söndag 24 juni 2012

H&M - Ketchupeffekten är på gång!

Glad Midsommar i efterhand och äntligen får vi lite glada nyheter om att H&M börjar få tillbaka lönsamhet och tillväxten enligt sin senaste kvartalsrapport Q2. Fast det var inte helt oväntat precis när H&M fortsätter att växa som de har alltid gjort. Personligen så trodde jag att den positiva effekten inte skulle komma förrän Q3/Q4.

Samtidigt ska man inte glömma att H&Ms senaste vinstökning med 23 % för Q2 är helt naturlig eftersom vinsten föregående år för Q2-2011 hade gått ner med hela 18%. Vi kommer troligen få liknande vinsttillväxt resten av året och fram till början av nästa år. På bilden under kan man se vinsttillväxt för Q1 och Q2 (de senaste staplarna) i jämförelse med föregående år.

Det har hörts många röster som menat att H&M har varit dyrt framför allt på grund av att bolaget knappast har växt de senaste 1-2 åren. Kollar man på den rullande omsättningstillväxten de senaste 2 åren så har den varit ca 6 % och vinststillväxten har varit negativ under samma tid. Den främsta orsaken kan nog vara att vi nu ser en positiv valutaeffekt. I en del extrema fall så har H&M tappat nästan 10 % av försäljningen på negativ valutaeffekt och kollar man på senaste kvartals omsättningstillväxt så kan vi verkligen konstatera att nu är den återigen positiv och omsättningen för Q2 växte med 12 % i lokala valutor medan tillväxten blev 14 % efter omräkningen till SEK.
Jag kommer inte prata så mycket om detaljer eftersom ni har alla siffror i kvartalsrapporten. Däremot så är det intressant med den kraftiga expansionen. H&M fortsätter växa och ärligt talat så har jag inte lägre någon koll på alla de nya länder H&M går in i. Men en sak är säker; H&M växer med 275 nya butiker i år och kommer att fortsätta med det många år till. Samtidigt sker mycket annat förutom nya H&M butiker:

-COS fortsätter att expandera och ska lanseras på sex nya marknader under 2012. Det verkar som om varumärket har bra lönsamhet. Jag tror att både COS och Monki kommer att få bra tillväxt i fortsättningen medan jag är tveksam till Cheap Monday och Weekday. Hur som helst så kommer vi få en ny butikskedja under 2013 & Other Stories . Ska bli spännande att följa den utvecklingen.

-Onlineförsäljningen i USA ska lanseras under hösten och jag tror inte att det kommer att ge någon större effekt i början.

H&Ms försäljning ökar i tex Grekland med 22% utan att det har kommit nya butiker. Ännu en gång kan man säga att H&M indirekt gynnas av dåliga tider. Likaså blir det lättare för H&M att hitta attraktiva lokaler och de kan fortsätta växa genom att de har en finansiella styrka som saknas i de flesta börsbolag.

Hur som helst, det är ändå kul att få sina teorier bekräftade efter alla dessa inlägg om H&Ms framtida omsättnings- och vinsttillväxt. Samtidigt kan man inte heller vara alltför glad nu när aktiekursen har gått upp kraftigt från 210 till nuvarande 246 på bara några dagar. Jag som hoppades på en aktiekurs under 200 i samband med en fallande börs men den uteblev den här gången också.

VPA och utdelning för 2012?
Om H&M fortsätter med samma vinsttillväxt resten av året under de kvarvarande kvartalen så kommer vinst per aktie gå över 11 kr för helåret. Då skulle man kunna gissa på en utdelning på mellan 10-10,50 kr. Nu har jag första gången lagt ihop rullande vinsten 12mån med aktiekursen.

H&M - köpvärd?
Den som köper till dagens priser kan knappast förvänta sig någon hög avkastning eftersom dagens aktiekurs på 240-250 kräver en vinst per aktie på minst 12,50 - 13,50 kr för att det ska vara någon mening att köpa (när man inte kan vänta sig en vinsttillväxt mer än 10 % på sikt). Det är några år kvar innan vi kommer till dessa vinstnivåer. Likaså kommer de som hoppas på en aktiekurs över 300 kr förmodligen få vänta länge och personligen så tror jag att det kan ta 3-5 år innan vi är där.

Om vi för skoj skull säger att H&Ms vinst växer mellan 10-12% årligen och vinst per aktie hamnar på mellan 16-17 kr om 4 år. Då skulle man kunna förvänta sig en aktiekurs på närmare 300 kr och ett P/E 17-18 när H&Ms tillväxttakt kommer att gå ner med tiden.

Frågan är då hur mycket avkastning man kommer att få när H&M aktien går till 300 kr om 4 år ifall om man köper H&M vid 250 kr och hur hade det sett ut om köpet skedde vid 200 kr?

KöpkursÅrlig avkastning efter 4 år (300 kr)
250:…….....4,7 %
200:….…....10,7 %

Så teoretiskt förlorar man nästan 6 % årlig avkastning när man väljer att köpa efter uppgången. Det lönar sig sällan att följa analytikernas köprekommendationer som kommer efter den fina rapporten. Vi får se om vi återigen kan se kurser kring 200 kr?

Avkastning senaste 12 åren
Fick tips om att H&M hade haft bättre avkastning än tex Getinge och då började jag kolla på historiska diagram. Kollar man 12 år tillbaka mellan 2000 - 2012 så har det varit riktigt bra för:

-Meda: 1800 %
-Hexagon: 1200 %
-Geting: 650 %

Medan H&M hade en avkastning på 50 % under samma tid.

Avkastning senaste 15 åren
Fast kollar man 3 år längre tidsperioden 1997 – 2012 så är utvecklingen helt annorlunda.

-H&M: 920 %
-Meda: 850 %
-Hexagon: 800 %
-Getinge: 500 %

Hur kommer det sig att H&M lyckas slå de flesta aktierna på Stockholmsbörsen när man kollar från 1997 istället för 2000?

H&M var helt enkelt för högt värderat under 2000 och aktien gick upp från 23 till 170 samtidigt som de övriga aktierna Meda, Hexagon och Getinge var kraftigt undervärderade och aktiekurserna hade nästa halverats från 1997 - 2000. Det är ändå intressant att se att tex Meda hade gett mer än dubbel så hög avkastning om man hade köpt aktien under 2000 istället för 1997. Ännu en gång kan man se att det priset man betalar kan vara viktigare faktor än vilket aktie man köper tom om man pratar om långsikt.

17 kommentarer:

  1. Och historisk avkastning är inga som helst garantier för framtida avkastning och är ur det perspektivet lika värdelöst att använda som analysgrund som teknisk analys.

    SvaraRadera
  2. Cornucopia?
    Då skulle man också kunna säga att det är inte garanterad att man lyckas med metoden MA50/MA500 för att den har gett bättre avkastning än börsen eller Warren Buffett senaste 10 åren :)

    Får du dessutom en mer eller mindre stillstående börs under en längre tid så kommer du förlora mycket på alla felsignaler och stopp loss.

    När det gäller mina exempel historiska avkastning så var tanken att visa avkastningen blir betydligt sämre om man hade köpt vid höga höga värderingar och tvärtom.

    Det är knappast logisk att man ska kunna förvänta sig en liknande avkastning på tex: H&M som historik. Däremot så går det inte heller bortse ifrån att H&M fortsätter att växa och kommer att göra så i många år genom att öppna nya butiker.

    Det man bör skilja på är att omsättningstillväxten genom nya butiker inte behöver betyda vinsttillväxt om inte H&M lyckas bibehålla samma lönsamhet. Därför har jag inga stora förväntningar på att H&M ska växa mer än 10% på sikt när H&M har redan höga marginaler och den siffran kommer minska i takt med att H&M blir ännu större.

    Därför är det ännu viktigare att man köper H&M liknande bolag billigt om man vill ha ett högre avkastning än börsen.

    SvaraRadera
  3. @Cornucopia
    Det finns inga garantier när det gäller avkastning. Det är dock mer sannolikt att ett bra bolag (t.ex. HM) fortsätter att leverera än att ett riktig bottennapp (t.ex. nuvarande Nokia) plötsligt skulle vända skutan.

    @4020
    Jag tvivlade faktiskt på HM ett tag och började ifrågasätta om HM påbörjat en "ny normal". Nu verkar det dock som att det lossnat lite. Det ska bli spännande att följa bolaget de kommande kvartalen.

    SvaraRadera
  4. AnotherValueInvestor
    Jag tror att den positiva utvecklingen fortsätter året ut. Det som är intressant är att H&M har fortfarande inte kommit till närheten av de höga marginalerna under 2009/2010 och nuvarande ökningen av vinsten kommer från tillväxten.

    SvaraRadera
  5. Ännu ett lysande inlägg!
    Tack för den, som alltid, mycket intressanta läsningen!

    SvaraRadera
  6. HM har nu en expansionstakt på 10-15% fler butiker årligen. Historiskt har man ett genomsnitt på 9%. Denna högre expansionstakt kan på kort sikt påverka lönsamheten negativt, men på lång sikt bör det ge minst samma vinstutveckling som tidigare, men kanske det visar sig först då man drar ner på expansionstakten. Vad är det förresten som säger att storlek påverkar vinsttillväxten negativt så länge expansionstakten procentuellt ligger på minst samma nivå som tidigare?

    SvaraRadera
  7. Thomas
    Det stämmer att H&M växer ännu mer än historisk snitt på 9% men samtidigt får man inte glömma att H&M hade mycket längre marginaler tidigare. Tex: Under 2000/2001 var marginalerna:
    Bruttom: 51,6%
    Rörelsem: 13,8%
    Vinstm: 6,9%

    Idag ligger det på ca:
    Bruttom: 61%%
    Rörelsem: 20%%
    Vinstm: 16%

    Det är också bl.a därför H&M lyckades öka vinsten med ca 30% medan omsättningen och antalet butiker växte med 10-13% årligen.

    Därför finns ingen stor utrymme att växa genom bättre marginaler och tillväxten måste då komma främst av nya butiker och försäljningsökning.

    När det gäller tillväxt och storlek så tror jag att H&M kan det få tuffare att växa med 10-15% årligen om tex: 5-10 år när H&M måste öka antalet butiker med över 500/årligen för att få samma procentuellt tillväxt som tidigare.

    SvaraRadera
  8. Hej

    Finns det någon här som kan beskriva (förklara för mig) på ett bra och enkel sätt hur man räknar ut om ett företag är undervärderat samt hur man räknar ut vilket pris man ska betala för en aktie. Jag är ung samt en nybörjare inom aktieköp. Jätte bra blogg med spännande läsning. Tacksam för svar

    Mvh ung aktiesparare

    SvaraRadera
  9. Ung aktiesparare
    Du kan alltid börja här, finns många bra och enkla artiklar om företagsvärdering:

    http://40procent20ar.blogspot.se/2009/01/aktieskolan.html



    Lite mer teoretisk om företagsvärde:

    http://40procent20ar.blogspot.se/2011/01/intrinsic-value-narmare-fordjupning-i.html

    http://40procent20ar.blogspot.se/2009/01/foretagsvardering.html

    SvaraRadera
  10. Som vanligt ett kanoninlägg av dig. Du lyckas förklara saker så att även en normalbegåvad fattar. Fortsätt så!
    Kan man få en liten hint om när nya börsdata lanseras samt om och när du kommer uppdatera din portfölj med stabila bolag som du tidigare nämnt! Kan vara bra med lite stabila bolag att bevaka, sen gör man givetvis sin egen bedömning innan man handlar.

    SvaraRadera
  11. Anonym
    Tack! I bästa fall så någon gång under tidig höst. Mer bolagsbevakning kommer när börsdata blir klar!

    SvaraRadera
  12. http://www.diskontera.se2 juli 2012 13:41

    Jag är väldigt skeptisk till att H&M kan fortsätta öppna butiker i samma takt som de gjort tidigare. Vad gör att du är så övertygad?

    SvaraRadera
  13. Diskontera
    Ja! På sikt ska man vara det men närmaste 5 och kanske till och med 7-10 åren så tror jag att H&M kan växa antalet butiker med ca 10% årligen.

    Här har du en bra karta över olika länder och om du tex: jämför Sverige eller Tyskland med andra länders befolkning så ser du att det finns mycket platser kvar!


    http://www.hm.com/se/store-locator


    Men personligen så tycker jag inte att det ska vara den viktigaste frågan utan det handlar mer om H&M lyckas växa lika lönsamt som tidigare? Det kommer bli svårare med tiden.

    SvaraRadera
  14. 6% skillnad i avkastning blir det väl ändå inte! Snarare 6 procentenheter.

    Rätta mig om jag har fel.

    SvaraRadera
  15. Anonym
    Japp! Om man ska vara noga så är 6-procentenheter :) och jag hoppas att de flesta ändå förstår vad jag menar.

    SvaraRadera
  16. Hej,
    kom precis hit ffg, därför lite sen på denna boll. Det finns en enkel formel för att beräkna aktiens värde baserad på utdelning och utdelningstillväxt. Jfr hyresfastighetsvärdering baserad på hyra och hyrestillväxt.

    Om vi tar H&M, som delade ut 9,50 kr senast, som exempel och antar 10 % tillväxt och 15 % kalkylränta (avkastningskrav), ser formeln ut enl

    1,1*9,5/(1,15 - 1,10) = 209 kr,

    utgående från att en akties värde är lika med summan av alla framtida utdelningar omräknat till nuvärde.

    Känsligt för skillnaden mellan tillväxt och avkastningskrav - 14 % kalkylränta ger 261,25 kr med samma tillväxt, 10 % - men man kan se om kursen är helt "off".

    Jag har kollat alla utdelningar sedan 1961 för börsens "slagpåse" Ericsson och det är förvånansvärt hur utdelningstillväxten ligger på en stadig trend av 10 % (eg. 10,2 %). Enda stora avvikelsen från trenden gjordes under excesserna på nittiotalet och naturligtvis med de slopade utdelningarna åren 2001-2003. När man återupptog utdelningen 2004 hamnade man precis på den gamla trendlinjen. Övermodigt höjde man sen "för mycket" igen 2005-2007 men tvingades sänka tillbaka till trendlinjen 2008 och där ligger man sedan dess. För innevarande verksamhetsår förväntar vi alltså en utdelning på 2,75 kr/aktie.

    Med samma beräkning som för H&M blir värdet på ericssonaktien 22 ggr 2,50 = 55 kr. Som man ser har aktien allt som oftast varit tokövervärderad, men kommer så småningom tillbaka till sitt "rätta värde" eller åtminstone i närheten, och då kan man passa på att köpa, om man är intresserad.

    Men detta kanske redan har avhandlats på bloggen tidigare.

    P.S. Jag tror det var 2002 så ändrade H&M sin utdelningspocily till att dela ut större delen av nettovinsten. D.S.

    SvaraRadera
  17. Icke troende ateist
    Jag brukar inte värdera bolaget enbart med utdelningar och utdelningstillväxt. Utan jag är mer intresserat av bolagets fritt kassaflöde och så kallad Owner Earnings vilket är ändå det som är grunden till bolagets utdelning och utdelningstillväxt.

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!