygtid.se. Det är en hemsida där man kan kolla upp avståndet och en ungefärlig flygtid till sitt resmål. Hemsidan ser i princip likadan ut idag som dagen den startade. Man tjänar inga pengar på en hemsida som är snygg utan innehåll – snarare tvärtom!

Ambitionen med den hemsidan var från början ingenting egentligen. Jag var nyfiken på hur man skapar hemsidor och lägger ut dom på nätet. Och någon SEO (sökmotoroptimering) hade jag inte hört talas om vid det tillfället. Tjäna pengar på hemsidan var inte heller något jag hade någon kunskap om. Idag ligger denna hemsida nummer ett på Google på sina relevanta sökord samt tjänar in sina småslantar för att jag överhuvudtaget aldrig behöver fundera över om jag verkligen skall betala och förnya webbhotellet samt domännamnet.

När jag något år efter lanseringen av Flygtid.se kom in på aktier och aktieutdelningar så upptäckte jag hur otroligt mycket information det finns om aktiehandel gratis på nätet. Jag startade först ett VP-konto hos Swedbank. Köpte obligationer och aktier för småpengar – just för att förstå hur man egentligen går tillväga.

När jag sedan fått lite kött på benen och började förstå vad som innebär när man äger en aktie och är delägare i det bolaget så började jag läsa på om aktieutdelningar. Snabbt insåg jag att jag ville köpa aktier utomlands och då främst amerikanska bolag som ofta delar ut 4 gånger per år. Jag startade då att Avanzakonto och fick tillgång till många fler marknader mycket lättare. Intresset för att försöka få aktieutdelningar varje månad blev en morot till investeringar och jag skapade även min egna unika
aktieutdelningskalender och en informationssajt om aktieutdelningar.

Yada-yada-yada.... intresset gick vidare till andra investeringar. Läste en hel del om fastigheter, men då behövde man ofta ett stort startkapital och ett stor startkapital kräver ofta ett banklån. Och den vägen är jag inte mogen för ännu; låna till investeringar. (Tips! Här är ett bra
filmklipp som jämför fastigheter och aktier!)

Jag började hitta hemsidor till salu, och började förstå hur en hemsida tjänar sina pengar. Oftast, och enklast, så tjänar hemsidor sina pengar via Google Adsense och affiliatelänkar.
Man kan alltså köpa hemsidor som redan tjänar pengar.

Saken med hemsidor dock är att risken är betydligt högre än aktier. Om man som jag söker efter relativt passiva hemsidor som sköter sig själv utan ständiga uppdateringar så är man i princip helt beroende av att Google rankar ens hemsida högt i sökresultatet. Bara det är en helt vetenskap, men det som verkar fungera är att man skapar eller äger hemsidor som är bra för besökaren. Sidan ska inte luras, inte vara överdrivet fylld med reklam och innehålla relativt och unikt intressant innehåll.
Google strävar hela tiden att belöna sådana sidor!

.
Jag hittade vid ett tillfälle en hemsida jag var intresserad av. Den var inte till salu. Men jag kontaktade ägaren vid flera tillfällen och jag fick till slut hemsidan för 50.000 kr + moms.
Hemsidans intäktshistorik visade att den tjänade ca 1500 – 2000kr i månaden. Otroligt fin avkastning om man jämför med tex aktier. Men det är just det, avkastningen är så hög för att även risken är det.

Men för att göra ett litet räkneexempel på denna hemsida och H&M-aktien som jag också gillar skarpt så räknar vi så här:

Hemsidans potential är alltså att den kan tjäna ca: 20.000 kr på ett år. (Investerat 50.000 kr)
För att få ut 20.000 kr på en H&M-aktie på ett år så behöver vi investera:

Utdelning per aktie 2012: 9,50 kr.
Vi behöver alltså 2105 st aktier för att få ungefär 20.000 kr avkastning på ett år.
Priset på aktien när detta inlägg skrivs är ca 220kr.
220 x 2105 = 463 100 kr!

Då kanske man kan ta risken med hemsidan...

Detta var som sagt bara ett exempel, men jag hoppas jag har fått fram bilden av andra alternativa investeringar! Hemsidor kan ge bra avkastning, men risken är hög. Tricket som verkar fungera är att köpa redan etablerade hemsidor som har några år på nacken.

Det som tyvärr inte finns på nätet är en stor säker samlingsplats för hemsidor till salu. Det ligger i nuläget utspritt över hela internet där man kan köpa och sälja hemsidor.
Jag själv brukar kika på
Blocket.se (Affärsöverlåtelser – Domäner och sajter), WN.se (Webmaster Network) samt Missdomain.se.

________________________

.
Magnus Hansén heter jag och driver företaget
Årsunda Webbinvest. Jag äger idag 18st hemsidor som tillsammans har över 100.000 unika besökare i månaden. Ambitionen är att köpa och skapa hemsidor som tillför ett värde för besökaren samt är hyfsat passiv för att slippa lägga ner mer tid än mitt ”riktiga” heltidsyrke.

12 kommentarer:

  1. Hoppas du inte sålde dej alltför billigt med denna reklam 4020.

    SvaraRadera
  2. Anonym
    Till och med om det kan upplevas som reklam så har jag varken krävt eller tagit betalt för detta.

    Jag tyckte att det kan upplevas som ett intressant inlägg för alternativa investeringar. Sen kan jag säga att det är inte lätt att göra gränsdragning på vad som är reklam och vad som kan vara intressant och informativ inlägg.

    Alla är välkomna att göra gästinlägg om det är tillräckligt intressant!

    SvaraRadera
  3. Det finns en amerikansk sajt som heter Flippa.com. Väldigt stor och med väldigt många annonser. Men vad man har läst och hört så gäller regeln "Ser det för bra ut för att vara sant, så är det precis det" många gånger när hemsidor är till salu. Själv rekommenderar jag att man helst köper svenska sajter i dagens läge innan tekniken och säkerheten har kommit ikapp denna utveckling!

    Det finns ett engelsk forum där användarna bestitter mycket kunskap om köpa och sälja hemsidor: http://experienced-people.net/forums/forum.php

    Denna artikel är väldigt intressant. Men kommentarfältet innehåller nästan mer matnyttig information: http://www.smartpassiveincome.com/how-to-buy-a-website/

    SvaraRadera
  4. Vad som har hänt Dig är precis vad som kan förväntas hända en lite allmänt driftig person som verkar inom sin circle of competence.

    Med det sagt kommer man se mig försöka investera på aktietorget långt innan jag börjar handla med webbsidor.

    Slutsats: Stick to your knitting.

    SvaraRadera
  5. Började den här kontakten med att han försökte köpa börsdata.se? ;-)

    SvaraRadera
  6. Järnvargen: Kan svara för min del att vi har "känt" till varandra några år nu - innan allt detta med hemsidorna. Men det kan hända att jag har försökt köpa Börsdata en gång i tiden ;-)

    SvaraRadera
  7. AnotherValueInvestor
    Det är nog tveksamt för min del också när gäller hemsidor och jag tror inte jag skulle överhuvudtaget kunna konkurrera med SEO och webbutveckling med andra duktiga programmerare. Samtidigt tjänar jag förmodligen mycket mer på att analysera och investera billiga bolag :)

    SvaraRadera
  8. Järnvargen
    Hehhe! Inte direkt :)..fast det har funnit några som har försökt att köpa börsdata tidigare!

    SvaraRadera
  9. Intressant vinkling med hemsidor som alternativ investering.
    Dock är det väl mer av "affärsverksamhet" än en investering.
    Jag säger alltså som första inlägget, har du kunskap och drivkraft kan du tjäna pengar på nästan allt. Men jag tror inte att hemsidor fungerar för alla andra.
    Kan också vara svårt att få likviditet / exit / i verksamheten.
    Lycka till, det blir nog en bra extrainkomst.
    Besser

    SvaraRadera
  10. Vi ser alla klasskillnad: inläggen av 4020 håller jämn, hög och bra nivå som t.o.m. för den avancerade placeraren innehåller guldkorn.
    Hur ska jag uttrycka mig angående Magnus H hos Årsunda Webbinvest? Ja, här är det en bit kvar att vandra för Magnus den saken måste vara helt uppenbar för alla trogna 4020-läsare

    SvaraRadera
  11. Besser
    Det är som du säger det krävs andra kunskaper med hemsidor än aktieinvesteringar.

    Hur som helst så skulle jag personligen säga att aktieinvesteringar är en självklar affärsverksamhet för min del och inget direkt passiv sparande :)




    Daniel
    Jag tycker att det blir lite fel att jämföra detta med mina inlägg när den inte handlar om aktieinvesteringar!

    SvaraRadera
  12. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!